Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 18:55
skifreak
skifreak is offline
hallo,
ik was juist met een nederlandse vriendin bezig en ze vroeg me wat ik van richting doe. Ik doe latijn-wetenschappen met wiskunde, wat is dat soort opleiding in nederland, wat ik snap jullie systeem niet echt. Iemand zin om het uit te leggen?
alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 06:46
damaetas
damaetas is offline
ik vin da ook altijd lastig om uit te leggen (heb wetenschappen wiskunde gedaan) maar de schoolsystemen zijn zo anders, ik denk ni echt dat je dat kan vergelijken.
Oud 25-03-2003, 13:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Nederland is het onderwijs verdeeld in grofweg drie stromingen:

VMBO (Voorbereidend middelbaar beroeps onderwijs) Na het VMBO kun je naar het MBO, het middelbaar beroepsonderwijs, dat leidt op tot een (praktisch) beroep.
Dit duurt vier jaar en er zijn vier leerwegen:
- basisberoepsgerichte leerweg,
- kaderberoepsgerichte leerweg,
- gemengde leerweg en
- theoretische leerweg. Met de theoretische leerweg kun je doorstromen naar de HAVO
Iedereen wordt aan het begin van klas 1 ingedeeld in een leerweg. Dit bepaald of je vooral theoretisch of vooral praktisch bezig bent.
Aan het begin van klas 3 start je met een sector (een soort vakkenpakket), hoeveel er zijn weet ik niet maar een aantal zijn:
- economie,
- verzorging
- techniek
- landbouw.

HAVO (Hoger algemeen voortgezet onderwijs) Na de HAVO kun je door naar het HBO (hoger beroepsonderwijs, hogeschool) dit leidt op tot een wat 'hoger' beroep.
Dit duurt vijf jaar en aan het begin van klas vier start je met een profiel (vakkenpakket) Er zijn vier profielen:
- Cultuur en maatschappij
- Economie en maatschappij
- Natuur en Gezondheid
- Natuur en Techniek.

VWO (voorbereidend wetenschappelijk onderwijs) Na het VWO kun je naar het wetenschappelijk onderwijs (universiteit)
Dit duurt zes jaar en aan het begin van klas vier start je met een profiel (vakkenpakket) Er zijn vier profielen:
- Cultuur en maatschappij
- Economie en maatschappij
- Natuur en Gezondheid
- Natuur en Techniek.

Bij die profielen horen bepaalde vakken zoals talen, culturele en kunstzinnige vorming, geschiedenis en wiskunde A1 bij CM, economie, geschiedenis, wiskunde A2 en aardrijkskunde bij EM, biologie, scheikunde 1, natuurkunde 1 en wiskunde B1 bij NG en Natuurkunde 1,2 , scheikunde 1,2 en wiskunde B1,2 bij NT (op de HAVO hoort bij CM geloof ik ook nog economie 1).
Naast de profielvakken volg je ook verplichte algemene vakken zoals Nederlands, Engels, Frans 1 en Duits 1 (leesvaardigheid), Lichamelijke opvoeding, Algemene natuurwetenschappen en Culturele en kunstzinnige vorming 1.

Je hebt ook nog een deel vrije ruimte waarin je vakken uit andere profielen kunt volgen of Management en organisatie of Informatica kunt kiezen.

Dit is grofweg het Nederlandse onderwijssysteem. Ik hoop niet dat ik belangrijke dingen vergeten ben. Als je iets niet snapt dan vraag je het maar. Ik weet alleen niet waar ik nu jou opleiding moet plaatsen. Misschien dat je dat nu zelf weet.

Groetjes Daantje
Oud 25-03-2003, 15:07
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 25-03-2003 @ 14:06:
*boe*
Volgens mij ging het in deze meer om het academisch of beroepsonderwijs.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 15:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Naja, nu is in ieder geval het Nederlandse schoolsysteem goed uitgelegd toch?
Oud 26-03-2003, 10:18
damaetas
damaetas is offline
nouwheu bedankt.

ik denk dat dat van mij dan zoiets is als vwo- Natuur en Techniek
ofzo
Reageren

Regels voor berichten