In feite zit het juist wél in de mens om polygaam te zijn, denk ik. Op seksueel gebied dan.
Op relationeel gebied zou je wel eens deels gelijk kunnen hebben, maar ik denk dat het voor een groot deel ook aan de algemeen geaccepteerde westerse waarden ligt. In de documentaire die jij zag gingen de meeste huwelijken eraan kapot (ging het trouwens over bekende, nu dode, mannen en hun vrouwen en maitresses? want dan heb ik 'm ook gezien), maar het is echt even makkelijk om een documentaire te maken waarin alle huwelijken er juist beter van werden. Het ligt er maar net aan wie je als voorbeeld zoekt.
In Nederland is de algemene opvatting dat sex een uiting van liefde is, en dat je liefde maar aan 1 persoon kunt geven. In feite klopt dit niet helemaal, natuurlijk. Liefde is leuker als er sex bij komt, en sex is leuker als er liefde bij zit (schijnt

), maar het blijven twee losstaande dingen.
Ook is het heel goed mogelijk om van twee personen even veel te houden. Natuurlijk hou je dan niet van allebei op dezélfde manier, maar even veel kan wel. Ik hou ook van allebei m'n ouders even veel, maar van m'n moeder anders dan van m'n vader. Ik weet dat een partnerrelatie anders is dan een ouder/kind relatie, maar dit is even 't beste voorbeeld

.
Er zijn ook culturen waarin het normaal is als een man twee of meer vrouwen heeft, en zelfs een paar cultuurtjes waarin het normaal is als een vrouw twee of meer mannen heeft, en dat gaat toch meestal wel goed... gewoon omdat het daar geaccepteerd werd.
Bij de hippies was er het fenomeen 'open relaties'. Dat hield zo'n beetje in dat beide parnters wel sex met anderen mochten hebben, maar geen relatie met een ander. Tegenwoordig zou dat voor de meeste mensen niet werken, omdat het nu 'vreemd' is, maar toen kwam het regelmatig voor, en werkte het dus ook meestal.
Het gaat er dus om wat de algemene opvattingen zijn. Zo lang de algemene opvattingen blijven dat sex een uiting van liefde is, en dat je die liefde maar aan 1 persoon kan geven, werkt polygamie inderdaad niet.
(overigens is jaloezie ook een gekwetst gevoelen, en is 't jaloezie en niet jaloerzie

)