Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2002, 09:20
Jij-Jij
Jij-Jij is offline
Wat vind jij van taalperfectionisme?
Engageer je jezelf ook in dergelijke akties om de puurheid en schoonheid van de Nederlandse taal te behouden? Vind je taalperfectionisme en taalpurisme ook niet ontzettend sexy? Ik val regelmatig op vrouwen niet dié maar omdat ze taalperfectionist zijn. Jam. Aarbeienjam!

BTW: Let niet op mijn Anglicismen/Zeugma's
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2002, 09:22
Boogie
Boogie is offline
Ik probeer wel zo fout mogelijk te schrijven/typen, maar uiteraard lukt dat niet altijd
Zeker niet als ik afkortingen als iig, idd etc. ga gebruiken.
Oud 18-12-2002, 11:01
Verwijderd
Daar heb ik in zeer lichte mate last van. Als ik msn dan let ik niet bepaald op het maken van goede zinnen, maar sommige taalfouten vind ik wel verschrikkelijk om aan te horen.
Als ik dan een keertje iemand hoor die "dan ik" zegt in plaats van "als mij" dan vind ik dat geweldig..
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 11:07
Verwijderd
Ik ben taalpurist in hart en nieren. Ik gebruik graag spreekwoorden en uitdrukkingen en kan het niet uitstaan wanneer mensen werkwoorden incorrect vervoegen of gewoon een foute woordkeus hebben. Ook vind het het langzamerhand doorspekt raken van de Nederlandse taal met Engelse uitdrukkingen echt verschrikkelijk (denk aan het woord 'manager', het duikt te pas en te onpas op).

Ik ben niet zo rechtlijnig dat ik élke taalevolutie afkeur, maar bepaalde ontwikkelingen vind ik toch wel uitermate twijfelachtig, zoals de opkomst van de uitdrukking 'ik irriteer me ergens aan'. Dat is een van de grootste fouten die je kunt maken. Het is óf 'ik erger me ergens aan' óf 'iets irriteert me'. Maar geen vaag mengelmoesje van die twee.

Verder: fout vervoegen van het werkwoord: kunnen. Mensen schijnen het nogal leuk te vinden om te schrijven 'je kan het zo doen'. Het is nog altijd 'je KUNT het zo doen'. Deze fout zie je soms zelfs in de landelijke dagbladen. Verschrikkelijk.

*puke*
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 11:12
Verwijderd
Offtopic: @Nare Man, wat heb jij met annemarie?

ontopic:
Ik ben niet echt taalperfectionistisch. Probeer wel zo goed mogelijk te schrijven qua spelling, en probeer ook wel goede zinnen te maken, maar als ik een foutje maak, denk ik niet van j*zus wat ongelooflijk verschrikkelijk...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 11:45
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Ik probeer wel zo fout mogelijk te schrijven/typen
Dat is ook een manier hè.

Ik kan er ook niet tegen als mensen heel storende taalfouten maken. En ik vind iets al gauw storend. Fonetisch mag wel, dat is tenminste nog bewust fout gedaan.
Oud 18-12-2002, 12:18
Verwijderd
Citaat:
vleermuissie schreef:
Offtopic: @Nare Man, wat heb jij met annemarie?
Da's een ontzettend lieve vriendin van me
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:31
Verwijderd
Ik heb een ontzettende hekel aan anglismen en het gebruik van Engelse woorden in het Nederlands, als er tenminste goede Nederlandse woorden voor zijn. Het heeft toch geen nut om 'efficiency' te gaan zeggen als je 'efficiëntie' hebt, helemaal als je toch al geen Engels kunt en dus een verschrikkelijk accent hebt?
Aan de andere kant lees en schrijf ik zelf enorm veel Engels, dus probeer ik soms ook een zin te maken met though erin... alleen hebben we geen woord zoals though in het Nederlands, dus kan dat niet.

Anglismen kunnen echter wel leuk zijn als ze expres zijn, als geintje. Bijvoorbeeld 'dat maakt toch helemaal geen zin!'
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:36
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Morgan schreef:
anglismen
Anglicisme (Sorry, verbetertic )
Citaat:
Aan de andere kant lees en schrijf ik zelf enorm veel Engels, dus probeer ik soms ook een zin te maken met though erin... alleen hebben we geen woord zoals though in het Nederlands, dus kan dat niet.
Tsja, als je half in het Engels denkt krijg je dat. Net als sinds gebruiken in plaats van omdat.
Citaat:
Anglismen kunnen echter wel leuk zijn als ze expres zijn, als geintje. Bijvoorbeeld 'dat maakt toch helemaal geen zin!'
Oud 18-12-2002, 12:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:

Ik ben niet zo rechtlijnig dat ik élke taalevolutie afkeur, maar bepaalde ontwikkelingen vind ik toch wel uitermate twijfelachtig, zoals de opkomst van de uitdrukking 'ik irriteer me ergens aan'. Dat is een van de grootste fouten die je kunt maken. Het is óf 'ik erger me ergens aan' óf 'iets irriteert me'. Maar geen vaag mengelmoesje van die twee.

Het is toch zich ergeren en irriteren.. zich irriteren bestaat volgens mij ook niet hoor..
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 12:56
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
Milk schreef:
Het is toch zich ergeren en irriteren.. zich irriteren bestaat volgens mij ook niet hoor..
Dat staat er toch ook niet. Me is in het voorbeeld van nare man een lijdend voorwerp, oftewel: ook niet wederkerend gebruikt. Verder zeg je precies hetzelfde als hij.
Oud 18-12-2002, 12:59
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Jij-Jij schreef:
Wat vind jij van taalperfectionisme?
Engageer je jezelf ook in dergelijke akties om de puurheid en schoonheid van de Nederlandse taal te behouden?
't Is zo vermoeiend als mensen dat doen. :/
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 13:13
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
nare man schreef:
En Hans de Booy is een goede vriend?
Oud 18-12-2002, 13:14
Verwijderd
Ik stoor me ongelooflijk aan dat ranzige MsN-tAaLtJuh. Mensen die Zo ScHrIjVeN of overal een "j" achter zetten (niej doejn, dat doej ik wel, of zo).

Zo ergerde ik (doe ik het goed Wouter? ) me laatst ongelooflijk aan Lammuh_eikol (of hoe die gast ook maar heet). Ongelooflijk irritant taalgebruik.

Een afkorting (of "ff") gebruiken, geen probleem, maar sommige mensen...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 13:29
Verwijderd
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
En Hans de Booy is een goede vriend?
Nee, da's mijn oom
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 13:36
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
nare man schreef:
Nee, da's mijn oom
Ok.
'Zit' Annemarie ook op het forum?
Oud 18-12-2002, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Dminor schreef:
Anglicisme (Sorry, verbetertic )
Ah, ci vergeten, schaam ik mij niet

En dat sinds verkeerd gebruiken valt bij mij nog mee... eventueel en eventually is pas erg
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:09
WolterB
WolterB is offline
ik probeer altijd zo foutloos mogelijkte typen en verbeter de groote fouten op het forum ook zoveel mogelijk (op MSn wordt dat moeilijker omdat ik daar nogal snel op enter ram )
Oud 18-12-2002, 14:10
Verwijderd
Wat dacht je van dat 'ik ga eten, want honger' dan? Dáár kan ik nou echt gek van worden. In de Tubantia doen ze dat altijd. Maar goed, in de Tubantia kunnen ze toch al niet schrijven, dat is echt rampzalig.

<edit> of 'meest vreemde', zoals hier. Dat slaat toch nergens op, wat is er mis met 'vreemdste'? Weer zo'n angliCIsme.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:16
Jij-Jij
Jij-Jij is offline
Want honger?

LOL!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Jij-Jij schreef:
Want honger?

LOL!
Ken je dat niet?! Dat hoor ik te pas en te onpas de laatste paar jaar... het is echt verschrikkelijk, telegramstijl in doodnormale artikelen. Kan ook nog met dubbele punt erbij:

'Ik ga eten, want: honger'.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:47
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
Morgan schreef:

'Ik ga eten, want: honger'.
Als mensen dat doen...

Zelf maak ik vast wel fouten als ik schrijf of praat, maar dan hoop ik ook maar snel dat mensen er wat over zeggen. Waar ik echt niet tegen kan zijn mensen die zeggen " hij kon hem niet" o.i.d. Of gewoon; "Hij heb" . Dan erger ik me helemaal dood.

Maarja op msn ga ik ook niet aan hoofdletters doen, omdat dat gewoon allemaal te snel gaat.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 14:53
Quiana
Quiana is offline
Uhm, ik ben heel slecht in wwspelling ed..
Maar meestal probeer ik wel
zo goed mogelijk te schrijven.
Oud 18-12-2002, 15:18
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Ik ben verschrikkelijk perfectionistisch, ook als ik schrijf.
Alhoewel ik op msn toch kies voor een grotere typsnelheid....
Oud 18-12-2002, 15:26
snoopy
snoopy is offline
ik heb best wel een hekel aan de "domme" fouten. En dan bedoel ik dus niet een typfout, of een afkorting als idd. Maar wat hierboven ook al stond; "ik kon hem niet", vind ik echt afschuwelijk!
Oud 18-12-2002, 15:27
ScarletWithin
ScarletWithin is offline
Ik typ meestal zoals ik praat...dus dan sluipen er wel es taalfoutjes in enzo, en ik ga me er ook niet kapot aan ergeren...
Waar ik me meestal wel aan hou is overal hoofdletters voor zetten...Helaas zet ik meestal op de plek van de komma drie puntjes neer...Verder zondig ik vrijwel niet
Oud 18-12-2002, 15:29
Dminor
Dminor is offline
Tsja, mijn moeder heeft een raar trekje zinnen te maken als: 'Heb je zin om naar buiten?'
Oud 18-12-2002, 15:37
REIE
REIE is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Though kan je soms met evenwel, maar, toch, niettegenstaande vertalen en indien dat niet lukt; "Tough toenails!"
Ik spreek en lees ook veel Engels, maar ik probeer het strict gescheiden te houden van het Nederlands. Ik erger me ook aan mensen die anglicismen gebruik. Germanismen kunnen wat mij betreft nog aangezien het Nederlands en het Duits heel nogal zijn aan elkaar.
Foutief gebruik van hoofdletters (onderwerp van de zin wordt met hoofdletter geschreven: Wat vind jij van Achteruitkijkspiegtels...) en los geschreven samenstellingen (Baard Groei) ervaar ik evenzo als storend.
Bewuste spelfouten kunnen mij echter weinig schelen, ze geven vaak aan dat iets absoluut niet serieus is (roltrappen zijn liev). aan overmatig vervelend gespelde woorden (BrEeZe...(en de rest weet je zelf wel)) erger ik me niet meer. Mocht ik dat doen dan had ik allang zelfmoord gepleegd.
Correcte interpunctie en hoofdletters pas ik enkel toe als het over serieuse topics gaat.

REIE

(oops, btje te lang voor DK maatstaven)
Oud 18-12-2002, 15:54
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
Though kan je soms met evenwel, maar, toch, niettegenstaande vertalen en indien dat niet lukt; "Tough toenails!"
Ik spreek en lees ook veel Engels, maar ik probeer het strict gescheiden te houden van het Nederlands. Ik erger me ook aan mensen die anglicismen gebruik. Germanismen kunnen wat mij betreft nog aangezien het Nederlands en het Duits heel nogal zijn aan elkaar.
Foutief gebruik van hoofdletters (onderwerp van de zin wordt met hoofdletter geschreven: Wat vind jij van Achteruitkijkspiegtels...) en los geschreven samenstellingen (Baard Groei) ervaar ik evenzo als storend.
Bewuste spelfouten kunnen mij echter weinig schelen, ze geven vaak aan dat iets absoluut niet serieus is (roltrappen zijn liev). aan overmatig vervelend gespelde woorden (BrEeZe...(en de rest weet je zelf wel)) erger ik me niet meer. Mocht ik dat doen dan had ik allang zelfmoord gepleegd.
Correcte interpunctie en hoofdletters pas ik enkel toe als het over serieuse topics gaat.

REIE

(oops, btje te lang voor DK maatstaven)
serieuze En dat oops op z'n engels vind ik ook echt niet kunnen, we wonen in Nederland en zeggen hier gewoon OEPS.

Mjah, ik heb toch nog een paar standaardfouten die ik ook echt aanhou, voornamelijk in de spreektaal: i.p.v. 'dan ik (hij, wij, etc)' zeg ik 'als mij'. (Hij is groter als mij, ik ben liever als hem, etc). Erg fout, maar ik kan er niks aan doen, ik woon in Twente De deur staat bij ons ook los enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 16:19
Pla
Pla is offline
Ik ben niet zo een taalperfectionist..
Ik maak zelf veel te veel fouten om een perfectionist in de Nederlandse taal te zijn...
Het zal me dan ook nix verbazen dat hier al 5 fouten in staan
Jaaa ik weet het, het is niks. Maar dat is automatisme
Oud 18-12-2002, 18:38
p-chez
p-chez is offline
Ik probeer meestal correct nederlands te typen, alsmede te praten maar soms, als 't bijvoorbeeld 4 uur 's nachts is, en ik zit op IRC of zo, dan wil het nog wel eens voorkomen dat het wat minder netjes is.

Verder vind ik mijn nederlands best oké over het algemeen.
Oud 18-12-2002, 19:47
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
dan/als fouten vind ik irriterend en ook ik/mij
(hij is groter als mij... dubbel fout)
Ook als mensen werkwoorden verkeerd spellen (d/ t/ dt)
of jou/jouw fouten maken.
Het zijn gewoon dingen die iedereen goed kan doen met een regeltje leren of ff langer nadenken.
Maar ja, ik weet dat het voor sommige mensen blijkbaar heel erg moeilijk is om het goed te doen, dus ik accepteer het meestal maar...
Oud 18-12-2002, 20:18
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Als er iemand een d/t fout maakt verbeter ik die direct, zelfs in de meest serieuze gesprekken
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:25
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef:
Als er iemand een d/t fout maakt verbeter ik die direct, zelfs in de meest serieuze gesprekken
Ik heb het maar opgegeven. Mijn bijna-vriendin doet het gewoon consequent fout, en daar heb ik dan maar mee leren leven
Maar ja, ze is ook half-Engels opgevoed eigenlijk, dus ik kan het haar niet kwalijk nemen.
Maar als anderen het doen, doe ik het alleen bij mensen waar ik veel mee praat. Anders kom je ook zo zeikerig over.
Maar ik ken iemand die gewoon alles standaard met een 'd' doet, omdat dat de meeste kans heeft goed te zijn gezien 't kofschip
(En dat is helemaal niet zo, want persoonsvormen van de tweede en derde persoon zijn toch echt met een 't')
Oud 18-12-2002, 20:32
Optima
Optima is offline
1 woord: esthetiek

een hint: ik studeer nederlands
Oud 18-12-2002, 20:44
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
en zit ze toevallig ook op het forum, en heet ze hier bloempjuh?
of niet?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 21:47
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Taalperfectionistisch zou ik het niet willen noemen, maar ja, in lichte mate () heb ik daar wel last van geloof ik. Ik erger me aan mensen die spelfouten maken en ik heb ook altijd de drang die dan te gaan verbeteren (wat blijkbaar heel ergerlijk is voor die mensen). Ook kan ik het niet uitstaan als ik zelf ergens een fout typ en die dan later opmerk... Dat MOET gewoon verbeterd worden, eerder heb ik geen rust.
Ja, ik heb het zwaar
Oud 18-12-2002, 22:55
Kleine A*
Kleine A* is offline
ik praat gewoon netjes ABN, ik heb n hekel aan mensen die ordinair praten
Oud 19-12-2002, 05:28
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik ben niet echt een taalperfectionist, om de simpele reden dat ik dan vrij ongelukkig met mezelf zou zijn. Maar ik vind het toch wel prettig als mensen zichzelf wat basisschoolregels aanleren.

Als ik fonetisch zou typen, zouden mijn posts praktisch onleesbaar worden.

"Ask nie kan kome zalker wel ff belle, kee?"

*gruwel*

Maar anglicismen heb ik weinig moeite mee, mits ze goed gebruikt worden.
Of omdat ik het doe, sue me.

Citaat:
Optima schreef:
1 woord: esthetiek

No offense, maar ik hoop niet dat jouw docenten geregeld jouw posts lezen.
Oud 19-12-2002, 07:48
miro
miro is offline
Niet perfectionistisch, maar ik kan me wel ergeren aan mensen die niet goed nederlands schrijven. Als er mensen zijn bij mij op t HBO die nog steeds een 2 halen voor een spellingstoets Nederlands. Als mensen op msn constant "jouw" schrijven in plaat van jou, of ik wordt. Ja ik erger me er wel aan maar in zekere mate. We maken allemaal nog wel eens een foutje denk ik maar echt domme fouten, daar erger ik me aan.

O ja waar ik wel een hekel aan heb is mensen die expres fout Nederlands schrijven zo van: jaaaaah vint je dat niet leuk ofzow en breezertaal natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 08:54
Dminor
Dminor is offline
ik heb er ook al aan moeten wennen dat mensen nooit een punt zetten aan het eind van een zin dat leest toch ook niet lekker of wel zo zonder interpunctie maar ja wat doe je eraan ze blijven het toch doen
Oud 19-12-2002, 10:55
RoSaLiNi
RoSaLiNi is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
en zit ze toevallig ook op het forum, en heet ze hier bloempjuh?
of niet?
(roos)

NEe dat is ze niet hoor
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef:
En niet zonder reden, zo te lezen
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 12:03
a new noise
a new noise is offline
Zo ken ik er nog eentje : 'overnieuw'.

Nokken met dat woord. Zeg dan óf 'iets over doen' of 'iets opnieuw doen'.

ohja en ik haat dat alto-taaltje
Oud 19-12-2002, 12:33
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Wat fouten van anderen betreft; ik erger me daar (gelukkig) niet aan.
Oud 19-12-2002, 15:20
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Maar anglicismen heb ik weinig moeite mee, mits ze goed gebruikt worden.

No offense, maar ik hoop niet dat jouw docenten geregeld jouw posts lezen.
En Amerikanismen doen me nog heviger walgen. 't is met een C
Oud 19-12-2002, 15:22
REIE
REIE is offline
Citaat:
p-chez schreef:
Ik probeer meestal correct nederlands te typen, alsmede te praten maar soms, als 't bijvoorbeeld 4 uur 's nachts is, en ik zit op IRC of zo, dan wil het nog wel eens voorkomen dat het wat minder netjes is.

Verder vind ik mijn nederlands best oké over het algemeen.
p-chez op feedback :

Citaat:
p-chez schreef:
So what, who cares dat dit topic er 'AL' 2 keer is geweest. Dat is twee keer op de dui-zen-den topics op dit forum.

Then again, waarschijnlijk is over ALLES al wel eens een topic geweest, dus kun je overal wel zoek-met-de-search gaan roepen, maar daar heeft dus niemand wat aan. Dan kun je het forum net zo goed opdoeken, en een archief neerzetten waar je alleen maar in kunt zoeken.
No offence, ik kwam dit toevallig tegen.

REIE
Oud 19-12-2002, 17:56
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
ach, lekker boeiend
Reageren

Regels voor berichten