Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2002, 17:45
FullMoon
FullMoon is offline
WAT vinden jullie, lief'lijke persoontje van dit forum, nou eigenlijk van accentjes en dialecten ? er zijn hier vast genoeg edele lieden, wiens (groot)ouders en misschien (is een goede mogelijkheid) zij zelf ook nog, DIALECT spreken.
ik bedoel; iedereen zit wel altijd te zeiken over dat Limburgers (zie andere topic), Brabanders, Belgen, Groningers, personen uit de achterhoek (hoe noem je die?!), ga maar door, zó'n belachelijk accentje hebben en dat het echt niet klinkt enzo... En dan ook nog: waarom ze niet "gewoon" Nederlands kunnen lullen.
meerstal zijn het de personen uit de RANDSTAD die hierover lopen te zeiken (de rest ook wel, maar dat valt misschien gewoon wat minder op ofzo... no offence dus.), terwijl ze (=weer mensen in het algemeen) niet doorhebben, dat ze zèlf ook een accent/dialect aan het lullen zijn. of het misschien (waarschijnlijk) wel doorhebben, maar er gewoon trots op zijn. en daardoor niet doorhebbend dat de mensen met die "andere taaltjes" er misschien ook wel net zo over denken...
EN JA!! , HIER KLINKT INDERDAAR ENIGE FRUSTRATIE DOOR!!
*schraapt keel*
oke, het gaat wel weer...
Oud 18-06-2002, 17:54
Verwijderd
Hebben we hier te maken met een boer? LOL

Tja het is nou eenmaal een feit hè dat jullie raar spreken
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 18:01
FullMoon
FullMoon is offline
nee, met een meisje wiens vriendje altijd "zijn" rotterdam aan het promoten is...
Oud 18-06-2002, 18:23
Verwijderd
Citaat:
FullMoon schreef:
nee, met een meisje wiens vriendje altijd "zijn" rotterdam aan het promoten is...
Rotterdam is geen stad. Is een haven.

Amsterdam...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 18:32
damaetas
damaetas is offline
ik vin mijn taaltje wel meevallen,maar die limburgers op mijn kot, lachen daar altijd mee terwijl ze zelf zitten te zingen. en sinds ik op univ zit spreek ik eigenlijk nbtje alles door elkaar. van heel de klas een stukje
(mijn moeder vond het vooral raar toen ik: "maar allez ket , da is kassei-hard hemaan henieten yom" zei respectievelijk: Antwerps, Brussels, WestVlaams en Kempens)
ik vind da er in België wel veel mooie dialecten gesproken worden.
Oud 18-06-2002, 18:34
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
damaetas schreef:
ik vin mijn taaltje wel meevallen,maar die limburgers op mijn kot, lachen daar altijd mee terwijl ze zelf zitten te zingen. en sinds ik op univ zit spreek ik eigenlijk nbtje alles door elkaar. van heel de klas een stukje
(mijn moeder vond het vooral raar toen ik: "maar allez ket , da is kassei-hard hemaan henieten yom" zei respectievelijk: Antwerps, Brussels, WestVlaams en Kempens)
ik vind da er in België wel veel mooie dialecten gesproken worden.
Kempens

erm, 't kan wel mooi zijn, dialecten, maar 't moet iet of wat verstaanbaar blijven...
Oud 18-06-2002, 18:36
Verwijderd
Hmm...over het algemeen vind ik geen enkel dialect echt mooi. De échte, 'diepe' dialecten zijn altijd zo overdreven...denk aan onverstaanbare Limbo's, platpratende Amsterdammers en brouwende Grunningers.

Meestal kan ik nog wel waardering opbrengen voor de 'zachte' varianten van een dialect...een béétje horen waar die persoon vandaan komt is juist wel leuk, met als mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk gematigd Brabants
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 18:36
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Methuselah schreef:
Kempens

erm, 't kan wel mooi zijn, dialecten, maar 't moet iet of wat verstaanbaar blijven...
ochgottekes, das juist, gij zijt ook zo'ne kempenaar, ni te schatten hoe'n chauvinisten da daar rondlopen. ik heb al heel der lof-verhalen gehoord over stjob, westmalle en 'wessel' (ofte Westerlo, de parel van de Kempen: CRAP)

nog iets te melden over Mol, buiten het feit da daar de missbelgiëkweekschool ligt?
Oud 18-06-2002, 18:37
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
nare man schreef:
Meestal kan ik nog wel waardering opbrengen voor de 'zachte' varianten van een dialect...een béétje horen waar die persoon vandaan komt is juist wel leuk,
Oud 18-06-2002, 18:38
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
damaetas schreef:

ochgottekes, das juist, gij zijt ook zo'ne kempenaar, ni te schatten hoe'n chauvinisten da daar rondlopen. ik heb al heel der lof-verhalen gehoord over stjob, westmalle en 'wessel' (ofte Westerlo, de parel van de Kempen: CRAP)

nog iets te melden over Mol, buiten het feit da daar de missbelgiëkweekschool ligt?
Kerncentrale, Umicore, Zilvermeer, Sun Parks, missbelgiekweekschool, ikke

wa wilt ge nog meer?
Oud 18-06-2002, 18:42
Slither
Slither is offline
Ik heb 't niet zo op dialecten - meer heb ik er niet over te zeggen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 18:43
Verwijderd
gronings is grappig

niet dat ik er iets van kan verstaan ook al woon ik 7 jaar in groningen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 18:44
Verwijderd
hmm sjaa je kunt er nix aan doen dus...
sommige dialecten vind ik niet mooi
maar ja
ik praat zelf ook wel met een accent... krijg het nou zelfs te horen van mensen die gewoon uit dezelflfde plaats als ik komen dat is toch ook niet echt normaal... mja
nix aan te doen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 18:53
Geraldine
Geraldine is offline
Gronings is een zeer ztoer dialect, en limburgs is schattig.
Oud 18-06-2002, 18:59
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Ik schijn nogal plat te praten. Ik zeg dingen als hiero, daaro, ennuh oja verkeertesom (ipv verkeerd om).

Zelf heb je dat pas door as je op vakantie ben.
Oud 18-06-2002, 19:00
blackfairy
blackfairy is offline
kijk... late we et ff duidelijk maken...(hehehe ) grotendeels word er in de randstad zo gepraat zoals je ook op tv hoort en op de radio enzenzenz blaat... duzz wat krijg je dan..alle fijne persoontjes met dialect of accent, zijn anders of boers...omdat t op die plekke nou eenmaal geen randstad is en t er een stuk 'primitiever' is... hehe

alleen et grappige is dat et rotterdams haags en amsterdams wel gwoon normaal is

persoonlijk vink ut nie erg..heb zelf ook een aardig accentje gehad vroeger.. en nu .. lang leve plat gouds... hahaha nehhh..

zo.. ik heeft gesproken ..hehe
Oud 18-06-2002, 19:01
Piccola
Piccola is offline
Citaat:
nare man schreef:
Hmm...over het algemeen vind ik geen enkel dialect echt mooi. De échte, 'diepe' dialecten zijn altijd zo overdreven...denk aan onverstaanbare Limbo's, platpratende Amsterdammers en brouwende Grunningers.

Meestal kan ik nog wel waardering opbrengen voor de 'zachte' varianten van een dialect...een béétje horen waar die persoon vandaan komt is juist wel leuk, met als mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk gematigd Brabants
Mee eens!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 19:06
Floosje
Floosje is offline
Dialecten zijn koel

Vooral Brabants vind ik erg lief.
maar ok, plat Twents ofzo is nou ook niet alles..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 19:09
Gothic
Gothic is offline
die nare man hier, vind dat ik een 'kakker' r heb
Oud 18-06-2002, 19:16
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Ik kwam laatst een of andere achterlijke tegen die me niet kon verstaan Vast een Limburger

Ik praat zeer duidelijk hoorbaar Utregs als ik niet oplet (Als ik eraan denk kan ik ook ABN ) En soms schijnen er dus mensen te zijn die me niet kunnen verstaan
Oud 18-06-2002, 19:16
de abt van sion
de abt van sion is offline
Sinds 1997 is het Limburgs officieel een taal. Net als het Fries, dat al eerder tot taal werd verheven.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 19:36
kastdeur
kastdeur is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Sinds 1997 is het Limburgs officieel een taal. Net als het Fries, dat al eerder tot taal werd verheven.
is dat echt zo? heb je bronnen? volgens mij heeft nederland maar 2 talen, nederlands en fries dus...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 19:40
Verwijderd
Brabants tha best

Nah, ik praat niet zo plat ofzow geloof ik. Behalve assik bij mn opa ben, die praat nl. wel echt plat en dan praat je vanzelf in dah taaltje mee

Ik heb nix tegen dialecten, vind et altijd wel grappig
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 19:42
feline
feline is offline
Citaat:
She-Devil schreef:
Ik schijn nogal plat te praten. Ik zeg dingen als hiero, daaro, ennuh oja verkeertesom (ipv verkeerd om).

Zelf heb je dat pas door as je op vakantie ben.
Oei, dat zegt een vriendin van me ook --> niet mooi. Zelf kan ik nog weleens een beetje een 'r' hebben. (Pas: "is dat de deurrrrbel?"--> ik werd heel erg uitgelachen...) Maar dat is geen dialect natuurlijk.

Ik vind Limburgs en Brabants nog wel mooi, Gronings, Achterhoeks etc. eigenlijk heel lelijk. Maar 't klinkt wel weer schattig.
Oud 18-06-2002, 19:45
Verwijderd
Citaat:
halve banaan schreef:

Rotterdam is geen stad. Is een haven.

Amsterdam...
*gromt*

Maar ik heb het ook niet zo op dialecten, hoewel je aan mij volgens buitenstaanders wel een beetje kunt horen dat ik uit Rotterdam kom..

Een beetje Brabants vind ik nog wel leuk, maar bijvoorbeeld Twents ofzo vind ik echt afschuwelijk..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2002, 19:47
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Methuselah schreef:
Kerncentrale, Umicore, Zilvermeer, Sun Parks, missbelgiekweekschool, ikke

wa wilt ge nog meer?
tinvervuiling ofzo ???
Oud 18-06-2002, 20:17
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
damaetas schreef:

tinvervuiling ofzo ???
daarvoor moet ge bij umicore zijn
Oud 18-06-2002, 20:42
koekiemonsteres
koekiemonsteres is offline
ik spreek zelf brabants en dat klinkt echt heel boers ik probeer t af te leren maar dat is practisch onmogelijk. ik vind gronings wel lief klinken en zaans is sexy
Oud 18-06-2002, 21:15
Krugdinho
Krugdinho is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Hebben we hier te maken met een boer? LOL

Tja het is nou eenmaal een feit hè dat jullie raar spreken
Oud 18-06-2002, 21:19
cmoi
cmoi is offline
'k heb een hekel aan mensen die lopen te zeuren dat je geen ABN praat

... en om mensen die heel veel moeite doen om ABN te praten, en daardoor bv elke 'n' op het eind van een woord gaan uitspreken moet ik lachen
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 21:19
de
de is offline
Citaat:
Zaagmanz schreef:

typisch,

aangezien je zelf een bleiswijker bent
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 21:24
Krugdinho
Krugdinho is offline
Citaat:
de schreef:

typisch,

aangezien je zelf een bleiswijker bent
grapjas ben ik een bleiswijker?
dacht ut niet
ik heb 12 levensjaren in rotterdam zuid doorgebracht dus .
Oud 18-06-2002, 21:45
Monica
Monica is offline
dialecten vind ik geweldig, ook om naar te luisteren, of ik het nu versta of niet.

Ik vind het zelfs weleens jammer dat ik gewoon ABN spreek.. :/
Oud 18-06-2002, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Zaagmanz schreef:

grapjas ben ik een bleiswijker?
dacht ut niet
ik heb 12 levensjaren in rotterdam zuid doorgebracht dus .
En ik al 16 jaar in Amsterdam, boer
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 22:05
Krugdinho
Krugdinho is offline
Citaat:
halve banaan schreef:

En ik al 16 jaar in Amsterdam, boer
Amsterdam id een dorp
Oud 18-06-2002, 22:36
Shock
Shock is offline
ik stoor me er nooit aan, vaak vind ik het zelfs wel leuk, als je maar een beetje verstaanbaar en begrijpelijk blijft praten tenminste
Oud 18-06-2002, 22:58
Liedje
Liedje is offline
Dialecten zijn wel leuk vind ik.het heeft wel iets...... t zou echt saai zijn als iedereen precies hetzelfde sprak...
Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik me, doordat ik limburg kwam en dus een zeer zachte gggggggg heb, soms een beetje uhmm simpel voel als ik met iemand praat zonder de zachte ggggg...
hm, maar ik krijg em niet afgeleerd.....
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 23:08
FullMoon
FullMoon is offline
maarrehm, jullie zouden je dr dus ook niet aan ergeren als er mensen in je naaste omgeving regelmatig dialect zouden praten?
Oud 18-06-2002, 23:29
Verwijderd
Citaat:
FullMoon schreef:
maarrehm, jullie zouden je dr dus ook niet aan ergeren als er mensen in je naaste omgeving regelmatig dialect zouden praten?
ALs het "mijn" Amsterdammers zijn erger ik me er absoluut niet aan. Aan alles daarbuiten weer wel, op Hagenees na, daar moet ik altijd om lachen. Dus in zekere zin ook het Rotterdamse accentje, wat wel enige overeenkomste heeft met Den Haag; "Doet mij een colaaatje dan".

Maar aan die brabo taal kan ik me bijvoorbeeld echt heel erg ergeren

Overigens praat ik zelf nooit in dialect.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 07:28
Roos
Roos is offline
Citaat:
nare zei:
een béétje horen waar die persoon vandaan komt is juist wel leuk, met als mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk gematigd Brabants
*snif*

De enige dialecten die ik niet vervelend vind, zijn Leids, en een beetje Rotterdams. Echt Rotterdams is verschrikkelijk plat, ik vraag me altijd af waarom die mensen niet hun best doen ietsje netter te praten. Ikzelf praat redelijk ABN, kheb een beetje een afwijkende R en af en toe een rare O.

Dat boerse/Twentse dialect vind ik heel vervelend, ik vind het vooral bij meisjes heel plat klinken, niet erg stijlvol.

Het is toch logisch dat mensen uit de Randstad dat sneller vinden? Zij komen het immers nooit tegen, je hoort hier nooit iemand zo boers praten als in het noorden van het land.
Oud 19-06-2002, 11:25
Optima
Optima is offline
mijn brabants dialect is lief, zachtaardig en een reflectie van mijn innerlijk

Oud 19-06-2002, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef:
mijn brabants dialect is lief, zachtaardig en een reflectie van mijn innerlijk

een slecht teken
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 11:32
Roos
Roos is offline
Haha kijk eens wat ik vind

CURCUS-BRABANTS-VOOR-BEGINNERS,SUCCES:

Dit Behoort Tot De Mogelijkheden!
>Dè Ken!

Hieromtrent Kunnen Wij U Geen Enkele Zekerheid Bieden.
>We Witten Ut Nie.

Zou U Dat Nog Eens Willen Herhalen?
>Wa?

Zulks Ben Ik Geenszins Van Plan!
>Denk 'K Toch Nie!

Ligt Dat In De Lijn Der Verwachtingen?
>Zou Dè?

Hiermee Verwacht Ik Geen Problemen Te Ondervinden?
>Hendig Zat!

Dit Wordt Door Mij Als Bijzonder Spijtig Ervaren.
>Dès Sunt.

Hetgeen U Vertelt, Verbaast Mij Ten Zeerste!
>Wa Zidde Nou?

Deze Informatie Is Geheel Nieuw Voor Mij.
>Da Wee'k Niks Van.

Het Leven Van Een Brabander Gaat Niet Over Rozen!
>Tis Wa.

>Ligt Dat Binnen Het Kader Van Uw Bevoegdheden?
Madde Gij Dè Wel?

>Kunt U Mij Een Prognose Geven Van De Winstcijfers?
Wa Schuift Dè?

Ik Denk Dat Het Verstandig Is Om Onze Samenwerking Te Beëindigen.
>Houdoe Hè!

Pardon, Ik Heb U Niet Goed Verstaan, Kunt U Dat Herhalen?
>Welluk?
Oud 19-06-2002, 11:34
Optima
Optima is offline
Citaat:
rosi schreef:

BLASPHEMIE! HEILIGSCHENNIS! Brabanders verenig u en vervolg dit gespuis uit Rotterdam!

Oud 19-06-2002, 11:36
Luca
Luca is offline
Ik zelf kom uit Overijssel en ik woon er ook nog steeds. Maar mensen vragen wel aan mij of ik niet uit het westen kom.
Je kunt niet echt aan mij horen dat ik uit Overijssel kom.
Daar ben ik blij om. Ik heb een grote hekel aan 'plat' praten of Twents praten. Ikzelf kan het niet en het is erg onverstaanbaar. Vind ik.
Oud 19-06-2002, 16:10
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
cmoi schreef:
'k heb een hekel aan mensen die lopen te zeuren dat je geen ABN praat

... en om mensen die heel veel moeite doen om ABN te praten, en daardoor bv elke 'n' op het eind van een woord gaan uitspreken moet ik lachen
Dat doe ik van nature heel erg Dat is echt bizar, ik praat onwijs Utregs, en dan wel overal overduidelijk die 'n' erachter Ik doe 't ook niet expres ofzo, 't gebeurd gewoon En m'n 'r' is nogal Engels, vraag me dus niet om iets als 'roltrap' te zeggen
Oud 19-06-2002, 16:27
Verwijderd
Ik ben het met je eens.
Ik kom zelf uit de achterhoek en ik heb gewoon een accent. Daar kan ik nix aan doen en ik vind het zel fook niet echt charmant klinken. Majah..
afgelopen jaar op vakantie zei een jongen gewoon tegen mij: (hij woont in leiden met een rollende 'r' VERSCHRIKKELIJK!!) ik luisterniet naar je want je komt echt onintelligent over met je accent. terwijl ik mavo had gedaan net als hij.. en hij was ook nog us een paar jaar jonger
wurg wurg
en toen benk maar met een super overdreven rollende R gaan praten om hem te pesten...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2002, 16:39
Talon
Talon is offline
Citaat:
rosi schreef:
Haha kijk eens wat ik vind

das wel grappiger om te horen, en iedereen snapt meteen waar je het over hebt
Oud 19-06-2002, 19:32
Jules
Jules is offline
Nou

ik vind Engelse accenten echt heerlijk .. of Iers, ooeeh, daar kick ik gewoon op!! Kwil met een Ier trouwen later

En Nederlandse accenten .. ik praat dan toevallig ABN, maar kvind bijv. zo'n Limburgs accent wel weer mooi, en dat boers gewoon grappig .. geen moeite mee ofzo
Oud 19-06-2002, 21:13
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
FullMoon schreef:
personen uit de achterhoek (hoe noem je die?!)
SUPERBOERUHUHUHUH!
Reageren

Regels voor berichten