Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2003, 15:46
Bezoeker84
Hey

Ik zit nu in Havo 4 en moet nu een werkstuk maken van macro economische aard maar wtf betekent dat en als je nog zo'n werkstuk hebt of je hebt een link naar een website zet ff hier neer

Alavast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2003, 18:47
Dwarfie
Dwarfie is offline
Bij macro economie bekijk je eigenlijk de economie vanuit een soort vogelvluchtperspectief. Je bestudeert wat de gevolgen zijn van bepaalde economische veranderingen, hoe je de economie kunt sturen, hoe de economie zich de komende jaren zal gedragen, hoe economische problemen zijn op te lossen, etc.

Micro-economie, dit i.t.t. macro economie richt zich specifiek op de verschillende markten. Hierbij heb je te maken met vraag en aanbod, prijsveranderingen, etc.
Oud 19-01-2003, 01:52
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Dwarfie schreef:
Bij macro economie bekijk je eigenlijk de economie vanuit een soort vogelvluchtperspectief. Je bestudeert wat de gevolgen zijn van bepaalde economische veranderingen, hoe je de economie kunt sturen, hoe de economie zich de komende jaren zal gedragen, hoe economische problemen zijn op te lossen, etc.

Micro-economie, dit i.t.t. macro economie richt zich specifiek op de verschillende markten. Hierbij heb je te maken met vraag en aanbod, prijsveranderingen, etc.
nee hoor, volgens mij is het bij macro economie dat je kijkt naar economische problemen/onwikkelingen op een erg groot schaal. daarmee bedoel ik globaal of landelijk . bij meso economie kijkt je dat weer op een kleinere schaal: bijvoorbeeld provinciaal of europees .
en bij micro economie kijkt je naar de economische ontwikkelingen/problemen op stedelijk gebied of landelijk .

kweet het niet ckur meer, het is al een tijdje geleden dat ik het gehad heb
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 08:52
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
SQUARE schreef:
nee hoor, volgens mij is het bij macro economie dat je kijkt naar economische problemen/onwikkelingen op een erg groot schaal. daarmee bedoel ik globaal of landelijk . bij meso economie kijkt je dat weer op een kleinere schaal: bijvoorbeeld provinciaal of europees .
en bij micro economie kijkt je naar de economische ontwikkelingen/problemen op stedelijk gebied of landelijk .

kweet het niet ckur meer, het is al een tijdje geleden dat ik het gehad heb
Volgens mij haal jij nu het vak aardrijkskunde en economie behoorlijk door elkaar... Ik heb nog nooit gehoord van "meso - economie", bij aardrijkskunde zijn dit wel de goede termen.
Oud 19-01-2003, 22:15
Verwijderd
er bestaat wel degelijk iets als meso economie, das economie die betrekking heeft op een bedrijfstak, macro is idd economie op grotere schaal, over het algemeen is dit landelijk, maar dat wil niet zeggen dat alleen een bedrijf als Philips ofzo macro is, das micro omdat het over 1 bedrijf gaat, macro is bijvoorbeeld het nederlandse importbeleid, de gehele export, dat zijn macro-economische onderdelen,
suc6 ermee
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 14:50
Bezoeker84
Heb een onderwerp de Europese Centrale Bank maar weet iemand waar ik goede informatie vandaan kan halen website's of werkstukken waar ik dan weer info uit kan halen??

als je iets weet kan je het hier neerzetten
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:03
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
Bezoeker84 schreef:
Heb een onderwerp de Europese Centrale Bank maar weet iemand waar ik goede informatie vandaan kan halen website's of werkstukken waar ik dan weer info uit kan halen??

als je iets weet kan je het hier neerzetten
Hehehe....ik heb net mn ecoboek voor me neus liggen....Ja er is een hoop te vertellen ja....behoorlijk wat.. maar ik heb geen scanner en ik ga ook niet alles overtikken. Maarrr ik zal wel ff kort vertellen wat ECB allemaal doet.

De ECB geeft leiding aan de ESCB Europese Stelsel van Centrale banken. Belangrijkste doelstelling van ECB: ervoor zorgen dat iedereen in EU vertrouwen blijft houden in het geld. Andere taken zijn:
- monetair toezicht
- het verzorgen van bankbiljettencirculatie en muntuitgifte van de euro
- het bevorderen van binnenlands en buitenlands betalingsverkeer
- het beheren van de goud- en deviezenvoorraad

De laatste drie taken wordt trouwens namens de ECB uitgevoerd door de nationale centrale banken.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Dwarfie schreef:
Volgens mij haal jij nu het vak aardrijkskunde en economie behoorlijk door elkaar... Ik heb nog nooit gehoord van "meso - economie", bij aardrijkskunde zijn dit wel de goede termen.
Dat bestaat wel degelijk... SQUARE gaf een goede beschrijving.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 03:00
fh003
fh003 is offline
Hoop dat je wat engels spreekt:

Micro:
Microeconomics deals with the behaviour of individual economic units. These units are for example consumers, workers, investors and business firms.
Microeconomics explains how and why these units make economic decisions. For example, it explains how consumers make purchasing decicions and how their choices are affected by changing prices and incomes.

Macro:
Macroeconomics deals with economic quantities, such as the level and growth rate of inflation, national output and unemployment.
Questions asked for example: Why have some countries experienced rapid growth in incomes while others stay mired in poverty? Why do all countries experience recessions & depressions, and how can government policy affect this?

Kortom micro behandelt het gedrag van individuen en hun interactie.
Macro beschouwt de economie als geheel en analyseert deze op een 'hoger' niveau.
Oud 04-03-2003, 12:10
femme
femme is offline
idd..
macro -> gericht op hele samenleving / maatschappij
meso -> gericht op een bedrijfstak
micro -> gericht op een enkele individuele onderneming
Oud 09-04-2003, 14:00
SQUARE
SQUARE is offline
Citaat:
Dwarfie schreef op 19-01-2003 @ 09:52:
oke het is mischien een beetje heel laat, maar dit staat er in mijn ec boek:

meso economie speelt zich af op bedrijfstak nieveau. deze zijn gedeeltelijk door de onderneming te beinvloeden, zoals concurrentie, de leveranciers en de mogenlijke afzet kanalen van een product.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten