Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2002, 21:36
jimmyO
jimmyO is offline
"Een 5 jarig meisje wordt s'nachts wakker omdat haar ouders ruzie maken. Ze is er getuige van dat haar vader haar moeder neerschiet en daarna zichzelf. Haar ouders hadden haar nooit over God vertelt. In het pleeggezin geloven de ouders wel. Op de eerste dag van de zondagsschool zegt de moeder tegen de juf dat ze geduld moeten hebben met het meisje omdat ze nog nooit over God heeft gehoord. Houd de juf een foto van Jezus omhoog: 'wie weet wie dit is?', vraagt de juf.
Zegt het meisje: Ik weet het, dat is de man die mij vast hield in de nacht dat mijn ouders stierven!! "

Iemand?
Oud 30-05-2002, 22:32
danieldk
danieldk is offline
Je ziet 1 ding over het hoofd: men weet niet hoe Jezus eruit gezien heeft (alsie ooit heeft geleeft)... Dus bij een portret van Hegel had ze misschien hetzelfde gezegd...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 23:10
McCaine
McCaine is offline
Propaganda verdient een slot. Fb's ?
Oud 31-05-2002, 07:40
Naz
Naz is offline
ik vind het wel een interresant iets eigenlijk
Oud 31-05-2002, 09:04
Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Het kan best hoor, maar ik betwijfel het. Jezus zal er in het echt toch anders uitzien, dan op het plaatje.
Oud 31-05-2002, 09:24
Janicha
Janicha is offline
Ja, ik vind het ook zeker interesant, maar zoals hier al word gezegt, men weet niet hoe Jezus er uit ziet. Maar daarmee zeg ik niet dat het niet waar kan zijn. Ik vind het alleen moeilijk om hier wat over te zeggen.
Oud 31-05-2002, 10:16
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
jimmyO schreef:
"Een 5 jarig meisje wordt s'nachts wakker omdat haar ouders ruzie maken. Ze is er getuige van dat haar vader haar moeder neerschiet en daarna zichzelf. Haar ouders hadden haar nooit over God vertelt. In het pleeggezin geloven de ouders wel. Op de eerste dag van de zondagsschool zegt de moeder tegen de juf dat ze geduld moeten hebben met het meisje omdat ze nog nooit over God heeft gehoord. Houd de juf een foto van Jezus omhoog: 'wie weet wie dit is?', vraagt de juf.
Zegt het meisje: Ik weet het, dat is de man die mij vast hield in de nacht dat mijn ouders stierven!! "

Iemand?
En hoe weet die allerschattigste schooljuf hoe jezus eruitziet?

Bron?
Oud 31-05-2002, 10:37
Janicha
Janicha is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

En hoe weet die allerschattigste schooljuf hoe jezus eruitziet?

Bron?
Maar er staat dat die juf een foto liet zien, niet dat ze Jezus beschreef ofzo.. goed lezen!!!
Oud 31-05-2002, 11:25
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Janicha schreef:

Maar er staat dat die juf een foto liet zien, niet dat ze Jezus beschreef ofzo.. goed lezen!!!
Ja, en hoe de neuk kan je een foto van jezus laten zien
Oud 31-05-2002, 11:45
Uhmpra
Uhmpra is offline
bleh
dit geloof je toch nie...
Oud 31-05-2002, 11:49
biertjehappen
biertjehappen is offline
Leuk stukje alleen zegt het helaas niks........ leuk geprobeert jongen.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 11:51
GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

*imagination*
Oud 31-05-2002, 12:01
Naz
Naz is offline
nouw jezus was tog een paar keer verschenen? d8 ik...

of misschien was het wel een gevoel dat ze hem herkende of naja, t kan van alles zijn
Oud 31-05-2002, 12:03
biertjehappen
biertjehappen is offline
Citaat:
Naz schreef:
nouw jezus was tog een paar keer verschenen? d8 ik...

of misschien was het wel een gevoel dat ze hem herkende of naja, t kan van alles zijn
Juist ja droom maar even verder. Als je zo denkt ben je te ziek om te denken en hou er dan maar mee op.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 13:51
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
biertjehappen schreef:

Juist ja droom maar even verder. Als je zo denkt ben je te ziek om te denken en hou er dan maar mee op.
en ik vind dat als je zo reageerd je ook te ziek bent om te reageren dus houd er maar mee op
Oud 31-05-2002, 14:03
Naz
Naz is offline
Citaat:
biertjehappen schreef:

rofl en dat bepaal jij, slaat echt nergens op, ik mag denken wat ik wil, dat jij zo close minded bent is niet mijn probleem
Oud 31-05-2002, 14:21
unintended
unintended is offline
dit lijkt me niet erg waarschijnlijk, maargoed...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 14:31
Joël
Joël is offline
Mooi verhaal, maar critici kunnen idd tig dingen bedenken om d'r tegenin te brengen :/.
Oud 31-05-2002, 15:59
Janicha
Janicha is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

En plaatje ofzo??? nee een ECHTE foto zal het niet geweest zijn nee, maar zo ver waren wij ook wel!!
Oud 31-05-2002, 17:43
REIE
REIE is offline
Vaaaag, hoe hield Jezus haar eigenlijk vast? En het was 's nachts, dus hoe kon ze hem zien, en haar ouders niet?
Wat gaven die ouders dat kind te eten...

REIE
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 11:02
jimmyO
jimmyO is offline
Hoe weet men hoe Jezus eruit ziet?

Jullie vergeten 1 ding (en ik zag die vraag trouwens al aankomen): Als Jezus God is, dan zal Hij heus wel plaatjes van Hem willen gebruiken om mensen te bereiken. Misschien ziet Hij er in het echt niet zo uit, maar op het moment dat Hij dat meisje vasthield, zou Hij van uiterlijk kunnen veranderen, denk je niet?

Nu ligt het eraan of je gelooft dat Jezus, God is of niet. Zo ja, dan heb je alle reden om te geloven dat dit waar is. Zo nee, dan heb je ook alle reden om te geloven dat dit niet waar is.
Oud 01-06-2002, 11:04
jimmyO
jimmyO is offline
O ja, er staat; 'een foto'. Ik neem aan dat men gewoon bedoelt, een plaatje, tekening oid van Jezus. Dat kunnen jullie zelf ook nog wel bedenken lijkt me...
Oud 01-06-2002, 11:23
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
Citaat:
REIE schreef:
Vaaaag, hoe hield Jezus haar eigenlijk vast? En het was 's nachts, dus hoe kon ze hem zien, en haar ouders niet?
Wat gaven die ouders dat kind te eten...

REIE
Oud 01-06-2002, 12:35
dribble
dribble is offline
[QUOTE]jimmyO schreef:
[B]"Een 5 jarig meisje wordt s'nachts wakker omdat haar ouders ruzie maken. Ze is er getuige van dat haar vader haar moeder neerschiet en daarna zichzelf. Haar ouders hadden haar nooit over God vertelt. In het pleeggezin geloven de ouders wel. Op de eerste dag van de zondagsschool zegt de moeder tegen de juf dat ze geduld moeten hebben met het meisje omdat ze nog nooit over God heeft gehoord. Houd de juf een foto van Jezus omhoog: 'wie weet wie dit is?', vraagt de juf.

Interessant. Het spreekt me wel aan. Ik geloof ook wel dat het zo gebeurd kan zijn... Over die "foto" daar kan je heel lang over zeuren, maar Jezus kon ook het uiterlijk aannemen van de persoon op het paatje...
Oud 01-06-2002, 12:55
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
'wie weet wie dit is?', vraagt de juf.
Misschien was het een foto van iemand van slachtoffer hulp .

Nee maar ff serieus , ik vind dit echt de reinste onzin en een van de beste propaganda verhaaltjes met een ongelovelijk sprookjes niveau.
De gebroeders Grim hadden dit ook in hun boek kunnen plaatsen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2002, 13:30
legatus
legatus is offline
Net zoals de pinkster-gemeente die mij wil overtuigen met een quote dat boeddha op zijn sterfbed zich bekeerde naar het Christendom.
Oud 01-06-2002, 15:38
Verwijderd
Die beginpost-anecdote is natuurlijk je reinste onzin.

Ons beeld van Jezus is een geïdealiseerd beeld.

Uit een geschiedkundig onderzoek kwam een profielschets van Jezus en die was nogal...anders. Was meer een lelijke, ongezond ogende man. Beetje als Socrates geweest schijnt te zijn.

En andere bronnen zeggen weer dat Jezus (althans alles wat aan Jezus werd toegedicht) uit meerdere personen bestond, waaronder de apostelen Petrus en Judas.

Magoed, we weten het niet...
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 16:44
Prada
Prada is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Propaganda verdient een slot. Fb's ?
*zucht*

Zullen we alle politieke discussies op A&N dan maar meteen sluiten, die zijn regelmatig gevuld met propaganda...
Oud 02-06-2002, 13:21
Spyker
Spyker is offline
waarom zit iedereen zich toch af te vragen of het wel kan dat die juf een foto van Jezus heeft en hoe Jezus er dan uitziet en dat Jezus er in het echt wel anders uit zal zien, zodat het meisje hem niet kan herkennen.

Maar naar mijn idee gaat het daar helemaal niet om.
Het maakt niet uit wat er op die foto staat. Het gaat erom dat het Jezus uitbeeld. En als jij dat dan met twee lijntjes doet of met een gedetailleerd denkbeeldig portret, het meisje zal het altijd herkennen.
Oud 02-06-2002, 13:24
Spyker
Spyker is offline
En waarom is dit propaganda? 't is toch hetzelfde als elk ander verhaal dat je verteld of elke mening die je uit op grond van je persoonlijke ovrtuigingen? en daarop is dit forum gebaseerd toch?
Oud 02-06-2002, 13:31
Naz
Naz is offline
stel, het had ook een engel kunnen zijn, dat opzicht maakt niet zoveel uit, het gaat erom dat een jong meisje die iets tragisch heeft meegemaakt, word vastgehouden door iets wat in elk geval op een man lijkt, en vervolgens herkent ze dat in een plaatje.
Oud 02-06-2002, 14:28
jimmyO
jimmyO is offline
Spyker, je haalt de woorden uit m'n mond.
Oud 02-06-2002, 14:29
legatus
legatus is offline
En Hitler deelde ook alleen zijn persoonlijke mening uit. Propaganda wat is dat?
Oud 02-06-2002, 14:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
legatus schreef:
En Hitler deelde ook alleen zijn persoonlijke mening uit. Propaganda wat is dat?

lol

Groetjes
Ben(die het wel een scherpe reactie vind
Oud 02-06-2002, 14:44
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Wel een leuk verhaal allemaal, maar waaruit blijkt dit dat het echt gebeurd is?

Komt ook bij mij over als een leuk propaganda verhaal.

Groetjes
Ben(die evengoed het verhaal van Hans en Grietje had kunnen plaatsen en had kunnen zeggen dat het ook echt gebeurd is
Oud 02-06-2002, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Spyker schreef:
waarom zit iedereen zich toch af te vragen of het wel kan dat die juf een foto van Jezus heeft en hoe Jezus er dan uitziet en dat Jezus er in het echt wel anders uit zal zien, zodat het meisje hem niet kan herkennen.

Maar naar mijn idee gaat het daar helemaal niet om.
Het maakt niet uit wat er op die foto staat. Het gaat erom dat het Jezus uitbeeld. En als jij dat dan met twee lijntjes doet of met een gedetailleerd denkbeeldig portret, het meisje zal het altijd herkennen.
Dat is wel ontzettend onlogisch. Dat meisje was vastgehouden door een man, maar als die juffrouw een blaadje met twee lijntjes laat zien zegt zij: "Dat was die man die mij vasthield in de nacht dat mijn ouders overleden!" ?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 20:00
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
legatus schreef:
Je zit me nu dus gewoon met Hitler te vergelijken?!
Oud 02-06-2002, 20:32
Spyker
Spyker is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Dat is wel ontzettend onlogisch. Dat meisje was vastgehouden door een man, maar als die juffrouw een blaadje met twee lijntjes laat zien zegt zij: "Dat was die man die mij vasthield in de nacht dat mijn ouders overleden!" ?
Dat is niet onligisch. Je moet je het dan wel niet voorstellen alszijnde een persoon die naar je toeloopt en je vasthoudt. Maar iets ontastbaars dat jou steun verleent. Die steun kan van een bepaalde bron komen. Als Jezus dan die bron was, en jij ziet een afbeelding van jezus zou je het dus kunnen herkennen.
Oud 02-06-2002, 22:23
Naz
Naz is offline
Citaat:
jimmyO schreef:

nee hij zegt dat het principieel gezien wel propaganda is

maargoed dan doet iedereen die zijn mening geeft aan propaganda = niet correct
Oud 02-06-2002, 22:25
Naz
Naz is offline
Citaat:
Morgan schreef:

maarreanders had dat meisje die man toch niet herkend

kijk dat je twijfeld aan het waarheidsgehalte van het verhaal ok, maar als je dta niet doet moet je ook niet over de inhoud gaan zeuren
Oud 03-06-2002, 14:06
unintended
unintended is offline
Citaat:
jimmyO schreef:

is dat erg dan? Ik denk dat iedereen wel overeenkomsten heeft met Hitler, dus wat is het probleem?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 18:28
jimmyO
jimmyO is offline
Citaat:
Naz schreef:

nee hij zegt dat het principieel gezien wel propaganda is

maargoed dan doet iedereen die zijn mening geeft aan propaganda = niet correct
Ofterwel: ja.
Oud 03-06-2002, 19:08
martijn1985
martijn1985 is offline
Wel een aardig verhaaltje, maar om nou te zeggen dat het een zeer diepzinnig punt is, neuh. Imho donder het totaal niets hoe Jezus dr uit ziet. Het gaat er om of je gelooft of hij bestaat ja of nee. En oftie dr uit zie zoals mijn vader of zoals sinterklaas maakt niet uit.
Oud 03-06-2002, 22:21
McCaine
McCaine is offline
Allereerst bestaat er zoiets als een woordenboek waar we definities doorgaans in kunnen opzoeken. Ik citeer:

me·ning (de ~ (v.))

1 wat men van iem. of iets vindt, hoe men oordeelt => oordeel, opinie, opvatting, standpunt, zienswijze

pro·pa·´gan·da (de ~)

1 systematische werkzaamheid om aanhangers te winnen voor zekere principes

Een mening is een losse onderbouwde opmerking, of een reeks daarvan. Propaganda is listig verstopte pogingen om andermans mening te veranderen, meestal door op intuïtieve reacties in te spelen; bijvoorbeeld door amerikaanse soldaten als standvastig en knap af te beelden en japanners als een soort zwermende ratten in enorme hoeveelheden. Dat is niet een mening, maar dat is propaganda, omdat het geen onderbouwing kent maar wel op populisme en instinct gebaseerd is.
Oud 04-06-2002, 01:14
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Gaat dit nog ergens over? Of zijn we alleen maar geinteresseerd in zeuren?

Elke dag denken 300 Amerikanen Elvis te herkennen in hun gedane behoefte 's morgens. Big deal.

En wat is de bron?
Oud 04-06-2002, 08:23
Verwijderd
Citaat:
Naz schreef:

maarreanders had dat meisje die man toch niet herkend

kijk dat je twijfeld aan het waarheidsgehalte van het verhaal ok, maar als je dta niet doet moet je ook niet over de inhoud gaan zeuren
Ik geloof het niet. En ik vat jouw reactie niet helemaal dus ik verwijs maar weer naar wat jij van mij gequote hebt.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 19:37
REIE
REIE is offline
Hey, een foto kan wel, zo'n shoot uit "Jesus Christ Superstar" of er kwam een man binnen met een baard en een gewaad, hetgeen nog waarschijnlijker is.

REIE

Echt weer zo'n vage Amerikaanse urban legend! Dat door de "machtige christelijke lobby" (hihi, Gretta Duisenberg) onder de ongelovigen is gebracht... Eigenlijk verspil ik mijn tikken door hierop te reageren.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 22:18
Naz
Naz is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Ik geloof het niet. En ik vat jouw reactie niet helemaal dus ik verwijs maar weer naar wat jij van mij gequote hebt.
kijk je gata in over de inhoud terwijl je het geheel niet geloofd, wat ik dus zeg, hoe had het meisje die man anders kunnen herkennen?

Jij zegt dat het onlogisch is, maar als het dus wel waar was geweest (stel) hoe had dat meisje dan ooit die man op de foto kunnen herkennen?

kweet k ben slecht in uitleggen, kom maar eens een kijkje in m'n hersenen nemen dna begrijp je het wel
Oud 05-06-2002, 14:50
sase
sase is offline
Ik geloof in Jezus, en hij steunt mij ook..als ik met verdriet zit, dan bid k tot hem, en lijkt het ook alsof hij mij vasthoudt. Dus ze herkende hem van de rust of de sfeer dat Jezus uitstraalde ofzo. Zoiets. Trouwens, over die profielschets van Jezus, dezelfde wetenschappers hebben later gezegd dat dat eerder een gewoone joodse man was, niet zozeer Jezus.
Reageren

Regels voor berichten