Hoi allemaal!
Ik vroeg me af wat iedereen hier van kostscholen vindt. Al vanaf dat ik klein was vond ik kostscholen altijd wel een beetje eng, wat vast komt door het negatieve imago dat kostscholen in films altijd toebedeeld krijgen: er zijn zat films waar kostscholen worden afgebeeld als scholen die onmenselijk streng zijn, kinderen mishandelen en dergelijke. Nou hoeft dat niet altijd zo te zijn, maar toch blijft dat negatieve beeld over kostscholen altijd in mijn gedachten zitten.
Ik heb gehoord van mijn moeder dat kostscholen erg 'in' zijn in België, dat veel ouders hun kinderen naar een kostschool sturen. "En waarom?" vraag ik me af. Zijn ze te lui om hun eigen kinderen op te voeden en laten ze dus de opvoeding van hun kinderen aan anderen over (net zoals dat vroeger bij de adel het geval was)? Of sturen ze hun kinderen gewoon naar een kostschool omdat ze onhandelbaar zijn? Ik weet het niet.
Ik denk dat vooral de ouders er voordeel aan hebben als ze hun kinderen naar kostscholen sturen; zij hoeven zich dan niet zoveel met hun kind te bemoeien. Echter, hun kinderen hebben meer nadelen dan voordelen: de kinderen zullen nooit een normaal gezinsleven kennen en ook weinig liefde kennen, wat ertoe zal leiden dat ze later als volwassene maar moeilijk relaties aan kunnen gaan, omdat ze niet geleerd hebben wat het is om van iemand te houden en wat het is om geliefd te zijn. Ze groeien op tot volwassenen die zich emotioneel maar moeilijk kunnen uiten, waardoor veel relaties zullen mislukken en ze uiteindelijk een ongelukkig leven leiden (en sommigen zullen misschien zelfs zelfmoord plegen). Enzovoorts.
Zo zie ik dat dus. Ik vind kostscholen dus niet goed, en zeker niet voor de kinderen.
En jullie? Ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Groetjes,
Ripper