Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-10-2001, 22:13
Verwijderd
Hee, Wicca-ers en niet-Wicca-ers... Even wat vragen...

1) Ik ben eens wezen kijken bij de bieb, heb twee boeken gehaald, Heksen Bestaan! van Melkor en Bezems en Pentagrammen van Minerva. Vooral het tweede is een erg duidelijk (dun) boekje. Alleen heb ik nog geen antwoord op mijn vraag of je 'zomaar' Wicca kan worden. Ik bedoel, je kunt toch geen magie gaan uitvoeren als je het niet 'kan' als je begrijpt wat ik bedoel?

2) Ook ben ik benieuwd of alle Wicca's hier solitaire heksen zijn of ook bij een coven... Vinden jullie dat onzin? (Ik weet wel dat je daar minstens 18 voor moet zijn.)

3) En neemt hekserij veel tijd in beslag? Ik ben denk ik liever een weekendheks... Of kan dat niet? Het is een religie, weet ik, maar je hoeft toch niet elke dag een ritueel te doen ofzo?

Thanx a lot...

Krummeltje
Advertentie
Oud 30-10-2001, 23:01
Pilgrim
Pilgrim is offline
Merry meet Krummeltje.

1) Iedereen kan in feite een heks worden. Het is een religie en heeft dus te maken met wat je gelooft, niet met wat je allemaal wel/niet 'kunt'. Iedereen kan een ritueel uitvoeren, daar zijn geen speciale vaardigheden voor vereist, behalve geduld en uithoudingsvermogen, daarnaast komen rituelen niet eens voor in alle vormen van de wicca.

2)Ik ben solitair en ben daar heel blij mee. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat anderen liever in een coven werken, dan bevind je je namelijk onder mensen die hetzelfde geloven en dat kan heel prettig zijn, zeker ook om erover te praten.

3) De tijd die hekserij in beslag neemt verschilt van persoon tot persoon. Je hoeft zeker niet elke dag een ritueel uit te voeren, wanneer je dat doet hangt van jezelf af. Je zou het kunnen doen bij de 8 jaarfeesten, de esbats (volle manen) of op andere (voor jou speciale ) dagen.

Kijk anders eens op: Www.wicca-heks.net

Blessed be, pilgrim.
Oud 30-10-2001, 23:14
Koss
Koss is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:

1) Ik ben eens wezen kijken bij de bieb, heb twee boeken gehaald, Heksen Bestaan! van Melkor en Bezems en Pentagrammen van Minerva. Vooral het tweede is een erg duidelijk (dun) boekje. Alleen heb ik nog geen antwoord op mijn vraag of je 'zomaar' Wicca kan worden. Ik bedoel, je kunt toch geen magie gaan uitvoeren als je het niet 'kan' als je begrijpt wat ik bedoel?

de schrijfers van bijde boekken heb ik al eens mogen ontmoeten
bijde zijn ze coven heksen
en bijde waren ze heel anders dan ik me had voorgesteld na het lezen van de boekken
het boek van Melkor vind ik wel een redelijk goed boek ookal is de opbou een vetje vreemt
maar dat past wel bij een betje exentriek persoon :-P
Minerva is laatst in het heksencafe in groningen geweest
ik heb me wel ff netjes voorgesteld maar ben er niet aan toe gekomen om een goed gesprek met haar aan te gaan want ik heb toen bijna de heele middag met turtle zitten praten
maar zij is (denk ik) net iets jonger dan ik
het boekje dat ze heeft geschreven is heerlijk duidelijk
maar mist een heel belangrijk deel van de hekserij/wicca
en dat is de spiritueele kant van de religie (ja wicca is een religie)
ff terug naar je vraag
iedereen kan heks worden met de juiste inzet en belangsteling
wat een heks doet is wat iedereen kan doen en heeft dus niets met paranormale gafen of zo te maken
(er zijn wel meerdere heksen met bepaalde gafen en die via de hekserij uitdiepen maar dat zijn de uitzonderingen op de regel zal ik maar zeggen)
binnen de coven tradities is het wel moeilijk om er tussen te komen
ten eerste omdat de meeste covens zig verborgen houden voor de buitenwereld
ten twede omdat het niet vaak voorkomt dat er ergens een plaatsje frij komt
het beoevenen van magie is iets waar je je eerst goed in moet verdiepen
er zijn verschillende metoden om te werken met natuurlijke magie
en aan alles zit risicous !!
leer eerst zoveel je kan over metoden en verschillende uitvoeringen voor je gaat expirimenteren
voor goed advies kan ik je hiervoor de boekken van scott cuningham aanraden
(wicca en het vervolg living wicca)

2) Ook ben ik benieuwd of alle Wicca's hier solitaire heksen zijn of ook bij een coven... Vinden jullie dat onzin? (Ik weet wel dat je daar minstens 18 voor moet zijn.)

ik kan hierin aleen voor mijzelf spreken
ikzelf ben een solo (wicca)heks
wel heb ik veel kontackt met andere heksen
waaronder coven heksen (zowel alexandrian als gardnarian) ex coven heksen, mede solo heksen en 2 erfheksen
ook ben ik elke keer in het heksen cafe in groningen te vinden
de regel van 18 jaar
dat vind ik juist een heele goeie regel
eigelijks is het een ongeschreven wet binnen de hekserij die in alle stromingen word gehanthaaft

3) En neemt hekserij veel tijd in beslag? Ik ben denk ik liever een weekendheks... Of kan dat niet? Het is een religie, weet ik, maar je hoeft toch niet elke dag een ritueel te doen ofzo?

het neemt wel veel tijd in beslag als je uitgebrijd tewerk wilt gaan
maar ik werk in ploegendienst en moet zo nu en dan mijn heksenwerk daar op aanpassen
en das eigelijks ook geen probleem
waar de meeste tijd in gaat zitten (en onderschat dit niet) is de oplijding of zelfstudie
als heks blijf je leeren
je hele leven lang !!
er zijn zoveel gebieden waar je je in kunt verdiepen dat je nooit klaar bent en voleert bent

Thanx a lot...

B*B
en veel suc6 met je boekken
en ik hoop te horen wat je van de boekken vind
Krummeltje[/B]
Oud 31-10-2001, 20:09
riot
riot is offline
ik ben het eens met iedereen (die twee boven mij) en heb niets meer te zeggen behalve dat je ook een boek kan halen bij de bibliotheek, hoe hij heet weet ik effies niet meer, krijg je nog wel te horen maar daar staan allemaal dingen over hoe je een ritueel uitvoert, regels waar je je aan kunt houden en allemaal van die leuke dingen. ik laat het je horen als ik de titel weet! xx
Oud 31-10-2001, 20:10
riot
riot is offline
o,ja vergeten te zeggen.. er staat ook informatie in over een coven, en wat je daarmee kan doen. zieja!
Oud 31-10-2001, 20:14
wicce15
wicce15 is offline
Citaat:
riot schreef:
ik ben het eens met iedereen (die twee boven mij) en heb niets meer te zeggen behalve dat je ook een boek kan halen bij de bibliotheek, hoe hij heet weet ik effies niet meer, krijg je nog wel te horen maar daar staan allemaal dingen over hoe je een ritueel uitvoert, regels waar je je aan kunt houden en allemaal van die leuke dingen. ik laat het je horen als ik de titel weet! xx
dat staat in elk basis boek, en dat is NIET de hoofdzaak. regels zijn belangrijk, maar rituelen komen pas veel later in je "reis" zal ik het maar even noemen.
Oud 31-10-2001, 20:16
wicce15
wicce15 is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:

Thanx a lot...

Krummeltje
ik wil ook nog even zijn dat het heks zijn, veel werk is, maar dat je niet een moment heks niet bent of wel. je kan ook als je niets om handen hebt je verdiepen in de hekserij/natuur wat dan ook. door gewoon naar het leven om je heen te kijken, door erover na te denken wat de god en de godin en de natuur bijv voor jou betekenen. Dit soort dingen zul je ook tegenkomen in veel boeken. het nadenken en observeren is een groot deel van je studie die je je hele leven zal volgen.

oja, pilgrim, ik kende je site nog niet, maar wel mooi/goed zeg
Oud 31-10-2001, 20:18
TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:
op vraag 1 en 3 hebben Koss en Pilgrim een antwoord gegeven dus ik ga dat niet nog eens herhalen

zelf ben ik solitair, gedeeltelijk omdat ik het belangrijk vind om mijn religie in te vullen zoals ik zelf wil, en ik twijfel ofdat ik in een coven die ruimte ook heb, in ieder geval niet zoveel als nu lijkt me. Ook ben ik meer een eenling en heb ik nog niet echt de behoefte gehad om mijn religie samen met anderen te 'beleven'. Begrijp me goed, ik zou graag eens wat andere heksen ontmoeten of naar een heksencafe gaan ofzo, maar dat is totaal iets anders dan met z'n allen een ritueel doen
En gedeeltelijk is het ook uit praktische redenen, nu kan ik alles plannen en doen wanneer ik er tijd voor heb, en in een coven kan dat minder makkelijk omdat je dan ook rekening moet houden met wanneer de rest tijd heeft om bij elkaar te komen
Bovendien ken ik niet veel mede-heksen uit mijn omgeving..

Oud 31-10-2001, 20:51
ikalto
ikalto is offline
ik ben het helemaal eens met de mensen boven mij...
maar je moet je wel aangetrokken voelen naar de religie...toe...
ik bedoel....ga niet heks zijn omdat je dat leuk vind.........voel je er wel in aangetrokken...en geloof er ook egt in!

Oud 01-11-2001, 16:06
Muis!
Muis! is offline
Citaat:
Krummeltje schreef:

Het neemt zoveel tijd in beslag als je zelf wil. Als jij alleen in het weekend rituelen wil doen, maar het zou volgens de wicca verplicht zijn om vaker een ritueel te doen, zou je dan toch wiccan worden en bv elke dag een ritueel(tje) doen?

Het is NIET zo dat je graag Wicca wil worden, en daarom maar alles gaat doen wat een wiccan hoort te doen.
Het is zo dat je dingen gaat doen, en dingen gaat geloven, die toevallig passen in de Wicca. Maar die je, als de stroming Wicca niet bestond, ook (voor een gedeelte) uit jezelf had gedaan.

Oud 01-11-2001, 16:27
ikalto
ikalto is offline
Citaat:
Muis! schreef:
Citaat:
Krummeltje schreef:

Het neemt zoveel tijd in beslag als je zelf wil. Als jij alleen in het weekend rituelen wil doen, maar het zou volgens de wicca verplicht zijn om vaker een ritueel te doen, zou je dan toch wiccan worden en bv elke dag een ritueel(tje) doen?

Het is NIET zo dat je graag Wicca wil worden, en daarom maar alles gaat doen wat een wiccan hoort te doen.
Het is zo dat je dingen gaat doen, en dingen gaat geloven, die toevallig passen in de Wicca. Maar die je, als de stroming Wicca niet bestond, ook (voor een gedeelte) uit jezelf had gedaan.

zo is ut bij mij ook begonnen....
ik geloofde vanaf groep 7 ofzow...in reïncarnatie... ik geloofde niet in een hemel...ofzow..maar vond ook dat het niet zomaar afgelopen kon zijn...dus kwam ik bij reïncarnatie...
ik had zowiezow al veel respect voor de natuur...en opeens kwam ik erachter dat dat een religie was.....
dat is nu ongeveer een jaar geleden.

Oud 23-02-2002, 23:47
darkangel2
darkangel2 is offline
ik snap het niet echt en ben ik de enige ik sta er wel voor open enzo maar hier lijkt ik de enige die zeg maar niet slim is wat is een wicca precies en is er een verschil met een hex en heb je spreuken ofzo? ik heb ook dat ik denk dat ik anders ben dan anderen sommige mensen dat het lijkt of die niet nadenken over dit soort dingen terwijl het mij wel intereseer en wat voor werk doe je als je een wica of een hex bent zou iemand mijn vragen kunnen uitleggen en zodat ik het een beetje snap duidelijk dus please??
dankje wel
Oud 24-02-2002, 13:07
wicce
wicce is offline
Citaat:
darkangel2 schreef:
ik snap het niet echt en ben ik de enige ik sta er wel voor open enzo maar hier lijkt ik de enige die zeg maar niet slim is wat is een wicca precies en is er een verschil met een hex en heb je spreuken ofzo? ik heb ook dat ik denk dat ik anders ben dan anderen sommige mensen dat het lijkt of die niet nadenken over dit soort dingen terwijl het mij wel intereseer en wat voor werk doe je als je een wica of een hex bent zou iemand mijn vragen kunnen uitleggen en zodat ik het een beetje snap duidelijk dus please??
dankje wel
het is helemaal niet dom, als je iets niet wordt verteld, weet je het ook niet, dus waarom zou het vragen dom zijn.

wicca is een natuurgeloof. Het maakt deel uit van een grote verzameling natuurgeloven en die heten samen "het paganisme". wicca is een traditie binnen het paganisme en heeft regels en leven"lijnen" om het zo even te noemen.
er is altijd een grote discussie aan de gang over wat het verschil tussen een heks en een wiccan is, of wat een heks nou eigenlijk precies is.
sommige zeggen dat een heks alleen magie beoefent zonder echt een bepaald geloof te hebben en sommigen zeggen dat een heks wel degelijk een eigen geloof heeft en magie beoefent. maar het verschil tussen een wicca en een heks is dat een wiccan dus bepaalde levensregels volgt en zich houd aan de levenswijzen van wicca.
Oud 24-02-2002, 15:55
Verwijderd
In dat geval heb ik de vraag: wat doet een heks dan precies?

Ik ben zelf erg geinteresseerd in magie en zo, en dacht dat de wicca het beste bij mij paste, maar ik blijf zoeken naar DE religie

Ik weet nog niet of magie werkt of niet, maar de rituelen zijn in ieder geval wel leuk om te doen ~_^
Oud 27-02-2002, 15:01
legatus
legatus is offline
Het klinkt een beetje zoals de NS reclame.

*Plots heb je het, je word heks*

Als je een Wicca bent dan ben je dat 24 uur per dag. Ik zie geen weekend-christenen of katholieken.

Wicca word nog steeds verminkt door de onderdrukkende gang van de geschiedenis en die van de toekomst.
Oud 28-02-2002, 11:07
Suzanne79
Suzanne79 is offline
Citaat:
legatus schreef:
Het klinkt een beetje zoals de NS reclame.

*Plots heb je het, je word heks*

Als je een Wicca bent dan ben je dat 24 uur per dag. Ik zie geen weekend-christenen of katholieken.

Wicca word nog steeds verminkt door de onderdrukkende gang van de geschiedenis en die van de toekomst.
Helemaal mee eens, hekserij en wicca zijn religies, levensfilosofieen dus, niet hobbies die je in het weekend doet. Ik ben 24 per dag heks, niet alleen op de momenten dat ik een ritueel doe, maar ook gewoon in mijn dagelijks leven.

Maar Legatus, mag ik vragen wat je met die laatste zin bedoelt? Ik weet niet zeker of ik begrijp wat je bedoelt.
Oud 01-03-2002, 01:39
IceQueenLouise
IceQueenLouise is offline
MM
ben ut ook eens met legatus en suzanne
hex ben je 24-7
niet alleen int weekend of met de feesten
je hoeft heus niet iedere dageen ritueel te doen osso
maar zoals legatus al zei: zie jij ergens weekend-christenen of katholieken?
BB
Oud 01-03-2002, 13:20
Verwijderd
Citaat:
judith2211 schreef:
ik hoop dat je jezelf nu een beetje verkeerd uitdrukt, want rituelen zijn nou niet bepaald bedoeld omdat ze zo 'leuk' zijn..
en mag ik vragen wat voor rituelen jij uitvoert? en welke betekenis zij voor je hebben als je niet eens zeker weet of je wel in magie gelooft?
Aa, dat weet ik, dat je altijd je eigen draai aan een religie geeft, maar toch moet er een zijn die het beste bij je past. Ik denk niet dat ik ooit echt bij een officiele religie zal horen, zoals het christendom of de islam. Maar dan nog zou ik graag een religie vinden waar mijn interesses goed bij passen, en mijn vage geloven...

Wat de rituelen en leuk betreft - idd een beetje verkeerd uitgedrukt. Ik bedoel dat ik het prettig vind om toch rituelen uit te voeren, in plaats van naar de kerk gaan een kaarsje aan te steken en de god en godin, natuur, te bedanken voor alles wat ik heb of te vragen om iets wat ik graag wil hebben.
Want ook al ben ik nog zo nuchter, ik kan niet alles zelf en aangezien het christendom mij een beetje afstoot, is dit een goede manier.

En wat leuk betreft - ik vind het idd leuk om de feestdagen bij te houden, en kleine ritueeltjes daarbij te houden.

Ik doe geen spreuken of zo, omdat ik vast geloof dat ik eerst ergens in moet geloven voor ik iets doe - om dezelfde reden eet ik geen hosti als ik een katholieke kerkdienst meemaak, als het geen betekenis voor mij heeft wil ik er ook geen gebruik van maken.
Advertentie

Regels voor berichten