Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2003, 18:24
no_nickname
no_nickname is offline
weet iemand of dit kan en zo ja, hoe???

alvast bedankt
Oud 02-03-2003, 18:42
Verwijderd
om een grafiek te krijgen moet je een formule hebben, en voor een titratiecurve lijkt me dat moeilijk om te bepalen, want het is een logaritmische functie.
je kunt ook een grafiek krijgen met lijsten maar daar heb je ook niks aan volgens mij
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 19:27
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
om een grafiek te krijgen moet je een formule hebben, en voor een titratiecurve lijkt me dat moeilijk om te bepalen, want het is een logaritmische functie.
je kunt ook een grafiek krijgen met lijsten maar daar heb je ook niks aan volgens mij
als je gewoon de Log uit de functie neemt heb je toch de logaritmische functie...? of bedoel je dat niet?
Oud 03-03-2003, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:
als je gewoon de Log uit de functie neemt heb je toch de logaritmische functie...? of bedoel je dat niet?
ik bedoel dat een titratiecurve een logaritmische functie is ( pH is logaritmisch). als je een gewone lineaire functie heb, dus een recht lijn, kun je gemakkelijk de formule vinden. bij een logaritmische lijn is dat moeilijker. aangezien je voor de gr een formule nodig hebt is het moeilijk om een titratiecurve te plotten
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 23:08
zorro
zorro is offline
Bedoel je een parabool?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 12:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
zorro schreef:
Bedoel je een parabool?
Een titratiecurve is nooit een parabool. Horizontaal wordt het aantal ml zuur of base uitgezet, wat bij de titratie wordt toegevoegd en verticaal de pH, die de oplossing die getitreerd wordt, op dat moment heeft.
Oud 04-03-2003, 17:01
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef:
ik bedoel dat een titratiecurve een logaritmische functie is ( pH is logaritmisch). als je een gewone lineaire functie heb, dus een recht lijn, kun je gemakkelijk de formule vinden. bij een logaritmische lijn is dat moeilijker. aangezien je voor de gr een formule nodig hebt is het moeilijk om een titratiecurve te plotten
hmmm ja ik zie je punt maar kun je dan niet de functie van het niet-logaritmische deel proberen te plotten? (dan zul je wel uit alle waarden de log moeten trekken)

Ik heb eigenlijk la te lang geen scheikunde meer gedaan om jhier goed op te antwoorden vrees ik.
Oud 04-03-2003, 19:59
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tampert schreef:
hmmm ja ik zie je punt maar kun je dan niet de functie van het niet-logaritmische deel proberen te plotten? (dan zul je wel uit alle waarden de log moeten trekken)

Ik heb eigenlijk te lang geen scheikunde meer gedaan om hier goed op te antwoorden vrees ik.
Even een korte opfriscursus dan: laat HZ een bepaald zuur zijn en B een bepaalde base. Als Z een sterk zuur is splitst dit in water in ionen volgens de reactie HZ + H2O -> H3O+ + Z-, waarbij Z- de bij het zuur HZ geconjugeerde base voorstelt. Door van de H3O+-concentratie de logaritme te nemen en dit met -1 te vermenigvuldigen vind je de pH.
Als B een sterke base is splitst dit in water in ionen volgens de reactie
B + H2O -> HB + OH-, waarbij HB het bij de base B geconjugeerde zuur voorstelt. Door van de OH--concentratie de logaritme te nemen en dit met -1 te vermenigvuldigen vind je de pOH, die bij 298 K met de pH samenhangt volgens de relatie pH+pOH=14.
Indien HZ een zwak zuur is moet de enkelvoudige pijl in de reactievergelijking met HZ door een dubbele pijl worden vervangen omdat er in dat geval een evenwichtsreactie optreedt. We kunnen in dit geval voor de berekening van de pH gebruik maken van de zuurconstante Kz die berekend wordt door de H3O+-concentratie met de Z--concentratie te vermenigvuldigen en dit door de HZ-concentratie te delen. Er geldt:
pKz=-log(Kz). Indien x de H3O+-concentratie voorstelt heeft de Z--concentratie eveneens de waarde x. Er geldt: log(Kz)=2*log(x)-log([HZ]), dus log(x)=1/2(log(Kz)+log([HZ]), dus pH=-log(x)=-1/2(log(Kz)+log([HZ])=1/2*(pKz-log([HZ])
Indien B een zwakke base is moet de enkelvoudige pijl in de reactievergelijking met B door een dubbele pijl worden vervangen omdat er in dat geval een evenwichtsreactie optreedt. We kunnen in dit geval voor de berekening van de pOH gebruik maken van de baseconstante Kb die berekend wordt door de OH--concentratie met de HB-concentratie te vermenigvuldigen en dit door de B-concentratie te delen. Er geldt:
pKb=-log(Kb). Indien x de OH--concentratie voorstelt heeft de HB-concentratie eveneens de waarde x. Er geldt: log(Kb)=2*log(x)-log([B]), dus log(x)=1/2(log(Kb)+(log([B]), dus pOH=-log(x)=-1/2(log(Kb)+(log([B])=1/2*(pKb-log([B]). Neem aan dat de temperatuur 298 K is, dan vinden we: pH=14-pOH=14-1/2*(pKb-log([B]). Tevens geldt dan: pKz+pKb=14.

Laatst gewijzigd op 04-03-2003 om 21:05.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 14:47
blablalou
blablalou is offline
hallo nnn,

Er bestaat een algemene vergelijking waarmee je via iteratie voor elke ml toevoeging de pH kunt uitrekenen en dus plotten. Een heel gedoe! Beschreven in Library Solutions Chemistry HP67/97

Makkelijker gaat zo:
Neem 10 ml HAc-opl 0.1 M titreren met x ml 0.1 M NaOH

Je hebt dan 4 gebieden:
a. 0 ml
b. x ml waarbij 0<x<10
c 10 ml
d. x ml waarbij 10<x

Ik ga dit niet uitwerken, want dat heeft Mark Chapman al voor ons gedaan:

http://hamers.chem.wisc.edu/chapman/...n.html#monodiv
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren