Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Belachelijk ritueel. Zo hoorde ik het verhaal van twee dames die in Berlijn waren gedropt. Geen geld, legimatie, schone kleding. Helemaal niets. Een van de twee had gelukkig een pin-pas in haar sok verstopt (vermoeden?).
Dat slaat toch volkomen nergens op? Mensen die dus gaan studeren en blijkbaar wel wat hersenen hebben laten zoiets toestaan? Wat een idioooooooooooot ben je dan. Verschrikkelijk. En door het corps krijg je contacten? Een avondje in het café doorbrengen en je krijgt ook contacten. Het is gewoon een soort status coecie, dus geen smoesje bedenken. Kom op zeg... |
![]() |
|
Verwijderd
|
In het verleden heb ik ontgroeningen nogal eens verdedigd. Nu ben ik er mordicus tegen. Waarom? Omdat ik nu eindelijk inzie wat voor soort mensen de ontgroening doorlopen, en tot wat voor soort mensen deze mensen zich ontwikkelen.
Een ontgroening is primair bedoeld om een hechte jaarband te kweken, subsidiair om de adspirant-leden bekend te maken met de mores van de vereniging. Verder hoort men vaak wat loze argumenten rondzweven als 'je toont karakter door het te ondergaan', 'het is allemaal maar spel' en 'je leert er omgaan met autoriteit'. Laat ik deze argumenten nu eens één voor één onderbouwd omverwerpen. -1. Een ontgroening kweekt inderdaad een hechte jaarband. Het probleem is echter dat dit een soort monsterverbond is: omdat men in hetzelde (shit)schuitje zit, móet men wel met elkaar samenwerken. Dat is nooit een goed uitgangspunt. Onder stress reageren en gedragen mensen zich anders dan onder normale omstandigheden. Het feit dat je móet samenwerken om te kunnen 'overleven' is nooit een goed uitgangspunt, omdat men in zo'n situatie de minder goede punten van de ander voor lief neemt of zelfs helemaal niet ziet. De 'vrienden voor het leven'-fabel is dus wel waar, maar vooral bij gebrek aan beter. -2. De introductie moet de feuten of klooien bekend maken met de mores van de vereniging. Dit argument kan men simpel verwerpen door te bewijzen dat men beter leert door te belonen dan door te straffen. Als je de namen en titulaturen van het bestuur en de commissies uit je hoofd moet leren omdat je anders apart genomen en genaaid wordt, dan is dat geen fijne manier van leren. Ook hier geldt weer dat door de stress het opnamevermogen vermindert. Je kunt mensen beter op hun gemak laten leren, dan hebben ze het veel sneller onder de knie. Immers, mensen leren beter wanneer ze weten waaróm ze iets leren. -3. Het punt van 'karakter tonen' door ontgroend te worden. Voor beide kanten valt het één en ander te zeggen. Voorstanders vinden dat je karakter toont door op het cruciale moment je tanden op elkaar te doen en door te bijten, tegenstanders vinden dat je juist karakter toont door bepaalde dingen nóóit te dulden, onder welke omstandigheden dan ook, ongeacht de inzet. Ikzelf ben een aanhanger van de laatste doctrine. Wat heeft men aan grondrechten, wanneer men aan deze rechten op het moment dat het ertoe doet, geen waarde hecht? Naar analogie in ontgroeningen: wat heb je aan je 'menselijke waardigheid' wanneer je die aan laat tasten, alleen omdat je lid wilt worden? -4. Leren omgaan met autoriteit líjkt een sterk argument, maar is in feite een leugen. Je leert tijdens een ontgroening namelijk niet omgaan met autoriteit; je leert omgaan met medestudenten die jou vernederen terwijl je niets terug mag doen, omdat je lidmaatschap daarmee op het spel komt te staan. Ikzelf heb absoluut geen problemen met autoriteit, zolang ik het bestaan en de bevoegdheid van die autoriteit voor mezelf kan rechtvaardigen. De autoriteit van leraar en agent is noodzakelijk voor een goed functionerende samenleving. De autoriteit van een introductiecommissie berust nergens op, slechts op de fabel 'dat men met autoriteit moet omgaan'. Een cirkelredenering dus. Afsluitend nog enkele praktische overwegingen. Het is een bekend feit dat verenigingsstudenten over het algemeen niet de meest intellectuele types zijn. Er gaat meer tijd zitten in borrelen op de kroeg dan in hoogstaande discussies. Natuurlijk geldt dit wel voor alle verenigingen, maar voor traditionele verenigingen in het bijzonder, omdat de leden hiervan vaak het gevoel hebben dat ze móeten borrelen, vanwege de 'hechte jaarband'. Ook het fabeltje van 'connecties' gaat niet op. Natuurlijk is het zo, dat hoe meer mensen je kent, des te makkelijker je aan een baan komt. Maar die hoef je niet op te doen bij een traditionele vereniging. In het bestuur van de roei- of studievereniging zitten levert je net zoveel merites op en staat ook nog beter op je CV. De ervaring leert ook dat het vooral de non-intellectuele types en de meelopertjes zijn, die hun connecties bij het corps opdoen. Waarom ik dit typ? Omdat ik het gevoel heb ik dat een fabel over mijn persoon uit de weg moet helpen. Ik ben corpsbal noch verenigingsstudent. Ik ben een tijdlang adspirant geweest bij de N.S.V. Carolus Magnus, maar heb na het aanschouwen van de trieste taferelen bij de introductie en vooral de totale afwezigheid van elke vorm van identiteit of ruggegraat bij mijn jaargenoten besloten er niet mee door te gaan. Vooral dit laaste was de druppel: de mensen met wie ik een 'hechte band' zou moeten vormen, bleken niet meer te zijn dan zielige, non-individualistische en volgzame middelbare scholiertjes, die nog nat nog achter de oren zich alle vernederingen lieten welgevallen zonder op hun strepen te gaan staan. En met dat soort slappelingen wilde ik geen jaarband vormen. Geldt hetzelfde voor de overige, ouderejaars verenigingsleden: ze hebben in het beste geval evenveel intellect als de gemiddelde niet-verenigingsstudent, in de meeste gevallen minder. En niet omdat de alcohol de hersencellen aantast, maar om de doodeenvoudige reden dat hun identiteit zich heeft ontwikkeld naar de maatstaven van de vereniging en binnen de grenzen van die vereniging. Het zijn daadwerkelijk kuddedieren...écht menselijk dus. |
![]() |
|
Tja, je moet het denk ik gewoon zien als een spel, dingen die gezegd worden niet persoonlijk opvatten, etc. Het hoort er nou eenmaal bij, dus als je in een bepaalde vereniging wil moet je gewoon even doorbijten. En als ze te ver gaan: je mond opentrekken, je moet niet al je trots verliezen, dan is die vereniging misschien toch niet de juiste keuze.
|
![]() |
||
Citaat:
Zoals ik al zei. Ik maak mijn eigen vrienden.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je hebt twee mogelijkheden: 1. Je hebt in de gaten dat het allemaal een spel is en relativeert het hele gebeuren. Gevolg is, dat je niet anders kunt dan hard lachen om de zielige praktijken en de nietsbetekenende intimidaties van mensen die de facto een jaar ónder jou zitten! Deze redenatie volgde ik dus: ik lag constant in een deuk om die kansloze wijven van de introductiecommissie, met hun nazi-laklaarzen, hun zweepjes en hun geschreeuw. Wie is er morgen hees, trut, jij of ik? ![]() Hoofdpunt: als je het als spel ziet, kún je je niet serieus laten afblaffen door medestudenten. Ik kreeg een grote bek van mensen die vakken volgen van een jaar ónder mij! Dat hoef ik niet te pikken en dat deed ik dus ook niet. 2. Als je het níet relativeert, je er helemaal instort (wat eigenlijk de bedoeling is) dan ben je nog veel verder van huis. Wat gebeurt er dan? Dan trek je je alles persoonlijk aan: de vernederingen, de beledigingen. Dat is ook niet goed. Hoe kun je in 's hemelsnaam met die mensen nog grappig aan de bar een biertje drinken als je je dat hebt laten welgevallen, met alle gevolgen van dien? Als je het niet relativeert geef je je dus over aan échte angst. Dan ben je dus een verrader, een slappeling, die op het cruciale moment toegeeft aan vernederingen en voor die het begrip 'persoonlijke waardigheid' dus eigenlijk geen betekenis heeft. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Waarom wil je dan zo nodig bij een vereniging waar ook maar één ritueel, ook maar één onzinnige regel, ook maar één onzinnigheid aan vastzit. Het nut ontgaat me gewoon meer dan totaal.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoe je het ook wendt of keert, de mensen die zich vers van de middelbare school aanmelden voor de introductie, zijn de mensen die werden gepest, geen vrienden hadden, onder de plak zaten bij hun ouders, noem maar op. Dat is gewoon een feit. De mensen die in latere jaren lid wilden worden, zoals ik, stellen teveel vragen. Waarom denk je dat een vereniging het liefst verse sjaarsen heeft? Die spartelen het minst tegen en slikken al dat gewauwel over identiteit als zoete koek. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De tweede alinea lijkt mij echter niet helemaal waarheidsgetrouw. Ik zal mezelf niet als voorbeeld nemen omdat ik in een andere situatie zit, maar neem een aantal vrienden van me in Nederland; superclubje, gezellige mensen, rijen vrienden, sociaal groepje aankomende eerstejaars. Toch zijn ze allemaal van plan bij een vereniging te gaan, en kom nou niet aan met 'dat zijn uitzonderingen op de regel', want er zijn teveel uitzonderingen om het nog een regel te noemen. Waarom zijn mensen die in latere jaren lid willen worden dan precies niet vriendloos of gepest? Dat zijn m.i eerder zwakkeren die eerst dachten een eigen mening te hebben, en die later hebben bijgesteld omdat het zonder vereniging toch iets minder gezellig is. Of zie ik het verkeerd..? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mijn redenatie is als volgt...mensen die van de middelbare school komen, worden in het diepe gegooid, zijn desperately op zoek naar een nieuwe identiteit. Hun vrienden weg, zelfstandig, en teneinde niet hele dagen op hun kamer door te brengen in totale eenzaamheid zoeken ze een studentenvereniging op. Deze mensen die zich aanmelden hebben (vaak) geen idee wat hen te wachten staat, en voor ze het goed en wel in de gaten hebben, zijn ze al lid. Ze krijgen domweg de kans niet om het zich af te vragen, omdat ze niet weten wat ze moeten verwachten. Mensen die later lid worden, zijn in levenservaring en kennis verder. Die stellen eerder vragen over het hoe en waarom van een ontgroening. Misschien dat er bij de eerstejaars mensen zitten die filosofie hebben gehad, maar dan nog vraag ik me af of er mensen zijn die inhoudelijk gaan nadenken over zo'n ontgroening als ze er zelf inzitten. Ik denk het niet. Verder speelt het punt dat je als ouderejaars veel meer inzicht hebt in hoe verenigingsstudenten zijn, dat het ook gewoon mensen zijn zoals jezelf, die hun tentamens niet halen en vakken moeten overdoen, en geen soort halfgoden (of halfdemonen) die alles weten en alles zien. En hier lopen we weer precies tegen hetzelfde punt aan...de één kan het verdedigen op grond van het argument dat de mensen die er wél bijgaan karakter tonen en gezellig zijn, de ander dat je dat juist toont door er níet bij te gaan en het gezellig maakt met zélfgekozen vrienden ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het lijkt me ook duidelijk dat ook eerstejaars vragen stellen over het hoe en waarom van een ontgroening, en verenigingsleden niet daadwerkelijk aanbidden, slechts doen alsof. Ik denk dat het verschil tussen mensen die meteen - en mensen die later lid worden is dat mensen die het later pas doen koppiger zijn. Zij wilden niet vernederd worden als eerstejaars en zagen ervan af. Langzamerhand groeien ze een beetje over hun koppigheid heen, schrijven zich in, zijn nog steeds een beetje koppig, kunnen er nog steeds niet tegen afgeblaft te worden, komen niet door de ontgroening heen, ondanks of dankzij hun gefilosofeer. Het lijkt me inderdaad een eindeloze discussie; wil nog even opmerken dat het feit dat ik het niet met je eens ben niet betekent dat ik jouw persoonlijke beslissing het niet door te zetten verkeerd vind. Het is per persoon verschillend hoeveel je over hebt voor zoiets, en inderdaad hoe ver je je ruggengraat tijdelijk kunt buigen. |
![]() |
||
Citaat:
Doe jij overigens iets buiten dit forum? Want ook op school zijn regels, ook in de kerk zijn rituelen, ook op de Go-club bestaan onzinnigheden. Ik neem nl. aan dat je naar dat soort dingen ook deels gaat voor de gezelligheid, of waar haal je je vrienden vandaan? |
![]() |
|
Verwijderd
|
niet echt van plan bij een of andere vereninging/corps/whatever te gaan...voornamelijk vanwege de ontgroening. Wat een zielig tafereel. Om op nare man in te gaan: ik kan bijzonder slecht tegen mensen die onterecht een autoriteitsfunctie invullen, dus wat dat betreftzou ik het geloof ik sowieso al niet te lang gaan uithouden.
En ik ga dingen als het collectief dragen van roze stropdassen of andere belachelijke vast ook niet snappen.. :/. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben dit jaar begonnen met mijn studie en ik ben niet bij een studentenvereniging gegaan. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je in korte tijd heel veel mensen leert kennen. Daar staat tegenover dat ik niet kan begrijpen dat je je eerst laat vernederen en commanderen om vervolgens met diezelfde mensen 'gezellig' te gaan doen.
Als er een leuke vereniging was zonder ontgroening, met het type mens dat mij aanspreekt, zou ik denk ik wel lid worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Utrecht -> Python Nijmegen -> NSV Ovum Novum Leiden -> LVVS Augustinus (ga ik over anderhalf jaar bij ![]() Groningen -> Descartes Tilburg -> Plato En ga zo maar door... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Ik hou totaal niet van "ontgroeningen".. Blergh..
En volgens mij hebben ze bij ons ook geen echte ontgroeningen behalve de KMW (KennisMakingsWeek)..
|
Ik heb dat altijd al een beetje zielig gevonden...Waarom zou je je laten vernederen gewoon om in die vereniging te 'mogen' zijn...Daarom vind ik het dan ook eerder iets voor mensen die per se ergens willen bijhoren omdat een groep je nu eenmaal veel sterker maakt
![]() En daarbij, die ontgroeningen zijn toch niet meer origineel, ze doen altijd hetzelfde...en soms is het echt mensonwaardig wat ze mensen laten doen gewoon om erbij te mogen horen...Bijvoorbeeld in de studentenverenigingen hier moet je soms sperma van onbekenden drinken, moet je de hele dag met een koe-hoofd aan je nek lopen, word je 4 uur opgesloten in een opengesneden koe-buik die dan weer wordt dichtgenaaid, enzoverder... Wie zich zo laat behandelen, vind ik zielig... (Om dan nog maar te zwijgen van de 'verkoop' van schachten (= nieuwe studentes) : de meisjes worden voor bier verkocht, naargelang hun schoonheid, om persoonlijke 'slaafjes' te worden. Dus je kan al raden: er wordt heel veel geboden voor de mooie meisjes, die dan ook onmiddellijk verkocht raken...terwijl niemand de 'lelijke' meisjes wil kopen... Enfin ik heb er geen medelijden mee, want ze doen het zichzelf aan... |
![]() |
|
Verwijderd
|
hoihoi
ja ik zou daar wel aan meej doen is wel leuk. ik zit op scouting en als je dan bij een nieuwe groep komt dan word je ontgroend en da is wel leuk om te doen. Maar het voor een ander verzinnen is natuurlijk wel het leuks. Maar kzou daar wel aan meej doen hoor is wel lache groetjes Daniella |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
ik kan me écht niet voorstellen dat je het leuk vind om anderen zo te behandelen. ik denk trouwens niet dat je een ontgroening van scouting kunt vergelijken met een ontgroening van een corps, of heb ik het nu helemaal mis?? |
![]() |
|
![]() |
Goed, het blijkt dus dat er twee soorten verenigingen zijn:
1. Met ontgroening 2. Zonder ontgroening We zijn het erover eens dat de reden om bij een vereniging te gaan is: gezelligheid, netwerk, vrienden, baantjes, enz. Voor al deze dingen heb je geen ontgroening of iets dergelijks nodig. Dan is mijn vraag: Welke gek gaat er dan nog bij een vereniging met ontgroening en laat zich (vrijwillig) vernederen? Ieder jaar hoor je dat er weer een paar dodelijke ongevallen zijn gebeurd bij de ontgroening. Dan denk ik echt: Wat voor zieke mensen zetten iemand zo onder druk dat ze zichzelf vrijwillig kapot maken? Nee, dan liever een vereniging zonder ontgroening. Puur om het feit dat de 'leiding' van die vereniging zich niet verlaagt tot het vernederen van mensen voor hun plezier zou ik denken dat daar aardigere mensen rondlopen.
||
Citaat:
![]() het schijnt ook dat ze je met spiritus overgieten, in de fik steken en van de 3e verdieping uit het raam gooien! ![]()
|
Nee, ik zou en zal er ook nooit aan meedoen. Waarom? Omdat ik er geen behoefte aan heb bij zo'n vereniging te zitten en twee omdat ik het gewoon een dom iets vind..
|
zolang het niet te gek word.. nja waarom niet
![]() maar ja, er zijn natuurlijk zat andere manieren om je medestudenten te leren kennen ![]()
|
nee
ik vind ontgroeningen ronduit mensonterend ik kan er absoluut geen enkel sportief element in herkennen. Ontgroeningen vind ik een uiting van het beestachtige en sadistische in de mens. Ik snap ook niet dat mensen een ontgroeningen zouden ondergaan. daarnaast vind ik het doel van een ontgroeningen het niet waard om je zo te laten kwellen. Als je daarna zogenaamde vrienden zou maken met je mede vereniginggangers is dat hypocriet dit zijn dezelfde mensen die je deze vernederingen hebben laten ondergaan, en persoonlijk zou ik niets met ze te maken willen hebben. mensen die zich laten ontgroeningen zijn gewoon wanhopig en contact arm, mensen die ontgroenen zouden tbs moeten krijgen
||
Citaat:
![]() ![]() nou moet ik er eerlijk bij zeggen dat het ook geen ontgroening was... het was t hele weekend FEEST! t enige was we hebben 'moeten' doen was een een of andere idiote groet opzeggen bij de Intro Commissie en een stel domme regeltjes opdreunen. Ik heb nog nooit zo hard gelachen als bij dat voorkomen... en ik was niet de enige ![]() maar eigenlijk is t bij deze vereniging alles mag en niets moet. Enje word als 1e jaars echt niet vernederend behandleld ofzo. Tenminste, niet bij deze vereniging...... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||