Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 10:37
Friends
Friends is offline
Hey mensen,

Ik had eigenlijk even een vraagje. Heeft iemand van jullie een idee hoelang de studie rechten duurt? En kan je dan ook meteen rechter of officier van justitie worden?
Ik hoop dat er mensen zijn die deze studie doen en misschien kunnen jullie me hierover meer inlichten.

Alvast bedankt!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2003, 10:41
BELLEKE
BELLEKE is offline
In België vijf jaar... maar verder weet ik er niets van sorry
x
Oud 11-04-2003, 10:50
Friends
Friends is offline
Nou ja, geeft niet hoor. Toch bedankt voor je reactie.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:33
*Novah*
*Novah* is offline
Ik studeer zelf nog geen rechten..ga dat als het goed is komend jaar doen Toch kan ik je vragen wel beantwoorden denk ik...
een rechtenstudie duurt 4 jaar, heb je deze studie afgerond dan ben je meester in de rechten. Toch kun je dan nog niet meteen aan de slag als rechter, officier van justitie, of bijv. advocaat.
Wil je advocaat worden dan zul je eerst nog een aantal jaar stage moeten lopen bij een advocatenkantoor..
Een baan bij de rechterlijke macht is een ander verhaal. Daarvoor moet je volgens mij nog een 6-jarige studie volgen..maar niet iedereen kan rechter worden, je moet er wat levenservaring voor hebben.
Oud 11-04-2003, 11:50
Thomas
Thomas is offline
Na een studie rechten kun je als stagiaire aangenomen worden bij een advocatenkantoor. Daar loop je drie jaar een werkstage onder begeleiding van een oudere advocaat. Je werkt in de praktijk en een dag per week volg je een opleiding. Na drie jaar kun je officieel benoemd worden als advocaat.

Na afronding van een bachelordiploma Nederlands Recht en een bijbehorend masterdiploma, moet je nog zes jaar een opleiding volgen om tot rechter benoemd te kunnen worden. Net als bij het voortraject voor advocaat volg je dan een mix van praktijk en studie. Om toegelaten te worden als rechterlijk ambtenaar in opleiding (raio) moet je door een zware selectieprocedure komen. Wil je kinderrechter worden dan volg je dezelfde route en is het raadzaam om tijdens je studie het vak jeugdrecht te volgen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 11:53
Verwijderd
Een korte schets van het trajekt tot advocaat, rechter of officier van justitie:

Een studie Nederlands recht duurt vier jaar. Dat wil zeggen, je moet vier jaar college volgen en daarna afstuderen. Neem je je scriptie en je afstudeertraject serieus, dan kun je daar een halfjaar voor rekenen. Viereneenhalf jaar in totaal dus, dan ben je Meester in de rechten.

De studies Notariëel Recht (voor notaris dus) duurt vijf jaar, en de dubbelstudie Recht & Management vijfeneenhalf jaar. Tel daar nog het halfjaar voor het afstuderen bij: bij Recht & Management een jaar, omdat je daar twee scripties voor moet schrijven en twee masters behaalt.

Na je studie zul je moeten werken bij een advocatenkantoor. Je moet immers ervaring opdoen. In de regel ben je twee tot vier jaar advocaat-stagiair onder een patroon, voor je zelfstandig als advocaat kunt gaan werken. Je wordt dan ingeschreven als advocaat op het tableau van het arondissement waar jouw kantoor staat, na een beoordelingsprocedure door de Orde van Advocaten.

De opleiding tot rechter en officier van justitie, de SSR/RAIO, duurt zes jaar. De selectieprocedure is streng: in de regel wordt minstens vijf jaar relevante werkervaring gevraagd. Mensen onder de 27/28 hebben dus over het algemeen weinig kans om aangenomen te worden. Verder wordt gekeken naar IQ, studieresultaten, maatschappelijke betrokkenheid en andere ervaring.

Ga er maar vanuit dat je geen officier bent voor je vijfendertigste, en geen rechter voor je veertigste. En dan hebben we het over de állerjongsten. De meeste rechters zijn 50 of ouder.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 12:06
Friends
Friends is offline
In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties!!
Ik denk dat ik het voorlopig toch nog laat bij het advocatenberoep.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 16:41
Friends
Friends is offline
nog andere mensen die wat weten erover?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 18:07
Love: a passion
Love: a passion is offline
Nou, mijn vader heeft de rechtenstudie gedaan. Hij heeft eerst 4 jaar rechten gestudeerd. Toen heeft hij nog eens 6 jaar voor advocaat gestudeerd. Nu is hij rechter. Voor rechter heeft men het liefst mensen die al ervaring als advocaat hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 19:25
NN
NN is offline
Om ook nog even te laten merken dat je ook ergens ander rechten kan studeren dan in nijmegen zal ik als RUG-rechtenstudent mij er ook even mee gaan bemoeien.......

Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 12:53:
Een korte schets van het trajekt tot advocaat, rechter of officier van justitie:

Een studie Nederlands recht duurt vier jaar. Dat wil zeggen, je moet vier jaar college volgen en daarna afstuderen. Neem je je scriptie en je afstudeertraject serieus, dan kun je daar een halfjaar voor rekenen. Viereneenhalf jaar in totaal dus, dan ben je Meester in de rechten.

De studies Notariëel Recht (voor notaris dus) duurt vijf jaar, en de dubbelstudie Recht & Management vijfeneenhalf jaar. Tel daar nog het halfjaar voor het afstuderen bij: bij Recht & Management een jaar, omdat je daar twee scripties voor moet schrijven en twee masters behaalt.

Na je studie zul je moeten werken bij een advocatenkantoor. Je moet immers ervaring opdoen. In de regel ben je twee tot vier jaar advocaat-stagiair onder een patroon, voor je zelfstandig als advocaat kunt gaan werken. Je wordt dan ingeschreven als advocaat op het tableau van het arondissement waar jouw kantoor staat, na een beoordelingsprocedure door de Orde van Advocaten.

De opleiding tot rechter en officier van justitie, de SSR/RAIO, duurt zes jaar. De selectieprocedure is streng: in de regel wordt minstens vijf jaar relevante werkervaring gevraagd. Mensen onder de 27/28 hebben dus over het algemeen weinig kans om aangenomen te worden. Verder wordt gekeken naar IQ, studieresultaten, maatschappelijke betrokkenheid en andere ervaring.

Ga er maar vanuit dat je geen officier bent voor je vijfendertigste, en geen rechter voor je veertigste. En dan hebben we het over de állerjongsten. De meeste rechters zijn 50 of ouder.
De stufigever gaat er van uit dat je een rechtenstudie in vier jaar af kan ronden. Vaak blijkt dat studenten zo'n vijf à zes jaar nodig hebben.

Het OvJ/rechter verhaal is wel juist.
Bij ons in Groningen komt misschien een tweejaars togamaster.

P.S. Nare Man, hoe scoorde jullie faculteit in het onderzoek van de visitatiecommissie?

Laatst gewijzigd op 11-04-2003 om 19:28.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2003, 20:11
Verwijderd
Beste van Nederland natuurlijk amice
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 13:46
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-04-2003 @ 21:11:
Beste van Nederland natuurlijk amice
Gefelicteerd, maar is dat al bij jullie geopenbaard dan? Vorige week was de cie. bij ons, ze waren wel positief, dus ik ben benieuwd wat het gaat worden. Wij zijn in het nadeel omdat het CvB van de RUG veel geld uitgeeft aan de bèta-faculteiten en zodoende hebben we t.o. van het aantal studenten weinig onderwijzend personeel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten