Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2003, 01:41
aap777
aap777 is offline
hoe zit het nou bij adsl lite met dat usb modem?
kan iemand me dat uitleggen? gaat er een telefoonkabel naar dat modem en van daaruit dan?
een usb kabel naar het modem? of hoe?

de pc staat boven...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2003, 06:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Voor ADSL heb je een modem modig. Deze heeft een ingang en een uitgang. De ingang is of een analoge telefoonlijn (PSTN) of ISDN. De uitgang is of Ethernet (UTP) of USB. Jij hebt het over de USB variant.

Hierbij gaat er een USB kabel naar de computer toe. De computer herkent het USB-apparaat als een USB-to-Ethernet interface, en op deze manier kun je internetten. Er zijn twee dingen die je moet weten:

1) de USB kabel zal niet langer dan een anderhalve meter zijn, de ADSL modem moet dus vlakbij je computer staan, en je moet je telefoonkabel dus naar je computer trekken.

2) bij een USB modem ben je aangewezen op de drivers. dat heeft twee nadelen: je zal de modem waarschijnlijk niet op Linux/UNIX kunnen gebruiken, ook is het mogelijk dat de modem niet werkt op nieuwe versies van Windows, indien daar geen nieuwe drivers voor worden gemaakt. Ethernet heeft deze nadelen niet, dat is een standaard. Daarom raad ik ook altijd een Ethernet modem aan.

Kan me voorstellen dat je liever USB wilt, het is goedkoper en je hebt geen netwerkkaart nodig, en iets zoals een Linux/UNIX router zul je toch wel niet gebruiken. Maar het goed om te weten wat het verschil is.
Oud 10-03-2003, 08:36
Verwijderd
Toen ik besloot ADSL te nemen, werd me ook door iedereen afgeraden een USB modem te nemen. Het zou langzamer zijn dan ethernet, onbetrouwbaar, je zou last hebben van hoge CPU-loads zoveel stress op de bus legt, het zou slecht ondersteund worden, etcetera. Geen van deze problemen heb ik nog ondervonden. Het is snel en werkt makkelijk. Ik heb het geprobeerd op computers met Windows 95/98, 2000 en XP. Onder Mandrake 9.0 niet op de computer zelf, maar ik had wel binnen tien minuten shared internet, vrijwel automatisch.

Je zult inderdaad een kabel naar boven moeten trekken. Het makkelijkst is daarvoor een stuk UTP cat. 5 kabel te kopen en daar met een krimptang twee RJ-11 stekkers aan te knijpen. Een gewone (platte) telefoonkabel mag namelijk niet langer worden dan een metertje of tien, daarboven wordt het signaal te zwak. Een twisted-pair UTP-kabel kan maximaal 100 meter worden zonder signaalverlies, dus als jouw PC op zolder staat is dat de beste oplossing.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 08:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef:
Toen ik besloot ADSL te nemen, werd me ook door iedereen afgeraden een USB modem te nemen. Het zou langzamer zijn dan ethernet, onbetrouwbaar, je zou last hebben van hoge CPU-loads zoveel stress op de bus legt, het zou slecht ondersteund worden, etcetera. Geen van deze problemen heb ik nog ondervonden. Het is snel en werkt makkelijk. Ik heb het geprobeerd op computers met Windows 95/98, 2000 en XP. Onder Mandrake 9.0 niet op de computer zelf, maar ik had wel binnen tien minuten shared internet, vrijwel automatisch.
Langzamer is natuurlijk onzin, USB 1.1 specs is 12Mbit, wat ruim voldoende is. Onbetrouwbaar.. tja als de drivers niet goed zijn, heb je wel problemen, je bent afhankelijk van de drivers, en dus van de fabrikant. Ethernet is een standaard, en dat wordt ook door Linux/UNIX ondersteund. Als die fabrikant geen zin heeft een driver voor Windows 2003 (Longhorn) te maken, is het pech. Alhoewel de Windows XP driver misschien wel zou werken.

USB kent geen interrupts, dus de CPU load zal wel meevallen. USB is ook niet altijd verkeerd, maar het is wel goed om een afweging te maken tussen Ethernet en USB.
Oud 10-03-2003, 13:40
Blizz
Blizz is offline
Citaat:
Enlightenment schreef:
maar het is wel goed om een afweging te maken tussen Ethernet en USB.
wrom?
Oud 10-03-2003, 18:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Blizz schreef op 10-03-2003 @ 14:40:
wrom?
Het zou vervelend zijn als je te snel voor USB hebt gekozen, en zo later: geen hardware router kunnen gebruiken, geen UNIX router kunnen opzetten en sowieso geen connectieloze verbinding kunnen opzetten, zoals je bij Cistron hebt: netwerkkabel erin en je bent online, niks inbellen. Pure ethernet, dat is pas internet! Je default gateway is dan je IP met op het laatst .1
Oud 10-03-2003, 18:42
Verwijderd
Zoveel moeite is het nou ook weer niet om even een snelkoppeling naar die connectie in het menu Opstarten te zetten.

Voor het gewone huis-, tuin- en keukengebruik voldoet een USB-modem gewoon hartstikke goed en het scheelt je meer dan honderd euro.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 22:57
aap777
aap777 is offline
bedankt voor de info, ik ga toch maar voor ethernet denk ik
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-03-2003 @ 19:42:
Zoveel moeite is het nou ook weer niet om even een snelkoppeling naar die connectie in het menu Opstarten te zetten.

Voor het gewone huis-, tuin- en keukengebruik voldoet een USB-modem gewoon hartstikke goed en het scheelt je meer dan honderd euro.
€20 is het verschil, afhankelijk waar je het koopt natuurlijk. Bij Ethernet kun je niet fout gaan, dat is een standaard en dat werkt gewoon 100% goed, bij USB zitten een aantal haken en ogen aan.

Voor normaal gebruik voldoet USB prima, een verbinding maken is idd weinig werk. Maar Ethernet heeft zo zijn voordelen. Als het verschil niet zo groot is, is het daarom goed om een afweging te maken.

That's all i'm saying.
Oud 11-03-2003, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-03-2003 @ 19:04:
geen UNIX router kunnen opzetten
Dat kan sinds een tijdje ook met het USB modem (zowel Linux 2.4 als FreeBSD).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 08:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
******** schreef op 11-03-2003 @ 09:39:
Dat kan sinds een tijdje ook met het USB modem (zowel Linux 2.4 als FreeBSD).
Dat ligt er dan maar aan watvoor USB modem je hebt. Als de fabrikant er geen drivers voor uitgeeft, is het in de meeste gevallen jammer.

En met FreeSCO zal zit niet gaan werken, alhoewel ik natuurlijk altijd voor een echte softrouter zal gaan, FreeBSD in mijn geval.
Oud 11-03-2003, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-03-2003 @ 09:48:
Dat ligt er dan maar aan watvoor USB modem je hebt. Als de fabrikant er geen drivers voor uitgeeft, is het in de meeste gevallen jammer.
Reverse engineering

Er bestaat een Alcatel Speedtouch USB driver voor Linux en ook eentje voor *BSD, dus dat is het probleem niet.

Citaat:
En met FreeSCO zal zit niet gaan werken, alhoewel ik natuurlijk altijd voor een echte softrouter zal gaan, FreeBSD in mijn geval.
Debian Linux in mijn geval

Ik had nogal wat problemen met de combinatie Realtek 8139 + FreeBSD + PPTP (naar ADSL ethernet modem). Het werkte wel, maar de verbinding vloog er veel te vaak uit (ik volgde de handleiding van KJ Koster).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 09:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
******** schreef op 11-03-2003 @ 10:02:
Reverse engineering

Er bestaat een Alcatel Speedtouch USB driver voor Linux en ook eentje voor *BSD, dus dat is het probleem niet.

Debian Linux in mijn geval

Ik had nogal wat problemen met de combinatie Realtek 8139 + FreeBSD + PPTP (naar ADSL ethernet modem). Het werkte wel, maar de verbinding vloog er veel te vaak uit (ik volgde de handleiding van KJ Koster).
Ja het kan wel, maar wel met veel moeite. Maargoed iemand heeft die moeite genomen, voor de populairdere USB modems althans. Alcatel is sowieso erg bekend qua DSL-produkten. Maar geen garantie over de kwaliteit van de drivers, daar blijf je afhankelijk van. Maar je hebt gelijk, als je die USB modem kan nemen, valt er wel een groot voordeel van een Ethernet modem weg.

Welke versie van de RTL8139 had je? De C versie lost namelijk een aantal problemen van de B versie op. De C versie heb ik nog nooit problemen mee gehad, en ik gebruik die uitvoerig. En samen met een snelheid van 9MB/s over FTP voor €5 is natuurlijk buitengewoon goed.
Oud 11-03-2003, 10:52
Verwijderd
Ik had 2 kaarten (C versie). Mijn ISP, Planet, gooide mij na pakweg 5 minuten er gewoon weer uit. Bij Linux doet die dat niet.

En ik heb naar idle connection timeouts etc gezocht, daar ligt het niet aan (mijn PPP zou dus gewoon up moeten blijven, maar dat gebeurde niet).

Ik vond het maar vaag, maar had de router nodig, dus ging er weer Linux op
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 11:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Onder Linux geen problemen? Dan kan het misschien aan de Windows driver liggen. Doe je wel www.windowsupdate.com altijd nadat je Windows hebt geinstalleerd?

Anders gebruik je namelijk een oude driver.

Maar Linux/UNIX is natuurlijk veel beter.
Oud 11-03-2003, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 11-03-2003 @ 12:20:
Onder Linux geen problemen? Dan kan het misschien aan de Windows driver liggen. Doe je wel www.windowsupdate.com altijd nadat je Windows hebt geinstalleerd?

Anders gebruik je namelijk een oude driver.

Maar Linux/UNIX is natuurlijk veel beter.
Windows driver? LoL

Ik zei dat het met FreeBSD niet goed werkte! En met Linux wel.

Windows probeer ik niet eens daarvoor
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten