Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik neem aan dat ze daarmee gemeenschappelijk maken dat wat staande het huwelijk verkregen dan wel aangegaan wordt? verder houdt iedereen als persoonlijk bezit/schuld dat wat hij inbrengt?
Dat willen wij namelijk regelen, dus het zou wat moeite schelen. Moeten we alleen even wachten.
|
Verwijderd
|
JA IK WIL, in een kerk God's zegen vragen over mijn huwlijk. Nu nog de goede partner vinden...
![]() En mensen die nooit naar de kerk gaan en niet geloven in God vind ik huichelachtig als ze dan toch nog een keer voor God willen trouwen. (stel het dan uit en ga vaker naar de kerk). Ik ken ook geen (protestantse) gemeente die het zou accepteren |
![]() |
|
![]() |
Het enge aan het kerkelijk huwelijk is dat je het nooit meer kunt ontbinden, tenzij een van beiden krankzinnig wordt, of nog wat anders ter beoordeling van de kerk zelf.. Je gaat toch het kanoniek recht niet over jezelf afroepen....Ik onderwerp me toch ook niet aan het militair tuchtrecht.
||
Citaat:
![]() pardon? is het kerkelijk huwelijk anders dan het burgerlijk huwelijk?! het is toch gewoon de plaats waar het plaatsvindt? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het burgerlijk huwelijk is een contract, waarbij de vermogensrechten en de huiselijke rechten en plichten van het jonge paar geregeld worden, alsmede de rechtspositie van hun kroost. Een kind dat tijdens het huwelijk geboren wordt, heeft automatisch als wettelijke vader de echtgenoot van zijn moedertje, al is het van de melkboer. Dat wil zeggen dat de vader het ouderlijk gezag heeft en de verplichting om het kind te voeden, te kleden en te huisvesten. Recht om te kastijden is uit de wet gehaald. Het is ook een manier om jegens de staat de positie van de echtelieden vast te leggen. Zo zijn echtgenoten elkaars fiscale partners, ik noem maar wat. En ook ten opzichte van andere (rechts)personen is hun status vastgelegd: de echtgenoot is automatisch medehuurder van de ander, die het contract heeft getekend. Logisch, er is een samenwoningsplicht voor echtelieden. Voor het pensioenfonds is de echtgenoot van de verzekerde de beneficiair van een nabestaandenpensioen. Het kerkelijk huwelijk is een nazaat uit de dagen dat de kerk oppermachtig was en de staat nog zwak. Het was de kerk die de administratie voerde over de registers. Trouwen in de kerk was officieel, ook naar de buitenwereld toe. Dat is tegenwoordig niet het geval, wij hebben een scheiding tussen kerk en staat, zoals dat heet. Het kerkelijk recht geldt alleen binnen de kerk, en heeft geen derdenwerking. Kerkregels zijn ook niet wettelijk afdwingbaar, je onderwerpt je eraan op basis van vrijwilligheid. In feite is een kerk net zo onbelangrijk als een vereniging. Als je er niet meer bijhoort,( excommunicatie) gelden de regels niet meer. Vroeger was excommunicatie het ergste wat je kon overkomen, je werd verstoten uit de kerk, en van iedereen die erbij hoorde. Iedereen hoorde toen nog bij de kerk. Het is te vergelijken met de verbanning die in de romeinse keizerlijke familie gebruikelijk was. Capri, nietwaar? Nero verbande zijn eigen moeder naar een of ander godvergeten eiland waar ze moest sponzenduiken. De wereldlijke autoriteiten hadden ook zoiets: vogelvrijverklaring. De wet goldt niet langer voor jou, maar evenmin voor iedereen die jou iets wilde aandoen.
||
![]() |
Citaat:
Nu is het burgerlijk huwelijk het enige door de staat erkende huwelijk. Wie alleen in zijn kerk of voor zijn geloof trouwt, dient bij de notaris de zaakjes alsnog netjes te regelen, bijvoorbeeld met een samenlevingscontract of met testamenten. Tenminste, dat was tot voor kort. Tegeswoordegs heb je het geregistreerd partnerschap. Dat is de uitweg voor iedereen die welde gevolgen van het burgerlijk huwelijk willen laten gelden, zonder officieel huwelijk. Zo kon het homohuwelijk eindelijk worden ingevoerd.
|
Als ik zou "trouwen"zou ik het doen met een manier zoals handbinden bijv.
maar ik denk niet dat ik ooit zal trouwen. maarjah zeg nooit nooit ![]()
|
![]() |
Trouwen met en voor Goid heeft 2 voordelen.
allereerst is het een onbreekbare belofte (behalve bij overspel) dus het gaat wat verder dan een contractje en een feestje. maar mijn grootste punt is dat je bij een van de belangrijkste dag van je verdere en hele leven je God erbij uitnodigt om mee op weg te gaan en het derde streng in het touw te zijn. Alles wat je zonder God doet is gedoemd te mislukken getuige de 33% scheiding en ik wil niet weten hoeveel samenlevingscontracten stuklopen
||
![]() |
Citaat:
het is geen medicijn die je ff inneemt en wat statistiek en kansberekening
|
![]() |
Ik vind het nogal minimaliserend als mensen die niet gelovig zijn willen trouwen in een kerk voor de romantische noot ervan...
Als je wil trouwen in een kerk, met een priester, en de hele ceremonie, dan vind ik dat je dat moet doen omdat je god wil betrekken in je liefdesrelatie, en niet omdat het mooier staat. Nuja dat is mijn mening |
![]() |
||
Citaat:
Ik zou niet voor god trouwen als ik er niet in geloofde! En dan nog, dan moet je god de 1e plaats in je/jullie leven laten innemen. Het is niet zo dat god zegt: ze zij voor mij getrouwd ze geloven in god, zij blijven bij elkaar! Je moet er aan blijven werken en blijven praten!
||
![]() |
Citaat:
Maar er zijn integendeel veel protestantse gemeentes die dat wel accepteren, wat dacht e van vrijzinnige gemeentes, meestal de hervormde bedoel ik dan he) dan ben je lid, je stort elk jaar wat centjes blablabla, dan blijf je lid en ze zullen echt niet jou verbieden te trouwen in de kerk! Dat is bij andere gemeenten heel anders, daar hebben ze echt: alleen de mensen die in de kerk komen zijn lid. Als je dan als lid ook een tijd niet komt dan komen ze langs om te praten enz. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dat is een samenwerking tussen idd een stel erg vrijzinnigen waar zelfs de opstanding ter discussie staat, maar je vindt er ook de meest rechtse vleugel van nederlands christendom onder hetzelfde plakkertje daarnaast is wijzen erg makkelijk maar dan moet ik altijd denken aan die balk en splinter enzo
|||
Citaat:
Oh wacht, het heeft eigenlijk geen enkel effect. Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het geregistreerd partnerschap heeft niet zoveel met het homohuwelijk te maken, tenminste niet meer dan met het gewone huwelijk. Tot enkele jaren geleden kon het huwelijk, blijkens de formulering in Boek 1 BW, alleen gesloten worden tussen personen van verschillend geslacht. Omdat men destijds de wet niet al te ingrijpend wilde wijzigen (de Hoge Raad wees in 1996 nog een arrest waarin een beroep op art. 8 EVRM, de 'family life'-bepaling, werd gedaan om de formulering 'van verschillend geslacht' in BW 1 onderuit te halen, in cassatie werd verworpen) besloot men om naast het huwelijk een geheel nieuwe rechtsfiguur in het leven te roepen: het geregistreerd partnerschap, een in grote lijnen met het huwelijk overeenkomende rechtsfiguur. Maar toen was de wetgever er nog niet. Inmiddels werd de roep om een 'echt' huwelijk voor homo's steeds sterker, zodat tenslotte de formulering in Boek 1 BW werd gewijzigd in 'personen van verschillend of gelijk geslacht'. Homo's konden dus eindelijk 'echt' trouwen, hoewel het homohuwelijk nog steeds niet dezelfde gevolgen heeft als het heterohuwelijk. Het homohuwelijk heeft namelijk geen afstammingsrechtelijke gevolgen en dat kán ook niet, omdat uit een relatie van twee mannen geen kind geboren kan worden. Als een homoman een kind krijgt bij een heterovrouw (draagmoederschap) dan zal de man dat kind moeten (prenataal) erkennen en adopteren. Bij de geboorte wordt slechts de biologische moeder van het kind van rechtswege ook juridische moeder. De biologische vader wordt pas juridische vader als hij het kind heeft erkend. Vervolgens moeten één of beide mannen het kind nog adopteren. Uit een homohuwelijk kan dus onmogelijk een kind worden geboren op dezelfde manier als uit een heterohuwelijk. Een kind wat geboren wordt uit een vrouw, staande een huwelijk met een man, heeft immers van rechtswege een juridische vader en een juridische moeder, terwijl een homopaar geen juridische kinderen kan krijgen langs deze weg. Zij moeten de weg van de adoptie bewandelen, willen zij het gezag over de kinderen verkrijgen en erfrechtelijke gevolgen in het leven roepen. Erkenning en adoptie zijn zeer belangrijk voor het homohuwelijk. Als niet erkend is, zal het kind bij het overlijden van zijn vader niet delen in de nalatenschap. Als het kind wel erkend maar niet geadopteerd is, zal het alleen aanspraak kunnen maken op de nalatenschap van zijn ene vader. Het niet-geadopteerde kind kan niet van de andere vader erven bij versterf. Tot slot. Momenteel kennen wij in Nederland maar liefst vier familierechtelijke rechtsfiguren, te weten het heterohuwelijk, het homohuwelijk, het homo-geregistreerd partnerschap en het hetero-geregistreerd partnerschap. De reden dat deze laatste figuur is ingevoerd, ligt erin dat het Nederlandse recht in overeenstemming gebracht moest worden met art. 8 EVRM. Immers, alleen een homo-geregistreerd partnerschap zou discriminatie van hetero's opleveren. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Volwassen mensen doen iets niet omdat ze daar het nut van inzien (identificeren) Lmd Citaat:
even kijken zo'n 300 oorlogen op dit moment 1 miljard mensen die sterven van de honger 1 persoon die de voedselproblematiek op kan lossen maar dat niet doet we doden mesnen als we er geen zin meer in hebben of ze teveel zijn. Om verder maar te zwijgen van alle verslavings- huwelijks en andere problematiek yeah we're doing just fine ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Gods liefde versus Gods woede leonkorn | 38 | 09-09-2011 16:41 | |