Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 13:20
oneMen
oneMen is offline
Ik had er al iets over gelezen, maar nu iets specifiekers.
Ik wil graag op mezelf gaan wonen en heb wel eens rondgekeken waar je allemaal aan zou moeten denken qua financien. Zijn er addertjes onder het gras, dingen waaraan ik zou moeten denken? Als iemand hier ervaring mee heeft zou ik daar graag wat van horen.

Bijvoorbeeld gemeentelijke belasting, hoe hoog is dat in Amsterdam? Als ik particulier verzekerd ben bij mn ouders, kan dat? En zou ik nog meer verzekeringen moeten afsluiten?

<edit> hier even een budget die ik in een andere topic al had gemaakt, globaal genomen. moet het aangepast worden?</edit>

Huur, gas & licht €200
gemeentelijke heffingen ?
Kleding €75
Eten en drinken €150
Telefoon € 20
Vrije tijd, uitgaan € 50
Hygiene en diverse € 25
--------------------------------------------+
totaal per maand > €520

Tot mijn studie is mijn inkomen ongeveer 750 euro, vanwege een fulltime baan. Tijdens mijn studie, met stu.fi., zou ik ongeveer 8 uur per week moeten werken om rond te komen. Dat lijkt me wel te doen. Of vergeet ik nu iets?

Laatst gewijzigd op 07-01-2003 om 13:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2003, 13:42
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
uhm verzekeringen of had je die al ingecalculeerd??
verder ben ik ook erg benieuwd ik wil ook zsm op mezelf vanwege een hele rotsituatie thuis en ik ben ook bang voor evt addertjes onder t gras
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 14:06
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef:
uhm verzekeringen of had je die al ingecalculeerd??
verder ben ik ook erg benieuwd ik wil ook zsm op mezelf vanwege een hele rotsituatie thuis en ik ben ook bang voor evt addertjes onder t gras
Ja dat vroeg ik me dus ook af. Maar wat ik vergeten ben te vertellen.. het is onderhuur... dus heb je dan last van gemeentelijke heffingen en verzekeringen?
Oud 07-01-2003, 17:03
Ingemar
Ingemar is offline
Ik ben bezig om op mezelf te gaan wonen. Op zich zijn er volgens mij niet echt dingen die je nu over het hoofd ziet. Maar als je je huis of kamer nog moet inrichten dan komen er natuurlijk in het begin wel een hoop kosten bij. Verder is er nog de onroerend zaakbelasting (ff aan me vader gevraagd!). Verder zou ik nix weten.
trouwens, als je geld te kort komt, 75 euro voor kleding vind ik best veel...
Oud 07-01-2003, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Ingemar schreef:
trouwens, als je geld te kort komt, 75 euro voor kleding vind ik best veel...
vind ik psies ook. je hebt toch niet elke maand nieuwe kleren nodig?

xxx
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 19:39
Lindansje
Lindansje is offline
Een kamer in Amsterdam voor 200 euro lijkt me toch lichtelijk optimistisch
Oud 07-01-2003, 20:01
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Lindansje schreef:
Een kamer in Amsterdam voor 200 euro lijkt me toch lichtelijk optimistisch
Nee hoor valt wel mee. Ik heb een appartement waar ik met een vriend inga voor 400 euro. Maar goed dat was mijn vraag dus niet.
Oud 07-01-2003, 20:34
ESCO
ESCO is offline
Citaat:
Huur, gas & licht €200
Kleding €75
Eten en drinken €150
Telefoon € 20
Vrije tijd, uitgaan € 50
Hygiene en diverse € 25
totaal per maand > €520
+ koste was, als het niet bij je ouders mag wassen.

Gas en licht samen met de huur ,hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Oud 07-01-2003, 21:18
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
ESCO schreef:
+ koste was, als het niet bij je ouders mag wassen.
Als er een wasmachine is, dan kost het niet zo veel hoor, en dat zal bij hygiëne zijn ingecalculeerd ofzo?

Citaat:
ESCO schreef:

Gas en licht samen met de huur ,hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Dat is heel gebruikelijk hoor, dat je 'all-in' huur betaald.
Oud 07-01-2003, 23:04
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Als er een wasmachine is, dan kost het niet zo veel hoor, en dat zal bij hygiëne zijn ingecalculeerd ofzo?
Volgens mij, ik betaal 'all-in' huur, kost het mij helemaal niets. Ik heb zelf een wasmachine.

Citaat:
Dat is heel gebruikelijk hoor, dat je 'all-in' huur betaald. [/B]
Ja dat wou ik zeggen...
En trouwens, ik heb gewoon een overzicht gemaakt en plaats daarbij huur en gas licht en water gewoon in 1 post.
Oud 08-01-2003, 06:26
Q
Q is offline
Als je eigen verzekeringen hebt moet je die idd betalen (maar waarschijnlijk ben je via je ouders verzekerd) (nu weet ik niet hoe het met de inboedelverzekering zit plus brand en diefstal, waarschijnlijk gewoon niet als je huurt)

Abonnements kosten (internet, televisiegids, krant, etc)

Soms moet je extra huurkosten betalen als je een appartament huurt voor onderhoud van de lift etc.

Zelf wil ik toch ook n keer op mezelf maar alles is zooo duur en nu kan ik lekker rondkomen enzo maar als ik een huis zou kopen/huren wordt dat wel n stukkie moeilijker. Het liefst koop ik dus een huis omdat dat gewoon een mooie investering is. Al het geld dat je erin stopt krijg je later weer terug. Plus dat het maar 200 euro duurder is dan huren. (scheelt niet zo veel) maar ja, kopen is niet weggegeld voor een scholier lijkt me.

Veel success zou ik zeggen en hou ons op de hoogte van je onderzoek als je wilt.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 10:36
Dwarfie
Dwarfie is offline
Volgens mij vergeet je collegegeld nog. Dit is ongeveer €140 per maand. Om een tot nu toe nog onverklaarbare reden wordt er bij mij maandelijks €155 afgeschreven...
Oud 08-01-2003, 10:46
Verwijderd
ik heb pas geleden gekeken of t iets was voor mij om op mezelf te gaan wonen, ik kwam uit dat ik daar samen met mijn mijn vriend, rond kon komen maar niet genoeg geld hebben voor naar school te gaan

want verzekeringen, dat kost heel veel
gemeentelijke heffingen, riool, ect
telefoonrekening, en dinges dat je eensluiting hebt ect, komt eerder op een euro of 50/100 uit
water,gas,licht,electra 200
hygiene en diverse,licht volgens mij iets hoger
eten en drinken, als je een beetje goed wil eten kost ongeveer 200 euro per maand,
en dan kun je zelf ook een euro of 50/100 apart zetten voor t geval dat er iets kapot gaat
huur is gemiddel wel een honderdje of 250
ik ga er vanuit dat je natuurlijk ook internet wil kost ook een euro of 70 misschien meer dat weet ik niet

en dan hebben we t niet eens over de spullen dat je moet aanschaffen voordat je erin trekt, en je moet vaak geld vooruit betalen, dat kun je nooit met 750 euro hoor
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 11:29
ekki
ekki is offline
Citaat:
M n M schreef:
Huur, gas & licht €200
Kleding €75
Eten en drinken €150
Telefoon € 20
Vrije tijd, uitgaan € 50
Hygiene en diverse € 25
totaal per maand > €520

Ten eerste heb je geluk dat je zo goedkoop kunt huren en dat het inclusief is.
Zit er ook kabel bij gas en licht? Voor de tv? Ik weet niet of je dat wilt natuurlijk, maar dat zou je er nog bij kunnen rekenen.

Denk aan dingen zoals wasmiddel (wat heel duur is) en extra dingen die je ook wel 'ns wilt kopen. Diverse zou ik dus wat dat betreft iets omhoog gooien, al weet ik het niet zeker. Maar er zijn altijd van die onverwachte uitgaven, bijvoorbeeld ineens een aansteker voor het gasfornuis, een douchegordijn, een lampje, enz. Zeker aan het begin zal diverse erg hoog zijn.

Gemeentelijke belastingen zijn volgens mij meer dan 100 euro in een jaar, maar ik kan niet precies zeggen hoeveel oid.

Voor school heb je redelijk weinig berekend. Naast je schoolgeld moet je natuurlijk nog boeken betalen.

Ik denk dat je iets te laag zit met je bedragen en dat het meestal wel wat hoger uitkomt. Maar misschien is het ook wel redelijk reëel, ik weet natuurlijk niet hoe 'luxe' je gaat leven (denk bijv. aan een telefoonlijn of een internetverbinding, die zitten er ook niet bij, wil je die of niet? En wat voor eten koop je? Als je zelf vaak gaat koken is het goedkoper, vlees is erg duur, enz.)
Oud 08-01-2003, 12:31
Verwijderd
Ik weet niet precies hoe het zit, maar je kan volgens mij toch een vrijstelling aanvragen voor gemeentelijke belastingen op grond van je inkomen van vorig jaar? Hoorde ik laatst, veel studenten doen dat wanneer ze op kamers wonen die ze huren. De huisbaas moet die belasting, voor zover ik het meekreeg, dan betalen. Dus dat scheelt weer geld...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:03
marieke_temp
marieke_temp is offline
als je in onderhuur gaat krijg je geen stufi
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
meriekuh schreef:
ehm... wel toch?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:11
Verwijderd
Citaat:
meriekuh schreef:
Jawel hoor
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:07
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
meriekuh schreef:
Natuurlijk wel, dat is toch heel gebruikelijk?! Bovendien krijg je al stufi als je een ander adres opgeeft dan je ouders...
Oud 08-01-2003, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Boogie schreef:
Natuurlijk wel, dat is toch heel gebruikelijk?! Bovendien krijg je al stufi als je een ander adres opgeeft dan je ouders...
Gelukkig (want anders ken ik erg veel studenten die onterecht stufi krijgen ! )

Onderhuur is trouwens toch gewoon huren met overeenkomst? (gewoon huren dus?)
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 10:56
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
meriekuh schreef:
Ik geloof dat half Amsterdam wat kamers betreft in onderhuur is Nee maar ik denk ook niet dat de gemeente ervan te horen krijgt

Ik zal nog eens informeren bij de eventuele huisbaas wat nou bij die huurprijs van 400 euro zit inbegrepen...

Wat collegegeld en boekengeld betreft heb ik idd nog geen rekening mee gehouden. Ik kan misschien een aardige reserve opbouwen in de komende maanden als ik nog fulltime kan werken (moet ik wel een baantje vinden snel ). En anders zou ik misschien aan een lening moeten denken. Is het niet zo dat veel studenten lenen om rond te komen..?
Oud 09-01-2003, 11:54
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
want verzekeringen, dat kost heel veel
Dat weet ik niet... ik denk dat het in mijn geval in de huurprijs zit.
gemeentelijke heffingen, riool, ect
Ik zie net iemand zeggen dat je daar onderuit kunt komen? En denk dat het ook in de huurprijs zit bij mij (onderhuur)
telefoonrekening, en dinges dat je eensluiting hebt ect, komt eerder op een euro of 50/100 uit
Je moet wel prioriteiten stellen als je op jezelf gaat wonen. 50 euro verbellen zou zonde zijn.
water,gas,licht,electra 200
Zit zker bijde huurprijs in.
hygiene en diverse,licht volgens mij iets hoger
Ja ach... jij bent een vrouw... dan weet je het wel
eten en drinken, als je een beetje goed wil eten kost ongeveer 200 euro per maand,
Heb je gelijk in, maar je moet er wel rekening mee houden dat je af en toe wat zuinig zal moeten zijn.
en dan kun je zelf ook een euro of 50/100 apart zetten voor t geval dat er iets kapot gaat
Dat is waar
huur is gemiddel wel een honderdje of 250
In mijn geval 400, met een vriend dus 200, maar dat is voor iedereen anders.
ik ga er vanuit dat je natuurlijk ook internet wil kost ook een euro of 70 misschien meer dat weet ik niet
Als dat eraf kan, je moet prioriteiten stellen.

en dan hebben we t niet eens over de spullen dat je moet aanschaffen voordat je erin trekt, en je moet vaak geld vooruit betalen, dat kun je nooit met 750 euro hoor
Als je verhuist, heb je een potje nodig. De kosten kunnen idd aardig oplopen, samen met je uitzet enz.. in mijn geval is dat geregeld. Maar die 750 euro is dus het bedrag dat ik per maand beschikbaar zal hebben ongeveer. En ik neem aan dat je bter niet je verhuizing op afbetaling kan doen...
Oud 09-01-2003, 11:55
ekki
ekki is offline
Citaat:
M n M schreef:
Ik geloof dat half Amsterdam wat kamers betreft in onderhuur is Nee maar ik denk ook niet dat de gemeente ervan te horen krijgt
Je moet je tegenwoordig inschrijven bij de gemeente, omdat de ib-groep dat gaat controleren. Dus wel doen!

Verder lenen veel studenten, ja. Weet wel dat je, als je een lening aan het terugbetalen bent (na je studie), slechts een kleine hypotheek kan krijgen (dan weet je dat alvast ). Verder is dat natuurlijk een handige manier om aan geld te komen, jammer genoeg is het tegenwoordig geen renteloze lening meer .
Oud 09-01-2003, 12:03
oneMen
oneMen is offline
Een nieuw budget, naar aanleiding van wat nuttige tips:

Huur, gas, licht en water €400
Eten en drinken €175
Kleding € 50
Hygiene en diversen € 25
Vrije tijd € 50
Abbonnementen € 60
________________________________+
totaal €760

Dit is zeer ruim genomen, om eventuele tegenvallers op te vangen. Dit is dus mijn situatie indien ik straks het appartement heb, alleen, en full-time werk.

Noteer dat gemeentelijke heffingen en verzekeringen ontbreken, omdat ik in onderhuur ga en er vanuit ga dat die 400 euro dan ook alles dekt.

Na dit gezien te hebben, zal ik maar geen abbonnementen nemen de eerste maand om te kijken of het wel goed komt
Oud 09-01-2003, 12:14
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef:

Noteer dat gemeentelijke heffingen en verzekeringen ontbreken, omdat ik in onderhuur ga en er vanuit ga dat die 400 euro dan ook alles dekt.

ga jij elven op geen verzekringen? wtf wat als je de spullen van iemand anders kapot maakt? je een ongeluk krijgt en opgenomen moet worden? je inboedel gestolen wordt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2003, 12:16
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
ga jij elven op geen verzekringen? wtf wat als je de spullen van iemand anders kapot maakt? je een ongeluk krijgt en opgenomen moet worden? je inboedel gestolen wordt?
Emm.. nee sorry ik was onvolledig.. Ik ben bij mn vader particulier verzekerd en dat kan ik naar mijn weten ook blijven...

rustig maar
Oud 11-01-2003, 07:30
JJzD
JJzD is offline
reken op een pc
voor de rest is het reeël maar het is het handigst dat je alles wat je niet uitgeeft in een potje stopt zodat je wat hebt als er iets kapot gaat of je tegen kadootjes oploopt etc

wat ook een tip is (zie ook andere topic) is een bedrag opnemen wat je standaard per week uitgeeft aan eten/uitgaan/kleine dingen want met pin geef je het sneller uit en is het minder concreet waardoor je je heel erg mis kan rekenen en het klassieke maand aan het einde van je geld houdt
(reken erop dat dat gebeurd iedere student heeft daarmee te maken )
en school is duur
heel erg duuur
1500 € en dan nog makkelijk 50 € per 3 maanden aan readers en een boekenpost van 400 € cker in het eerste jaar
8 uur per week lijkt me redelijk
dat is een zaterdag
dat valt te doen
's avonds werken is rottig als je echt in het studentenleven zit
probeer vooral in de vakanties wat mee te pakken
dat heeft 2 voordelen
er stroomt geld binnen en je hebt geen tijd het uit te geven )

nou ja
dat is ong alles wat ik weet na 1,5 jaar
Oud 11-01-2003, 15:17
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef:
Emm.. nee sorry ik was onvolledig.. Ik ben bij mn vader particulier verzekerd en dat kan ik naar mijn weten ook blijven...
Das allemaal leuk en aardig, maar daar valt je inboedel niet onder. Das alleen een verzekering voor je gezondheid en/of als je iets sloopt ed, niet voor je inboedel. Bij de postbank heb je studentenverzekeringen (voor inboedel en brand ed oid), kost ongeveer 5 euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:21
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef:
Zoals ekki zei, je moet je wel aanmelden, de IBG controleert dat.

Citaat:
Wat collegegeld en boekengeld betreft heb ik idd nog geen rekening mee gehouden. Ik kan misschien een aardige reserve opbouwen in de komende maanden als ik nog fulltime kan werken (moet ik wel een baantje vinden snel ).
Ik zou toch ook maar rekening houden met collegegeld en boeken, dat is behoorlijk veel, zelfs als je een reserve op hebt gebouwd (en het komt ook altijd in de verkeerde maanden ).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 15:22
Verwijderd
Ow, btw nog iets, als ik jou was, zou ik ook een kleine reserve houden, voor onverwachte dingen. Ook al denk je dat die niet zullen komen, ze komen toch, en altijd onverwacht en op het verkeerde moment... Misschien af en toe een beetje geld daarvoor apart leggen, sparen dus.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 15:28
Florine
Florine is offline
cadeautjes, vakantie, tijdschriften, terrasje pikken in de zomer, heb je de inrichting van je kamer al?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 23:13
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Das allemaal leuk en aardig, maar daar valt je inboedel niet onder. Das alleen een verzekering voor je gezondheid en/of als je iets sloopt ed, niet voor je inboedel. Bij de postbank heb je studentenverzekeringen (voor inboedel en brand ed oid), kost ongeveer 5 euro per maand.

Ok. Ik zal dat tegen die tijd wel even vragen aan de huisbaas. Die zal daar de beste kijk op hebben hoe of wat.

Zoals ekki zei, je moet je wel aanmelden, de IBG controleert dat.

Ja ik heb sowieso een ander postadres...

Ik zou toch ook maar rekening houden met collegegeld en boeken, dat is behoorlijk veel, zelfs als je een reserve op hebt gebouwd (en het komt ook altijd in de verkeerde maanden ).

Ja dat zou ik wel willen, maar ik denk dat ik daar tijdens mijn studie gewoon niet genoeg geld voor heb. Ik geloof dat collegegeld in drie keer 500 euro betaald wordt? Dat red ik sowieso niet denk ik, ook al spaar ik vanaf nu... dat wordt een lening

Ow, btw nog iets, als ik jou was, zou ik ook een kleine reserve houden, voor onverwachte dingen. Ook al denk je dat die niet zullen komen, ze komen toch, en altijd onverwacht en op het verkeerde moment... Misschien af en toe een beetje geld daarvoor apart leggen, sparen dus.

Ja sparen is altijd het beste denk ik... nu hopen dat het lukt

Oud 12-01-2003, 23:14
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Florine schreef:
cadeautjes, vakantie, tijdschriften, terrasje pikken in de zomer, heb je de inrichting van je kamer al?
Dat valt onder vrije tijd en uitgaan. Voor vakantie zal ik wat opzij moeten zetten. De inrichting is al klaar.
Oud 09-02-2003, 14:17
emmol
emmol is offline
ik ben nu ok bezig met opmezelf te gaan, ik woon ind e omgeving van rotterdam en ga anti-kraak wonen... dat scheelt als in de huurprijs(ja het is niet egweldig maar er is een opzegtermijn van een maand) maar als ij strax een huisie ehbt is het nog helemala leeg, want als jij nu volop gaat sparen zal je (denk ik) niet voor je 'uitset' gaan sparen. dat is wel slim om te doen want als ej eenmaal in je huisie zit wil je liever leuk behang dan een servies of bestek.. ik kan nu al bijna heel mun huis inrichten.. (ik heb ook wle het geluk dat iik het ergens op kan slaan tot het zover is...)
succes met je berekenignen en nog een tip: sla in het begin van de maand wat extra blikken soep en groenten in enzo.. dat je niet op water met brood hoeft aan het einde.. en een lening kan je vidn ik beter verkomen.. als je klaar bent met je studie en een huisie wil kopen gaat dat niet omdat precies dan je je lening etrugmoet betalen en het dan niet haalt om er een hy[otheek bij te heben..succes!!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2003, 14:18
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
*blue angel* schreef:
vind ik psies ook. je hebt toch niet elke maand nieuwe kleren nodig?

xxx
Vaak kan je je kleren langer gebruiken of wat goedkopere kleding (bijv. de H&M) kopen.
Oud 11-02-2003, 20:09
Mmmmm
Mmmmm is offline
Heb jij 150 euro per maand voor eten nodig? Ik woon op kamers en gebruik maar 80 euro voor eten+hygiëne zoals jij dat noemt! Je moet wel wat zuiniger zijn als je op kamers wil wonen!!!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 08:29
iamcj
iamcj is offline
Moet jij geen boeken kopen en geen schoolgeld betalen? Wil je niet op vakantie?, doe je geen sport?, moet jezelf niet verzekeren tegen ziektekosten?

Telefoonrekening red je denk niet met 20€

Wat jij aan eten en drinken rekent, zitten wij samen met 2 katten maar net boven. Zonder katten zouden we het redden denk, voor 150 €, Tip ga niet bij AH boodschappen doen
Oud 12-02-2003, 08:39
Mmmmm
Mmmmm is offline
Ik blijf erbij dat 150 voor eten echt veel te veel is, doe boodschappen bij c1000 bijvoorbeeld, en koop aanbiedingen (vlees per kilo is vaak goedkoper). Ik kom met 80 makkelijk rond, en ik heb ook een kat.
En je bent niet elk weekend in je kamer, je gaat vast wel eens naar je ouders/oude vriendinnen dus dan bespaar je ook al geld. Wat wil je voor 150 euro allemaal kopen dan?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2003, 20:53
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Mmmmm schreef:
Ik blijf erbij dat 150 voor eten echt veel te veel is, doe boodschappen bij c1000 bijvoorbeeld, en koop aanbiedingen (vlees per kilo is vaak goedkoper). Ik kom met 80 makkelijk rond, en ik heb ook een kat.
En je bent niet elk weekend in je kamer, je gaat vast wel eens naar je ouders/oude vriendinnen dus dan bespaar je ook al geld. Wat wil je voor 150 euro allemaal kopen dan?
80 euro per maand = 18 euro per week = 2,6 euro per dag.
serieus eten en drinken? avondeten voor die prijs lijkt mij al spotgoedkoop.

Maar goed, ik zei al dat ik het erg ruim reken om niet voor verassingen te staan. Uiteindelijk zal op de ene post minder en op de andere post meer uitgegeven worden.

maare.. als ik niet zuinig zou willen doen, zou ik niet meer geld aan eten uitgeven hoor, dat weet ik wel bter te besteden dan
Oud 12-02-2003, 21:27
Mmmmm
Mmmmm is offline
Je moet het niet zien als 2,6 euro per dag!!! Ga eens naar de supermarkt en kijk wat een brood kost bijv. je eet toch maar een paar boterhammen per dag? En met avondeten is dat ook zo, je hebt in je eentje maar kleine porties van wat je koopt nodig, en wat je overhoudt kan je een dag erna bijvoorbeeld weer eten. 80 euro is echt ruim voldoende, geloof mij maar. Tenzij jij een echte merken-freak bent. Ik weet het want iki woon op mezelf, dus je kan mijn 80 euro wel in twijfel trekken, maar ik weet uit ervaring dat ik ermee rond kom. Misschien kan je dat geld beter gebruiken voor de huur (die altijd erg hoog is in A'dam)!!!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 16:23
Ninnoc
Ninnoc is offline
gemeentelijke lasten ed zit allemaal bij mijn huur in, ik betaal overigens 150 euro voor 17 m2 dus lindansje

als je niet incl alles hebt moet je ook rekening houden met tv. en internet en telefoonlasten.

150 euro voor eten vind ik genoeg tot krap, ik lunch vaak ergens anders en dan zit ik al over 2,60 heen meestal. verder houd ik van dingen als olijven en noten en brie enzo en eet ik biologisch vlees wat duurder is en ga ik het liefst naar de groenteman ipv de supermarkt en ik eet heel veel fruit wat ook niet goedkoop is. Het is net wat je eetpatroon is, ik ben zo'n 200 euro of meer kwijt. kleidng varieert en is moeilijk in te schatten, eigenlijk koop ik dat van mijn overgebreven geld, sommige maanden koop je nix en dan heb je ineens 2 truien nodig ofzo. 75 euro is redelijk en je kan altijd een keer bezuinigen op eten of als je geld over hebt een overhemd kopen. verder ben ik ook lid van tijdschriften, ik weet niet of jij lidmaatschappen hebt van sportclub ofzo iets maar vergeet dat ook niet

dus
voedsel 200
kleding 100
aidsfonds 5 *
ravage 3 *
daklozenkrant enzo 5
(wat ben ik toch een goed mens )
sparen voor boeken ofzo 50-70
telefoon 30
toilet- & kantoorart. 25
huur 150
kadootjes 20
uitgaan (en niet alleen kroeg ofzo maar je gaat ook weleens naar de film of tentoonstelling ofzo) 100

*worden per jaar/kwartaal afgeschreven, heb hier bedrag per maand gezet

ik kom nu op 708 euro uit als ik 70 euro spaar. ik heb een inkomen van 700 euro per maand (beurs+aanvulling+lening+ouders die huur vergoeden)

het lijkt zo afof ik veel uitgeef waar ik kan bezuiingen maar je geeft t snel uit aan terrasje enzo bovendien ben ik nog steeds geld kwijt aan dingen als een pan of theedoeken enzo. Zorg dat je in t begin van de maand een deel appart legt voor als je plots geld nodig hebt of omdat je al aanziet komen dat je volgende maand boeken moet kopen ofzo.
Je kan best leven hoor van weinig geld , maar als ik het toch heb geef ik t uit ook
Oud 13-02-2003, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Mmmmm schreef:
Je moet het niet zien als 2,6 euro per dag!!! Ga eens naar de supermarkt en kijk wat een brood kost bijv. je eet toch maar een paar boterhammen per dag? En met avondeten is dat ook zo, je hebt in je eentje maar kleine porties van wat je koopt nodig, en wat je overhoudt kan je een dag erna bijvoorbeeld weer eten. 80 euro is echt ruim voldoende, geloof mij maar. Tenzij jij een echte merken-freak bent. Ik weet het want iki woon op mezelf, dus je kan mijn 80 euro wel in twijfel trekken, maar ik weet uit ervaring dat ik ermee rond kom. Misschien kan je dat geld beter gebruiken voor de huur (die altijd erg hoog is in A'dam)!!!
Je kunt het best rekenen als €2,60 per dag, ook al eet je in je eentje niet super veel, je hebt toch gemiddeld een bepaald bedrag per dag nodig voor eten. Ik weet niet of €80,- 'ruim voldoende' is, ik weet alleen dat mijn vriend, onze katten en ik samen ongeveer €200,- per maand kwijt zijn, das dus meer dan het dubbele...ik denk dat €80,- helemaal niet zo veel is...maar het ligt er idd ook aan wat je eet, als jij alleen maar brood met hagelslag, pindakaas enz eet en 's avonds altijd netjes groente en aardappels (wat je als student toch niet altijd doet) en geen of iig niet teveel lekkere en/of extra dingen (die vaak ook wat duurder zijn) koopt...dan zul je het best redden...maar anders is €80,- niet echt veel.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 20:46
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Bevalt het om in je eentje op kamers te wonen?? Zijn er hier mensen die dat doen? Dan bedoel ik een kamer in een huis met een huisbaas waarmee je de douche en toilet enzo moet delen... Ik zit er over te denken om dat te gaan doen
Reageren

Regels voor berichten