Advertentie | |
|
![]() |
|
Het is zeker ondemocratisch daar ben ik et mee eens. Maar china of frankrijk of rusland kunnen toch wel dat vetorecht uitspreken, vrienden worden ze uiteindelijk wel weer.. tenminste dat is te hopen dan. Alleen als er een Vetorecht wordt uitgesproken tegen de oorlog, gaat Amerika dan evengoed door met een oorlog? Ik denk et wel omdat bush al praat over de wederopbouw
![]()
|
Zo eenvoudig in een woord is het niet te vatten, ben ik bang. Er zit veeeeeel meer achter. De VS onderhoud al sinds jaar en dag goede contacten met het autocratische saoedische koningshuis. De toevoer van olie zou dus wel veilig moeten zijn. Daar zou iets mee aan de hand kunnen zijn, bijvoorbeeld voedingsbodem voor terroristen (denk hierbij aan die aanvallen op tankers enzo). Er zijn talloze redenen te bedenken waarom Irak juist nu aangevallen moet worden, de slechte economie speelt mee, de belangen van China en Rusland spelen mee, de stategische centralen ligging van Irak speelt mee.... ga zo maar door. Ik heb er een heel artikel over geschreven voor Folia, het universiteitskrantje van de Uva, maar ze vonden het artikel te "serieus en te diepgaand"
![]()
||
Citaat:
Kben benieuwd naar dat artikel
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ander motief voor beide partijen:
euro/dollar verhouding. Saddam noteert zijn olie in Euro's. Door de plotselinge sterkte van de Euro heeft Saddam veel geld hierdoor gewonnen; andere OPEC landen zitten nu ook te denken om hun dollars in te wisselen voor Euro's..en dat zou funest zijn voor de Dollar..de amerikaanse economie..en de macht die de VS kan uitoefenen wereldwijd via monetair beleid... De VS wil deze trend tegenhouden...een nieuwe regering..door de VS geinstalleerd..zal ongetwijfeld dollars gaan gebruiken. Frankrijk en Duitsland aan de andere kant... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
China zal zich waarschijnlijk onthouden van stemmen...hetzelfde geld voor Rusland en Frankrijk...ze zullen geen veto gaan gebruiken.
Weet iemand trouwens hier of een permanent lid van de UNSC ook "gewoon" een tegenstem kan geven, zonder direct zjn veto in te zetten? Of is het vetorecht automatisch gekoppeld aan de nee stem? Ik zou me namelijk best een situatie kunnen indenken waarbij een permanent lid het zelf niet helemaal eens is met wat er voorgesteld wordt, maar wel bereid is het te accepteren als de rest van de landen er wel mee akkoord gaat...of is praktijk dat je gewoon "abstaint"? |
![]() |
||
Rusland en Frankrijk gaan denk ik wel allebei hun veto gebruiken. Stond vandaag nog in de metro dat Rusland Frankrijk en Duitsland een pact hadden gesloten tegen de oorlog. "Het uitspreken van een veto is hierbij niet uitgesloten" verklaarde de ministers van buitenlandse zaken van de twee landen samen.
Citaat:
|
Duyvel:
-Retoriek, vermoed ik. Chricas liet gister nog doorschemeren dat hij waarschijnlijk geen Veto ging gebruiken. Zoek maar op news.google.com -Saddam is eigenwijs, maar hij heeft er wel een hoop geld an verdient, sinds de euro zoveel gestegen is. Nu is de dollar nog koning op de oliemarkt. Maar wat als andere landen ook die switch gaan maken? |
![]() |
||
Citaat:
ja, dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken voor de toch al kwakkelende economie van de VS. Waarom denk je trouwens dat Saddam dat gedaan heeft, waar heb je dat gevonden?
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Haaretz zegt al over de uitspraak van ICJ te beschikken aangaande veiligheidshek/muur Gatara | 217 | 04-08-2004 13:38 | |
Het grote _schone_ Israel/PA topic, deel III Gatara | 318 | 16-10-2003 13:39 | |
De Hoop Scheffer: beleid overlaten aan grote EU-landen Blitzkrieg Bop | 70 | 23-09-2003 09:51 | |
Wie wordt na de USA de grootste supermacht? SSER | 114 | 10-08-2003 18:55 | |
tegen oorlog, lekker makkelijk ShoarmaSchaap | 215 | 06-04-2003 17:10 | |
veiligheidsraad stemming Blitzkrieg Bop | 13 | 17-03-2003 18:37 |