Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2003, 19:20
Veer
Veer is offline
Waarom verkiest de VRT (Belgische tv) voor de standaardtaal. In welke programma's moet de standaardtaal zeker worden gebruikt ?

In welke programma's kunnen dialect en tussentaal ?

Wie helpt mij a.u.b.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2003, 09:48
Boogie
Boogie is offline
Het is logisch dat een nationale omroep een taal kiest die zo veel mogelijk mensen kunnen verstaan. Dat sommige programma's (bijvoorbeeld komedies op VTM) in bijvoorbeeld het Antwaarps zijn, verbaasd mij, omdat ik eraan twijfel of dat geen mensen ervan weerhoudt naar die programma's te kijken.

Lokale omroepen zouden wel in het dialect kunnen, iets wat in Nederland weinig gebeurt.
Oud 25-03-2003, 12:49
Veer
Veer is offline
Dank je voor de hulp, ik heb de VRT zelf om informatie gevraagd en gekregen. Toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 15:08
faan
faan is offline
Hmm, L1 (Limburg) heeft een eigen kanaal. Dat is bij interviews in het Limburgs.
Oud 25-03-2003, 18:00
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
faen schreef op 25-03-2003 @ 16:08:
Hmm, L1 (Limburg) heeft een eigen kanaal. Dat is bij interviews in het Limburgs.
Grapjas. Als alle Limburgers eens allemaal dat Limburgs zouden kunnen verstaan... Er bestaat geen standaard Limburgs, alle dialecten worden als één dialect gezien. Zelfs de Stadsomroep Venlo is in het Nederlands, omdat er een te groot verschil is tussen de dialecten in de gemeente Venlo!
Met citaat reageren
Oud 25-03-2003, 19:50
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
A loved one schreef op 25-03-2003 @ 19:00:
Grapjas. Als alle Limburgers eens allemaal dat Limburgs zouden kunnen verstaan... Er bestaat geen standaard Limburgs, alle dialecten worden als één dialect gezien. Zelfs de Stadsomroep Venlo is in het Nederlands, omdat er een te groot verschil is tussen de dialecten in de gemeente Venlo!
dat er groot verschil is tussen noord en zuid limburg is waar, maar er is echt geen te groot verschil tussen de dialecten in de gemeente Venlo.

En het dialect van L1 is redelijk zuid-limburgs, maar kan het nog steeds makkelijk volgen
Oud 26-03-2003, 17:51
kirsten
kirsten is offline
Citaat:
Veer schreef op 24-03-2003 @ 20:20:
Waarom verkiest de VRT (Belgische tv) voor de standaardtaal. In welke programma's moet de standaardtaal zeker worden gebruikt ?

In welke programma's kunnen dialect en tussentaal ?

Wie helpt mij a.u.b.
De VRT heeft van aan haar oprichting (in de jaren 50, denk ik) ernaar gestreeft om het Standaardnederlands (toen nog ABN) te promoten. Wat in die tijd wel nodig was, omdat nagenoeg niemand standaardnederlands kon praten (verstaan wel).
De mensen die op TV komen op dit kanaal spreken dus allemaal standaardtaal (behalve de geinterviewden, natuurlijk, tenzij die ook standaardtaal kennen). Van mensen zoals Sergio kan je zoiets natuurlijk niet verwachten, maar de presentators van quizzen, spelletjes, het journaal (dat zou altijd in standaardtaal moeten) en andere programma's spreken standaardtaal.
Tussentaal zordt bijvoorbeeld gebruikt in FC De Kampioenen, Thuis (waar een hele schakering van taal in komt, naargelang van het niveau van het personage. Frank bijvoorbeeld heeft een Antwerpse tongval, terwijl Marjan en haar man een mooie versie van tussentaal spreken (ze spreken van "gij" en dat is tussentaal)). Andere series zijn helemaal in de standaardtaal zoals Flikken en Windkracht 10.
VTM is geen goed voorbeeld, want het is een commerciele zender en dus niet bekommerd om de taal die ze spreken. Behalva de nieuwslezers, die een hele mooie versie van tussentaal spreken (behalve Birgit Van Mol, maar die werkte een tijdje bij de VRT, dus daar heeft ze strandaardtaal geleerd), is er nagenoeg niemand op dat kanaal die mooi Nederlands spreekt. Ze proberen wel, maar het lukt nog niet zo goed.
De series in het Antwaarps hebben wel hun charme, vind ik. Dialect zou meer gepromoot moeten worden. Dialect is geen taboe, SN is niet beter, tussentaal is niet slechter, ze moeten gewoon naast elkaar kunnen bestaan en het moet mogelijk zijn voor iemand van te weten wanneer hij dialect, tussentaal of eventueel SN kan spreken.
Oud 26-03-2003, 18:15
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 25-03-2003 @ 20:50:
dat er groot verschil is tussen noord en zuid limburg is waar, maar er is echt geen te groot verschil tussen de dialecten in de gemeente Venlo.

En het dialect van L1 is redelijk zuid-limburgs, maar kan het nog steeds makkelijk volgen
1. Er is naar mijn mening wel een groot verschil. Blijkbaar is de Stadsomroep het met mij eens, aangezien zij dus gewoon Nederlands praten. Dat de mensen soms in hun dialect terugpraten, daar gaat het niet om De interviews worden in het Nederlands gehouden. Ze zetten het geschreven nieuws toch ook niet in het Limburgs?

2. Nogmaals: ze praten geen dialect bij L1. Dat is gewoon niet waar. Een Zuid-Limburgs accent zullen ze daar natuurlijk wel hebben, maar, stel je voor, dat iemand uit Kerkrade daar dialect gaat praten! Daar komt Zuid-Limburg zelf nog niet eens uit, laat staan Noord-Limburg.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 19:57
faan
faan is offline
omg, in interviews proberen ze wel plat te kalle
Oud 26-03-2003, 20:48
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
faen schreef op 26-03-2003 @ 20:57:
omg, in interviews proberen ze wel plat te kalle
Wat probeer je nou te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2003, 20:55
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
A loved one schreef op 26-03-2003 @ 19:15:
1. Er is naar mijn mening wel een groot verschil. Blijkbaar is de Stadsomroep het met mij eens, aangezien zij dus gewoon Nederlands praten. Dat de mensen soms in hun dialect terugpraten, daar gaat het niet om De interviews worden in het Nederlands gehouden.
Ik denk eerder dat de Stadsomroep Nederlands praat vanwege het feit dat er ook mensen in Venlo wonen die het dialect niet kunnen spreken/verstaan, dan door het 'feit' dat het te verschillend zou zijn.

Citaat:
Ze zetten het geschreven nieuws toch ook niet in het Limburgs?
Dit komt m.i. eerder door de complexe regels van het schrijven van het dialect. Vraag maar eens aan 2 personen met hetzelfde dialect 1 zin op te schrijven. Kleine kans dat ze hetzelfde opschrijven. Als ze die zin echter gewoon uitspreken, zal er nauwelijks tot geen verschil inzitten.

Citaat:
2. Nogmaals: ze praten geen dialect bij L1. Dat is gewoon niet waar. Een Zuid-Limburgs accent zullen ze daar natuurlijk wel hebben, maar, stel je voor, dat iemand uit Kerkrade daar dialect gaat praten! Daar komt Zuid-Limburg zelf nog niet eens uit, laat staan Noord-Limburg.
En de Kinjerkroam dan? Dat lijkt me toch een heel duidelijk voorbeeld.
Oud 27-03-2003, 20:43
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 26-03-2003 @ 21:55:
Ik denk eerder dat de Stadsomroep Nederlands praat vanwege het feit dat er ook mensen in Venlo wonen die het dialect niet kunnen spreken/verstaan, dan door het 'feit' dat het te verschillend zou zijn.

Dit komt m.i. eerder door de complexe regels van het schrijven van het dialect. Vraag maar eens aan 2 personen met hetzelfde dialect 1 zin op te schrijven. Kleine kans dat ze hetzelfde opschrijven. Als ze die zin echter gewoon uitspreken, zal er nauwelijks tot geen verschil inzitten.

En de Kinjerkroam dan? Dat lijkt me toch een heel duidelijk voorbeeld.
Dus je bent het wel met me eens, maar geeft gewoon andere redenen. Natuurlijk zijn mijn redenen niet de enige. Ik hou hier geen betoog ofzo, god nee, ik geef gewoon mijn mening over iets...

Over je laatste voorbeeld zal je wel gelijk hebben, ja. Zijn we het nu over alles eens?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 04:32
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
A loved one schreef op 27-03-2003 @ 21:43:
Dus je bent het wel met me eens, maar geeft gewoon andere redenen. Natuurlijk zijn mijn redenen niet de enige. Ik hou hier geen betoog ofzo, god nee, ik geef gewoon mijn mening over iets...

Over je laatste voorbeeld zal je wel gelijk hebben, ja. Zijn we het nu over alles eens?
we zijn het eens dat er weinig tot geen dialect geschreven wordt ja
Oud 28-03-2003, 10:06
Verwijderd
Citaat:
A loved one schreef op 25-03-2003 @ 19:00:
Ik ken mensen door hee Limburg, ze praten allemaal anders, heel anders, maar tóch verstaan ze elkaar. TV Maastricht is in het Maastrichts, L1 is meestal in het Nederlands maar toch ook erg vaak in een Limburgs dialect (Maastrichts, Kerkraads etc etc)..

Het verschilt allemaal wel heel erg, maar toch is het allemaal voor allen te verstaan dus wat jij zegt klopt niet echt

(Enne, als ik zeg (ik schrijf zoals je het uitspreekt, echt schrijven kan ik niet); Ich hub mun ètuh ut leefst met ne mets en ne versjiet, dan begriepse toch waal woar ich euver kal, of neet? )
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 12:42
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-03-2003 @ 11:06:

(Enne, als ik zeg (ik schrijf zoals je het uitspreekt, echt schrijven kan ik niet); Ich hub mun ètuh ut leefst met ne mets en ne versjiet, dan begriepse toch waal woar ich euver kal, of neet? )
wat is mets en versjiet ?
de rest kan ik wel lezen
Oud 28-03-2003, 13:06
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef op 28-03-2003 @ 13:42:
wat is mets en versjiet ?
de rest kan ik wel lezen
mes en vork
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:14
kom' effes, op tv motte we aomel nie plat lulle, tenminste nie op de nationaoles, d'r benne zat regionaoles, woar da ken, en de minse ut ok bekant aomel begriepe

zo hejje nie ut misse dat minse anderande programma's op de nationaoles nie meer goan kieke
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:19
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
tý schreef op 29-03-2003 @ 12:14:
kom' effes, op tv motte we aomel nie plat lulle, tenminste nie op de nationaoles, d'r benne zat regionaoles, woar da ken, en de minse ut ok bekant aomel begriepe

zo hejje nie ut misse dat minse anderande programma's op de nationaoles nie meer goan kieke
noord brabant den haag / oss ofzow
Oud 29-03-2003, 11:19
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-03-2003 @ 14:06:
mes en vork
khad wel al zo'n donkerbruin vermoeden daarover
Oud 29-03-2003, 12:47
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef op 29-03-2003 @ 12:19:
khad wel al zo'n donkerbruin vermoeden daarover
dat zijn dan ook net de woorden die veel mensen niet weten, is echt oud zeg maar, wordt eigenlijk niet meer echt gebruikt... ouderen zeggen het misschien nog...
Enne, kruusjlervla ken je zeker wel
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 19:04
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 29-03-2003 @ 13:47:
dat zijn dan ook net de woorden die veel mensen niet weten, is echt oud zeg maar, wordt eigenlijk niet meer echt gebruikt... ouderen zeggen het misschien nog...
Enne, kruusjlervla ken je zeker wel
ehm, is dat hetzelfde als kruummelvlaaj?
Oud 29-03-2003, 19:13
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef op 29-03-2003 @ 20:04:
ehm, is dat hetzelfde als kruummelvlaaj?
Nee nee, kruisbessenvlaai joh

Maar ok, 't is wel wat offtopic misschien
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 22:12
A loved one
A loved one is offline
Ik trek me maar terug uit deze discussie, maar ik blijf bij mijn standpunt...

Hoewel, ik ben het er nog steeds niet over eens () dat er geen tot weinig dialect geschreven wordt. Niet in de echte officiële dingen, maar vooral in de informele kring. Wat dus niet wegneemt dat dialect wel degelijk kan worden geschreven.

Is er niet jaarlijks een dialect-gedichten-voorlees-gedoe in Limburg? Veldeke ofzo?

Nu we het toch over dialect hebben, is het woord 'miemelen' echt een Limburgs woord? En 'gelijk' in plaats van 'meteen'? (Ik zal het gelijk doen)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 22:58
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
A loved one schreef op 29-03-2003 @ 23:12:
Ik trek me maar terug uit deze discussie, maar ik blijf bij mijn standpunt...

Hoewel, ik ben het er nog steeds niet over eens () dat er geen tot weinig dialect geschreven wordt. Niet in de echte officiële dingen, maar vooral in de informele kring. Wat dus niet wegneemt dat dialect wel degelijk kan worden geschreven.
Op veel vrienden/keet-sites wordt er uitsluitend dialect getypt.
Bij m'n eigen vriendengroep worden zelfs complete weekend-verslagen in het dialect op de site gezet. Erg leuk, vooral omdat zelfs de kleine verschillen in het dialect te merken zijn, al liggen de woonplaatsen minder dan 2 km uit elkaar

Citaat:
A loved one schreef op 29-03-2003 @ 23:12:
Nu we het toch over dialect hebben, is het woord 'miemelen' echt een Limburgs woord? En 'gelijk' in plaats van 'meteen'? (Ik zal het gelijk doen)
miemelen weet ik niet, maar dat van dat 'gelijk' kan wel eens kloppen. Ik zeg het iig altijd, maar misschien dat dat woord ook wel in andere dialecten wordt gebruikt
Oud 30-03-2003, 15:03
faan
faan is offline
miemelen zijn zo'n rode eetbare besjes in een miemelenstruik
Oud 30-03-2003, 18:26
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
faen schreef op 30-03-2003 @ 16:03:
Heten die niet aalbessen?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 10:06
Verwijderd
Citaat:
A loved one schreef op 30-03-2003 @ 19:26:
Heten die niet aalbessen?
ja, klopt lekker

een oom van mijn vriend heeft het wel eens over 'apperikeienvla', klinkt wel geinig 't Is gewoon abrikozenvlaai
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 18:10
faan
faan is offline
aalbessen? lol wat een anaale naam
Oud 04-04-2003, 13:23
DaDude
DaDude is offline
kroet ---> stroop
bougies --> kaarsen
riestartelen-->veters

deze heb ik nooit begrepen
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 13:23
DaDude
DaDude is offline
Citaat:
faen schreef op 30-03-2003 @ 16:03:
ohwja dat is lekker met yoghurt en suiker
Oud 04-04-2003, 19:09
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
DaDude schreef op 04-04-2003 @ 14:23:
kroet ---> stroop
bougies --> kaarsen
riestartelen-->veters

deze heb ik nooit begrepen
kabout met kroët ---> (balkenbrij met stroop)
of zekdêmpels --> mieren
moetwurme --> mollen
ink-ketske --> eekhoorntje
Oud 04-04-2003, 19:28
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
barkrukkie schreef op 04-04-2003 @ 20:09:
kabout met kroët ---> (balkenbrij met stroop)
ink-ketske --> eekhoorntje
Precies!! Daar moet je echt mee uitkijken, als je dat in het westen zou zeggen zouden ze je aankijken 'wie een boetsauto'!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten