Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2003, 08:08
Steefjuh
Steefjuh is offline
Mijn leraar bij maatschappij leer zegt dat we leven in een leving en geen samenlevig, omdat iedereen met elkaar vecht, ruziet of oorlog voert of wat dan ook.
ik vind dat hij wel gelijk heeft.

Wat vind jij hiervan??? dit is trouwens serieus!!!

Laatst gewijzigd op 11-03-2003 om 16:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 09:24
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 11-03-2003 @ 09:08:
Mijn leraar bij maatschappij leer zegt dat we leven in een leving en geen samenlevig, omdat iedereen met elkaar vecht, ruziet of oorlog voert of wat dan ook.
ik vind dat hij wel gelijk heeft.

Wat vind jij hiervan??? dit is trouwens serieus!!!
Ik vind dat we moeten betrachten om toch in een SAMENleving te komen. Het is nu zeker zo dat we in een leving zijn, maar we moeten proberen de utopische wereld te bereiken die God voor ons bedoeld heeft...

Laatst gewijzigd op 11-03-2003 om 16:57.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 12:25
moonchild
Op zeer kleine schaal en in bepaalde kringen is er wel een samenleving. Alleen onderling maken al die samenlevingen oorlog, ruzie, enz.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 12:25
Gatara
Gatara is offline
Wat als samenleven ook ruzie inhoudt?
Oud 11-03-2003, 16:56
Steefjuh
Steefjuh is offline
Ik bedoelde ook dat het de bedoel is dat we samen moeten zorgen voor onderlinge afspraken en elkaar helpen of voor elkaar zorgen ofzo,
maar dat gebeurt niet echt: we maken elkaar eerder af (bij wijze van spreke)
Oud 11-03-2003, 17:15
Gandalf
Gandalf is offline
in nederland hebben we voor zo ver ik weet wel een samenleving. we zijn hier met meerdere culturen en die leven toch wel vrei vredig naast elkaar. natuurlijk is er wel discriminatie en ruzie maar er is geen oorlog en niet op dusdanige schaal dat het een leving zou moeten worden genoemd! ik ben met je eens dat er gebieden zijn waar dat wl het geval is!
Oud 11-03-2003, 17:21
Gatara
Gatara is offline
Nogmaals:

Citaat:
Gatara schreef op 11-03-2003 @ 13:25:
Wat als samenleven ook ruzie inhoudt?
Je leeft toch ook samen met je partner/ouders/zussen/broers en dat is toch ook niet atlijd vredelievend?
Waarom dan behoort ruzie hebben niet bij samenleven?

Net zoals je _samen_ leuke dingen doet,
ruzie je _samen_.
Oud 11-03-2003, 17:26
Steefjuh
Steefjuh is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 11-03-2003 @ 18:15:
in nederland hebben we voor zo ver ik weet wel een samenleving. we zijn hier met meerdere culturen en die leven toch wel vrei vredig naast elkaar. natuurlijk is er wel discriminatie en ruzie maar er is geen oorlog en niet op dusdanige schaal dat het een leving zou moeten worden genoemd! ik ben met je eens dat er gebieden zijn waar dat wl het geval is!
daar heb je wel gelijk in, maar ik vind nou niet dat het er vredig aan toe gaat in ons kikkerlandje.
Veel nederlanders hebben een hekel aan buitenlanders en ik vind nou niet dat de buitenlanders zich goed gedragen hier!!

maar met dat broer en zus en familie gedoe is wat dichterbij, maar ik bedoel meer in het algemeen, meer over de wereld gezien, of in nederland....
Oud 11-03-2003, 17:41
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 11-03-2003 @ 18:26:
daar heb je wel gelijk in, maar ik vind nou niet dat het er vredig aan toe gaat in ons kikkerlandje.
Veel nederlanders hebben een hekel aan buitenlanders en ik vind nou niet dat de buitenlanders zich goed gedragen hier!!

maar met dat broer en zus en familie gedoe is wat dichterbij, maar ik bedoel meer in het algemeen, meer over de wereld gezien, of in nederland....
heb je ook wel weer gelijk in maar hoe je het al zegt : ik vind nou niet dat de buitenlanders zich goed gedragen hier!!

en ik had het net erover dat discriminatie niet zo heel erg was hier in nederland

maargoed ik denk dat bijna iedereen voor zichzelf spreekt omdat we allemaal in een ander milieu leven waar anders met buitenlanders om wordt gegaan. niemand heeft volgens mij een goed totaal beeld van hoe het staat met de verhouding tussen de verschillende culturen in nederland. ik woon in een klein dorpje (niet super klein maar wel een dorp) en iemand die in een grote stad woont zal waarschijnlijk een heel ander beeld hebben van buitenlanders dus of je echt kunt zeggen: in nederland spreek je van een leving of in nederland spreek je van een samenleving weet ik niet. ik denk dat dat al te grootschalig is laat staan als je het over de wereld hebt!
Oud 11-03-2003, 18:21
Steefjuh
Steefjuh is offline
ja is ook weer waar!! ik woon ook in een niet al te grote stad en in een groot uitgevallen dorp: Zwijndrecht!!!

maar ik heb ook in Rotterdam gewoont en mn hele familie woont daar dus daar kom ik vaak. Maar als je het verschil ziet

en iedereen denkt er ook anders over, maar zeg nou zelf, meestal is het zinloze geweld gepleegd door een buitenlander, met diefstal precies hetzelfde. En dan vinden ze het raar dat wij zo over ze denken!!!
Oud 11-03-2003, 18:41
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 11-03-2003 @ 19:21:

en iedereen denkt er ook anders over, maar zeg nou zelf, meestal is het zinloze geweld gepleegd door een buitenlander, met diefstal precies hetzelfde. En dan vinden ze het raar dat wij zo over ze denken!!!
ik ben het opzich wel met je eens maar mischien gaan de criminele buitenlanders zich wel crimineel en agressief gedragen doordat ze altijd al aangekeken worden als crimineel! als je kijkt hoe de houding van de gemiddelde nederlander is tegenover een asielzoeker dan is het ook niet zo gek dat zij zich vijhandig gaan opstellen!!
Oud 12-03-2003, 09:42
Toemoesh
Toemoesh is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 11-03-2003 @ 19:41:
ik ben het opzich wel met je eens maar mischien gaan de criminele buitenlanders zich wel crimineel en agressief gedragen doordat ze altijd al aangekeken worden als crimineel! als je kijkt hoe de houding van de gemiddelde nederlander is tegenover een asielzoeker dan is het ook niet zo gek dat zij zich vijhandig gaan opstellen!!
Precies. Wij moeten ons opener tonen jegens de asielzoekers, zodat zij zich meer op hun gemak gaan voelen, hetgeen een SAMENleving met hen bevordert...
Oud 12-03-2003, 10:14
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Gatara schreef op 11-03-2003 @ 18:21:

Je leeft toch ook samen met je partner/ouders/zussen/broers en dat is toch ook niet atlijd vredelievend?
Waarom dan behoort ruzie hebben niet bij samenleven?

Net zoals je _samen_ leuke dingen doet,
ruzie je _samen_.
En zo is het.

Behalve een enkeling die zich afzondert, leven we toch wel in een samenleving. Als mensen heb je veel te veel met elkaar te maken, om van een 'leving' te spreken.
Oud 12-03-2003, 14:44
fil
fil is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 11-03-2003 @ 19:21:
Mensen die uit een ander land hierheen komen, doen dat meestal niet omdat ze het waar ze vandaan komen heel goed hebben. In tegendeel juist. Veel mensen komen hierheen (en laten vaak hun familie achter!!!) met als enige rede om erop vooruit te gaan. Dat betekent dat de mensen die het in datzelfde land WEL goed hebben daar gewoon blijven. Met andere woorden: er komt slechts een bepaalde groep hierheen, waardoor het in de eerste plaats al gigantisch vertekenend werkt wanneer je het woord "buitenlander" gebruikt.

Verder zit het hem in de mentaliteit van mensen en niet in hun land van afkomst of ze op een makkelijkere/snellere/slimmere/etc. manier aan hun geld kunnen komen of niet.

Als laatste punt voor nu: moet jij je eens voorstellen dat je voor 5 cent per uur Nike Air schoenen in mekaar zit te naaien (die hier trouwens voor al gauw 100 euro worden verkocht!!!) en je krijgt te horen dat je in een landje genaamd Nederland voor minstens 8 euro per uur al heel makkelijk werk kunt doen, en dat je bovendien in sommige gevallen (vroeger veel meer dan nu) een uitkering kunt krijgen, dan hoef je toch geen 2 keer na te denken???

Heej geluk! Doei! fil
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 16:02
Steefjuh
Steefjuh is offline
ja hallo, ik weet wel dat ze hier komen omdat ze het in hun land slecht hebben ofzo, maar daar gaat het nu niet om!!!

het gaat erom dat ze zich hier misdragen en zich niet als gasten gedragen!!!

en het ligt er ook aan in welk milieu wij leven, maar dat betekend niet dat mensen kunnen onkennen dat ze zich misdragen, want dat is gewoon een feit!!!

En ja, ze worden ook buitenlanders genoemd, maar hoe moet je ze dan noemen??? asielzoekers klinkt ook weer zo negatief....
Oud 13-03-2003, 10:46
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Steefjuh schreef op 12-03-2003 @ 17:02:
ja hallo, ik weet wel dat ze hier komen omdat ze het in hun land slecht hebben ofzo, maar daar gaat het nu niet om!!!

en het ligt er ook aan in welk milieu wij leven, maar dat betekend niet dat mensen kunnen onkennen dat ze zich misdragen, want dat is gewoon een feit!!!

En ja, ze worden ook buitenlanders genoemd, maar hoe moet je ze dan noemen??? asielzoekers klinkt ook weer zo negatief....
Bah, wat een gegeneraliseer. Natuurlijk moeten criminelen worden aangepakt. Maar dat doe je niet door alle etnische minderheden samen in een verdomhoek te plaatsen.
Oud 13-03-2003, 18:03
Steefjuh
Steefjuh is offline
dat wordt toch ook niet gedaan?!!!!!!

ik denk toch echt nog steeds dat ze het er zelf naar maken...
Oud 13-03-2003, 18:45
moonchild
Citaat:
Steefjuh schreef op 12-03-2003 @ 17:02:

Als ze een verblijfsvergunning hebben zijn ze geen gast meer.
Er zijn genoeg Nederlanders die zich misdragen, dat valt alleen minder op omdat 1. je er minder op let 2. er minder publiciteit over is en misschien nog wel meerdere redenen. Sommige zijn bijna verplicht zich te misdragen omdat ze het zo slecht hebben. Ze kwamen hierheen omdat ze daar met de dood worden bedrijgd en hier hebben ze niks, geen huis, geen familie, geen geld en ga zo nog maar even door. Vind je het gek dat ze zich gaan misdragen.

Ik zeg hiermee niet dat het acceptabel is wat er wordt gedaan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 20:18
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
moonchild schreef op 13-03-2003 @ 19:45:
Als ze een verblijfsvergunning hebben zijn ze geen gast meer.
Er zijn genoeg Nederlanders die zich misdragen, dat valt alleen minder op omdat 1. je er minder op let 2. er minder publiciteit over is en misschien nog wel meerdere redenen. Sommige zijn bijna verplicht zich te misdragen omdat ze het zo slecht hebben. Ze kwamen hierheen omdat ze daar met de dood worden bedrijgd en hier hebben ze niks, geen huis, geen familie, geen geld en ga zo nog maar even door. Vind je het gek dat ze zich gaan misdragen.

Ik zeg hiermee niet dat het acceptabel is wat er wordt gedaan.
met jouw kan ik het eens zijn!! het is niet raar dat asielzoekers zich misdragen als je kijkt naar hun leefomstandigheden!! daarentegen blijft het fout en strafbaar als ze zich misdragen
Reageren

Regels voor berichten