Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2002, 10:11
heavinly
heavinly is offline
jaja, het is alweer bijna 4 mei en ik vroeg me daarom weer eens af wat jullie ervan vinden om de doden te herdenken van de tweede wereldoorlog. Zelf ga ik ieder jaar naar het dorpsplein waar toch aardig wat mensen bij elkaar komen en 2 minuten stil zijn. Maar aan de andere kant is het wel zo dat het voor mij niet veel waarde heeft. Aan wie denk ik nou als ik daar sta? Want ik ken persoonlijk geen mensen die daarbij zijn overleden.

Het einde van de 2e w.o. is nu al meer dan 55 jaar geleden, dat wil zeggen dat er steeds minder mensen nu leven die de tweede wereldoorlog zelf (bewust) hebben meegemaakt en die dus mensen kunnen herdenken. Maar je kunt het ook zien als een stukje respect aan de mensen van de 2e w.o.

Wat vinden jullie ervan? Herdenken jullie zelf op zo'n dag als 4 mei? En zit je dan 2 minuten stil voor je computer, of ga je naar een monument toe of doe je niets?

Ik wil trouwens even zeggen dat ik best begrijp dat er jongeren zijn die het niets vinden om te herdenken omdat ze er niets aan zouden hebben, maar ik vind het wel aso dat ze dan met hun scootertje over het dorpsplein gaan crossen tijdens de 2 minuten stilte
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2002, 10:14
Verwijderd
Ik doe er niet aan. Er zijn in het verleden zoveel mensen gestorven, niet alleen in WO2. Maar als jullie het per se willen herdenken, moet je zelf weten..
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 10:27
Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
die mensen zijn gestorven voor mijn vrijheid, dus ja
Oud 02-05-2002, 10:29
de
de is offline
Of we 4 herdenken en 5 mei vieren staat al een hele tijd ter discussie. Veel werkgevers, willen hun werknemers geen vrijgeven op 4 of 5 mei, omdat anders de productie voor een dag stopt. Maar ik vind dat als je een beetje respect en medeleven toont voor de overlevende en overleden slachtoffers, je 4 mei herdenkt en 5 mei viert.

Vooral 4 mei is dan belangrijk. Denk maar eens aan de soldaten die hebben gevochten. De meeste soldaten hadden waarschijnlijk niet eens haat gevoelens voor elkaar. En denk ook aan de burgers die al die tijd in doodsangst hebben gezeten. Ze hebben zelf niet voor de oorlog gekozen, maar werden er wel de dupe van. Ik vind dus dat je gewoon respect voor die mensen moet tonen, omdat je zelf ook niet graag in die toestand zou willen verkeren. Ik vind dat je nooit mag vergeten wat de wereldoorlog heeft betekend voor de Nederlandse geschiedenis. Als je zoiets niet herdenkt of viert, zal dus ook worden vergeten welke rol de wereldoorlog in de geschiedenis voor Nederland en de rest van de wereld heeft betekend. En je maakt dan de indruk, alsof je er niks om geeft. Je moet blij zijn en je zelf gelukkig prijzen, dat al die militairen zich hebben ingezet, om Europa van Duitsland te bevrijden. Denk er maar eens aan, hoe het zou zijn als we nooit bevrijd zouden zijn. Ik weet wel zeker dat we het dan niet zo goed zouden hebben, als dat we het nu hebben. We zouden nog steeds in een dictatuur leven. Zonder enige vorm van zelfbeschikking. Geen luxe, alles wat je verdiende gaat meteen naar de staat, zodat alleen de dictator rijk wordt.
Verder vind ik ook dat de jeugd van tegenwoordig weet, wat er zo’n 50 jaar geleden is gebeurd. Ze moeten weten hoe het eraan toeging tijdens de oorlog, en weten hoe erg het was voor de mensen die het hebben mee gemaakt. Hoe het was om te leven zonder enige vorm van luxe of extra’s. Bijna altijd in angst zitten, omdat ze niet wisten wat er ging gebeuren. Misschien was je er de volgende dag niet meer, misschien was wel opgepakt en naar een kamp gebracht. De jeugd moet dit weten, omdat zij de toekomst zijn. Als we de jeugd er van bewust kunnen maken hoe erg de oorlog was, zorgen zij er hopelijk voor dat er nooit meer een komt. Ook is het belangrijk dat de jeugd iets van de vaderlandse geschiedenis afweet. En dat er niet alleen maar vreugde was in de geschiedenis van Nederland.

Dus daarom op 4 mei herdenken, en op 5 mei vieren.

Lijkt me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 10:32
Bluesummers
Bluesummers is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef:
die mensen zijn gestorven voor mijn vrijheid, dus ja
idd!
Oud 02-05-2002, 10:33
crazy_ ella
crazy_ ella is offline
ik ben altijd even stil.
het is ook iets van respect dat je moet kunnen opbrengen.
en wat is nou 2 minuten op een dag.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 10:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik doe er niet (meer) aan.

Het is gebeurt. De doden zijn dood, en kunnen niet meer tot leven worden gewekt. Natuurlijk besef ik me altijd wat zij voor ons gedaan hebben.

Overigens vind ik het *extreem* arrogant van de SP om te beweren dat de Amerikanen alleen naar Europa kwamen in WOII omdat dat voor hun eigen economie was.
Zonder die Amerikanen spraken wij nu Duits!

Maar goed, ik wéét wat er gebeurt is. Ik weet dat die mensen zijn gestorven voor onze vrijheid.

Maar nu is de tijd van rouw voorbij.

In mei 2000 ben ik een weekje alleen naar Duitsland geweest; van 3 tot 7 mei. Ik zat dus op 4 en 5 mei op zo'n 75km van Nürnberg, ooit een belangrijke stad van de nazi's.

Aan de mensen daar merk je het niet; de oorlog is voorbij. Voorgoed.

Laat de doden rusten, en ga verder met het leven.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 10:48
watermannetje
watermannetje is offline
ja, maar ik herdenk gewoon de mensen die in een oorlog zijn gestorven in het algemeen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 10:55
Krugdinho
Krugdinho is offline
ik zal mijn mond 2 minuten houden,dat zeker!
Oud 02-05-2002, 11:16
beuk
beuk is offline
Ik vind dat je je er gewoon altijd van bewust moet zijn wat er gebeurd is en wat sommigen voor ons over gehad hebben. En dat het raar is dat sommigen daar slecht 2 minuten per jaar stil bij staan, zichzelf goed voelen dat ze zo meeleven en vervolgens weer doorzappen op tv naar een of ander hersenloze endemol productie :/

Die 2 minuten stilte vind ik dan ook een beetje onzinnig. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er behoefte aan hebben, en ik ga het dan ook niet verstoren ofzo...
Oud 02-05-2002, 11:21
kastdeur
kastdeur is offline
die hele tweede wereldoorlog is allemaal beetje ver van mijn bed sjow, toch ben ik elk jaar wel 2 minuten stil, gewoon uit respect...ik vind het toch wle belangrijk mij er bewust van te zijn...niet alleen met die0 hele tweede wereldoorlog, maar ook te beseffen dat het nog steeds op veel plaatsen oorlog is...

ik weet niet...ik vind het wle belangrijk voor mezelf...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 11:23
Martin Dude
Martin Dude is offline
nouja, ik zit al elke dag uren stil achter mn computer ...
maar mocht ik er iets van horen op de radio of op 1 of andere manier .. dan ben ik wel speciaal stil .. maar verder doet het me niet echt iets eigenlijk ..
Oud 02-05-2002, 12:17
Razor - Blade
Razor - Blade is offline
ja ik doe het wel.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 12:36
heldin
heldin is offline
ik ben die 2 minuten zeker stil. ik ga niet ergens heen, maar we kijken thuis wel altijd met zn allen naar de herdenking op tv. ik vind dat niet meer dan normaal, en vooral een teken van respect.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 12:42
rabecca
rabecca is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik doe er niet aan. Er zijn in het verleden zoveel mensen gestorven, niet alleen in WO2. Maar als jullie het per se willen herdenken, moet je zelf weten..
Ik doe er ook niet aan.
Ik vergeet het en ik volg het niet.
Ik bedoel na 10 keer herdenken weten we het wel hoor in het jaar 3000 gaan ze toch ook niet meer herdenken? al die mensen hebben er dan niks meer mee te maken qua mensen die ze kennen die er zijn overleden.
En in dat opzicht heb ik er ook niks mee te maken.
Ik wil best 2 minuten stil zijn als anderen er heel veel waarde aan hechten maar voor mezelf hoeft het niet.
Oud 02-05-2002, 12:45
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
Secreet schreef:
Ik doe de 2 minuten ieder jaar...En nog behoorlijk bewust ook..
Me too!
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 13:35
ZlatanSuperJood
ZlatanSuperJood is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Overigens vind ik het *extreem* arrogant van de SP om te beweren dat de Amerikanen alleen naar Europa kwamen in WOII omdat dat voor hun eigen economie was.

Dat zou mooi geweest zijn, elk jaar een 10 voor Duits op me rapport...
Oud 02-05-2002, 13:47
Verwijderd
Citaat:
ZlatanSuperJood schreef:

sta je nu een 10 voor nederlands op je rapport????

maar die dodenherdenking hoeft voor mij niet zo nodig, ik zal wel 2 minuten stil zijn om die doden te herdenken, maar verder doet ut me eigenlijk nix
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 14:37
Marlous
Marlous is offline
Ik ben elk jaar die twee minuten stil, simpelweg uit respect. Nu moet ik echter werken op die avond, net als vorig jaar, maar dan gaat op dat moment de muziek uit, en aangezien voor het restaurant de ceremonie wordt gehouden, ga ik daar altijd bij staan.
Oud 02-05-2002, 14:40
B.G.G.O
B.G.G.O is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Hebben amerikanen toch wel een handje van, ze willen alleen snel ingrijpen als hun economische belangen in gevaar zijn: kijk maar naar Koeweit, als daar geen olie in grond had gezeten, had saddam rustig zijn gang kunnen gaan. In Bosnie grepen ze ook pas heel laat in, omdat ze er ecomisch nix te zoeken hadden. En of wij dan nu Duits zouden spreken? doe ik toch wel, stuk beter dan dat klote frans .

en dodenherdenking: jah ik ben stil, herdenk alleen meer slachtoffers huidige en recente oorlogen, zoals slachtoffers in Palestina, enz enz
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:09
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Ja, ik ben wel 2 minuten stil op 4 mei. Het mag dan meer dan 55 jaar geleden zijn, het blijven toch een heleboel doden. Ik denk tijdens de twee minuten trouwens meestal meer aan de oorlogen op dit moment dan aan 'onze' tweede wereldoorlog.
Oud 02-05-2002, 15:13
Slither
Slither is offline
'k Denk niet da'k bewust twee minuten stilte ga houden, ik herdenk ze wel op m'n eigen manier.
Ieder doet 't op z'n eigen manier.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:14
BleuQueen
BleuQueen is offline
Citaat:
heavinly schreef:
jaja, het is alweer bijna 4 mei en ik vroeg me daarom weer eens af wat jullie ervan vinden om de doden te herdenken van de tweede wereldoorlog. Zelf ga ik ieder jaar naar het dorpsplein waar toch aardig wat mensen bij elkaar komen en 2 minuten stil zijn. Maar aan de andere kant is het wel zo dat het voor mij niet veel waarde heeft. Aan wie denk ik nou als ik daar sta? Want ik ken persoonlijk geen mensen die daarbij zijn overleden.

Het einde van de 2e w.o. is nu al meer dan 55 jaar geleden, dat wil zeggen dat er steeds minder mensen nu leven die de tweede wereldoorlog zelf (bewust) hebben meegemaakt en die dus mensen kunnen herdenken. Maar je kunt het ook zien als een stukje respect aan de mensen van de 2e w.o.

Wat vinden jullie ervan? Herdenken jullie zelf op zo'n dag als 4 mei? En zit je dan 2 minuten stil voor je computer, of ga je naar een monument toe of doe je niets?

Ik wil trouwens even zeggen dat ik best begrijp dat er jongeren zijn die het niets vinden om te herdenken omdat ze er niets aan zouden hebben, maar ik vind het wel aso dat ze dan met hun scootertje over het dorpsplein gaan crossen tijdens de 2 minuten stilte
Ik ben dan op die dag 2 minuten stil.
Het is maar 2 minuten stil zijn in een jaar, dat is toch niet veel gevraagd voor al die slachtoffers die er zijn gevallen en voor de soldaten die hun leven voor onze vrijheid hebben gewaagd.
ik ben een keer in Limburg naar een plaatsje geweest en daar lagen heel veel soldaten begraven. Verschrikkelijk gewoon
Oud 02-05-2002, 15:16
beuk
beuk is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Dat is inderdaad niet het enige wat er speelt, ook angst voor uitbreiding van het communisme was van belang (containment-politiek).

of dacht je dat ze zo aardig waren
Oud 02-05-2002, 15:24
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Er zijn mensen die hun eigen leven opgeoffert hebben zodat wij nu kunnen zijn wie we zijn..... Ik mag ze dan wel niet persoonlijk kennen, ze hebben me wel gemaakt wie ik ben...... En doorvoor vind ik dat ze ons respect horen te krijgen... ook door de jongeren....
Oud 02-05-2002, 15:54
M@rco
M@rco is offline
Voor mij hoeft het niet zo nodig...
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Laat de doden rusten, en ga verder met het leven.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 19:40
Verwijderd
eerder ging ik wel altijd, ofnja ben 5 of 6 jaar achter elkaar geweest. Maar de afgelopen 2 jaren geloof ik niet meer, omdat ik op dat tijdstip wat moest doen. Oppassen ofzo, en trouwens zaterdag weer. Maar ik ben wél stil. Niet dat ik nou denk aan alle overleden slachtoffers, maar meer uit respect
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 20:20
Shock
Shock is offline
Ik moet zeggen dat ik er zelf niet zoveel gevoel bij heb, maar uit respect voor degenen die wel ff stilte willen hou ik m'n mond wel ff 2 minuten dicht.
Oud 02-05-2002, 20:23
Talon
Talon is offline
super geil klasse
dan ist das schlagerfestival

pompiedom
Oud 02-05-2002, 20:29
Gothic
Gothic is offline
Ik houd absoluut mn mond die 2 min, wat zijn nou 2 min in een mensenleven... beetje respect mag wel vind ik, ik ken ook een meisje die joods is en als je hoort wat voor verdriet ze er nog van heeft...
Oud 02-05-2002, 20:31
Luca
Luca is offline
Ik vind van wel, je moet toch wel kunnen herdenken aan wat er zoveel jaar trug is gebeurt. Ik vind het heel goed, meestal emt die 2 minuten ga ik buiten op de stoep zitten en daar 2 of meer minuten mijn mond dicht houden, heerlijk vind ik dat.
Oud 02-05-2002, 21:41
Aurora
Aurora is offline
Misschien ga ik 2 minuten stil zijn (vergeet ik ongetwijfeld weer), maar als ik iets MOET (tenminste.. iets Heel Erg Van Me Verwacht Wordt), dan heb ik de vervelende gewoonte het tegenovergestelde te doen.. dus verplicht elk jaar op 4 mei mn mond 2 minuten houden is niet echt aan mij besteed..
Oud 02-05-2002, 22:35
D@mien
D@mien is offline
kbenner mee opgehouden....kvintet onzin.
Natuurlijk snap ik wat dr is gebeurd, maar de doden herdenken schiet niet op. Als we alle helden moeten herdenken zijn we elke dag bezig...
Oud 02-05-2002, 23:09
Verwijderd
nee...

waarom?
omdat ik lui ben... een hypocriete zak ben... omdat ik er geen zin in heb... kweetniet
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 23:12
Verwijderd
ja, hou nog wel stilte, en het gaat niet alleen over de tweede wereld oorlog, maar om oorlogsslachtoffers in t algemeen..en dan kan je wel zeggen dat je niets er mee te maken hebt of whatever, maar een groot deel van de mensen die zijn gestorven in de 2e wereld oorlog hebben er mooi wel voor gezorgd dat wij nu niet in een fascistische samenleving wonen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 23:17
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
ZlatanSuperJood schreef:

Dat zou dus een 1 geweest zijn, het Duitse schoolsysteem werkt anders.........
Oud 02-05-2002, 23:25
Koen
Koen is offline
Traditiegetrouw zit ik dan met de rest van 't gezin 2 minuten stil voor de Tv. Zo is 't elk jaar nog gegaan, en zo gaat 't dit jaar weer. Niet omdat het moet, maar omdat ik het helemaal niet slecht vindt om zo'n gebeurtenis 2 minuten lang in stilte te herdenken.

Dat mensen overigens die 2 minuten niet stil willen zijn, vind ik niet erg. Maar ik zie vaak genoeg dat mensen dan gewoon schreeuwend door de straat lopen, en dat is dan toch een ander verhaal. Niet willen herdenken, oke, maar een beetje respect door stil te zijn al is het niet om te herdenken, is helemaal niet zoveel gevraagd die 2 minuten in 't jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten