Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2003, 19:34
Orion16
Orion16 is offline
Hoi,

Bij een kennis van me moest ik opnieuw Windows installeren omdat haar oude Windows 98 installatie erg instabiel was, en aangezien haar pc krachtig genoeg is voor XP besloot ik gewoon XP te installeren.

Maarnu hier is het probleem: XP loopt telkens vast, programma's reageren niet, ik krijg spontane resets (!) en de laatste keer startte hij XP helemaal niet op, bleef gewoon hangen, alleen een harde reset hielp. Toen heb ik XP er maar weer afgegooid en heb ik Windows 98 weer erop gezet. Nu heb ik geen problemen meer, geen spontane reset's enz maar bij XP was 't best erg..

Nu vraag ik me af: Is dat geheugen wat erinzit (128mb) nog wel goed? Ik had ooit een pc meegemaakt die 96mb gecombineerd EDO en SD geheugen had (ja, dat kon!) en die had dezelfde symptonen..

Het systeem:

AMD Duron 750Mhz
128mb SD-ram, pc-133 ( pc 133 weet ik niet eens zeker?)
20gb harddisk
Geforce 2mx
(momenteel Windows 98)

Ik heb trouwens geen flauw idee welk merk moederboord als het dat mocht wezen maar Windows 98 draait-ie juist prima.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2003, 19:49
Koen
Koen is offline
Je zou stellen dat als 't RAM slecht was, Win98 ook niet zou draaien. Die doet 't kennelijk wel. Dan kan 't RAM eigenlijk niet kapot zijn.

Probeer eerst eens om de automatische restart uit te zetten. (ik neem aan dat je dat kan vinden, zoniet gil ff ) Kijk dan welke foutmelding je krijgt.

Ik vermoed dat een van je drivers niet jovel is; de voor zover ik weet meest bekende oorzaak voor spontane reboots en vastlopers in XP.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 19:54
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Koen schreef:
Je zou stellen dat als 't RAM slecht was, Win98 ook niet zou draaien. Die doet 't kennelijk wel. Dan kan 't RAM eigenlijk niet kapot zijn.

Probeer eerst eens om de automatische restart uit te zetten. (ik neem aan dat je dat kan vinden, zoniet gil ff ) Kijk dan welke foutmelding je krijgt.

Ik vermoed dat een van je drivers niet jovel is; de voor zover ik weet meest bekende oorzaak voor spontane reboots en vastlopers in XP.
Helpt sowieso al niet als Windows XP niet eens wilt starten, als-ie daar al blijft hangen... De installatie ging vlekkeloos overigens. Er zit een Geforce 2mx in en Windows XP herkent automatisch de drivers ervan dat moet toch wel goed zijn dan???

Het stomme is, die pc waar ik het over had met gecomineerd EDO en SD geheugen liep trouwens ook perfect onder Windows 98, maar XP, ho maar, de ene fout, vastloper en spontane reset na de andere. Zou Windows 98 daar gewoon schijt aan hebben?

In die 750mhz pc waar het probleem mee is heeft overigens één 128mb reepje erin zitten dus niet 2x 64.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 23:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Windows XP kun je altijd in Safe Mode starten, dat zou je kunnen proberen. F8 tijdens het opstarten (na de 'piep') en dan voor Safe Mode kiezen, net als je dat met Windows 98 kunt doen dus.

Verder kun je met Memtest86 je geheugen testen. Je brand dan een 2MB-grote ISO image op een CD-R(W), die dan bootable is en meteen je geheugen gaat testen. Als je na 30 minuten nog geen errors ziet, dan is je geheugen goed.

Zie http://www.memtest86.com/

Download: http://www.memtest86.com/memtest86-3.0.iso.zip
Oud 21-02-2003, 07:09
boehoe
boehoe is offline
Misschien helpt het als je je bios op default settings zet???
het is altijd het proberen waard.

v.b.; mijn pc werkt perfect op een fsb 140 ipv 133 met win98
win2000&xp--->forget it, ik krijg een leuk blauw stopscherm.

het zallem waarschijnlijk ergens in de bios zitten.

maarja, probeer eerst dat van enlightenment maar
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 07:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ja eerste is natuurlijk terug naar default clocksettings. Eerst je systeem stabiel krijgen, dan pas overclocken.
Oud 21-02-2003, 12:04
de postbode
de postbode is offline
misschien heb je wel gewoon te weinig ram. win xp wil niet echt lekker draaien met minder dan 265mb ram.
Oud 21-02-2003, 12:37
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
de postbode schreef:
misschien heb je wel gewoon te weinig ram. win xp wil niet echt lekker draaien met minder dan 265mb ram.
Bull! Ik heb 192mb in mn notebook zitten en het draait perfect!! Ook een goede vriend van me heeft een laptop met 128mb en Windows XP, verder heb ik veel configuraties gehad met XP en 128mb ram, prima hoor.

Als ik die pc nog een keertje onder handen krijg probeer ik eerst eens een ander geheugenbankje uit en zal ik ff kijken wat voor moederboord het is.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 12:40
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Windows XP kun je altijd in Safe Mode starten, dat zou je kunnen proberen. F8 tijdens het opstarten (na de 'piep') en dan voor Safe Mode kiezen, net als je dat met Windows 98 kunt doen dus.

Verder kun je met Memtest86 je geheugen testen. Je brand dan een 2MB-grote ISO image op een CD-R(W), die dan bootable is en meteen je geheugen gaat testen. Als je na 30 minuten nog geen errors ziet, dan is je geheugen goed.

Zie http://www.memtest86.com/

Download: http://www.memtest86.com/memtest86-3.0.iso.zip
Ik zie dat het nogal klein is past dat niet op diskette? En hoe moet ik het in hemelsnaam opstarten vanuit DOS want ik zie niet dat er een EXE programmaatje bijzit
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 14:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Ik zie dat het nogal klein is past dat niet op diskette? En hoe moet ik het in hemelsnaam opstarten vanuit DOS want ik zie niet dat er een EXE programmaatje bijzit
Als je mijn berichtje goed had gelezen ( ) had je gelezen dat de CD image bootable is. Je kunt de geschreven CD dus gewoon in je CD-ROM doen en ervan opstarten, dus je hoeft helemaal niet in DOS te werken, lekker makkelijk dus.

Past niet op een diskette nee, maar een CD-R kost maar €0,30 ofzo.
Oud 21-02-2003, 20:47
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
Als je mijn berichtje goed had gelezen ( ) had je gelezen dat de CD image bootable is. Je kunt de geschreven CD dus gewoon in je CD-ROM doen en ervan opstarten, dus je hoeft helemaal niet in DOS te werken, lekker makkelijk dus.

Past niet op een diskette nee, maar een CD-R kost maar €0,30 ofzo.
Oké, hartelijk dank. Moet ik het hele mapje uitpakken met BOOT of hoe moet ik het op CD zetten? Ik heb nml. Winrar en die kan ook met ISO bestanden overweg vandaar dat ik me het afvroeg
Ik kan overigens pas over 2 weken die pc bekijken het eerste wat ik sowieso doe is ander geheugen uitproberen, dan weet ik het ook snel genoeg.

Maar het kan er toch niet aan liggen dan een verkeerde videokaart (de drivers, dan) de werking van Windows XP zo gigantisch beïnvloed?

Ohja, over de FSB. Ik weet dus niet of het huidige geheugen wat er nu inzit PC 133 of PC100, misschien zelfs pc 66 maakt dat uit?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 23:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Oké, hartelijk dank. Moet ik het hele mapje uitpakken met BOOT of hoe moet ik het op CD zetten? Ik heb nml. Winrar en die kan ook met ISO bestanden overweg vandaar dat ik me het afvroeg
Ik kan overigens pas over 2 weken die pc bekijken het eerste wat ik sowieso doe is ander geheugen uitproberen, dan weet ik het ook snel genoeg.

Maar het kan er toch niet aan liggen dan een verkeerde videokaart (de drivers, dan) de werking van Windows XP zo gigantisch beïnvloed?

Ohja, over de FSB. Ik weet dus niet of het huidige geheugen wat er nu inzit PC 133 of PC100, misschien zelfs pc 66 maakt dat uit?
ISO image is een brandbare CD. Start nero op en kies File -> Burn Image en zoek de .iso

Nu simpelweg branden, heel makkelijk. Na die paar seconde is je CD klaar en bootable. Even rebooten en hij start meteen van CD op (mits dat goed staat in je BIOS).
Oud 22-02-2003, 00:01
elektrovolt
elektrovolt is offline
leuk he?

WINDHOOS !!!

bleh
Oud 22-02-2003, 06:45
Koen
Koen is offline
Citaat:
elektrovolt schreef:
leuk he?

WINDHOOS !!!

bleh
Wat draai jij dan?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 10:30
Verwijderd
Citaat:
elektrovolt schreef:
leuk he?

WINDHOOS !!!

bleh
Stoere opmerking, kiddo.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 14:08
Talon
Talon is offline
Citaat:
Koen schreef:
Wat draai jij dan?
elpee's
Oud 01-03-2003, 22:27
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Talon schreef:
elpee's
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 22:49
niemand
niemand is offline
Citaat:
Koen schreef:
Wat draai jij dan?
Slackware Linux 8.1
NetBSD 1.6
in de toekomst ook OpenBSD 3.2
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 07:03
Koen
Koen is offline
Citaat:
niemand schreef:
Slackware Linux 8.1
NetBSD 1.6
in de toekomst ook OpenBSD 3.2
Jou werd mols gevraagd
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 12:03
Verwijderd
Offtopic:

Citaat:
Orion16 schreef:
Hoi,

Ik had ooit een pc meegemaakt die 96mb gecombineerd EDO en SD geheugen had (ja, dat kon!)

Weet je ook nog HOE dat kon?

Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 15:33
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Toeter! schreef:
Offtopic:

Weet je ook nog HOE dat kon?

Ja, want het moederboord (Jetway J-542B met Ali chipset) had de mogelijkheid om EDO geheugen te installeren én SD geheugen. Dat kon er dus gewoon bij, Windows 98 vond dat allemaal best maar XP slikte deze geheugencombinatie niet. Het moederboord A(AT) kon een maximale bussnelheid van 100Mhz aan met een mutiplier van 5.5.

Net zoiets als dit moederboord (alleen is deze ATX), heeft ook SD (zwart) en EDO (wit) sloten.

Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 17:01
niemand
niemand is offline
Citaat:
Orion16 schreef:

Net zoiets als dit moederboord (alleen is deze ATX), heeft ook SD (zwart) en EDO (wit) sloten.

dat wil niet gelijk zeggen dat je ze tegelijk kan gebruiken
mijn chaintech 5sim heeft ook beide sloten maar kan maar 1 soort ram tegelijk
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 18:36
Orion16
Orion16 is offline
Dat andere moederboord niet, vreemdgenoeg.. Toen ik 't uitprobeerde dacht ik dat 't gewoon kon, maar eigenlijk is het erg vreemd want EDO werkt toch op een totaal andere snelheid dan SD en is ook een heel ander soort geheugen!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 09:28
AtOx
AtOx is offline
128 Mb ram is echt het minimum om XP te kunnen draaien.
Kan best zijn dat de combinatie zwakke processor+minimum aan ram XP heeft doen 'flippen' zoals ze dat bij ons zeggen

Atox
Oud 06-03-2003, 12:13
Verwijderd
Citaat:
AtOx schreef:
128 Mb ram is echt het minimum om XP te kunnen draaien.
Kan best zijn dat de combinatie zwakke processor+minimum aan ram XP heeft doen 'flippen' zoals ze dat bij ons zeggen
Correctie. Met 128Mb RAM is het niet mogelijk om XP te draaien. Tenminste, het installeert vast wel, maar ik denk niet dat een menselijk wezen genoeg geduld kan hebben om daarop te wachten. 256Mb is het absolute minimum om een beetje lekker te kunnen werken, 512Mb is toch echt wel aan te raden.

En verder, je kunt op zich in bepaalde borden best wel SDRAM en EDO-RAM naast elkaar gebruiken, maar het wordt in de praktijk toch nooit gedaan omdat het gewoon erg onbetrouwbaar schijnt te zijn. DIMMs en SIMMs gebruiken andere voltages, ik heb eens ergens gelezen dat het gebruik van SIMMs en DIMMs samen zelfs tot beschadiging van één van beide kan leiden, maar wat daarvan waar is weet ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2003, 12:59
AtOx
AtOx is offline
Correctie van de correctie: Win XP draait dan wel (ik had een comp met 128 RAM met XP) maar het is zeker niet aangenaam werken Voor de rest geen correcties meer voor uw correctie
Oud 06-03-2003, 17:49
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Correctie. Met 128Mb RAM is het niet mogelijk om XP te draaien. Tenminste, het installeert vast wel, maar ik denk niet dat een menselijk wezen genoeg geduld kan hebben om daarop te wachten. 256Mb is het absolute minimum om een beetje lekker te kunnen werken, 512Mb is toch echt wel aan te raden.

En verder, je kunt op zich in bepaalde borden best wel SDRAM en EDO-RAM naast elkaar gebruiken, maar het wordt in de praktijk toch nooit gedaan omdat het gewoon erg onbetrouwbaar schijnt te zijn. DIMMs en SIMMs gebruiken andere voltages, ik heb eens ergens gelezen dat het gebruik van SIMMs en DIMMs samen zelfs tot beschadiging van één van beide kan leiden, maar wat daarvan waar is weet ik niet.
Nee, maar als je 128mb in je systeem hebt zitten lijkt het me behoorlijk krom als de pc spontaan reset. Oké, met 64mb ram hebt wat op 100Mhz minder draait dan het moederboord zelf dan zou je dat kunnen verwachten maar met 128mb? Nee! En 128mb werkt prima hoor met Windows XP, nooit geen last van gehad. Tsja, als je je pc volstouwt met allerlei programma's wordt-ie vanzelf trager
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:11
niemand
niemand is offline
Citaat:
Orion16 schreef:
Tsja, als je je pc volstouwt met allerlei programma's wordt-ie vanzelf trager
nee, als je windhoos volstouwt met allerlei programma's wordt-ie vanzelf trager
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 18:17
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
niemand schreef:
nee, als je windhoos volstouwt met allerlei programma's wordt-ie vanzelf trager
Ok
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 20:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Vanaf 64MB draait Windows XP. Windows 2000 neemt genoegen met 32MB. Dus vanaf dit minimum KAN het. Vraag is of je dat wilt.

Windows XP draait redelijk ok op 128MB geheugen, 256MB en 512MB werkt natuurlijk veel fijner. Windows 2000 kan ik aanraden als je 64MB geheugen hebt.

Verder, programma's installeren maakt je computer niet persé trager. Goed geprogde programma's stampen het register niet vol met onnodige rotzooi, maar zetten hun spullen netjes in hun eigen directory. Hierdoor wordt het systeem dus absoluut niet trager van. Wel is het zo dat veel bloated programma'tjes allerlei dingen willen doen als je je computer opstart, wat het bootproces natuurlijk wel vertraagt.

Over het algemeen zijn de programma's die je niet persé hoeft te installeren, maar gewoon een directory kopiëren, het meest economisch. Deze laten het register met rust en integreren verder niet in het systeem.

Start je PC traag op, haal dan eens alle overbodige rotzooi weg in HKLM & HKCU in Run, in Start -> Programs -> Statup (opstarten). Hierdoor voorkom je dat (overbodige) programma's opstarten bij het booten.
Reageren

Regels voor berichten