Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 19:54
framboosje
framboosje is offline
mijn zusje (13 jaar) kwam dit weekend naar me en vertelde me dat één van haar beste vriendinnen zichzelf vorige week gesneden heeft... (--> ik deed/doe het ook)

nu is het zo dat ik dat onmiddellijk zag als een héél serieus probleem... weet niet, ik raakte plots over m'n toeren, toen mijn zus dat vertelde... (ik ken haar vriendin ook best goed)... ik begon direct over de gevolgen en over het feit dat ze hulp moest zoeken en zo meer... en dat wanneer ze zalf nodig had of wat dan ook dat ze maar naar mij moest komen ed...

achteraf gezien vind ik persoonlijk dat ik overdrijf... tenslotte zou het kunnen dat ze het bij die ene keer laat (--> al geloof ik daar niet echt meer in, omdat ze ook wel wat problemen heeft)... ook voel ik me op de één of andere manier verantwoordelijk voor haar en wanneer ze het dus zou blijven doen zou ik het mezelf nooit vergeven...

'k weet echt niet wat ik hiermee aan moet... ik voel me ferm klote erdoor, maar langs de andere kant wil ik mezelf ook niet opzadelen met iemand anders die net begint met iets waar ik bijna vanaf ben...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2003, 20:13
Fantôme
Fantôme is offline
dus, een vriendin van je zusje snijd zichzelf, iets wat jijzelf (en weet ik hoeveel anderen o.a. op dit forum) ook doen. Ja, misschien logisch dat je over je toeren raakte op dat moment? maar waarom precies? omdat je het herkende? of een andere reden. In ieder geval is het niet zozeer jou probleem, het is lief als je wilt helpen, maar je hoeft het niet te doen, je moet je zeker niet verplicht voelen. Je zegt ook dat je hebt gezegd dat zij hulp nodig heeft? Heb jij die zelf gehad? heeft dat geholpen. Ik denk dat jij je zeker niet verantwoordelijk voor dat meisje moet voelen, het is niet jou schuld dat ze hiermee is begonnen, dat heeft ze echt zelf gedaan. Als je haar verder wilt helpen en denkt dat te kunnen moet je het zeker doen. je zou haar anders kunnen aanraden met iemand ander hierover te praten? Weet je zusje trouwens dat jij jezelf ook snijd/heb gesneden... of niet?

Nouja, lang verhaal, maar wat ik gewoon bedoel te zeggen; voel je niet verantwoordelijk, zij is degene die is begonnen zichzelf te snijden, daar kan jij niks aan doen, maar als je haar wilt en kunt helpen, go for it!
Oud 17-03-2003, 20:16
Verwijderd
heb ik ook zo... als ik hoor dat iemand zich snijdt dan word ik gek, want dat is slecht enzo... maar zelf....

trouwens weet niet of dit topic lang open blijft want topics over automutilatie zijn verboden ...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:20
framboosje
framboosje is offline
Citaat:
Dark Girl! schreef op 17-03-2003 @ 21:16:
trouwens weet niet of dit topic lang open blijft want topics over automutilatie zijn verboden ...
ja, ik weet dat ze verboden zijn, maar ik wil het eigenlijk meer hebben over het gevoel dat je krijgt wanneer je hoort dat iemand anders het doet... en hoe je ermee omgaat...
probeer je die persoon te helpen? of doe je da liever niet omdat je bang bent dat het bij jezelf erger wordt of opnieuw zal beginnen?

ik hoop ergens wel dat hij open mag blijven... maar als jullie vinden van niet, dan sluit je hem maar
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:21
Nona
Nona is offline
Citaat:
Laten ze het maar open houden zou ik zeggen, dit is een serieus probleem en daar gaat dit forum over.

Het is een goede daad om dat meisje te helpen, geen verplichting. Als je haar advies geeft, klop jezelf dan op je schouder en vertel jezelf dat je iets goeds gedaan hebt. Het is niet jouw verplichting of verantwoordelijkheid, het is slechts iets waar jij haar misschien mee kan helpen.

Succes.
Oud 17-03-2003, 21:07
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 17-03-2003 @ 21:21:
Laten ze het maar open houden zou ik zeggen, dit is een serieus probleem en daar gaat dit forum over.

Het is een goede daad om dat meisje te helpen, geen verplichting. Als je haar advies geeft, klop jezelf dan op je schouder en vertel jezelf dat je iets goeds gedaan hebt. Het is niet jouw verplichting of verantwoordelijkheid, het is slechts iets waar jij haar misschien mee kan helpen.

Succes.
dat is dus precies wat ik bedoelde met mijn post
Reageren

Regels voor berichten