Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2002, 15:50
Kirk22
Kirk22 is offline
dat ze dus strafbaar zijn als ze weet-ik-veel-wat uitvreten. kinderen tot 12 dan denk ik.
Oud 16-11-2002, 15:57
Verwijderd
ja, als mijn zoontje iets doet wat niet mag (iets ergs) dan moet ie echt wel strafje krijgen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 15:57
martijn1985
martijn1985 is offline
Voor zover ik weet:

Toerekeningsvatbaar zijn ze iig, dat houdt namelijk in dat ze als een normaal mens kunnen denken en niet compleet krankjorum zijn.

Strafbaar vanaf hun 12e, met het jeugdstrafrecht.
Oud 16-11-2002, 16:01
Shock
Shock is offline
toerekeningsvatbaar wel als het goed is, toerekeningsvatbaarder dan sommige volwassenen denk ik

strafbaar zijn ze pas met 12 jaar
Oud 16-11-2002, 16:01
Roos
Roos is offline
Kinderen zijn tot op een bepaalde hoogte toerekeningsvatbaar.

Als ze op 12jarige leeftijd iets stelen, doen ze dat zelf, en zullen ze zelf de consequenties moeten aanzien.
Kinderen die op zo'n jonge leeftijd (12 jaar houd ik maar even aan) geweld plegen etc., zijn psychisch niet echt in orde.Zulke mensen zijn dus niet toerekeningsvatbaar.

Ik zie het hetzelfde als volwassenen. Ookal zijn kinderen jonger en overzien ze vaak de gevolgen minder goed dan volwassenen, ook zij weten dat het fout is om een bushokje in te slaan of om te stelen.

Het voordeel van kinderen boven volwassenen is dat je kinderen nog kan opvoeden. Als ze 12 zijn, hebben zenog veel te leren en kan je ze nog makkelijk normen en waarden meebrengen. Bij volwassenen gaat dat moeilijker.

Kinderen onder de 12...tja dan hangt het van het misdrijf af, maar nog steeds vind ik dat zeer kleine kinderen echt wel weten wat mag en wat niet mag en dus wel toerekeningsvatbaar zijn.

Wat is dan het verschil?
Kinderen kan je nietop dezelfde manier straffen als volwassenen. Je moet ze dus anders opvoeden.
Oud 16-11-2002, 17:19
maar
maar is offline
Kinderen zijn op zich toerekeningsvatbaar; ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden. maar ze hebben minder wijsheid, minder ervaring, minder opvoeding gehad die nodig is om een situatie op de meest verstandige manier aan te pakken. Ik ben het met Rosi eens dat jochies van twaalf heus wel weten dat ze iets fout doen als ze stelen, en dat bijv. dat Haltbureau een prima manier is ze, nu het nog kan, te leren wat ze fout deden. Ik vind het ook grote onzin om bepaalde kinderen ineens als volwassenen te behandelen in een rechtzaal. Juist die kinderen bij wie dat in het verleden gedaan is, zijn grote misdadigers, psychisch niet in orde en waarschijnlijk niet op een goede manier grootgeworden. Niet helemaal hun fout, en dus oneerlijk.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 18:00
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik heb geen idee of dit iets met toerekeningsvatbaarheid te maken heeft maar ik denk dat zeker een deel van de kinderen niet gelijk de consequenties ziet van wat ze doen en daar dus ook niet verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden.

Een paar jaar geleden staken op een camping twee kinderen van (ik geloof) 11 jaar voor de grap een vuurtje onder het nylon tentdoek van hun vakantievriendjes om hun wakker te maken.
Een kind van elf jaar heeft waarschijnlijk geen idee dat nylon smelt.
De kinderen die in de tent lagen te slapen zijn levend verbrand.
Ik vind niet dat je zon kind moet straffen.
Als hij pyromanische neigingen heeft misschien naar HALT (wat me ook niet echt lijkt werken bij kinderen maar dat vraag ik me bij gevangenistraf niet eens af) of in het ergste geval ergens intern maar zeker niet de bak in. nog eerder de ouders.
Oud 16-11-2002, 18:24
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef:

Ik vind niet dat je zon kind moet straffen.
Ik vind dat je eerst onderzoek moet doen naar de psychische gesteldheid van zo'n kind, dan de behandeling en eventuele straf daarop aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 18:31
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Barbapappa schreef:
Ik vind dat je eerst onderzoek moet doen naar de psychische gesteldheid van zo'n kind, dan de behandeling en eventuele straf daarop aanpassen.
tuurlijk
maar behandelen is goed, als het nodig blijkt te zijn moet je het ook onvrijwillig doen. Maar dat noem ik ook geen straf (hmmz is het eigenlijk wel maar goed...) . Dacht bij straf eigenlijk meer aan gevangenisstraf, huisarrest, hand erafhakken...
Oud 16-11-2002, 18:55
Janicha
Janicha is offline
Ik doe een juridische opleiding dusse ik heb het ff opgezocht.
Tot 14 jaar zijn kinderen niet toerekeningsvatbaar, maar de ouders of de voogd, als kinderen 14 of 15 zijn zijn de ouders in principe toerekeningsvatbaar voor de daden van hun kinderen TENZIJ zij kunnen bewijzen dat het niet hun schuld was. Op 16 jarige leeftijd en ouder dragen de kinderen verantwoordelijkheid voor hun eigen daden

Zo, weten we dus ook weer
Oud 16-11-2002, 18:56
Janicha
Janicha is offline
oeps..ik verwar het met strafbaar hihihi, nou ja, tis ff een weetje tussendoor.
Oud 16-11-2002, 19:07
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Janicha schreef:
oeps..ik verwar het met strafbaar hihihi, nou ja, tis ff een weetje tussendoor.

dus steeds als ^daar^ toerekeningsvatbaar staat moet ik strafbaar lezen?
Reageren

Regels voor berichten