Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 15:01
Gatara
Gatara is offline
Collegegeld mag van SER hoger

Uitgegeven: 24 maart 2003 15:08
Laatst gewijzigd: 24 maart 2003 15:46
DEN HAAG - Van de Sociaal-Economische Raad (SER) mag het collegegeld worden verhoogd. Maar die verhoging is pas aan de orde als de studiefinanciering is aangepast, zodat studeren geen elitaire zaak wordt. Verhoging van de eigen bijdrage van studenten zou gepaard moeten gaan met extra onderwijsinvesteringen van de overheid.

Dat stelt de SER in een advies over de investeringen in de kenniseconomie. De raad vindt dat hogescholen en universiteiten de mogelijkheid moeten krijgen het collegegeld te verhogen. Voorwaarde is wel dat het voor de student duidelijk moet zijn dat die dure opleiding dan ook beter wordt.
http://nu.nl/news.jsp?n=124877&c=10
Oud 24-03-2003, 15:02
Verwijderd
wat een gelul.......
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 15:12
Atje85
Atje85 is offline
Goed advies mits er wel een strenge controle op komt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 15:39
Tio
Tio is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-03-2003 @ 16:01:
Voorwaarde is wel dat het voor de student duidelijk moet zijn dat die dure opleiding dan ook beter wordt.
Ik vraag me af of de student die zijn studie dan niet meer kan betalen daar blij van wordt. Waarom moet beter onderwijs ook gelijk duurder onderwijs worden? Voordat ze zoiets gaan doen, moeten ze dan eerst maar naar de studiefinanciering kijken. De SER stelt dit inderdaad ook voor, maar in hoeverre de regering dat ook doet is maar de vraag. (kijk bijv. naar het gedoe rond het nieuwe zorgstelsel)
Oud 24-03-2003, 15:42
Martian
Martian is offline
Waarom zou je nou weer de eigen bijdrage verhogen en de studiefinanciering ook ophogen om het weer gelijk te laten lopen dan?
Oud 24-03-2003, 15:47
geen punt.
geen punt. is offline
Dat mogen scholen van mij zelf bepalen => concurrentie, maar verhogen dat hoeft van mij niet.

OV omzetten in trajectkaart, ok prima zelfs. Stufi gift omzetten in lening, ok. Maar dat doen ze niet, of wel? (ik wil hierover niet in discussie, daar hebben we genoeg andere voor)

Maar als aankomend student, (volgend schooljaar) nu in de tweede fase kan ik er niet inkomen dat dat collegegeld dan weer omhoog moet. En hoe hoog mag dat dan wel weer niet zijn?

Ik zit nu in de tweede fase, van die hele rotfase baal ik al en dan gaan ze het vervolg ook nog eens zuurder maken, dat vind ik niet echt eerlijk.

Overigens, als het geld goed besteed wordt, wil ik wel wat afstaan hoor, maar dat doe ik liever met wat minder stufi, want dat collegegeld betaal je geloof ik in één keer en ik wil precies weten wat ik per maand over hou.
Oud 24-03-2003, 23:31
k28
k28 is offline
tja...zoals gezegd is het krom om de kosten hoger te maken en vervolgens de stufi dusdanig op te hogen dat de extra kosten gedekt worden. Ik denk dat er meer achter zit dat niet in het gequote artikel staat.

Ergens is het trouwens niet meer dan logisch dat mensen die later relatief veel verdienen daarvan een deel moeten terugbetalen van hun dure studie aan de overheid, de gevolgen voor de voor Nederland zo belangrijke kenniseconomie zullen wel meevallen als studeren geen elitaire zaak wordt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 23:49
Nate
Nate is offline
Nederland hecht zo weinig waarde aan educatie... 60% van de schoolgaande bevolking zit op het VMBO, waarvan dan weer een aanzienlijk deel geen diploma behaald. Ook op de uni's toenemende percentages afvallers, enzovoorts, enzovoorts. En nog heeft niemand het door.

Gelukkig ben ik niet veel meer waard tegen die tijd, maar de komende generaties van Nederland worden van een bedroevend slecht niveau.
Reageren

Regels voor berichten