Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
En ik ken die firewall niet, maar beetje spelen daarmee moet toch wel lukken. Is het default to deny of default to allow?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De .6 en de .7 zijn ook in gebruik btw en de router / gateway zelf is de 192.168.1.1. Wat de interne opmaak van de hardwarematige firewall is, zou ik je zo niet kunnen zeggen. 'ipf view' geeft mij namelijk geen overzicht van de firewall regels helaas. Ik weet ook niet hoe ik daaraan kan komen ![]() Zelf werk ik altijd met 'default to deny' maar thuis mag ik ivm het stroomverbruik geen eigen server plaatsen die 24/7 draait (mijn fileserver staat dan ook alleen aan wanneer iemand hem nodig heeft). Ik haat dat altijd met de kant-en-klare routertjes. Het is net een blackbox; je stopt er iets in en er komt iets uit, maar wat er nou precies gebeurt kun je niet achterhalen *zucht* |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Dus tenzij jullie allemaal spaarlampen hebben ( mari wel! ![]() Citaat:
![]() En een oude computer zoals een lage pentium 1 kan prima het werk van een router verrichten. 2 NICs erin, FreeBSD/Linux erop, even configgen en je bent 24/7 online. ![]()
|
Tssss... Gelijk Linux als het alleen om te routen is.
Dan raad ik toch echt aan om Smoothwall of Freesco te gebruiken, makkelijk te installeren. Linux is wel leuk, maar alleen voor router is dat een beetje overkill, aangezien je toch best een hoop moet configureren. Alleen als het ook een web/ftp/whatever server moet zijn, dan is een leuke Linux installatie wel aan te raden. Ikzelf heb nu Smoothwall draaien, draait perfect. Het is een Pentium 100, ik kan daar ook wel Windows 98 + Winroute oid opzetten, maar een webserver daar op draaien gaat toch niet echt, veels te langzaam. (Nou alleen HTTP zal nog wel gaan, maar PHP, CSS en Javascript etc. dat vergeet maar).
|
FreeSCO is ook gebaseerd op Linux.
![]() Maar idd veel makkelijk als je alleen maar een router wilt. Maar met een volwaardige Linux/UNIX router kun je veel meer, o.a. qua firewall en anti portscan utilities. Ook kun je dan nog eens services zoals HTTP, DNS, FTP, IRC, etc. draaien. En MRTG op je router is toch ook heel tof, zodat je kunt zien watvoor network throughput je gebruikt.
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() *had 2 jaar geleden al een router ingericht met Linux* |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() Kernel hercompileren met netfilter, IP forwarding aanzetten, een firewallscript erbij en je routertje werkt als een zonnetje hoor ![]() (en bij FreeBSD gaat het nog sneller, gewoon aangeven dat hij als router dienst doet en een custom firewall profile aanmaken) Citaat:
Ik maak van een P100 makkelijk een webserver inclusief PHP/MySQL support ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor de rest kaal. Dus gewoon de PC in de kast gestopt, zonder monitor en toetsenbord. Als ik hem uit wou zetten, deed ik dat via SSH (ik had APM support in de kernel gebakken). Via hdparm had ik hem zelfs nog zo ingesteld dat de HD na 10 minuten inactiviteit op standby ging ![]() Desondanks lag het stroomverbruik een heel stuk hoger dan zo'n kant-en-klaar routertje. Op GoT was ergens zo'n lijstje :/ |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |