Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2003, 20:15
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
ik moet voor scheikunde een molecuulformule tekenen voor trimethylbuteen. Maar ik kom er op geen enkele manier uit . Weet iemand misshien hoe dat moet??
En dan ook nog zeggen waarom trimethylbutyn fout is en 1,3,5-cyclohexatrieen fout is(dat is toch gewoon benzeen )
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2003, 10:13
blablalou
blablalou is offline
hallo dr,

Superregel: aan een C liefst 4 streepjes!

1.
Teken C=C-C-C met aan C(2) een methyl en aan C(3) ......

2.
Teken C[drie streep]C-C-C
Nu kun je aan C(2) geen methyl meer zetten, want ....

3.
Is gewoon benzeen

Laatst gewijzigd op 30-03-2003 om 19:11.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 10:33
mathfreak
mathfreak is offline
Volgens mij is de naam trimethylbuteen niet volledig. Je hebt 3 methylgroepen die aan een buteenmolecuul moeten worden gekoppeld, maar er staat niet bij aan welke koolstofatomen deze methylgroepen vast zitten.
Een alkyn (algemene formule CnH2*n-1) is een koolstofverbinding waarbij tussen 2 C-atomen een drievoudige binding optreedt, terwijl dat bij een alkeen (algemene formule CnH[sub]2*n) een dubbele binding is. Alkenen en alkynen zijn wat dat betreft dus totaal verschillend van elkaar.
Zie voor een aantal regels wat de naamgeving van koolstofverbindingen betreft tevens tabel 103C van Binas.
Oud 30-03-2003, 18:41
Verwijderd
Mathfreak, volgens mij kan trimethylbuteen maar op 1 manier, dus maakt het niet uit aan welke koolstofatomen ze zitten. aan het eerste en laatste C-atoom kan het niet want dan wordt het penteen. aan het 2e kan er maar 1 (volgens de buteenformule van blablalou) en aan de 3e dan nog 2.
wat wel makkelijk is om te weten, is waar die dubbele binding zit
(1-buteen of 2-buteen)

als 1-buteen de hoofdketen is:

C=C-C-C
met aan de 2e C-atoom een CH3-groep en aan de 3e C-atoom twee CH3-groepen
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 19:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 30-03-2003 @ 19:41:
als 1-buteen de hoofdketen is:

C=C-C-C
met aan de 2e C-atoom een CH3-groep en aan de 3e C-atoom twee CH3-groepen
In dat geval luidt de volledige naam: 2,3,3-trimethyl-1-buteen, waarbij 2,3,3-trimethyl aangeeft dat er 1 methylgoroep aan het tweede en 2 methylgroepen aan het derde koolstofatoom zijn gekoppeld en 1-buteen de plaats van de dubbele binding (tussen het eerste en het tweede koolstofatoom) weergeeft.
Oud 30-03-2003, 19:26
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 30-03-2003 @ 20:01:
In dat geval luidt de volledige naam: 2,3,3-trimethyl-1-buteen, waarbij 2,3,3-trimethyl aangeeft dat er 1 methylgoroep aan het tweede en 2 methylgroepen aan het derde koolstofatoom zijn gekoppeld en 1-buteen de plaats van de dubbele binding (tussen het eerste en het tweede koolstofatoom) weergeeft.
als er geen andere mogelijkheden zijn dan 1 methylgroep aan het 2e en 2 aan het 3e is nummering overbodig. dat is nu juist het geval
ik heb trouwens wel een fout gemaakt, want aan 2-buteen kun je geen 3 methylgroepen kwijt, dan kan er namelijk alleen aan de 2e en de 3e maar 1 groep. dus is ook de 1 in 1-buteen overbodig.
de naam trimethylbuteen is dus gewoon correct, omdat er maar 1 molecuul mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 20:16
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 30-03-2003 @ 20:26:
als er geen andere mogelijkheden zijn dan 1 methylgroep aan het 2e en 2 aan het 3e is nummering overbodig. dat is nu juist het geval
ik heb trouwens wel een fout gemaakt, want aan 2-buteen kun je geen 3 methylgroepen kwijt, dan kan er namelijk alleen aan de 2e en de 3e maar 1 groep. dus is ook de 1 in 1-buteen overbodig.
de naam trimethylbuteen is dus gewoon correct, omdat er maar 1 molecuul mogelijk is.
Ik hou het desondanks toch maar op de naam die ik gaf.
Oud 30-03-2003, 20:31
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 30-03-2003 @ 21:16:
Ik hou het desondanks toch maar op de naam die ik gaf.
kan, maar volgens mij wordt op een examen overbodige nummering foutgerekend. Ik moet er dus nog goed op letten
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 19:10
blablalou
blablalou is offline
ho..ho F..B,

Alleen VERKEERDE nummering wordt fout gerekend!

Je mag dus hier best nummeren, maar het hoeft niet....
Wat dat betreft, heb je gelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 20:40
Verwijderd
Citaat:
blablalou schreef op 01-04-2003 @ 20:10:
ho..ho F..B,

Alleen VERKEERDE nummering wordt fout gerekend!

Je mag dus hier best nummeren, maar het hoeft niet....
Wat dat betreft, heb je gelijk.
op een voorbeeldexamen had ik 1,4-butaandizuur ingevuld, en dat rekende hij fout, omdat zuren toch alleen maar aan de uiteinden voorkomen. dat noemde hij 'overbodige nummering'
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 10:25
blablalou
blablalou is offline
sorry F..B

gelijk had ie!

zuur en dizuur net als -al altijd aan einde: dus NIET nummeren

COOH (1,2,3-propaantricarbonzuur) net als -on of zijketen moet bij twijfel benummerd worden.

Regels over naamgeving organische stoffen vind je hier...
http://www.chem.qmul.ac.uk/iupac/

Laatst gewijzigd op 02-04-2003 om 13:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten