Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2003, 07:35
Lord_Tomahawk
Lord_Tomahawk is offline
kan iemand ons vertellen waar we informatie over middelpunt zoekende kracht kunnen vinden? We hebben alles al geprobeerd maar we kunnen niks vinden. Please help us.

(zeg trouwens niet 'google' want dat hebben we al vaak zat geprobeerd).

Dankjewel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 11:07
blablalou
blablalou is offline
hallo lt,

Bekijk...
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/cf.html#cf
... misschien bruikbaar?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 15:00
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Hallo Lord_Tomahawk,

Ik zal je proberen wat uit te leggen over middelpunt zoekende krachten, misschien heb je er wat aan en kun je er verder mee komen...

Middelpuntzoekende krachten zijn nodig om een voorwerp/deeltje een (deel van) cirkelbeweging uit te laten voeren. De kracht is naar het middelpunt van de cirkel gericht en je kunt deze kracht berekenen met de formule F(mpz)=m.v/(r^2)

Stel je wilt een auto door een bocht laten gaan, dan zal er op de auto een middelpuntzoekende kracht moeten werken, anders gaat hij rechtdoor. De wrijvingskrachten werken in dit geval als middelpuntzoekende kracht. Ander voorbeeld: je wilt een steen aan een touw boven je hoofd rondslingeren: ook hiervoor is een middelpuntzoekende kracht nodig. Er zijn nog meer formule voor de middelpuntzoekende kracht (meestal gegeven door F(mpz)) zoals (4(pi^2).m.r)/(T^2) maar van wat ik weet is de eerst genoemde (zie hierboven) de meest doorgaanse, en de meest gebruikte. Om je een verdere indruk te geven: ook de beweging van de maan om de aarde verloopt onder invloed van een middelpuntzoekende kracht.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 10:56
Lord_Tomahawk
Lord_Tomahawk is offline
Bedankt voor jullie hulp. Dit kwam allebei goed van pas.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:31
damaetas
damaetas is offline
de middelpuntzoekende kracht? was dat niet een pseudokracht en dus maar gewoon een effect dat je waarneemt.
of was dat die andere (middelpuntvliedende)

pfrt. schaam schaam dit was mijn leerstof van vorig semester
Oud 31-03-2003, 17:49
darthraver
darthraver is offline
Citaat:
damaetas schreef op 31-03-2003 @ 18:31:
de middelpuntzoekende kracht? was dat niet een pseudokracht en dus maar gewoon een effect dat je waarneemt.

Volgens mij was dat die andere ja (middelpuntvliednde)
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 17:51
bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
damaetas schreef op 31-03-2003 @ 18:31:

De middelpuntsvliedende kracht is een reactiekracht... de zoveelste wet van Newton he, actie en reactie
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 18:16
Verwijderd
Citaat:
bulbanos schreef op 31-03-2003 @ 18:51:
De middelpuntsvliedende kracht is een reactiekracht... de zoveelste wet van Newton he, actie en reactie
de 3e

de middelpuntzoekende kracht is een schijnkracht (of hoe dat ook heet). Die wordt gevormd door een of een combinatie van andere krachten.
Als je bijvoorbeeld een bierglas aan een touwtje om je heen laat slingeren wordt de middelpuntzoekende kracht gevormd als je de spankracht in het touw en de zwaartekracht als vectoren optelt.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 18:29
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 31-03-2003 @ 19:16:
de 3e

de middelpuntzoekende kracht is een schijnkracht (of hoe dat ook heet). Die wordt gevormd door een of een combinatie van andere krachten.
Als je bijvoorbeeld een bierglas aan een touwtje om je heen laat slingeren wordt de middelpuntzoekende kracht gevormd als je de spankracht in het touw en de zwaartekracht als vectoren optelt.
ja dat bedoelde ik nu zé

applausje voor floris
Oud 31-03-2003, 18:35
Verwijderd
Citaat:
damaetas schreef op 31-03-2003 @ 19:29:
ja dat bedoelde ik nu zé

applausje voor floris
jij zei anders wel dat je nog zat te twijfelen tussen die 2 hoor
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 12:38
darthraver
darthraver is offline
Nja, ik dacht toch echt dat middelpuntvliedende kracht een schijnkracht was omdat het een combinatie is van de middelpuntezoekende kracht en de eerste wet van Newton (voorwerp blijft rechtdoorbewegen in een rechte lijn). Want zwaartekracht heeft er toch niks mee te maken? Als je in de ruimte bent, zijn die 2 krachten er nog steeds.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 13:03
Verwijderd
Citaat:
darthraver schreef op 01-04-2003 @ 13:38:
Nja, ik dacht toch echt dat middelpuntvliedende kracht een schijnkracht was omdat het een combinatie is van de middelpuntezoekende kracht en de eerste wet van Newton (voorwerp blijft rechtdoorbewegen in een rechte lijn). Want zwaartekracht heeft er toch niks mee te maken? Als je in de ruimte bent, zijn die 2 krachten er nog steeds.
als je een voorwerp aan een touw rondjes laat draaien, werkt de zwaartekracht en de spankracht direct op het voorwerp. die kun je dus meteen tekenen.
Als je dan die twee krachten als vectoren optelt, dus een parallellogram van maakt, kun je in het midden een horizontaal pijltje trekken die precies naar het midden wijst. dat is dan de middelpuntzoekende kracht. Dat is dus een kracht die je construeert uit 2 andere.
De middelpuntvliedende kracht kan ook heel goed een schijnkracht zijn, dat is dan dus de reactiekracht van de middelpuntzoekende kracht.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2003, 14:02
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 31-03-2003 @ 19:35:
jij zei anders wel dat je nog zat te twijfelen tussen die 2 hoor
ja maar dat van die schijnkracht die door de som van andere krachten w gevormd
Reageren

Regels voor berichten