Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb een ontzettende hekel aan anglismen en het gebruik van Engelse woorden in het Nederlands, als er tenminste goede Nederlandse woorden voor zijn. Het heeft toch geen nut om 'efficiency' te gaan zeggen als je 'efficiëntie' hebt, helemaal als je toch al geen Engels kunt en dus een verschrikkelijk accent hebt?
Aan de andere kant lees en schrijf ik zelf enorm veel Engels, dus probeer ik soms ook een zin te maken met though erin... alleen hebben we geen woord zoals though in het Nederlands, dus kan dat niet. Anglismen kunnen echter wel leuk zijn als ze expres zijn, als geintje. Bijvoorbeeld 'dat maakt toch helemaal geen zin!' |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Ik stoor me ongelooflijk aan dat ranzige MsN-tAaLtJuh. Mensen die Zo ScHrIjVeN of overal een "j" achter zetten (niej doejn, dat doej ik wel, of zo).
Zo ergerde ik (doe ik het goed Wouter? ![]() ![]() Een afkorting (of "ff") gebruiken, geen probleem, maar sommige mensen... |
![]() |
|
ik probeer altijd zo foutloos mogelijkte typen en verbeter de groote fouten op het forum ook zoveel mogelijk (op MSn wordt dat moeilijker omdat ik daar nogal snel op enter ram
![]()
|
Verwijderd
|
Wat dacht je van dat 'ik ga eten, want honger' dan? Dáár kan ik nou echt gek van worden. In de Tubantia doen ze dat altijd. Maar goed, in de Tubantia kunnen ze toch al niet schrijven, dat is echt rampzalig.
<edit> of 'meest vreemde', zoals hier. Dat slaat toch nergens op, wat is er mis met 'vreemdste'? Weer zo'n angliCIsme. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Zelf maak ik vast wel fouten als ik schrijf of praat, maar dan hoop ik ook maar snel dat mensen er wat over zeggen. Waar ik echt niet tegen kan zijn mensen die zeggen " hij kon hem niet" o.i.d. ![]() Maarja op msn ga ik ook niet aan hoofdletters doen, omdat dat gewoon allemaal te snel gaat. ![]() |
![]() |
|
Ik typ meestal zoals ik praat...dus dan sluipen er wel es taalfoutjes in enzo, en ik ga me er ook niet kapot aan ergeren...
Waar ik me meestal wel aan hou is overal hoofdletters voor zetten...Helaas zet ik meestal op de plek van de komma drie puntjes neer...Verder zondig ik vrijwel niet ![]()
||
Citaat:
![]() Ik spreek en lees ook veel Engels, maar ik probeer het strict gescheiden te houden van het Nederlands. Ik erger me ook aan mensen die anglicismen gebruik. Germanismen kunnen wat mij betreft nog aangezien het Nederlands en het Duits heel nogal zijn aan elkaar. Foutief gebruik van hoofdletters (onderwerp van de zin wordt met hoofdletter geschreven: Wat vind jij van Achteruitkijkspiegtels...) en los geschreven samenstellingen (Baard Groei) ervaar ik evenzo als storend. Bewuste spelfouten kunnen mij echter weinig schelen, ze geven vaak aan dat iets absoluut niet serieus is (roltrappen zijn liev). aan overmatig vervelend gespelde woorden (BrEeZe...(en de rest weet je zelf wel)) erger ik me niet meer. Mocht ik dat doen dan had ik allang zelfmoord gepleegd. Correcte interpunctie en hoofdletters pas ik enkel toe als het over serieuse topics gaat. REIE (oops, btje te lang voor DK maatstaven)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mjah, ik heb toch nog een paar standaardfouten die ik ook echt aanhou, voornamelijk in de spreektaal: i.p.v. 'dan ik (hij, wij, etc)' zeg ik 'als mij'. (Hij is groter als mij, ik ben liever als hem, etc). Erg fout, maar ik kan er niks aan doen, ik woon in Twente ![]() |
![]() |
|
Ik probeer meestal correct nederlands te typen, alsmede te praten
![]() Verder vind ik mijn nederlands best oké over het algemeen.
|
![]() |
dan/als fouten vind ik irriterend en ook ik/mij
(hij is groter als mij... dubbel fout) Ook als mensen werkwoorden verkeerd spellen (d/ t/ dt) of jou/jouw fouten maken. Het zijn gewoon dingen die iedereen goed kan doen met een regeltje leren of ff langer nadenken. Maar ja, ik weet dat het voor sommige mensen blijkbaar heel erg moeilijk is om het goed te doen, dus ik accepteer het meestal maar...
||
Citaat:
![]() Maar ja, ze is ook half-Engels opgevoed eigenlijk, dus ik kan het haar niet kwalijk nemen. Maar als anderen het doen, doe ik het alleen bij mensen waar ik veel mee praat. Anders kom je ook zo zeikerig over. Maar ik ken iemand die gewoon alles standaard met een 'd' doet, omdat dat de meeste kans heeft goed te zijn gezien 't kofschip ![]() (En dat is helemaal niet zo, want persoonsvormen van de tweede en derde persoon zijn toch echt met een 't')
|
Taalperfectionistisch zou ik het niet willen noemen, maar ja, in lichte mate (
![]() Ja, ik heb het zwaar ![]()
||
Ik ben niet echt een taalperfectionist, om de simpele reden dat ik dan vrij ongelukkig met mezelf zou zijn. Maar ik vind het toch wel prettig als mensen zichzelf wat basisschoolregels aanleren.
Als ik fonetisch zou typen, zouden mijn posts praktisch onleesbaar worden. "Ask nie kan kome zalker wel ff belle, kee?" *gruwel* ![]() Maar anglicismen heb ik weinig moeite mee, mits ze goed gebruikt worden. Of omdat ik het doe, sue me. Citaat:
![]()
|
Niet perfectionistisch, maar ik kan me wel ergeren aan mensen die niet goed nederlands schrijven. Als er mensen zijn bij mij op t HBO die nog steeds een 2 halen voor een spellingstoets Nederlands. Als mensen op msn constant "jouw" schrijven in plaat van jou, of ik wordt. Ja ik erger me er wel aan maar in zekere mate. We maken allemaal nog wel eens een foutje denk ik maar echt domme fouten, daar erger ik me aan.
O ja waar ik wel een hekel aan heb is mensen die expres fout Nederlands schrijven zo van: jaaaaah vint je dat niet leuk ofzow en breezertaal natuurlijk. |
![]() |
|
ik heb er ook al aan moeten wennen dat mensen nooit een punt zetten aan het eind van een zin dat leest toch ook niet lekker of wel zo zonder interpunctie maar ja wat doe je eraan ze blijven het toch doen
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
REIE
|
|