Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2003, 18:20
Purgatori
Purgatori is offline
Hey peeps,

Kan iemand me ff helpe.. Ik wil namelijk vanwege xp redenen 98 erbij zette.. Kan dit? En als het kan.. Kan ik dan als ik 98 op een andere partitie heb gezet gewoon men comp opnieuw opstarte.. en dan kieze welke ik wil? Of moet ik daar een progje voor hebbe?

Alvast bedankt,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-03-2003, 18:22
dafelix
dafelix is offline
het kkan wel, maar voor dual-boot is het het handigste dat je eerst 98 installeerd en dan pas XP

http://www.geocities.com/merijn_bell...8dualboot.html

andersom is mogelijk (eerst XP dan 98), ik weet even niet hoe zal ff zoeken, maar is een geklooj en werkt niet zo goed

en idd je kan gewoon dan je comp opnieuw opstarten en zal hij vragen welke win je op wil starten
Oud 23-03-2003, 18:24
Mathel
Mathel is offline
Het is het beste om eerst Windows 98 erop te zetten en dan Windows XP. Windows XP maakt dan zelf een bootmenu aan. Zorg dan wel dat je minimaal 2 partities hebt en dat de partitie waar Windows 98 opkomt (de C) FAT32 is.

Als je nu namelijk Windows 98 zou installeren, is XP niet meer toegankelijk. Je moet dan gebruik maken van een ander programma wat een lijst aanmaakt met daarin je besturingssystemen.
Oud 23-03-2003, 19:45
Lausteen
Lausteen is offline
ergens de nieuwste versie van partition magic vandaan halen, ik heb 8.0...en ook win 98 en xp

als je dat installeert, wijst de weg zich vanzelf wel

je maakt dan zeg maar een aparte partitie aan waar dan 98 op komt, maar die is ook alleen te accessen als je onder win 98 zit, en met xp hetzelfde. Als je meerdere partities hebt, kan je wel bij die anderen...

dan heb je alleen geen bootmenu, je kan dan alleen vanuit xp naar 98 evv opstarten, daar zit weer een prog voor bij pm
Met citaat reageren
Oud 23-03-2003, 21:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
C: FAT32 voor Win98
D: NTFS/FAT32 voor WinXP

Win98 eerst installeren, dan pas Windows XP, anders heb je geen bootmenu.
Oud 24-03-2003, 08:25
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 23-03-2003 @ 22:05:
C: FAT32 voor Win98
D: NTFS/FAT32 voor WinXP

Win98 eerst installeren, dan pas Windows XP, anders heb je geen bootmenu.
Zo heb ik het hier ook gedaan, het enigste dat mijn C eerst NFTS was en dat ik dat heel moeluk weer FAT32 kreeg, maar dat is de beste oplossing idd

je kan opzich XP geinstalleerd laten staan maar dan moet je je dualboot fixxen en ik weet nietmeer hoe dat ging
Oud 24-03-2003, 08:43
Purgatori
Purgatori is offline
Ik wadeer jullie hulp heel erg, maar et klinkt allemaal erg moeilijk. Wat et nou is, ik heb Xp Pro der net, zeg.... 3 weke gelede opnieuw opgezet, dus ik laat em der liever op nu.. Want ik heb al men bestande gehoude (Op een andere schijf gezet) en dat heb ik al 2x gedaan, en das toch best lijpe shit. Want ik kom elke keer weer dinge tege die ik kwijt ben. Maarja, ik heb XP op C: en dan heb ik nog partities van, E: F: en G:
G: heb ik al ingebruik voor games... Dus kan 98 dan op E of F? En der zei iemand hier dat je dan gewoon opnieuw kan opstarte en kan kieze, bij ons op school hebbe ze zo'n progje, Bootmagic ofzo..? Verder heb ik de xp pro cd, en 98 cd en heb partition magic 8.0. Wat kan ik nu et beste gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 13:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Windows 98 kan alleen FAT32 en FAT16 lezen, niet NTFS.

Windows XP/2000 kan FAT16, FAT32 en NTFS gebruiken. XP kan ook NTFS v3.1 gebruiken.

Verder ontgaat me het nut van 5 partities. Maak er gewoon 2: één voor elk OS.
Op je C wat dan FAT32 is maak je gewoon een directory Games, waar je alle spellen in zet.

Het scheiden van bestanden doe je met directories, niet met partities.
Oud 24-03-2003, 20:15
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 24-03-2003 @ 14:24:

Het scheiden van bestanden doe je met directories, niet met partities.
Dat moet je niet zegge, er zijn een hoop mense die het zo doen.. Mapjes word een troep! Dan krijg je.. Mapje in een mapje en daar weer een mapje in en daarin en daarin en zo kan je nog wel ff doorgaan..!!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2003, 23:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Purgatori schreef op 24-03-2003 @ 21:15:
Dat moet je niet zegge, er zijn een hoop mense die het zo doen.. Mapjes word een troep! Dan krijg je.. Mapje in een mapje en daar weer een mapje in en daarin en daarin en zo kan je nog wel ff doorgaan..!!
Met directories kun je een mooie boom-structuur maken, waarop je je gegevens mooi kunt indelen op één partitie. Als je voor elk type bestanden en documenten een aparte partitie zou maken, verspil je enorm veel ruimte. Ook is dit niet flexibel. Dan zit je zonder ruimte op één partitie, terwijl er op de andere voldoende ruimte is. Natuurlijk kun je dit met PartitionMagic enigszins opvangen, maar beter lijkt me om gewoon één partitie de dicectories op te maken waar je alles indeelt.
Oud 25-03-2003, 12:42
dafelix
dafelix is offline
ik heb supermooje mappen

c:\mijn documenten\dafelix\eigen troep\music\cd\NoCDS\alles\Themes\Spelletjes\THPS II\new\uitgepakt\blaat.mp3

maar ik weet toch altijd alles te vinden hoor
Oud 25-03-2003, 14:04
thisisfun
thisisfun is offline
ik heb idd een x gehoord dat het kan alleen ik weet niej hoe want ik neem aan dat je dat dan wel onder 2 verschillende gebruikersnamen wil doen of niej??
Oud 27-03-2003, 20:50
Purgatori
Purgatori is offline
Ik wilde nu 98 + xp op men comp zette.. Ik heb nu op partitie E: men spulle die ik wou behouden, en op C: heb ik windows XP pro staan, en nog wa andere rotzooi die eraf mag.. Nou wou ik via de 98 cd men c: formatere... Maar dat ging niej.. Met boot schijfjes ook niet.. Wat moet ik doen? Om C: geformateerd te krijge, 98 daarop te krijge, en xp of op C: ook of op een andere partitie te krijge.. Please help..

Greetz,
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:10
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Purgatori schreef op 27-03-2003 @ 21:50:
Ik wilde nu 98 + xp op men comp zette.. Ik heb nu op partitie E: men spulle die ik wou behouden, en op C: heb ik windows XP pro staan, en nog wa andere rotzooi die eraf mag.. Nou wou ik via de 98 cd men c: formatere... Maar dat ging niej.. Met boot schijfjes ook niet.. Wat moet ik doen? Om C: geformateerd te krijge, 98 daarop te krijge, en xp of op C: ook of op een andere partitie te krijge.. Please help..

Greetz,
het is waarschijnlijk ntfs, daarom kan 98 het niet formatteren.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Watvoor bestandssysteem is C? Als dit NTFS is kun je daar niet Windows 98 op installeren. Dan moet je deze of omzetten naar FAT32 met Partition Magic of herpartitioneren naar FAT32.

Mijn advies: begin met een schone lei, herpartitioneer je hardeschijf in het volgende:

C: FAT32 voor Windows 98
D: NTFS voor Windows XP

Dat laatste kun je met de Windows XP CD doen, maar eerst moet je Windows 98 installeren. Start op met een bootdisk en start fdisk. Hiermee kun je je partities verwijderen, dit kun je overigens ook gemakkelijk met de rescuedisks van Partition Magic doen. Na het verwijderen partitioneer je opnieuw, neem hiervoor de helft van de ruimte van je hardeschijf voor C, zodat de helft overblijft voor D. Hierna herstarten, weer booten met bootdisk en met Windows 98 CD win98 installen.

Hierna kun je met Windows XP cd booten en D aanmaken en WinXP installen.

Let er wel op dat herpartitioneren betekent dat je alle gegevens op je hardeschijf kwijtraakt.
Oud 27-03-2003, 21:39
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 27-03-2003 @ 22:14:
Watvoor bestandssysteem is C? Als dit NTFS is kun je daar niet Windows 98 op installeren. Dan moet je deze of omzetten naar FAT32 met Partition Magic of herpartitioneren naar FAT32.

Mijn advies: begin met een schone lei, herpartitioneer je hardeschijf in het volgende:

C: FAT32 voor Windows 98
D: NTFS voor Windows XP

Dat laatste kun je met de Windows XP CD doen, maar eerst moet je Windows 98 installeren. Start op met een bootdisk en start fdisk. Hiermee kun je je partities verwijderen, dit kun je overigens ook gemakkelijk met de rescuedisks van Partition Magic doen. Na het verwijderen partitioneer je opnieuw, neem hiervoor de helft van de ruimte van je hardeschijf voor C, zodat de helft overblijft voor D. Hierna herstarten, weer booten met bootdisk en met Windows 98 CD win98 installen.

Hierna kun je met Windows XP cd booten en D aanmaken en WinXP installen.

Let er wel op dat herpartitioneren betekent dat je alle gegevens op je hardeschijf kwijtraakt.
Paar dingetjes, ik wil eig wel spulle houde, die ik dus nu op Partitie E: heb, en volgesmij ist slimmer om xp ook op FAT32 te installe.. Ik weet niet goed hoe.. Maar het kan wel.. Ik moet gewoon die C: geformateert hebbe.. Dan is het probleem opgelost.. Maar hoe.. Kan ik niet 98 op een andere partitie zette.. En dan daarna c: via 98 verwijdere vanaf die ander partitie?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2003, 21:51
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Purgatori schreef op 27-03-2003 @ 22:39:
Paar dingetjes, ik wil eig wel spulle houde, die ik dus nu op Partitie E: heb, en volgesmij ist slimmer om xp ook op FAT32 te installe.. Ik weet niet goed hoe.. Maar het kan wel.. Ik moet gewoon die C: geformateert hebbe.. Dan is het probleem opgelost.. Maar hoe.. Kan ik niet 98 op een andere partitie zette.. En dan daarna c: via 98 verwijdere vanaf die ander partitie?
partition magic doet wonderen
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 03:42
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Purgatori schreef op 27-03-2003 @ 22:39:
C *moet* FAT32 zijn, anders krijg je problemen. E partitie je spullen opzetten kan. Dan C en D verwijderen met je PM Rescue disk en C en D aanmaken
C in elk geval FAT32. D heb je de keuze tussen FAT32 of NTFS, wat jij wilt.
NTFS is beter, maar Windows 98 kan geen NTFS lezen.
Oud 28-03-2003, 09:30
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-03-2003 @ 04:42:
C *moet* FAT32 zijn, anders krijg je problemen. E partitie je spullen opzetten kan. Dan C en D verwijderen met je PM Rescue disk en C en D aanmaken
C in elk geval FAT32. D heb je de keuze tussen FAT32 of NTFS, wat jij wilt.
NTFS is beter, maar Windows 98 kan geen NTFS lezen.
Maar je kan toch C: ook fat32 formatere? Op E: heb ik dus nu alles wak wil hebbe.. Dus daar gaak niej meej klote.. D: is men CD-rom.. Hoe moek die verijdere Ik heb C: in gebruik, dan E: voor die Spulle, dan heb ik F: (niet in gebruik), en G: (Al geformateerd, dus ook leeg). En ik heb geen Rescue disks
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 14:49
Purgatori
Purgatori is offline
Ok, vergeet dat gedoe ff met fat32 enzo.. Want ik heb nu Windows 98 op men C: staan, maar het volgende.. Ik heb een luie broer die geen zin heb om mij te helpe.. Maar ik wil dus internet.. Hoe moet ik alles instelle? Ik zit nu btw op een andere comp bij ons.. Anyway.. Ik moet netwerk instellingen doen.. Alleen snap ik der geen zak van Please iemand.. Help me..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 17:48
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Purgatori schreef op 28-03-2003 @ 15:49:
Maar ik wil dus internet.. Hoe moet ik alles instelle?
Denk je nou echt dat ik met die informatie je alles kan uitleggen? Je zult echt met meer moeten komen. Watvoor soort internetverbinding je hebt, om maar wat te noemen. En heb je geen handleiding erbij gekregen? Verder kun je op de website van je ISP kijken bij de help docs.
Reageren

Regels voor berichten