Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2003, 14:19
AJMouse
AJMouse is offline
Ok, ik ben 17, ok ok.. Ik hoor dit te weten maar ik weet et simpelweg niet.

Wat is een VETO recht? Waarom doen ze moeilijk om er 1 uit te spreken?

Thanks
Oud 04-03-2003, 14:29
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Het vetorecht is het recht om te voorkomen dat bij een meerheid het plan wordt uitgevoerd.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 14:36
Verwijderd
Een vetorecht is gewoon een bindende tegenstem.

Dat wil dus zeggen dat (bijvoorbeeld) in een groep van 10 leden, waarvan één een vetorecht heeft, die ene met zijn vetorecht alles kan blokkeren als hij dat wil, ook al zijn die negen anderen vóór.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 14:40
Anne
Anne is offline
Ik kan niet echt meer iets toevoegen geloof ik...

nare man, leuke avater!
Oud 04-03-2003, 14:46
AJMouse
AJMouse is offline
Maar stel dat Rusland het vetorecht uitvoert of inzet ofzo , kan Amerika dan ook weer een veto uitvoeren/inzetten dat vóór het plan is? Ik neem aan dat het alleen tégen is.

Waarom krijg ik de indruk van het nieuws dat landen die een vetorecht kunnen uitspreken dit zo moeilijk vinden? Omdat Amerika dan geen vriendjes meer met ze willen zijn? Of mag je maar eenmaal een vetorecht uitspreken?

Wie heeft bepaald welke landen vetorecht mogen uitspreken?

edit: ha ik betrap me erop het juiste te zeggen: een vetorecht spreek je uit | veel vraagjes
Oud 04-03-2003, 15:26
Verwijderd
Wie een vetorecht hebben, is bepaald bij het oprichtingsverdrag van de VN wat door alle deelnemende landen geratificeerd (zeg maar ondertekend) is. En de reden dat landen vaak twijfelen om hun veto uit te spreken, is inderdaad dat Amerika dan geen vriendjes meer met ze wil zijn. Kijk maar naar de manier waarop de VS proberen leden van de VN-veiligheidsraad proberen te beïnvloeden: bakken geld beloven, economische steun, etcetera. Het tegenovergestelde geldt ook: arme landen worden onder druk gezet vóór een oorlog te stemmen, omdat de VS anders militaire en economische steun intrekken. Je reinste chantage dus.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 15:50
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
AJMouse schreef:
Maar stel dat Rusland het vetorecht uitvoert of inzet ofzo , kan Amerika dan ook weer een veto uitvoeren/inzetten dat vóór het plan is? Ik neem aan dat het alleen tégen is.

Waarom krijg ik de indruk van het nieuws dat landen die een vetorecht kunnen uitspreken dit zo moeilijk vinden? Omdat Amerika dan geen vriendjes meer met ze willen zijn? Of mag je maar eenmaal een vetorecht uitspreken?

Wie heeft bepaald welke landen vetorecht mogen uitspreken?

edit: ha ik betrap me erop het juiste te zeggen: een vetorecht spreek je uit | veel vraagjes
Je kan een veto alleen ergens tegen uitspreken, niet ergens voor. Dat zou het wel heel makkelijk maken om je zin door te drijven

Het bestaan van de 5 permanente leden met een vetorecht binnen de VN (VS, Engeland, Frankrijk, Rusland en China) is eigenlijk heel slecht en ondemocratisch, het zorgt ervoor dat de v-raad gedomineerd wordt door deze 5 landen. Zo kunnen Engeland en de VS alle sancties die evt tegen hun worden opgelegd als ze zonder de VN Irak aanvallen veto-en. Ze kunnen dus ongestraft de VN passeren.
Oud 04-03-2003, 18:17
AJMouse
AJMouse is offline
Het is zeker ondemocratisch daar ben ik et mee eens. Maar china of frankrijk of rusland kunnen toch wel dat vetorecht uitspreken, vrienden worden ze uiteindelijk wel weer.. tenminste dat is te hopen dan. Alleen als er een Vetorecht wordt uitgesproken tegen de oorlog, gaat Amerika dan evengoed door met een oorlog? Ik denk et wel omdat bush al praat over de wederopbouw
Oud 04-03-2003, 19:11
Verwijderd
Ik denk het eerder op grond van het feit dat Amerika gewoon oorlog wil voeren om de eigen slecht draaiende economie te maskeren. Saddam of geen Saddam.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 21:45
AJMouse
AJMouse is offline
Dat denk ik ook. Geen zin om mn complete mening te gaan typen, maar 1 woord zegt genoeg, olie.
Oud 04-03-2003, 21:58
Blitzkrieg Bop
Zo eenvoudig in een woord is het niet te vatten, ben ik bang. Er zit veeeeeel meer achter. De VS onderhoud al sinds jaar en dag goede contacten met het autocratische saoedische koningshuis. De toevoer van olie zou dus wel veilig moeten zijn. Daar zou iets mee aan de hand kunnen zijn, bijvoorbeeld voedingsbodem voor terroristen (denk hierbij aan die aanvallen op tankers enzo). Er zijn talloze redenen te bedenken waarom Irak juist nu aangevallen moet worden, de slechte economie speelt mee, de belangen van China en Rusland spelen mee, de stategische centralen ligging van Irak speelt mee.... ga zo maar door. Ik heb er een heel artikel over geschreven voor Folia, het universiteitskrantje van de Uva, maar ze vonden het artikel te "serieus en te diepgaand"
Oud 04-03-2003, 22:20
Joostje
Joostje is offline
kun je het artikel hier plaatsen dan?
Oud 04-03-2003, 22:24
Martian
Martian is offline
Citaat:
Joostje schreef:
kun je het artikel hier plaatsen dan?
Ja!
Oud 04-03-2003, 22:31
AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
duyvel schreef:
Zo eenvoudig in een woord is het niet te vatten, ben ik bang. Er zit veeeeeel meer achter. De VS onderhoud al sinds jaar en dag goede contacten met het autocratische saoedische koningshuis. De toevoer van olie zou dus wel veilig moeten zijn. Daar zou iets mee aan de hand kunnen zijn, bijvoorbeeld voedingsbodem voor terroristen (denk hierbij aan die aanvallen op tankers enzo). Er zijn talloze redenen te bedenken waarom Irak juist nu aangevallen moet worden, de slechte economie speelt mee, de belangen van China en Rusland spelen mee, de stategische centralen ligging van Irak speelt mee.... ga zo maar door. Ik heb er een heel artikel over geschreven voor Folia, het universiteitskrantje van de Uva, maar ze vonden het artikel te "serieus en te diepgaand" :(
I know, ik zit bijna dagelijks met een vriend een uur erover te discusiëren, daarom heb ik geen zin om alles te posten wat we dan erover zeggen :-).

Kben benieuwd naar dat artikel
Oud 05-03-2003, 19:35
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik denk het eerder op grond van het feit dat Amerika gewoon oorlog wil voeren om de eigen slecht draaiende economie te maskeren. Saddam of geen Saddam.
Juist. Ik hoop dat Rusland en Frankrijk hun veto in de VN-VR gaan gebruiken om dit machtsspelletje van Bush tegen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 19:57
Verwijderd
Citaat:
NN schreef:
Juist. Ik hoop dat Rusland en Frankrijk hun veto in de VN-VR gaan gebruiken om dit machtsspelletje van Bush tegen te gaan.
vergeet China niet.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 20:23
Seb4
Seb4 is offline
Ander motief voor beide partijen:

euro/dollar verhouding.

Saddam noteert zijn olie in Euro's. Door de plotselinge sterkte van de Euro heeft Saddam veel geld hierdoor gewonnen; andere OPEC landen zitten nu ook te denken om hun dollars in te wisselen voor Euro's..en dat zou funest zijn voor de Dollar..de amerikaanse economie..en de macht die de VS kan uitoefenen wereldwijd via monetair beleid...
De VS wil deze trend tegenhouden...een nieuwe regering..door de VS geinstalleerd..zal ongetwijfeld dollars gaan gebruiken.

Frankrijk en Duitsland aan de andere kant...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 05:46
AJMouse
AJMouse is offline
Citaat:
Seb4 schreef:
Ander motief voor beide partijen:

euro/dollar verhouding.

Saddam noteert zijn olie in Euro's. Door de plotselinge sterkte van de Euro heeft Saddam veel geld hierdoor gewonnen; andere OPEC landen zitten nu ook te denken om hun dollars in te wisselen voor Euro's..en dat zou funest zijn voor de Dollar..de amerikaanse economie..en de macht die de VS kan uitoefenen wereldwijd via monetair beleid...
De VS wil deze trend tegenhouden...een nieuwe regering..door de VS geinstalleerd..zal ongetwijfeld dollars gaan gebruiken.

Frankrijk en Duitsland aan de andere kant...
We hebben het met elkaar over veel dingen gehad, maar dit niet.. dat dat er ook mee te maken heeft.
Oud 06-03-2003, 10:08
Seb4
Seb4 is offline
Ik denk niet dat een dergelijke factor beslissend is..maar het speelt wel degelijk mee natuurlijk...zo zit de internationale politiek nou eenmaal in elkaar..helaas...maar wel begrijplijk...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 10:32
NN
NN is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
vergeet China niet.
Ik weet niet wat China wil, Duitsland, Frankrijk en Rusland vormen een blok tegen de VS-oorlogshonger waar 'Bak Ellende' en 'De Hoop van de Schepper'* ook aan meedoen.

(*= Bewoordingen van mij oud-geschiedenisdocent. )
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 10:33
italianboy
italianboy is offline
.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 11:15
Seb4
Seb4 is offline
China zal zich waarschijnlijk onthouden van stemmen...hetzelfde geld voor Rusland en Frankrijk...ze zullen geen veto gaan gebruiken.
Weet iemand trouwens hier of een permanent lid van de UNSC ook "gewoon" een tegenstem kan geven, zonder direct zjn veto in te zetten? Of is het vetorecht automatisch gekoppeld aan de nee stem?
Ik zou me namelijk best een situatie kunnen indenken waarbij een permanent lid het zelf niet helemaal eens is met wat er voorgesteld wordt, maar wel bereid is het te accepteren als de rest van de landen er wel mee akkoord gaat...of is praktijk dat je gewoon "abstaint"?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 13:59
Blitzkrieg Bop
Rusland en Frankrijk gaan denk ik wel allebei hun veto gebruiken. Stond vandaag nog in de metro dat Rusland Frankrijk en Duitsland een pact hadden gesloten tegen de oorlog. "Het uitspreken van een veto is hierbij niet uitgesloten" verklaarde de ministers van buitenlandse zaken van de twee landen samen.

Citaat:
Saddam noteert zijn olie in Euro's.
volgens mij worden de olieprijzen wereldwijd in dollars berekend. De olieprijs is altijd in dollar/vat. Als Saddam als enige zijn olieprijzen in euro's zou berekenen zou hij snel economische in de knoop komen met oa de OPEC, die de prijzen ook in dollars hanteerd.
Oud 06-03-2003, 15:31
Seb4
Seb4 is offline
Duyvel:

-Retoriek, vermoed ik. Chricas liet gister nog doorschemeren dat hij waarschijnlijk geen Veto ging gebruiken. Zoek maar op news.google.com

-Saddam is eigenwijs, maar hij heeft er wel een hoop geld an verdient, sinds de euro zoveel gestegen is. Nu is de dollar nog koning op de oliemarkt. Maar wat als andere landen ook die switch gaan maken?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 16:59
AJMouse
AJMouse is offline
Rusland heeft ook ààààààààl dat geld wat ze achter houden (dollars waren dat) omgezet naar euro's.
Oud 06-03-2003, 17:05
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Seb4 schreef:
Duyvel:

-Retoriek, vermoed ik. Chricas liet gister nog doorschemeren dat hij waarschijnlijk geen Veto ging gebruiken. Zoek maar op news.google.com

-Saddam is eigenwijs, maar hij heeft er wel een hoop geld an verdient, sinds de euro zoveel gestegen is. Nu is de dollar nog koning op de oliemarkt. Maar wat als andere landen ook die switch gaan maken?
Gisteren niet, vandaag weer wel... en nu wordt die resolutie weer aangepast. Van dit soort retoriek wordt je ook niet wijzer

ja, dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken voor de toch al kwakkelende economie van de VS. Waarom denk je trouwens dat Saddam dat gedaan heeft, waar heb je dat gevonden?
Oud 06-03-2003, 17:05
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
duyvel schreef:
het universiteitskrantje van de Uva, maar ze vonden het artikel te "serieus en te diepgaand"

OMG Als je bij een Universiteit t al te serieus en te diepgaand vind :/
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 17:12
Blitzkrieg Bop
dat zegt meer over het niveau van de Folia

ik zal het artikel gaan aanpassen en dan hierop zetten, kan wel even duren keb het nogal druk nu
Oud 06-03-2003, 17:30
Seb4
Seb4 is offline
Hm ik lees Folia eigenlijk nooit..ik zie het wel altijd in die bakken liggen...is het het waard om door te bladeren?
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 15:44
Blitzkrieg Bop
neuj... tis een beetje simpel en oppervlakkig
maar wel leuk als je nix te doen heb in de pauzes
Oud 08-03-2003, 18:50
Seb4
Seb4 is offline
Welk jaar geschiedenis doe je? Bevalt het je daar? Ik zat eind augustus noch te twijfelen of ik Geschiedenis of politicologie zou doen..heb uiteindelijk voor het laatste gekozen.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:15
Blitzkrieg Bop
ben eerste jaars, politicologie is ook gaaf ga ik als bijvak doen ofzo denk ik. Wil als master Amerikanistiek gaan doen!

en nu stop ik weer met chatten

Reageren

Regels voor berichten