Citaat:
langejongen schreef op 28-03-2003 @ 21:39:
Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Plextor writer 48/24/48A. Daar heb ik 3 vraagjes over:
1.Ik zit even met het aansluiten van de audiokabels. Er is een 4 polige audiokabel en een 2 polige digitale(SPDIF) audiokabel bijgeleverd. Nu staat er dat ik die 4-polige aan moet sluiten op de geluidskaart en de 2-polige op de geluidskaart allen als deze digitaal geluid ondersteunt. Ik heb een ESS Solo-1 PCI Audiodrive. Ik heb het idee dat de geluidskaart op het moederbord geintergreerd is. Waar sluit ik die audiokabels op aan?? En hoe weet ik of mijn kaart digitale geluid ondersteund??
2. Er is Plextor software bijgeleverd. Toen ik deze geinstalleerd had en ik startte de computer opnieuw op dan gaf ie de (fout)melding dat de versie van de dll genaamd Wnaspi32.dll te laag was. Er zit versie 1.0.0.0 op de pc. Vervolgens liep ie daar op vast. Met een trucje heb ik het goed gekregen maar het is wel vervelend. Heeft iemand hier ook weleens problemen mee gehad en zo ja, hoe heb je het opgelost?? Is er echt veel boeiends aan die software??
3. Ik wil een backup van mijn pc maken. Er is nu ongeveer 5.5 GB bezet. Is het verstandig om dat op cd's te backuppen. Zo ja, vraagt Nero automatisch om een nieuwe cd als de ene vol is??En hoe installeer ik alles dan weer opnieuw als ik de schijf formateer??
Ik hoop dat jullie kunnen helpen.
Groeten.
|
1 --> Die moeten rechtstreeks van je Plextor naar je geluidskaart, die waarschijnlijk onboard zal zitten ja. Pak dus even de handleiding van je moederbord d'r bij en zoek waar de SPDIF/analoog in zit. Je kunt ook gewoon kijken; meestal zitten ze wel in de buurt van de IO (dus waar je aan de achterkant je speakerstekkertjes d'r in frunnikt, maar dan op 't moederbord). Als je alleen een 4-polige ingang hebt, heb je logischerwijs geen digitaal-in.
2 -->
www.adaptec.com en haal de laatste ASPI-drivers op. Deze zijn recentelijk helemaal vrijgegeven, dus je hoeft geen rare patches of fake Adaptec-devices meer te installeren.
3 --> Een backup van 5.5GB zou ik doen met Norton Ghost. Je start op vanaf een bootdevice, je laat Ghost de kopie maken, en 'm spannen op 680MB. Ghost maakt dan een paar stukken van 680MB, die je later op CD kunt proppen. Als je een beetje vaardig bent, maak je meteen een bootable CD met GHOST.EXE en GHOST.ENV zodat je 't handeltje rap weer terug kunt zetten.