Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Laatst hoorde ik iemand zeggen ' De dood is net zoals voor je geboorte'. Iedereen kan het met zoiets eens zijn. Het kan namelijk verschillende betekenissen hebben. Misschien was dit voor deze man de geboorte van zijn zoveelste leven. Of het tegendeel zegt dat je voor je eerste leven niets voelde. Dus... daarmee zeg je nog nix verkeerd. Iemand anders hoor ik weer zeggen dat het een soort troost is als je zegt dat je in een volgende leven gelooft. JUIST NIET dacht ik. Jij hebt je mening bepaald. Maar zekerheid heb je nooit. Toch? nog nix bewezen!!!
|
![]() |
|
Ik ben wel bang om dood te gaan, maar dat is niet omdat ik niet weet wat er komen gaat... ik weet wel wat er komen gaat: niks. Grof gezegd word je verbrandt of je rot weg onder de grond, zonder dat je daar iets van merkt. Maar dat is dan ook niet waar ik bang voor ben... het punt bij mij is alleen dat ik van mijn leven houdt en van de mensen om mij heen. Ik wil gewoon niet dood. Ik wil mijn leven niet 'afgeven'!
Mensen zijn denk ik dan ook niet bang voor de dood, omdat ze niet zouden weten wat er komen gaat (daar heeft iedereen zijn eigen idee over), maar bang om hun leven te verliezen...
|
Om te beginnen over bang voor onbekende.
en over angst voor het onbekende; de mens zijn angst voor het onbekende is alleen geëvenaard door zijn nieuwsgierigheid Maar ik ben bang voor de dood omdat dood zijn onvoorstelbaar is. Je kunt eigenlijk helemaal niet dood zijn omdat je dan weg bent. Bij de dood houd je bestaan op en wat het leven ook is, bad input is better than no input at all. - het ervaren van dingen, het overwinnen van obstakels, alles... houd op. In mijn visie is de waarde van alles vermenigvuldig met of je wel/niet leeft. Als je leeft hebben dingen dus een waarde, en als je dood bent heeft niks enige waarde. Als je doodgaat houdt alles op en dat is niks.
|
ja inderdaad, eigenlijk is het heel raar dat we er bang voor zijn.
miscchien gewoon omdat we het leven zo leuk vinden, en dat is alleen maar goed, maar zoals meneer Heineken zei: "Het is niet erg om dood te gaan, want het was ook niet erg toen je er nog niet was". maar toch denk ik dat mensen banger zijn voor de pijn dan voor het doodgaan opzich. (ikzelf ook hoor)
|
Ik vindt dat je wel gelijk heb, we zijn bang voor het onbekende... mja veel 'streng' gelovige mensen denken dat je naar de hemel gaat, als ze goed hebben geleefd, dus die zouden er eigelijk niet bang voor moeten zijn, maar het is wel zo dat we wél weten hoe het is om te leven en dat, de meerderheid, ons wel bevalt en dat de dood altijd slechter kan zijn..
|
![]() |
Mja, inderdaad angst voor het onbekende...
Maar in mijn geval is het zo dat ik opzich niet bang ben voor de dood, lijkt me heerlijk, als het eeuwige rust is tenminste, maar de manier waarop beangstigd me wel... Als ik gewoon op m'n 85e ofzo ineens een hartstilstand krijg en middenin een hobby ofzo dood op de grond val is het niet erg, maar als ik eerst nog een half jaar of langer verlamd in bed moet liggen of erger dan hoeft het van mij niet meer...
|
Verwijderd
|
Een vriend van me is zo bang voor de dood dat hij paniekaanvallen krijgt, en ook suicidaal kan worden...
Ikzelf ben niet bang, want, door mijn geloof, geloof ik dat ik weet wat komen gaat. Waarom de rest van de mensen bang zijn? Omdat niets is bewezen, je bent dood.. maar het is nooit bewezen dat er wel of niet iets is... etc. Denk ik. |
![]() |
|
We willen ons voortplanten, daarom willen we niet dood.
We willen onze genen verspreiden over aarde om ons "ras" te verspreiden. Daarom willen we niet dood. We willen dat de mensheid zal voortbestaan, daarom willen we niet dood. Misschien dat het voor sommige bejaarden daarom niet meer uitmaakt of ze levend of dood zijn ![]() Of we zijn gewoon bang omdat we blij zijn om te leven en weten dat dit blije iets (leven) ons afgenomen wordt als we dood zijn. Hoe rooskleurig het leven na de dood ook zou kunnen zijn. Dat wat we weten is NU en van dat NU willen we niet af. We weten niet zeker wat er na de dood werkelijk is. We kunnen geloven dat er iets of niets is. Maar weten doen we niet. En dat is eng ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik ben helemaal niet bang voor wat er na het overlijden met mijn ziel zal gebeuren (ja, ik geloof dus dat mensen een ziel hebben), sterker nog, ik zie het meer als een bevrijding uit het lichaam (nee, ik heb geen zelfmoordneigingen).
Het enige wat ik vervelend vind aan doodgaan, is dat het best wel vervelend is voor mijn familie, vrienden en vriendin. Wat ik dus bedoel is, stel je vriend(in) of broer/zus, of een vriend gaat dood. Of je nu gelovig bent of niet, voor hem/haar zal het niks meer uitmaken, maar jij bent degene die verdrietig achterblijft. Groeten |
Advertentie |
|
![]() |
|
![]() |
Ik weet het niet.. ik ben het er niet helemaal mee eens... ik ben ook niet bang voor de dood, ik geloof namelijk wel dat er iets moois is in het hiernamaals, maar toch kan het me wel schelen of ik morgen wakker word of niet..
Er is nog zoveel te ontdekken in dit leven en nog zoveel om voor te streven dat ik dat wel allemaal wil meemaken voordat ik dood ga... Ik zie mijn leven als een kans en als mijn tijd is gekomen dan zal ik pas gaan... alhoewel ik niet hoop dat dat morgen of volgende week is... |
![]() |
|
![]() |
Ik snap wel wat je bedoelt ja, en heb daar ook wel eens over nagedacht. Waarom zien mensen de dood niet als iets spannends? Mij lijkt het wel interessant om dood te gaan. Dan zou ik wel helemaal willen meemaken wat er nu eigenlijk met je geest gebeurt. En of de verhalen die je over de dood hebt gehoord kloppen.
Maar nu hoeft het nog even niet hoor, maar ik ben er niet bang voor ofzo. daarvoor heb ik er al teveel over nagedacht denk ik... |
![]() |
|
Ik denk dat iedereen wel (een beetje) bang is voor het onzekere niet bekende, tenzij je echt helemaal nx meer hebt waar je voor leeft. Ik ben helemaal niet bang voor de dood. Ik hoop zelfs voor mezelf dat hij niet heel lang laat wachten. Maar ik zou het wel erg vinden familie en vrienden achter te laten met pijn/verdriet om mij. Ik heb ook geen verantwoordelijkheden over andere en dat maakt ook uit. Als je verantwoordelijkheid draagt voor mensen (als je daar zelf voor gekozen hebt) wil je nog niet dood. En ook zijn de meeste mensen bang voor de pijn die er aan vooraf kan gaan. Als je geen verantwoordelijkheden meer hebt en al een goed leven achter de rug hebt neemt die angst voor het missen van het leven wel af. Maar de angst voor de pijn van het dood gaan niet.
Ik zou best willen weten wat er na het leven zal gebeuren maar daar heb je ook nx meer aan als je het je misschien niet eens meer kan realiseren. |
![]() |
|
![]() |
bij het doodgaan denk je in je onbewuste eigenlijk ook aan het geen dat je nog graag wilt doen, dat je misschien niet meer zou kunnen waarmaken als je morgen zou sterven, en de schrik dat je hebt dat je mensen gaat missen en mensen jou gaan missen is eigenlijk het grootste waarom er mensen bang zijn voor de dood, niemand wil dat iemand anders pijn lijd die hij/zij graag heeft. Ook door het geen omdat je niet weet wat je te wachten staat, maar is er nog wel iets na de dood? Op dat moment besef je dat niet meer. Zo kan je ook over de zin van het leven beginnen, waarom leven wij als we toch dood gaan... Ook weer de schrik om dood te gaan die hier boven komt zonder dat je het beseft. Je weet niet wat je achter laat.
|
![]() |
|
Doodgaan is eigenlijk heel ongrijpbaar. Want niemand weet wat het is. En iedereen maakt er zelf van hoe hij het wil. Ik bedoel.. als je een dierbare bent verloren dan bedenk je zelf dat je degene daar eventueel weer terug zou kunnen zien.
Tsja, ik kan niet zeggen dat ik echt bang ben voor de dood. Maar als ik er aan denk vind ik het niet fijn. Iedereen associeert de dood met erg.. en verdriet, maar soms kan het natuurlijk ook een bevrijding zijn. (Tenminste.. als er niets engs is bij de dood ![]() Nouja.. al met al om een lang verhaal niet langer te maken. Je moet niet bang zijn voor de dood. De Angst komt enkel door dat je bang bent om aan een ernstige ziekte of iets dergelijks te sterven, want die kans word naarmate je ouder word toch wel wat groter.
|
![]() |
Ik denk dat het erg tweeslachtig is met betrekking tot de dood. Mensen zijn er bang voor omdat ze een bewustzijn hebben, het voor hen volkomen onbekend is, je kunt het nergens mee vergelijken omdat alles wat je kent te maken heeft met het leven, niet met de dood, simpelweg omdat niemand iets kent van de dood.
Je hebt dan van die mensen met een bijna dood ervaring maar zo'n ervaring kan met behulp van sensoren kunstmatig worden opgeroepen, waarmee je de reactie van een afstervend brein simuleert, er worden bepaalde drugs aangemaakt in iemands hoofd wanneer de hersenen beginnen af te sterven en door bepaalde delen van het brein te stimuleren kun je dit effect nabootsen. Dus of dit de hemel is, zoals veel mensen beweren, of gewoon een reactie van een stervend brein zal niemand ooit kunnen bewijzen, het is niet te achterhalen wat er gebeurt als het leven stopt. Of er iets komt nadat je hart en hersenen ermee ophoudt, of je dan nog kunt denken, of je dan nog enige vorm van bewustzijn hebt, of dat er niets is, zelfs geen zwarte of witte oneindigheid, gewoon niets. Geen bestaan, geen aanwezigheid en bovenal geen stoffelijkheid. Je kunt niets meer zien of voelen van de mensen waarmee je je leven gedeeld hebt, je kunt niets voelen of merken van de mensen die je voor zijn gegaan... niets. Dan kun je je afvragen: is dit alles? Je kunt het niet weten, is er niets na de dood, dan merk je dat niet, want je bent er gewoon niet meer, nooit meer. Is er wel iets, verken het, beleef het, voel het, zoveel als je kunt. Je kunt er dan toch niets meer aan veranderen. Het is beklemmend eraan te denken, je bent er niet meer, nooit meer. Er is niets, nooit, je merkt het niet, je kunt niet zien wat er verder in de wereld gebeurt, hoe je kinderen opgroeien, je kleinkinderen en verdere afstammelingen, terwijl ik daar toch geweldig benieuwd naar zou zijn, met het bewustzijn, de denkwijze, de naam van mijzelf, nu. Maar hoeveel je er ook over probeert na te denken, het blijft ontastbaar. Dat maakt het zoveel anders, zoveel beangstigender. Het zit in de natuur van mensen bang te zijn voor iets wat ze niet kennen, culturen, denkwijzen, en de dood. Zo, en dat op de vroege ochtend. ~_^
|
![]() |
ooit werd de kalender gemaakt door 1 of andere hoge gast uit rome. sinds die tijd is het de mensheid opgevalle dat de mens 70/80 jaar leeft (in die tijd misschien langer/korter maar goed). we 'zien' ons einde aankomen, de mensheid ging er steeds meer rekening mee houden dat we dood gaan...uit eindelijk wordt je al vanafjongsafaan geconfronteerd met dood door familie leden die overlijden , je kan in elke straat aangereden worden, en als je tv kijkt..... vul de rest zelf maar in
|
![]() |
ik ben wel bang voor de dood maar ook weer niet
ik ben nieuwsgierig wat er is na de dood en ik vindt het leven hier niet altijd even fijn dus... maar ik ben wel bang voor de eventuele pijn en al die mensen die je dan achter laat het verdriet dat ze zullen hebben... maar het lijkt me wel lekker rustig uiteindelijk gaat iedereen dood het hoort bij het leven daarom zou ik er wel vrede mee hebben als ik bijvoorbeeld morgen onder een auto kom en ik sterf dan is mijn tijd gewoon gekomen... ik heb mezelf geleerd om niet te vrezen voor wat we niet kennen
|
![]() |
Lees de Apologia van mijn uitstekende leerling Plato.
Daarin zeg ik dat de dood iets zou moeten zijn waartegen je hoopvol moet aankijken. Ik redeneer dat de dood een van de twee dingen is: * Het is één lange nacht. Een soort droom, waarin je geen enkele waarneming doet. Een diepe slaap, die je eigenlijk niets doet, noch goed, noch kwaad * De dood is een 'verhuizing' van de ziel van 'hier' naar een 'andere plaats'. Als dat waar is, dan zou je in principe je (voor)ouders kunnen tegenkomen. Je zou met ze kunnen praten, met ze voelen. Het hoeft niet eens stoffelijk te zijn - maar een geneugt voor de ziel, die de waarnemingen doet.
|
Verwijderd
|
ik vrees de dood wel een beetje, omdat je je niet kan indenken hoe het is om dood te zijn, dat kunnen onze hersenen niet, en als je bang bent voor iets anders kan je je meestal wel indenken wat er kan gebeuren, maar bij de dood kan (ik) dat niet, daarom vrees ik de dood wel een beetje, en ook om dat ik dan weg ben bij alle mensen die van mij houden en weg van alle mooie dingen van het leven.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het ergste lijkt me nog de schok die je krijgt als je te horen krijgt dat je dood zult gaan. Ineens verandert alles... Je hoort heel veel mensen, ook van jonge leeftijden, met allerlei ziektes die niet te genezen zijn. Wat dat betreft lijkt me een hartaanval (Voor Jezelf) toch prettiger
|
![]() |
||
Citaat:
Dat is echt iets om over na te denken. Ik vind niet dat we bang moeten zijn voor de dood. Iedereen weet dat Hij ons ooit zal komen halen, en Hij zal ons dan onderbrengen in Zijn huis, waar plaats is voor velen. Wij moeten de dood niet vrezen, wij moeten accepteren dat wij allemaal ooit zullen sterven en wij moeten vertrouwen houden in het paradijs dat zal volgen als wij door Hem zijn opgehaald...
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Dood Ben Strik | 22 | 27-06-2016 21:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat denk jij? Worden mensen die zelfmoord plegen gestraft? Verwijderd | 88 | 25-08-2009 08:17 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd - Eind der tijden Verwijderd | 0 | 09-06-2006 18:32 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] nog geen titel Bloementje | 11 | 04-05-2005 19:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: De reünie Ieke | 0 | 01-10-2003 20:52 | |
Psychologie |
Te veel meegemaakt en nog steeds het stopt niet. ik kom er niet overheen. HELP ME!!!! *leintje* | 20 | 12-03-2002 20:35 |