![]() |
|
http://www.recht.nl/proxycache.html?cid=19887
dit is mijn eerste thread ![]() Ik zal het even kort samenvatten waar het over gaat. Kelly is een ernstig gehandicapped kind van 21. Haar ouders hebben een familielid dat gehandicapt is, het zou erfelijk kunnen zijn. Daar is voor de geboorte van Kelly de arts over ingelicht, maar deze arts heeft hen gerust gesteld en geen onderzoek aangeboden. Hierdoor is Kelly dus geboren, terwijl ze niet geboren had hoeven worden. Wrongful life heet dat. Nu hebben de ouders ten eerste een rechtzaak tegen dat ziekenhuis aangespannen, 'omdat Kelly is geboren'. Ze willen alle geleden schade vergoed zien. Ten tweede kan Kelly ook haar ouders aanklagen, voor het feit dat ze geboren ís! In Israel, Amerika en Frankrijk is dit eerder één keer gebeurt, het is hier voor het eerst dat het gebeurt. De rechter heeft in ieder geval de eis van de ouders al ingewilligd. ----------------- Wat vinden jullie hiervan? Ik vind het echt walgelijk dat je een kind kunt beschouwen als wrongful life. Ik vind het echt walgelijk. Ten eerste geeft de rechtzaak tegen het ziekenhuis al aan dat de ouders niets om het kind geven, je kunt toch niet zeggen dat zo'n kind nooit geboren had mogen worden? Dat is toch verschrikkelijk? Een kind is het mooiste wat je in je leven kunt overkomen, of dat nu gehandicapt is of niet. Het ergste vind ik nog dat een kind de ouders kan aanklagen omdat het geboren is!! Dat gaat veel en veel en veel te ver!! Die ouders hebben hun kind hun leven lang verzorgd, alle energie voor gebruikt, van het kind gehouden, en dan krijgen ze dit als bedankje? Ik vind het echt ziek dat zoiets kan. Bovendien krijgen we dan binnen no-time heel veel abortussen, omdat ouders anders later aangeklaagd kunnen worden! Dat is echt heel erg. Ik ben er dan ook voor om zulk soort uitspraken nooit te tolereren en er een extra wet voor op te stellen dat zoiets nooit kan gebeuren! Het is te ziek voor woorden. N.b. Dit item was gisteren in het elfde uur en daarin werd gezegd dat er van alle kanten veel ophef over was. Kamervragen, D'66 was zelfs tegen en in Frankrijk was er ook al enorme ophef over. Het is een zeer gevoelig onderwerp denk ik.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat die lui een rechtzaak aanspannen ben ik ook op tegen, ik heb een hekel aan de claimcultuur, maar dat je er alles aan moet doen om de geboorte van dit soort kinderen te voorkomen lijkt mij duidelijk. We willen toch allemaal gezond zijn niet waar? Je gunt het niemand om ziek te zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar ik kan heel kwaad worden om dit soort dingen. Misschien had de arts inderdaad van te voren een onderzoekje moeten aanbieden. Maar dat de ouders nu het ziekenhuis aan gaan klagen heeft niets te maken met dat ze het beste met hun dochter voor hebben. Het enige wat hier speelt is geld, geld en nog eens geld. Qua argumentatie ben ik het eens met Meelman.
|
Verwijderd
|
Het feit dat ouders de schade die ze lijden doordat ze een 'ongewenst' kind moeten opvoeden vergoed kunnen krijgen is niks nieuws onder de zon. Dat is ook logisch. Het is op geld waardeerbare schade, gederfde winst etcetera. Het is zogenaamde vermogensschade. Het speciale aan dít geval is dat het kind zélf, náást de ouders, ook een vordering uit onrechtmatige daad instelt tegen de arts en het LUMC. Het kind vordert hier schadevergoeding voor 'gederfde levensvreugd'. Dat is heel curieus.
Goed, ik vind het niet kunnen, en wel om de volgende redenen. In Nederland is ervoor gekozen om als vergoedbare schade in aanmerking te laten komen vermogensschade en andere schade die in de wet geregeld is. Dat komt neer op waardeerbare schade (dat is dus vermogensschade) en schade bv. als iemand een kostwinner verliest, gederfde winst, ziektekosten e.d. Er is bewust níet gekozen voor een 'smartengeld'-regeling zoals in Amerika, omdat dat zou leiden tot een stroom claims tot vergoeding van schade waarvan het dubieus is of het eigenlijk wel schade ís. Het derven van levensvreugd is zeker geen vergoedbare schade. Hoe moet je dat in geld uitdrukken? Schade die geleden wordt door doktersbehandeling en kosten van opvoeding komen dus wél voor vergoeding in aanmerking, dat is bepaald in een arrest van de Hoge Raad uit (geloof ik) 2000. Ik zoek het NJ-nummer nog op. Als door een fout van een arts een kind ongewenst geboren wordt, hebben de ouders recht op vergoeding van de 'opvoedschade' tot het eenentwintigste levensjaar. Overigens is Kelly nog geen eenentwintig maar twaalf jaar, ik denk dat het een typo betreft in je post. Sowieso: met het begrip 'schadevergoeding' is niet te verenigen de gedachte dat gederfde levensvreugd vergoed kan worden. Want wat is schadevergoeding eigenlijk? Niet een bedrag wat je krijgt omdat je zo zielig bent. Een verzoek om schadevergoeding is eigenlijk een verzoek hersteld te worden in de toestand zoals die zou hebben bestaan als er géén onrechtmatige gedraging was geweest. Nu kan dat natuurlijk lang niet altijd. Er wordt dus gekeken naar het verschil tussen de 'schadeloze' toestand en de werkelijke toestand. Dat verschil wordt (vaak) in geld uitgekeerd (het kan ook bestaan in bv. het teruggeven van een goed, dan is er dus sprake van letterlijke terugkering in de oorspronkelijke schadeloze toestand). Zou je dus de schade willen vergoeden, dan zou je de toestand dat het kind níet geboren is, op geld moeten kunnen waarderen. Dat kan dus niet. Verder nog impliceert een zodanige redenatie dat er zoiets bestaat als 'een recht op niet-geboren worden'. Dat kent ons recht uiteraard niet. Een kind krijgen is de beslissing van de ouders: de foetus heeft geen 'recht' op niet-geboren worden, laat staan dat het daar in rechte achteraf een beroep op zou kunnen doen. Verder, en dat is mijn laatste en meest principiële punt, ben ik van mening dat dit soort verzoeken niet aan de rechterlijke macht behoren voorgelegd te worden. Een oordeel tot toewijsbaarheid van schadevergoeding wegens gederfde levensvreugd, wegens geboren worden, komt de facto neer op een oordeel over het 'recht' op leven van dit meisje. Zou de rechter oordelen dat de geboorte van het kind onrechtmatig is jegens dat kind, dan zou de rechter dus beslissen dat het kind had behoren te leven. Dat is een vraag die eigenlijk door niemand beantwoord kan of mag worden, laat staan door de rechter. De vraag 'of iemand het leven waard is' is mijns inziens een onethische. Overigens zet ik vraagtekens bij de redeneerwijze van het Hof. In het Kindertaxi-arrest van een jaar geleden is geoordeeld dat 'shockschade' wel, maar 'affectieschade' niet vergoed kan worden. Dat arrest ligt in de lijn van andere Europese en Angelsaksische jurisprudentie. Frankrijk zelfs heeft een wet aangenomen waarin vorderingen tot 'wrongful life'-claims wettelijk worden uitgesloten. Mijns inziens slaat het Hof Den Haag met deze uitspraak de plank behoorlijk mis en miskent zij het feit dat de opsommingen in art. 6:97 e.v. BW (vergoedbare schade enz.) limitatieve zijn. Eventueel valt te verdedigen dat dit te scharen valt onder 6:106 lid 1 sub c ('aantasting van de persoon') maar ik denk niet dat dat in cassatie stand houdt. Sterker nog, ik denk dat dit arrest van het Hof in z'n geheel vernietigd zal worden wanneer dit in cassatie aan de Hoge Raad ter beoordeling zal voorliggen. Ik ben benieuwd. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat, naast de ouders het kind nu ook een vordering eist van de arts is naar mijn idee vrijwel hetzelfde principe als wat de ouders doen, want zij moet nu meer betalen, na haar 21e om in haar levensonderhoud te voorzien. Aan de ene kant begrijp ik dat wel, maar aan de andere kant vind ik de term 'wrongfull life' hierbij zo vreselijk ziek. Dat er uberhaupt mensen denken dat ze niet geboren hadden moeten worden, vreselijk gewoon.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Laten we er vanuit gaan dat het kind geboren is door een fout van de arts, zoals in het nu onderliggende geval. In dat geval zouden de ouders zich natuurlijk kunnen beroepen op een rechtvaardigingsgrond, want het kan hen niet worden verweten dat zij dat kind geboren laten hebben. Met de onrechtmatigheid van de gedraging van de arts is de rechtvaardigingsgrond voor de ouders in beginsel gegeven. Stel dat de doktoren het de ouders nou ten zeerste afraden het kind te krijgen, maar ze doen het toch. In dat geval volgen we dezelfde redenering als ik hierboven al uiteen heb gezet, namelijk het feit dat dit soort 'schade' niet voor vergoeding in aanmerking kan komen en mijns inziens ook niet hoort te komen omdat het niet op geld waardeerbaar is, niet gebaseerd is op een inbreuk op een recht of strijd met een wettelijke plicht en überhaupt niet tot de taak van de rechter behoort. Citaat:
Als het kind eenentwintig wordt, kan het niet dán nog zélf vergoeding vorderen van de nog te lijden schade. Een zodanige vordering is na twintig jaren verjaard. De achterliggende gedachte hier is dat er altijd wel een zeker economisch risico aan geboren worden zit: elk kind kan in principe met één been, of met flaporen, of met wat voor afwijking dan ook geboren worden. Er wordt vanuit gegaan dat een tegemoetkoming op latere leeftijd overbodig is omdat het kind en/of de ouders dan zelf voldoende op eigen financiële benen kunnen staan. Het is niet redelijk om de arts of het ziekenhuis het héle leven van het kind te laten betalen. Het moet wel proportioneel blijven. |
![]() |
|
Artsen hebben al genoeg aan hun hoofd, die maken hele moeilijke keuzes en daarbij kan wel eens een fout advies gegeven worden. Werken met een second-opinion zou een goede optie zijn. Ik vind het sowieso absurt hoe vaak en voor wat voor bedragen ziekenhuizen soms aangeklaagd kunnen worden.
|
Verwijderd
|
Nouja, op zich vind ik dát niet zo erg. Stel je even heel versimpeld de casus voor: moeder is zwanger, arts doet vruchtwaterpunctie en deelt mee dat het kind kerngezond zal zijn, kind blijkt meervoudig gehandicapt, zorg voor het kind kost jaarlijks een half miljoen euro. Ik vind het logisch en wenselijk dat de kosten van in ieder geval medische behandeling vergoed worden.
Ik vind overigens niet dat de ouders álle opvoedingskosten vergoed zouden moeten krijgen in het geval van een gewenst maar gehandicapt kind. Als ouder wéét je dat wanneer je een kind krijgt, dat veel geld zal gaan kosten, ook al is het gezond. Ik kan geen grond vinden om die kosten ook nog te vergoeden als het kind gehandicapt geboren wordt omdat het geen schade is. Een ander verhaal is het natuurlijk wanneer de ouders een abortus willen, maar dat door onjuiste informatie of tegenwerking van het ziekenhuis of de arts niet is gebeurd. Dan komen de kosten van levensonderhoud mijns inziens terecht voor rekening van de arts of de rechtspersoon die de fout heeft begaan. Overigens is dit slechts een uitspraak over de toewijsbaarheid van de schadevergoeding; de hoogte van de schadevergoeding wordt in een aparte procedure uitgevochten. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
2. Het kind heeft er niet om gevraagd om geboren te worden maar dit soort zaken zijn gevaarlijk. Als zo'n zaak gewonnen wordt, gaat iedere ongelukkige idioot zijn ouders aanklagen omdat hij geboren is. 3. Ik denk niet dat aangeklaagd worden een reden tot abortus is. 4. Dit ben ik wel met je eens. Ik vind wel dat dat de ouders de dokter kunnen aanklagen voor nalatigheid. Hij had ze die test aan moeten bieden. Maar alle andere idiote dingen moeten geweerd worden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De medische wetenschap is zo vergevordert dat ze bijna alle ziektes kunnen opsporen voor het kind geboren wordt en soms zelfs genezen. Waarom zou ik daar geen gebruik van maken? (al is dat eerder een voorrecht dan een recht. ach.) Laatst gewijzigd op 02-04-2003 om 22:09. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Een 'recht' op een gezond kind is absoluut ondenkbaar. Waar staat een 'recht' op vruchtbaarheid geregeld, of een 'recht' op ouderschap?
Het betreft hier materie die bij uitstek het terrein is van het toeval en de natuur. Behoudens noodzakelijke medische ingrepen moet daar zo min mogelijk bij wet in worden ingegrepen. Het recht is niet bedoeld om de mensheid als soort te reguleren. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
Ik meende dat die Kelly 9 jaar was, maar goed. Dat maakt niet zoveel uit voor de hele zaak. Ik vind het belachelijk, dat als je niet geboren zou hebben willen worden, je daar geld voor zou kunnen vragen. Ten eerste: geld is in dat geval toch geen genoegdoening. Ten tweede: dit kind kan niet eens erover beslissen of ze niet wil leven, of dat kenbaar maken. Bovendien, stel dat ze dat wel zou kunnen aangeven, dan is het erg onlogisch om de keus om niet te leven in te willen willigen. Het al of niet geboren willen worden, is een van de dingen die we nu eenmaal niet zelf kunnen bepalen.
Natuurlijk hadden de artsen aandacht moeten besteden aan de wens van de ouders om een vruchtwaterpunctie uit te voeren; als dit echter niet gebeurt, kunnen in een extreem geval ouders om geld vragen - wat ik sowieso een vreemd idee vind, want die ouders wisten echt wel wat het risico van een zwangerschap zou zijn - maar logischer is het dat de betreffende arts een boete krijgt. Hij heeft een medische fout gemaakt, door de grote kans op een handicap te negeren.
|
Als een kind tegen haar ouders zegt: "Ik had nooit geboren mogen worden, het is jullie schuld dat ik leef, jullie hadden mij moeten aborteren, en ik wil geld zien.", mogen ze d'r wat mij betreft afschieten. En als ze tegenstribbelt, heeft ze dus ook geen reden om te klagen.
Als het kind haar ouders ervan beschuldigd dat haar ouders haar leven niet hebben beëindigd tijdens de zwangerschap, waarom kan zo'n kind dan niet eissen dat haar ouders haar leven dan alsnog beëindigen? Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 12:40. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
ik vind het een kwalijke zaak dat ouders kunnen worden aangeklaagt voor het schenken van leven, hoe rot het ook is. Omdat ouders bijna altijd doen wat hun goed dunkt. Als je het er niet mee eens bent dat je geboren bent kun je je pijn van die jaren niet ongedaan maken maar wel het zo snel mogelijk beeindigen. Bovendien is het niet de schuld van de ouders dat je gehandicapt bent maar van de natuur. Zij zullen er ongetwijfelt evenveel verdriet aan beleven.
Maar wat ik wel eng vind is dat euthenasie bij babys zo'n probleem is. Omdat ze nog niet zelf kunnen beslissenis het een heel probleem. Ik weet er het fijne niet van hoor. Maar ik vind dat doktoren niet bang hoeven te zijn een kinds leven te beeindigen als ouders en dokter dat een goede beslissing vinden. Ik vind dat daar meer de nadruk op moet liggen.
|
Verwijderd
|
Dat ouders zelf aangeklaagd worden door hun kind, lijkt me vrijwel onmogelijk, en wel om het volgende.
In het geval van Kelly, die weliswaar zwaar geestelijk gehandicapt én minderjarig is (twee redenen waarom ze nooit zelf een rechtsvordering zal kunnen instellen), treden haar ouders op als wettelijk vertegenwoordiger. Zo kan Kelly zélf schadevergoeding van het ziekenhuis vorderen. Hoe kan een kind, op zichzelf al onbekwaam, ook nog eens geestelijk gehandicapt, zijn of haar eigen ouders nou dagvaarden? Die ouders zullen dat kind moeten vertegenwoordigen en je kunt niet jezelf dagvaarden. Dat kind kan helemaal niks vorderen omdat het zo handelingsonbekwaam als de pest is! Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 15:45. |
![]() |
||
Citaat:
't Een bizar en barbaars plan, en of ik erachter sta weet ik nog niet, maar als iemand zielig doet over het feit hij leeft door toedoen van zijn ouders, komt het gewoon in me op ![]() P.S.: Is ze nu eigenlijk geestelijk of lichamelijk gehandicapt, of beide? Laatst gewijzigd op 04-04-2003 om 17:07. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind het (nog) niet kunnen, in ieder geval...een rechterlijk bevel tot 'executie' van zo'n kind. Dat kan natuurlijk niet. Je zit dan trouwens nog steeds met het probleem dat je eigenlijk dit soort moreel-ethische vragen niet aan de rechter mag voorleggen. Een uitkomst zou zijn om het meisje zelfmoord te laten pelgen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Het is meer een persoonlijke zienswijze van mij (en vele groten met mij, o.a. Kortmann en Nieuwenhuis) die zegt dat dit soort vragen niet voor de rechter horen. De rechter spreekt recht volgens de wet, en in de wet is (nog) niets geregeld over dit soort dingen (dat zal ook wel nooit gebeuren denk ik). We moeten het voorlopig dus maar doen met het vergoeden van vermogensschade en andere materiëel bepaalbare schade, maar echt vragen over het recht van leven zelf horen niet in de rechtszaal thuis. |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
"Ten eerste geeft de rechtzaak tegen het ziekenhuis al aan dat de ouders niets om het kind geven". Dus nu spreek je jezelf tegen. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Papegaai, papegaai, post hier nu maar snel iets anders blijft het duisentsaai! #158 TopDrop | 501 | 26-03-2008 19:53 | |
De Kantine |
mogen geestelijk gehandicapten ook kinderen krijgen? RoxX | 74 | 11-12-2005 13:21 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Murat D veroordeeld tot... meisje | 325 | 12-05-2004 22:57 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
abortusboot ??? | 110 | 01-08-2003 18:59 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Stelling Abortus is moord. niceman1984 | 132 | 30-06-2003 19:26 | |
ARTistiek |
Wat vinden jullie de mooiste uitspraak ?? DaDude | 22 | 11-03-2002 08:31 |