Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2002, 22:04
corduroy
corduroy is offline
Waarschijnlijk wil ik een beugel en daarna een kaakoperatie omdat ik een overbeet heb (mijn onderkaak staat verder naar voren dan mijn bovenkaak). Allemaal leuk enzo maar ik ben nou wel benieuwd naar ervaringen van mensen die het ook gehad hebben. Ik krijg een 'gewone' beugel voor een jaar, daarna een operatie en dan nog een half jaar beugel. Ik twijfel nog wel een beetje omdat ik het wel lang vind, en natuurlijk omdat ik de leeftijd voor een beugel een beetje gehad heb, maar dat vind ik niet echt het belangrijkste. Ik vraag me vooral af of zo'n operatie veel risico's meebrengt en hoe groot de kans is dat je daarna een raar verbouwd hoofd krijgt, hihi. Maar heeft iemand ervaring met dit soort dingen en anders mogen jullie mij ook verblijden met gewone beugelervaringen, want het lijkt me allemaal heerlijk, brrr!

oja en ik vraag me ook af hoeveel het eigenlijk allemaal gaat kosten? dat heeft de orthodontist wel eens voor me uitgeprint maar dat papier ben ik kwijt. mijn verzekering vergoedt maximaal 365 euro, niet erg veel ,m aar dat komt dus omdat ik al achttien ben
Oud 05-11-2002, 22:46
Verwijderd
sorry, ik heb niet veel info voor je, het enige dat ik weet is dat een beugel wel veel meer kost als 365 euro (tenminste... die van m'n broertje wel...)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 23:42
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
mijn broertje heeft et ook..

als zijn kaken volgroeid zijn, wordt hij geopereerd...
en ja, operaties hebben natuurlijk risico's, maar aangezien dit vrij vaak voorkomt is het een redelijk standaard behandeling. vooral ook omdat al die kaakchirurgen dit al talloze keren gedaan hebben

je krijgt wel een totaal nieuwe kop, veel mensen zullen je niet zo snel meer herkennen

en mijn broertje krijgt volgens mij geen beugel, pas als hij geopereerd is.. dat kan ik helaas niet met zekerheid zeggen, hij moet trouwens voor een erg groot gedeelte ook alles zelf betalen (operatie, beugel) (omdat hij zelf werkt, hij is 17)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 07:26
ekki
ekki is offline
Totaal nieuwe kop is misschien wat overdreven, maar ik ken iemand die heeft ook zoiets gehad (alleen andersom volgens mij, d'r kaak moest naar voren) en die had wel een boller hoofd gekregen, ja. Echt wel een beetje anders dus.

Verder weet ik niet hoe 't is qua pijnlijkheid ofzo, ik weet alleen dat dat meisje ook een lange tijd geen 'vast' voedsel mocht eten. Maar dat is misschien anders dan bij jou, je ne sais pas.
Oud 06-11-2002, 07:49
Verwijderd
Ik heb ook een overbeet gehad, alleen moest bij mij juist mijn onderkaak naar voren gehaald worden, omdat ik met mijn boventanden helemaal over mijn ondertanden heen beet.
Ik heb eerst een blokbeugel gehad (ongeveer een jaar). Daarna heb ik ruim 2,5 jaar met een plaatjesbeugel gelopen. Mijn onderkaak is door die beugels vanzelf naar voren gekomen. Mijn tanden staan nu helemaal recht op elkaar, en mensen zeggen dat ik er een beetje een ander gezicht door heb gekregen, omdat mijn onderkaak nu iets verder naar voren staat. (niet dat ik een totale metamorfose heb ondergaan ofzo hoor ) Voordat ik die beugels had kwam ik regelmatig met mijn ondertanden tegen mijn gehemelte aan, waardoor die geirriteerd raakte. Gelukkig heb ik dat nu niet meer.

Ik heb dus geen operatie nodig gehad.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 10:26
corduroy
corduroy is offline
aha. dat kan ook inderdaad, heb ik ook wel eens gehoord.
dat het erg duur is daar was ik al bang voor, en dat is wel een nadeel. mijn ouders vinden het ook niet echt nodig, maar ik zelf wel: als ik het nu niet doe, doe ik het nooit. bovendien is het wel mooi als ik net voor mijn studie volgend jaar er anders uit zie, das beter dan er middenin...
en ik heb die operatie dus wel nodig, omdat het met een beugel niet genoeg veranderd kan worden.
Oud 06-11-2002, 10:56
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
bij mijn broertje is het ook wel noodzakelijk, het is erg slecht voor je gebit als je onderkaak zover naar voren staat (aldus mijn andere broer, doet tandheelkunde)
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 11:42
SpiritX
SpiritX is offline
Ik heb drie jaar met verschillende beugels rondgelopen....
Een buitenbeugel (boven) om mijn kiezen en kaak naar achteren te verplaatsen, om zo mijn overbeet te verhelpen.
Eenzelfde soort beugel voor de kiezen in mijn onderkaak, een soort bumpertje in je mond, die bevestigd was met ringetjes aan mijn achterste kiezen, waarmee door de kracht van je lip tegen dat ding je kiezen verplaatst. Akelig ding, en ik heb nu nog het idee dat mijn onderlip wat ronder / uitgerekt is door die beugel.
Plaatsjes beugel om mijn tanden netjes recht te zetten en de vrijgekomen ruimte goed te vullen / gebruiken......

Ik ben blij dat ik die drie jaar met die rotdingen heb rondgelopen......
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 23:00
A*
A* is offline
ik heb een beugel gehad voor een overbeet, dat was een blokbeugel die ik 14 uur per dag in moest hebben ofzo.
Ik moest sowieso nog slotjes en toen moest ik elastiekjes dragen maar ik weet niet of dat bij jou nodig is..
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 21:02
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Je kan toch zelf je voortanden op elkaar doen dan zie je een beetje hoe het er dan uit zou zien.
Ik heb ook een overbeet maar dan onderkaak naar achteren dus m'n onderkaak moet naar voren gezet worden, en ik word opgeroepen voor die operatie als ik achttien ben maar ik weet nog niet of ik het wel doe, want ik wil geen verbouwd gezicht met littekens ofzo.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 10:07
corduroy
corduroy is offline
Ze opereren vanuit je mond. Dus die kans op littekens is heel erg klein. Kijk maar eens op internet trouwens, staan wel wat foto's op van voor & na. Meestal ziet dat er wel mooi uit.
Oud 08-11-2002, 21:28
REIE
REIE is offline
Ik heb/had een overbeet. Er wordt aan gewerkt maar de linker helft van mijn bovenkaak is nu verder naar links gegaan en dat wil die prutser corrigeren door mijn onderkaak ook maar naar links te duwen. Toch boek ik enige resultaten, m'n tandjes staan nu rechter.

REIE
Oud 08-11-2002, 22:31
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ik heb/had een overbeet. Er wordt aan gewerkt maar de linker helft van mijn bovenkaak is nu verder naar links gegaan en dat wil die prutser corrigeren door mijn onderkaak ook maar naar links te duwen. Toch boek ik enige resultaten, m'n tandjes staan nu rechter.

REIE
Sorry maar ieeuuww, klinkt vreselijk eng ik weet niet of het ook echt zo is..
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 18:01
REIE
REIE is offline
Citaat:
charmedkiz schreef:
Sorry maar ieeuuww, klinkt vreselijk eng ik weet niet of het ook echt zo is..
Blokjesbeugel met ambetante elastiekjes die je kaken rechtrekken, de blokjes zetten je tanden mooi op een rij en dat werkt heel goed. Die verbreding gaat met een toestel dat onder je gehemelte zit en dagelijks wijder moet worden gezet. In het begin mocht ik lekker mijn eten door de staafmixer halen. De otodomptist kan best wel eens tekeer gaan, dat je even een pijnscheut voelt, maar dat gaat snel weg.

REIE
Oud 10-11-2002, 11:51
misty500
misty500 is offline
zelf ben ik 18 en heb sinds 1 maand een plaatjesbeugel. ik ben er erg laat mee maar dat maakt niet uit. probleem is dat ik 18 ben en dus niet veel meer vergoed krijg van de verzekering , maar dat regelen mijn ouders allemaal. ik ben bang dat je toch zult moeten rekenen op zo'n 1500 euro voor het totaal.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 13:15
Vinzz
Vinzz is offline
mja ik heb nog maar 5 maanden een beugel .. ook ik heb een overbeet maar vind dat niet zo belangrijk als me tanden maar recht staan.. zo'n operatie heb ik er daar niet voor over.. wel moet ik deze beugel dan wat langer houden maar je heb ook van die stiekjes die je kiezen iets rechter op elkaar zetten
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 20:39
Gutterglitter
Gutterglitter is offline
Ik ben een beugelbekkie
VRIENDJES
hou daar je mond maar over
DISCO
de hele wereld is gek...
BEUGELBEKKIE!........

yeah yeah.
Oud 14-11-2002, 20:21
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Citaat:
lareno schreef:
Ik heb ook een overbeet gehad, alleen moest bij mij juist mijn onderkaak naar voren gehaald worden, omdat ik met mijn boventanden helemaal over mijn ondertanden heen beet.
Ik heb eerst een blokbeugel gehad (ongeveer een jaar). Daarna heb ik ruim 2,5 jaar met een plaatjesbeugel gelopen. Mijn onderkaak is door die beugels vanzelf naar voren gekomen. Mijn tanden staan nu helemaal recht op elkaar, en mensen zeggen dat ik er een beetje een ander gezicht door heb gekregen, omdat mijn onderkaak nu iets verder naar voren staat. (niet dat ik een totale metamorfose heb ondergaan ofzo hoor ) Voordat ik die beugels had kwam ik regelmatig met mijn ondertanden tegen mijn gehemelte aan, waardoor die geirriteerd raakte. Gelukkig heb ik dat nu niet meer.

Ik heb dus geen operatie nodig gehad.
Zo'n verhaal heb ik ook ja. Ik heb ook geen operatie nodig gehad, maar wel een beugel van de ortho met zo'n verhaal dat ik anders later last zou krijgen omdat mijn onderkaak te ver naar achteren stond. En mijn gezicht is er wel degelijk door veranderd, een bollere toet, op zich niet veel mooier dan eerst, maar van de zijkant is het wel veeel mooier geworden
En door de slotjes staan mijn tanden nu allemaal recht naast elkaar en zit het spleetje tussen de twee grootste voortanden recht onder mijn neus (yesss...)
Oud 07-03-2003, 16:56
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
En heb je de operatie toch gehad??
Ik moet nu ook beslissen of ik het doe of niet. Maar je hoort van iedereen dat je gezicht voor twee maanden is opgezwollen, en je ook een hele lange tijd geen normaal voedsel enzo kan eten..En het is binnenkort nog zomervakantie ook als ik nou net twee weken voor de zomervakantie een operatie krijg, dat zit ik er op vakantie maar mee.

Maar aan de andere kant zegt de orthodontist dat ik best een behoorlijke overbeet heb en dat ik zo op mijn dertig/vijvendertigste mijn boventanden eruit bijt.

Dus eerlijk gezegd weet ik het niet of ik het wel moet doen of niet.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 17:12
poesiefox
poesiefox is offline
Voor orthodontisten is het natuurlijk business, dus als je niet perfect bent ruiken ze geld.

Kijk in de spiegel: heb je er zelf last van? Of doe je het omdat de orthodontist het zegt?

De orthodontie-ingrepen worden trouwens steeds ingrijpender. Ik hen zelf een veel te kleine bovenkaak en een broer Konijn bekkie. Nu zou ik daarvoor duizendenguldens en operaties en lelijke beugels voor kwijt zijn, maar van mijn elfde tot mijn dertiende heb ik gewoon een plaatjes beugel gehad, en dat heeft ook prima geholpen. Ze hebben wel mijn hoektanden getrokken. En mijn verstandskiezen zijn er ook uit.

Ik heb nog steeds een onderkaak die naar achteren staat, maar ik klem toch nooit mijn kaken op elkaar, dus is het ook niet slecht voor mijn gebit. En waarom zou ik dan de boel laten opereren?

Ik heb een prachtbekkie, nu. Met zo min mogelijk ingrepen.

Dus laat je zelf niks aanpraten wat niet echt nodig is.
Oud 07-03-2003, 19:22
Breg
Breg is offline
Ik heb een jaar of 5 geleden ook een beugel gekregen omdat ik een overbeet had. En ik vond het niet fijn. Ik had er nooit echt last van gehad dat mn onderkaak verder naar voren stak dan mn bovenkaak (of precies andersom, ik weet het niet meer), en ik vond die beugel erg lastig, heb hem denk ik 1-1,5 jaar gehad, en het was echt zo´n mondvullende beugel waarvan je (zeker in het begin) best wel slist. Uiteindelijk vraag ik me af of het het waard is geweest, want ik zie zelf bijna geen verschil en ik vond die beugel echt erg (deed hem ook vaak gewoon uit enzo), maar ik weet natuurlijk niet hoe erg het bij jou is en of je ook zo´n beugel krijgt.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 21:54
kandyrat
kandyrat is offline
Mijn zusje van 14 had ook een overbeet. Ze had ongeveer zes jaar met die beugel gelopen (dus ook toen ze nog melktanden had, heel gedoe enzo..) en het mag er dit jaar maart eindelijk uit. Ze had geen kaakoperatie enzo gehoeven? ... Maar goed, ik weet niet precies hoe het zit dus..

Oud 08-03-2003, 20:01
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
poesiefox schreef:
Ik heb nog steeds een onderkaak die naar achteren staat, maar ik klem toch nooit mijn kaken op elkaar, dus is het ook niet slecht voor mijn gebit. En waarom zou ik dan de boel laten opereren?

Ik heb een prachtbekkie, nu. Met zo min mogelijk ingrepen.

Dus laat je zelf niks aanpraten wat niet echt nodig is.
Precies, daarom twijfel ik zo erg, want op zich heb ik er totaal geen last van ofzo..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 00:54
Atje85
Atje85 is offline
overbeet is toch dat je bovenkaak verder naar buiten staat zegmaar dan je onderkaak??
of juist omgekeerd?

als t dat 1e is, dan heb ik t ook, maar de tandarts zei tegen me dat t beste is om tot mn 18e te wachten. Dan opnieuw ff checken en als t niet beter wordt om dan maar wat recht te laten maken zegmaar...

Ikzelf heb er haast geen last van omdat ik toch haast nooit mn kaken op elkaar zet...

Als je echt wilt weten wat de gevolgen zijn zegmaar, kan je dat t beste aan je tandarts/ortho vragen lijkt me
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 07:42
Verwijderd
overbeet?
Kweetniet wat de totaal kosten gaan zijn, maar heel wat meer dan 350 euro.. reken daarmaar op, ik heb meer dan twee jaar met verschillende beugels gelopen (gelukkig geen operatie)
en dat koste toen al veel.. (ik was 13)
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 13:23
mill's mess
mill's mess is offline
Ik heb ook een overbeet, mijn onderkaak staat ietwat naar achteren. mijn beugelperiode heb ik niet afgemaakt, het wou niet echt lukken (ik deed dat ding in mijn slaap automatisch uit). De ortho vertelde me dat ik op mijn achtiende ook zo'n operatie kon ondergaan.
Ik heb besloten dat ik dat niet doe, ik vind het niet nodig en ik vind het nu ook wel bij mijn hoofd passen dat gekke bekkie
ik raad je alleen zo'n operatie aan als je bang bent dat je er anders op latere leeftijd last van gaat krijgen. een vriendin van mijn moeder is zo'n operatie ondergaan ---> dat klonk niet echt fijn hoe dat eraan toe is gegaan.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 10:49
Sjaantjuh
Sjaantjuh is offline
hey

ik heb ook overbeet. heb daarvoor 2 jaar bij de ortho gelopen en paar tanden laten trekken, maar die overbeet gaat pas over na een kaakoperatie. de ortho heeft me dus voor 4000,- gulden genaaid, want mijn tanden, die toen ook nog eens scheef stonden, staan nog steeds scheef. ik heb echter niet gekozen voor een kaakoperatie, omdat ik verder geen last heb ervan met eten enzo....

Regels voor berichten