Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2003, 13:26
Severus
Severus is offline
Hoi allemaal!

Ik vroeg me af wat iedereen hier van kostscholen vindt. Al vanaf dat ik klein was vond ik kostscholen altijd wel een beetje eng, wat vast komt door het negatieve imago dat kostscholen in films altijd toebedeeld krijgen: er zijn zat films waar kostscholen worden afgebeeld als scholen die onmenselijk streng zijn, kinderen mishandelen en dergelijke. Nou hoeft dat niet altijd zo te zijn, maar toch blijft dat negatieve beeld over kostscholen altijd in mijn gedachten zitten.

Ik heb gehoord van mijn moeder dat kostscholen erg 'in' zijn in België, dat veel ouders hun kinderen naar een kostschool sturen. "En waarom?" vraag ik me af. Zijn ze te lui om hun eigen kinderen op te voeden en laten ze dus de opvoeding van hun kinderen aan anderen over (net zoals dat vroeger bij de adel het geval was)? Of sturen ze hun kinderen gewoon naar een kostschool omdat ze onhandelbaar zijn? Ik weet het niet.

Ik denk dat vooral de ouders er voordeel aan hebben als ze hun kinderen naar kostscholen sturen; zij hoeven zich dan niet zoveel met hun kind te bemoeien. Echter, hun kinderen hebben meer nadelen dan voordelen: de kinderen zullen nooit een normaal gezinsleven kennen en ook weinig liefde kennen, wat ertoe zal leiden dat ze later als volwassene maar moeilijk relaties aan kunnen gaan, omdat ze niet geleerd hebben wat het is om van iemand te houden en wat het is om geliefd te zijn. Ze groeien op tot volwassenen die zich emotioneel maar moeilijk kunnen uiten, waardoor veel relaties zullen mislukken en ze uiteindelijk een ongelukkig leven leiden (en sommigen zullen misschien zelfs zelfmoord plegen). Enzovoorts.

Zo zie ik dat dus. Ik vind kostscholen dus niet goed, en zeker niet voor de kinderen.

En jullie? Ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.

Groetjes,

Ripper
Oud 13-04-2003, 13:32
Verwijderd
ik heb een halfjaartje in een internaat in Baarn gewoond. Was toen nodig. Het was best leuk eigenlijk. Leuke mensen ontmoet, maar ik denk dat het op de lange duur niet goed is voor kinderen.

Je krijgt gewoon geen ouderlijke liefde. Je hebt begeleiders die echt wel ok zijn, maar je krijgt geen knuffel of kus als je dat even nodig hebt. Ook al staan ze voor je klaar.

Verder heb je weinig privacy. je hebt wel een eigen kamer, maar als je daar continu zit krijg je gezeur, dat je je afzondert. Voor mensen die graag alleen zijn is het wel lastig.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 14:16
Thomas
Thomas is offline
Ik ben het met Ripper eens. De laksheid van de gemiddelde mens is tegenwoordig niet normaal groot.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 14:21
the tourist
the tourist is offline
Voor een jaartje lijkt het me best leuk eigenlijk.

Maar idd, ik denk dat het voor het kind wel beter is om thuis op te groeien. Alleen als de ouders nooit thuis zijn, is het misschien voor het kind beter/leuker.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 15:04
Quiana
Quiana is offline
Ben het eens met wat je zegt;
de ouders hebben er meer voordeel aan dan de kinderen.
Kinderen hebben (gezins)liefde nodig,
juist dan is het ontzettend belangrijk..
Denk dat je op een kostschool toch (te) weinig
persoonlijke aandacht krijgt, iets wat wel nodig is..
Oud 13-04-2003, 15:35
*A
*A is offline
het idee dat ik van die scholen heb is dat ze erg streng zijn, maar dat lijkt me wel goed voor het kind enzo, dan worden ze tenminste ijverig en maken hun huiswerk enzo
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Appel Shampoo schreef op 13-04-2003 @ 16:35:
het idee dat ik van die scholen heb is dat ze erg streng zijn, maar dat lijkt me wel goed voor het kind enzo, dan worden ze tenminste ijverig en maken hun huiswerk enzo
nee
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 15:42
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Appel Shampoo schreef op 13-04-2003 @ 16:35:
dan worden ze tenminste ijverig en maken hun huiswerk enzo
Dat kan ook zonder kostschool.
Oud 13-04-2003, 15:43
*A
*A is offline