Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2003, 13:38
alpha
alpha is offline
Vroeger was het zo dat de hoger opgeleiden, de rijke mensen, de enige waren die naar theater en andere culturele dingen gingen, enkel omdat het gewoon te duur was voor de middenklasse.
Nu is het nog steeds zo dat over het algemeen de hoger opgeleiden meer naar theater, musea en dergelijke gaan. Waarom is dat?

Toen ik en een vriendin met de kerstafsluiting van school een toneelstukje opvoerden voor de school (vmbo, havo, vwo) werden we helemaal afgekraakt door een grote groep jongeren die vmbo deden (niet een gokje, ik weet dit zeker) Dit, terwijl we juist van anderen, met name vwo-leerlingen, te horen kregen dat het erg leuk was.
Dit is de aanleiding tot mijn vraag, maar het is eigenlijk ook wel een interessant vraagstuk. Natuurlijk zijn uitzonderingen daargelaten!
Oud 27-12-2003, 15:01
jet
jet is offline
meestal hebben vwo jongeren bredere interesses dan vmbo jongeren. ze staan meer open voor 'aparte' dingen

hoe bedoel je ik vooroordeel? maar ik denk t wel
Oud 27-12-2003, 15:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
er zijn meer verschillen tussen vmbo-ers en 'havisten' / 'vwo-gangers' dan alleen maar 'intelligentie'.
vmbo-ers zijn vaak wat ruwer, wat directer. misschien zou een vwo-er het ook minder tegen je snel zeggen als het stukje niet leuk is, en een vmbo-er zou het minder snel leuk vinden omdat een vmbo-er een 'smallere' visie op de wereld heeft. dit ligt niet alleen aan de vmbo-er, maar ook aan hoe ze les krijgen en welke denkbeelden ze voorgeschoteld krijgen.
Oud 27-12-2003, 15:19
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
alpha schreef op 27-12-2003 @ 14:38:
Vroeger was het zo dat de hoger opgeleiden, de rijke mensen, de enige waren die naar theater en andere culturele dingen gingen, enkel omdat het gewoon te duur was voor de middenklasse.
Nu is het nog steeds zo dat over het algemeen de hoger opgeleiden meer naar theater, musea en dergelijke gaan. Waarom is dat?
omdat theater nog steeds fuckin' duur is, omdat er weinig reclame voor wordt gemaakt, omdat er geen 'sterren' zijn
Oud 27-12-2003, 18:48
Balance
Balance is offline
mwah, als ik naar 6vwo kijk ben ik één van de weinigen die van culturele dingen houdt. Alleen respecteren al mijn klasgenoten wel dat ik andere interesses heb dan zij en zullen zij dit dus niet direct afkraken.
Op het vmbo wil men toch vaak 'stoer' zijn en misschien zeggen zij daarom sneller dat ze er niks aan vinden.

maar dit kan ook een vooroordeel zijn, dus het is maar een wilde gok
Oud 27-12-2003, 21:54
Freshh~
Freshh~ is offline
hmm, denk ook dat het meer meeloperij is.. het theater is toch ook niet stoer!
misschien is het cabaret/musical etc. wat te hoog gegrepen voor hun...
Oud 28-12-2003, 16:59
alpha
alpha is offline
Citaat:
Daangerous schreef op 27-12-2003 @ 16:19:
omdat theater nog steeds fuckin' duur is, omdat er weinig reclame voor wordt gemaakt, omdat er geen 'sterren' zijn
ik wilde het nog zeggen maar ik denk nee ik doe het niet, een voorbeeld van toneel op school en dus gratis toneel is wel goed genoeg. EN: niet alles hoeft met echte sterren, ook simpel theater, wat zowat iedereen kan kan leuk zijn.
Oud 30-12-2003, 23:14
Verwijderd
Ik denk dat als ik kijk wat voor mensen ik aantref als ik naar het theater/schouwburg/concertgebouw ga ik vooral mensen aantref die toch open staan voor andere dingen. Dat wil niet zeggen dat je er geen vmbo-ers treft ofzo.. Bij ons op school zijn de meeste vmbo-ers (tl) wel enthousiast over het theater wat wordt aangeboden, omdat het voor hun gemaakt is en ze d'r helemaal in betrokken worden. Ik stond er eigenlijk versteld van dat mijn 3h/v klasgenoten ontiegelijk door een vorostelling heen gingen praten en het helemaal afkraakten enzo..
Advertentie

Regels voor berichten