Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-03-2003, 22:57
frankzinnig
frankzinnig is offline
ik stel: hoe dommer, hoe gelukkiger...

ik vraag mij af of er een verband bestaat tussen intelligentie en geluk... mensen die niet begrijpen hoe moeilijk de wereld in elkaar zit, kunnen hier ook niet aan lijden... al het denken en piekeren maakt je waarschijnlijk niet gelukkiger... hoe minder je weet en begrijpt, hoe minder je hebt om je zorgen over te maken, hoe zorgelozer je dus kunt leven, en hoe gelukkiger je vervolgens bent... wat niet weet, wat niet deert, zeg maar...

of niet?
Oud 07-03-2003, 23:56
D@mien
D@mien is offline
Als iemand zó stom is dat ie et zelf niet realiseert, dan is die persoon een van de gelukkigste mensen op aarde....
Alleen geniale mensen worden krankzinnig....de hersenloze onder ons zijn daar te dom voor...

Iemand die nadenkt over de eindigheid van het heelal ofzo, wordt op den duur gek.....iemand die hooguit nadenkt over wat er vanavond op tafel staat is werkelijk gelukkig...

Ik weet niet hoe et met jullie zat, maar mijn overstap van onschuldige en dom-zijn kinderjaren naar de 'échte wereld' ging met wat moeite....ik was nog niet toe aan al die ellende in de wereld....ik vond het gooien met sneeuwballen spannend genoeg....en toen was ik gelukkig....
Oud 08-03-2003, 01:08
BertusBeentjes
BertusBeentjes is offline
blijf met sneeuwballen gooien.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 01:59
Verwijderd
Citaat:
D@mien schreef:
Als iemand zó stom is dat ie et zelf niet realiseert, dan is die persoon een van de gelukkigste mensen op aarde....
Alleen geniale mensen worden krankzinnig....de hersenloze onder ons zijn daar te dom voor...

Iemand die nadenkt over de eindigheid van het heelal ofzo, wordt op den duur gek.....iemand die hooguit nadenkt over wat er vanavond op tafel staat is werkelijk gelukkig...

Ik weet niet hoe et met jullie zat, maar mijn overstap van onschuldige en dom-zijn kinderjaren naar de 'échte wereld' ging met wat moeite....ik was nog niet toe aan al die ellende in de wereld....ik vond het gooien met sneeuwballen spannend genoeg....en toen was ik gelukkig....
Je neemt me de woorden uit de mond...
(theoretisch bekeken)

Toch denk ik niet dat domheid gelijk staat met geluk.
Bedoel, je kan gelukkiger zijn als je dom bent, maar het kan evengoed zijn dat je door je domheid geen job hebt, geen geld, armoede, geen eten, problemen...blabla..en net ongelukkig bent.
(praktisch bekeken)
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 07:07
Isa
Isa is offline
Ik ben het eens met Damien, hoewel het niet zo is dat intellegentie direct leid tot ongelukkigheid. integendeel, nadenken over de wereld kan je juist een gevoel va geluk geven vanwege de grootsheid en glorie van, als je gevolig bent tenminste, de schepping.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:05
vluchtgedrag
vluchtgedrag is offline
ik vind het een stomme stelling frank...

de stelling kan namelijk nooit verworpen of hard gemaakt worden, omdat er simpelweg geen defenitie van geluk bestaat.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:12
moonchild
Ik ben het met damien eens. Alleen inteligentie kan je ook gelukkig maken. Je hebt een beter idee van de werkelijkheid en als je daarmee gelukkig kan zijn is dat misschien wel meer. Een dom persoon is met geluk (hoe weinig het voor een intelligent persoon lijkt) net zo gelukkig als een intelligent persoon met geluk (als je naar uiterste kijkt).
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:33
Not for Sale
Not for Sale is offline
wat is meer de moeite waard, kennis of geluk?
Oud 08-03-2003, 12:36
moonchild
Geluk
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:38
thunder110
thunder110 is offline
Kennis.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 12:45
moonchild
Citaat:
thunder110 schreef:
Kennis.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 13:17
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik kan toch niet voorkomen dat ik zo af en toe nadenk. Dan kan ik het beter goed en veel doen, met het risico en ongelukkig van te worden, maar met het voordeel van vergrootte kennis en wijsheid.
Oud 08-03-2003, 13:19
Veenbes
Veenbes is offline
Er is een bewezen verband tussen depressies bij vrouwen en hun opleidingsniveau, HBO- en WO-opgeleiden krijgen over het algemeen sneller en vaker een depressie dan lager opgeleiden. De oorzaak is niet geheel duidelijk, het heeft waarschijnlijk te maken met hun geestelijk tweestrijd over het verdelen van de aandacht over het gezin en de carrière.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 13:22
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
frankzinnig schreef:
ik stel: hoe dommer, hoe gelukkiger...

ik vraag mij af of er een verband bestaat tussen intelligentie en geluk... mensen die niet begrijpen hoe moeilijk de wereld in elkaar zit, kunnen hier ook niet aan lijden... al het denken en piekeren maakt je waarschijnlijk niet gelukkiger... hoe minder je weet en begrijpt, hoe minder je hebt om je zorgen over te maken, hoe zorgelozer je dus kunt leven, en hoe gelukkiger je vervolgens bent... wat niet weet, wat niet deert, zeg maar...

of niet?
(kun je in het vervolg wat duidelijkere titels creeren? Alvast bedankt!)

Servisch gezegde" je bent pas gelukkig als je bijtijds krankzinnig wordt.
Dat slaat een beetje op wat je zegt.

Maar ik geloof niet dat piekeren en denken je ongelukkiger maakt. Het kan wel, natuurlijk. Maar ik heb eens geprobeerd zo nutteloos mogelijk te leven met weinig denken en veel andere dingen doen, maar daar werd ik ook niet gelukkig van, in tegendeel!
Oud 08-03-2003, 13:31
D@mien
D@mien is offline
laat ik et ff nog zo zeggen: ALs je dom bent, is het makkelijker om gelukkig te zijn, omdat je niet veel nodig hebt.....
Oud 08-03-2003, 17:39
moonchild
Is het eigenlijk niet zo dat het gelijk aan elkaar staat; dom of slim/intelligent. Als je dommer bent kan je minder bevatten en hebben alle kleine dingen meer invloed op je dan een intelligent persoon. Hoe intelligenter je bent hoe meer je kan bevatten, als je meer kan bevatten hebben de kleine dingen ook minder waarde en ook minder invloed. Een dom persoon kent geluk op dezelfde manier als een intelligent persoon. Een dom persoon kent die ingewikkelde dingen niet, de dingen die voor een intelligent persoon ingewikkeld zijn, maar hij heeft zijn eigen ingewikkelde dingen, die voor een intelligenter persoon misschien niks voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 08:38
Isa
Isa is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Waarom?
Omdat Kennis hem (en mij) gelukkig maakt, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 11:00
frankzinnig
frankzinnig is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Maar ik heb eens geprobeerd zo nutteloos mogelijk te leven met weinig denken en veel andere dingen doen, maar daar werd ik ook niet gelukkig van, in tegendeel!
nee, natuurlijk niet... als je er bewust voor kiest om nutteloos en zorgeloos te leven, leef je toch helemaal niet zorgeloos? je bent je dan volledig bewust van de manier waarop je bezig bent en hebt hier (waarschijnlijk weloverwogen) voor gekozen... dit is toch in het geheel niet hetzelfde als iemand die helemaal niet nadenkt over waar hij mee bezig is, maar gewoon ongecompliceert leeft?

ookal trek ik het misschien lichtelijk uit het verband, echter het feit dat je nadenkt over hoe je leven anders zou kunnen, en het feit dat je vervolgens ongelukkig wordt, bevestigt dus eigenlijk alleen maar mijn stelling...
Oud 09-03-2003, 12:23
*Burning water*
*Burning water* is offline
Varkens zijn best slimme dieren, hoor.
Oud 09-03-2003, 12:48
frankzinnig
frankzinnig is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Varkens zijn best slimme dieren, hoor.
ik weet het, maar ze hebben niet echt die reputatie...
Oud 09-03-2003, 15:47
moonchild
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Omdat Kennis hem (en mij) gelukkig maakt, denk ik.
Maar waarom maakt die dan gelukkig? Je kan heel ongelukkig zijn hoeveel kennis je ook hebt. Ik ben liever gelukkig dan dat ik veel kennis bezit (wel het nodige).
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:01
Isa
Isa is offline
Citaat:
moonchild schreef:
Maar waarom maakt die dan gelukkig?
Omdat je daarmee nieuwsgierigheid bevredigd ofzo?
Citaat:

Je kan heel ongelukkig zijn hoeveel kennis je ook hebt.
ik zeg niet dat veel kennis hebben per definitie leid tot geluk.
Citaat:

Ik ben liever gelukkig dan dat ik veel kennis bezit (wel het nodige).
ik heb liever beide, maar ik heb het niet alleen over rationele kennis.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:04
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Hm. Ik wel.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 16:21
moonchild
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Omdat je daarmee nieuwsgierigheid bevredigd ofzo?
Maar ben je niet minder nieuwschierig als je gelukkig bent, dat het minder uit maakt? Ik denk dat kennis en geluk samen gaan, en wat ik al eerder zei: dom of intelligent staan gelijk aan elkaar.

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
ik zeg niet dat veel kennis hebben per definitie leid tot geluk.
Maar geluk leid wel tot kennis (over geluk).
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Over wat voor soort kennis nog meer dan?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 17:40
Artemis
Artemis is offline
ik denk dat de stelling nogal onzin is
eigenlijk had ik net helemaal bedacht waarom maar ben het weer vergeten
het is dan ook zondag
laat me denken...
....

hoe slimmer je bent, hoe meer je kent, hoe meer er is om je over te verheugen, om je geluk uit te putten.. maar des te dieper je kunt vallen en hopelozer alles kan lijken
als je dommer bent.. ken je minder, ben je blij met minder, omdat je niet meer kent
wat niet kent, wat niet mist
je hebt een kleinere amplitudo als het ware, maar kunt de groter amplitudo van slimmere mensen niet bevatten

dus beiden kunnen puur gelukkig zijn of puur ongelukkig op hun eigen niveau

volgens mij is het een vreemd zondagverhaal maar kdenk dak t wel met mezelf eens ben

eens zei ik trouwens: liever nadenken en ongelukkig dan dom en gelukkig
nu zeg ik: gelukkig
Oud 09-03-2003, 19:33
tempestas
tempestas is offline
Ik ben het niet eens met de steling, ik denk eerder dat het andersom is en dat je inteligent moet zij om gelukkig te kunnen worden. Veel mensen zeggen wel dat ze gelukkig waren toen ze jong waren, maar is dat wel echt zo? Ik denk van niet, je denkt dat je vroeger gelukkig was omdat je je zorgeloze leventje vergelijkt met je leven nu bijv een hond: Ik denk dus echt niet dat mijn hond gelukkiger is dan ik omdat ie (denk ik) dommer is dan ik. Wij mensen kunnen door na te denken gelukkiger worden dan hoe we zijn begonnen, dat kan een hond niet, die word gelukkig/ ongelukkig geboren. Ook denk ik dat je pas gelukkig bent als je beseft dat je gelukkig bent. Ik denk dat een hond simpelweg te dom is om van zijn eigen geluk te genieten. Maar om dezelfde reden kan een hond denk ik ook minder snel ongelukkig zijn.

Laatst gewijzigd op 09-03-2003 om 19:35.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 20:16
Verwijderd
Als je weet dat de hele wereld eigenlijk naar de klote gaat kan je veel kennis hebben en ongelukkig zijn.

Weet je dat de wereld een prachtig plaats kan zijn kan je veel kennis hebben en zeer blij zijn....
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 17:56
tempestas
tempestas is offline
Citaat:
F0_ol schreef op 09-03-2003 @ 21:16:
Als je weet dat de hele wereld eigenlijk naar de klote gaat kan je veel kennis hebben en ongelukkig zijn.

Weet je dat de wereld een prachtig plaats kan zijn kan je veel kennis hebben en zeer blij zijn....
Klopt, ik zeg ook dat inetigente mensen makkelijker gelukkig, maar ook ongelukkig kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 12:41
moonchild
Citaat:
tempestas schreef op 10-03-2003 @ 18:56:
Klopt, ik zeg ook dat inetigente mensen makkelijker gelukkig, maar ook ongelukkig kunnen worden.
Dat klopt niet. Ze kunnen het net zo makkelijk als een minder intelligent persoon.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 10:40
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
moonchild schreef op 11-03-2003 @ 13:41:
Dat klopt niet. Ze kunnen het net zo makkelijk als een minder intelligent persoon.
Precies. Het is maar net waarmee je gelukkig bent. Ieder persoon heeft andere maatstaven waarmee hij aangeeft of hij gelukkig is. Ik denk niet dat je kunt spreken over een veschil in geluk tussen domme en slimme mensen. Ik denk dat je sowieso niet over 'dom' en 'slim' mag spreken. Het komt erop neer waarmee je gelukkig bent. Wij in Nederland zijn gelukkig als wij op een avond onszelf helemaal volvreten, terwijl iemand in Somalië nog gelukkiger zou zijn met 1 broodje. Het gaat allemaal om maatstaven.
Oud 12-03-2003, 18:41
theone87nl
theone87nl is offline
Citaat:
D@mien schreef op 08-03-2003 @ 00:56:
ja zoals spongebob squarepants!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 14:30
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
ik besef dit heel goed maar ik kan niet zeggen dat ik hier ongelukkig van wordt
Citaat:

dit besef ik ook maar of ik hier nu gelukkiger van wordt ...
Reageren

Regels voor berichten