Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2003, 09:35
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik wil bij wijze van profielwerkstukexperiment onderzoeken welke factoren invloed hebben op de groeisnelheid van kristallen. Het probleem is tijd. De meeste 'grow your own crystal'-recepten die ik vind zeggen dat je zo'n 3 weken nodig hebt. Ik heb geen 3 weken, ik heb 2 dagen. Hebben jullie suggestie m.b.t. de te gebruiken stof of methode?

Het schijnt dat alumkristallen erg snel groeien. Maar sommige bronnen zeggen dat dit NH4Al(SO4)2 is, en andere beweren dat er geen ammonium maar potassium in zit. Weet iemand wat het is, waar het verkrijgbaar is en misschien ook of het leuke kristallen oplevert?

Bij voorbaat heel veel dank,
Jeroen.
Oud 01-03-2003, 09:42
damaetas
damaetas is offline
potassium is kalium

2 dagen???

(dat kristal kan je wel opzoeken op www.mindat.org)
Oud 01-03-2003, 10:19
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
damaetas schreef:
potassium is kalium

aha, wist ik niet. dankje.

Citaat:

2 dagen???
Nouhou... ik wéét dat ik het aan het verkloten ben..
Alum schijnt aluin te zijn, een dubbelzout, alles met Al(SO4)2.
En het schijnt als bloedstelpend middel en als conserveringsmiddel te koop te zijn bij de drogist. Ik ga zo kijken. Heb ook zoutzuur nodig.
Oud 01-03-2003, 11:27
blablalou
blablalou is offline
hoi Ck,

Bezoek de site van Udo Behnen,

http://www.crystalgrowing.com/index_d.htm

'ein Ast auf der Geige' wat het kweken van kristallen betreft.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 15:40
Ignis
Ignis is offline
k heb ook mn profielwerkstuk over kristallen gedaan, je kunt t proberen met zout. Je moet dan heel veel zout oplossen in warm water, zodat t water helemaal verzadigd is, als het water dan afkoelt ontstaan er zoutkristallen. dit is het zelfde idee als echte kristallen, het zout ondervindt hetzelfde proces.

gr x Josje
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 07:17
Not for Sale
Not for Sale is offline
@ blablalou
Leuk, duits nouja, op zich wel nuttige site. dankje

@Innerfreak

Ben benieuwd naar je pw. Zou graag wat willen lezen. Mijne is nu bijna af (moet vandaag om 14:00u worden ingeleverd, moet nog 1,5 paragraaf en nawoord )

Ik heb aluin gebruikt, dat is ook een zout, maar eentje dat sneller groeit en mooiere, grotere kristallen vormt dan keukenzout NaCl.
Heb jij ook een experiment gedaan?
Oud 04-03-2003, 15:02
tandenborstel
tandenborstel is offline
Hoe sneller je een kristal laat groeien, des te onregelmatiger/lelijker etc. het wordt. Je kan binnen een paar dagen wel een "kristal" maken van aluin, kopersulfaat e.d. maar dat worden meer aaneengeklonterde hoopjes kristal, niet echt mooi. Je hebt welke stof je ook gebruikt altijd wel een paar weken nodig voor een zuiver kristalletje van een centimeter ofso.

En aluin is een zout met daarin twee metalen en een sulfaat. Het aluin dat veel gebruikt wordt om kristallen mee te groeien is kaliumaluminiumsulfaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten