Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het hoort bij het voetbal en voetbal is sport dus opzich niet zo'n gekke topic dacht ik zo. Ok oke nu zijn er mensen die zeggen dat hooliganisme niet bij hwt voetbal hoort en dat het slecht is en dat het het voetbal verziekt. Kan ik wel inkomen maar je kan er niet omheen dat rellen niet bij het voetbal horen. Als iemand praat over rellen denken ze meteen aan voetbal en andersom is dat ook vaak het geval. Bijv. als je tegen iemand zegt : Ik ben voor FC Groningen. Zegt die ander: Ben je ook hooligan dan? Ik bedoel dat kan natuurlijk niet door mijn lieve gezicht komen ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
waar zijn de broodjes worst het lekkerst? of welke club heeft de mooiste seizoenkaarten?
||
Citaat:
Bij Haarlem is alles mooi! Was die oude frietkraam er nog maar, dan kwam je nog wel eens met je hoofd op tv. Bovendien hadden ze daar de beste broodjes worst, al heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen dat de beste worst van Nederland in het Philips stadion wordt verkocht. Wordt overigens niet één keer vermeld, kun je bijna niet om heen! Verder mag wat mij betreft Den Bosch een stukje omlaag of Go Ahead Eagles omhoog, maar aangezien dat laatste me ietwat te hoog gegrepen lijkt mag de M-Side heel ver terug naar beneden! Was wel gezellig vrijdag, maar was niet echt onder de indruk. Vooral niet van het toernooitje container-gooien! Twente hoort trouwens ook hoger en PSV wat lager, in verhouding tot de club stelt het daar echt helemaal niets voor. Maar dan ook echt niets! De groep van NEC is trouwens ook niet onaardig. Utrecht is moeilijk te peilen, er is immers niemand die naar Utrecht toe gaat (behalve Feyenoord een paar jaar geleden en Ajax vorig jaar, maar die zijn doorgereden naar Deventer) en Utrecht gaat ook niet meer zo fanatiek vooruit naar wedstrijden. Den Haag trouwens ook lang niets van gezien, behalve bij wedstrijden van het Nederlands elftal. Zijn inderdaad wel jongens waarmee je aan kunt komen in een relletje…. En verder zal ik maar gewoon letterlijk uit de afleveringen van de harde kern citeren: ‘een hooligan top 10 bestaat niet, het is ieder zijn eigen ervaring’. Maar toch staat Heracles bijzonder laag, terwijl die 3 weken geleden het zo hoog genoteerde Den Bosch heeft laten lopen in eigen stad. Hetzelfde geld voor Zwolle. Zelf nog nooit iets van gezien (behalve ajacieden uit wezep), maar reken er maar op dat die groep wel stukken groter is als die van Veendam, Volendam, VVV of Emmen. |
![]() |
|
wat een leuke onderwerp nou er gebeurd weinig de laatste tijd en wat is gek? fc den haag stond bekent om de rellen en nu is het een stuk minder geworden zoals bij wel meer supporters groepen vroeger ging de harde kern van Feyenoord nog wel eens naar Amsterdom om daar gasten te hakken met aardig wat man en nu gebeurd dat amper er is veel veranderd inverband met de Combi maar goed het blijft toch nog rustig de gekke dingen blijven tot nu toe nog uit
![]() |
![]() |
|
PSV is eigenlijk zielig, zonder phillips was die club nooit zo succesvol geweest en de supporters zijn er alleen wanneer er succesen te behalen vallen......
de echte clubs zijn ![]() fct nac ado ajakkes feyemoord utreg nec
|
Mwah ik denk...
Top 10 meeste rellers KPN-Eredivisie: 1. FC Utrecht 2. Feyenoord 3. Ajax 4. FC Groningen 5. FC Twente 6. PSV 7. NAC 8. NEC 9. AZ 10. Vitesse Top 5 minste rellers KPN Eredivisie: 1. SC Heerenveen 2. Excelsior 3. FC Zwolle 4. RBC Roosendaal 5. RKC Waalwijk Top 6 meeste rellers Gouden Gids Divisie: 1. ADO Den Haag 2. FC Den Bosch 3. Sparta 4. Go Ahead Eagles 5. Top Oss Top 5 minste rellers Gouden Gids Divisie: 1. FC Volendam 2. FC Eindhoven 3. BV Veendam 4. Emmen (hartstikke aardige supporters! ![]() ![]() 5. Heracles Almelo
||
Citaat:
gewoon een gokje, op wat je de laatste jaren allemaal in stadions ziet en hoort wat mensen zingen.
|
Hehe, wij hebben helemaal geen wedstrijden meer op eigen vervoer....
Bestuur alsnog bedankt daarvoor, met name de wedstrijd tegen Emmen en Veendam zijn verplichte combi’s waard! Ik snap de lage notering van Heracles alleen niet echt, want die hebben niet echt veel (in verhouding tot de grotere clubs in de eerste divisie) maar zijn zeker niet het lachtertje van de eerste divisie! Je gaat niet zo maar met 40 man op eigen vervoer naar Den Bosch en ook in Deventer waren ze altijd wel redelijk aanwezig met een groepje. De laatste keer dat iemand op eigen vervoer vooruit is geweest is volgens mij NAC geweest in ’99 en verder hebben alleen Heracles, Cambuur (leuk!), Haarlem, Dordrecht en Sparta het geprobeerd en geweten. Waarvan Haarlem en Dordrecht het overigens presteerden om pas te komen toen de wedstrijd al halverwege was. Sparta zelf stelt overigens niets, maar dan ook echt niets voor! Maximaal 30 man, kun je eigenlijk nergens mee aankomen in de eerste divisie. Groningen hoort inderdaad hoog, maar Groningen reist nooit. Die ene keer naar Deventer (weggestuurd en slaags in Veendam met Den Bosch) was hoge uitzondering. Cambuur Leeuwarden mag overigens ook wel een stuk hoger! Ik ben trouwens ook van mening dat je moet kijken naar de stad van herkomst (Eindhoven is groter als Nijmegen), plaats op de ranglijst (PSV staat hoger als NEC) en het bestuur van de desbetreffende club (het beleid in Eindhoven is stukken positiever voor eventuele relschoppers als in Nijmegen). Wie het gekst is weet ik nog niet helemaal, is ook elke keer weer anders. Leuke tegenstanders wat mij betreft zijn Haarlem (altijd prijs!), Cambuur (altijd wel een groepje vooruit), Twente (kut tukkers!), Dordrecht (onvoorspelbaar) en Den Bosch, die hebben gewoon de naam van hun oude garde mee. Den Haag nooit gezien in Deventer (op één keer in ’92 na, maar toen was ik nog erg jong), terwijl wij toch al een keer zeer prominent aanwezig zijn geweest in Den Haag…. Maar ja, Den Haag is een mythe en voor een mythe huivert iedereen! |
![]() |
|
![]() |
Eerst de gekste, nu weer de grootste relschoppers, straks de sportiefste, en daarna de vrolijkste (wordt Heerenveen tenminste ook nog genoemd)?
Ik zie in het lijstje Utrecht hoog staan, maar die (voornamelijk jongerenkern) hebben afgelopen dinsdag nog moet rennen voor Ajax op Utrecht CS. Het blijft allemaal betrekkelijk, het moment, de grootte van de groep en het optreden van de politie en dergelijk zijn van grote invloed. Feijenoord reist met 70 man naar Eindhoven maar komt daar een veel grotere groep PSV'ers tegen, maar daarnaast zitten wel overal in het Philips stadion groepjes Feijenoordsupporters. Toch opvallend dat Feijenoord overal hoog genoemd wordt maar toch vrij weinig verplichte combi reizen heeft (Diamondcards en Goldcards selecteren op vrouwen en kreupelen heeft dit medemogelijk gemaakt). Al zeggen combi reizen ook niet alles, PSV moet zijn Europese wedstrijden ook bezoeken met een verplichte combi.... Den Haag heeft inderdaad de naam, en ik verwacht ook wel dat als ze volgend seizoen promoveren dat de hele club wel weer present zal staan als Ajax, Utrecht, of Feijenoord op bezoek komt. Moeten ze alleen wel even op een middagje die "PSV OOST HOOLIGANS" graffiti weghalen. In dit rijtje hier onder zie ik Sparta wel staan maar Haarlem niet? Terwijl de enige keer dat Sparta met een grote groep was (Telstar uit) het merendeel alleen maar Haarlemmers was. Overigens AGH hoe zat het nou met GAE-Sparta? Sparta claimt dat jullie op de loop voor hun gingen, of waren het toch gewoon stillen en politie? |
![]() |
|
Sparta claimt wel meer inderdaad, maar er is helemaal niemand gaan lopen in dat zijstraatje.
Aangezien wij al aardig druk waren met het maken van een spandoek tegen de gemeenteraad in Deventer (vanwege een te krijgen lening) en eerdere akkefietjes met Turken in de binnenstad hadden we ons verzameld in een buurthuis vlakbij het stadion, waar we overigens zeer regelmatig verzamelen. Vlak voor het begin van de wedstrijd kregen we een telefoontje dat er een groep van 30 man Sparta op het station stond en dus besloten de overgebleven 15 a 20 man een kijkje te gaan nemen, waarna we ook al vrij snel op zowel de groep Sparta als een groep stillen en agenten met honden stuitten. Na het gooien van een paar flesjes moesten we inderdaad aardig op de tippel voor stillen, die erg streng zijn wat betreft voetbal. In Deventer heeft de politie, in tegenstelling tot andere plaatsen, haar zaakjes wél goed voor elkaar en dus kwam het voor de wedstrijd niet tot een treffen en al helemaal niet tot een hardloopwedstrijd tussen Sparta en GAE. Tijdens de wedstrijd echter kwam het nog tot kleine ongeregeldheden op de tribunes tussen politie en GAE supporters vanwege dat eerder genoemde spandoek. Vanaf dat moment heeft de politie een bus voor de Spartanen geregeld die zo per bus naar station Apeldoorn zijn gebracht, waarbij een aantal ruiten zijn gesneuveld maar helaas zijn we niet oog in oog met ze gekomen… zoals ze achteraf zelf zo graag gewild hadden. Wat overigens nog wel leuke taferelen op leverde. Paniekerige agenten die tot twee keer toe hun dienstwapen laten vallen en politieagenten te motor die, door overenthousiaste jongens, van hun motor afgeslagen worden wat uiteraard een hele dikke pols oplevert… De week erop hebben jongeren van Sparta ons nog kunnen aanschouwen bij Haarlem uit, wat altijd hetzelfde strijdtoneel oplevert. Eerst paniek bij de politie, vervolgens laten ze je toch gaan en uiteindelijk moet Haarlem weer op de loop. Ik ben daar nu vier keer geweest en elke keer weer leren ze helemaal niets, maar daarom is het er natuurlijk niet minder gezellig! Ik kan me overigens ook nog een wedstrijd Excelsior – Sparta herinneren waar Sparta ook met een goede groep aan kwam zetten, wederom aangevuld met een grote legioen Haarlemmers. En wat Feyenoord betreft, die blijven gewoon een naam houden net zoals Den Haag. Komt waarschijnlijk ook door het randvolk wat deze clubs bezoekt en de ligging van het stadion etc. Bij stadions in een arbeiderswijk krijg je veel meer adrenaline door je lichaam gepompt dan wanneer je door een nieuwbouwwijk loopt waar de bloemetjes buiten staan. Bij de ene club komt nu eenmaal meer tuig als bij een andere club, maar dat hoeft niet per definitie te betekenen dat de club ook veel relschoppers heeft of op dat moment een grote groep op de been kan krijgen. Mooi voorbeeld is Den Bosch, dat is helemaal aan het inzakken. |
![]() |
|
P.S.
Vraag het ze anders na gisteravond nog een keertje hoe ze over Deventer denken... Eerst al doodsangsten uitstaan in Almelo voor Heracles en vervolgens Go Ahead onderschatten op het station in Deventer. Ben benieuwd of ze er nog steeds van overtuigd zijn overal in de eerste divisie op eigen gelegenheid naar toe te gaan met zo'n 'net-niet' groepje van maximaal 30 man. |
![]() |
|
![]() |
Hehe, verrassingsaaval op Deventer CS, coupé aardige schade opgelopen, en flink wat klappen uitgedeeld. Niet de eerste keer dat de SYC verrast wordt op een station (Dordrecht uit).
Zelf schijnen ze nu ook wel door te hebben dat een kleine groep alleen maar klappen vangt dan uitdeelt. PS: Mocht Sparta nog nacompetitie halen, en GAE ook, dan kan het dus nog wel leuk worden als die bij elkaar in de groep komen. Laatst gewijzigd op 13-04-2003 om 14:20. |
![]() |
|
de minste is stillem II ADO en feyenoord de grootste utrecht grote ploeg twente ook nac is over meerdere groepen verdeeld maar wel veel ajax iets minder als feyenoord
||
Citaat:
Denk dat Sparta nu in ieder geval geleerd heeft dat we niet zijn gaan lopen voor een groepje van 30 man (wat volgens hun de grootst mogelijke 'groep' is), maar voor stillen en honden. Als ik voetbal wil zien ga ik of met 10 echt goeie jongens op een neutrale tribune zitten of heel neutraal met 4 jongens, maar niet een half om half groepje. Al moet ik wel eerlijk bekennen dat Sparta in eerste instantie wel bleef staan, totdat hun stenen en flesjes op waren. Wel leuk om te zien hoe Sparta in eerste instantie de slag dacht te winnen, totdat ons groepje vanaf de andere kant over het spoor kwam oversteken. Bovendien stond Sparta er in ieder geval, twee keer in zeer korte periode! Heb ik zwolle nog nooit zien doen.... Hoe is het trouwens met die jongen die zich in het ziekenhuis moest laten behandelen? |
![]() |
||
Citaat:
Laffe honden!! ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Nee maar ff serieus... ajax wint heus wel hoor. althans laatste tijd gaan altijd die topics hierover en altijd wint ajax.. Ondanks ajax tussen de reeks van milan zit zou het zwaar kunnen worden en vind ik dat IETS belangrijker dan die amstel cup... maar van feyenoord winnen is altijd leuk natuurlijk ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Een rood/geel café Beatrix en nu zelfs twee keer in een paar maand tijd…. Overigens wel leuk om te zien hoe elk jaar Ajax door het hekwerk heen weet te komen en hoe er altijd wel stenen tegen de bussen aan kunnen komen in Breda. Zal de politie het er ooit een keertje leren? Kan me mijn eerste NAC uit nog herinneren, had ook iets met stenen en een schedelbasisfractuur aan Bredase kant te maken geloof ik…. Waren als klein mannetje (denk nu ook nog wel) trouwens wel angstige minuten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De actie van Ajax in Breda, ze schijnen toch met een aardige groep rond te hebben gelopen in Breda. Echter waar ze andere altijd verwijten dat zij zich niet kenbaar maken, hebben ze zelf ook niet al te veel moeite genomen. Het feit dat NAC geen groep 's avonds op de been heeft kunnen brengen (volgens de contactpersoon van NAC) heeft ze doen besluiten het gesloten café 't Hoekse te verbouwen. Niet een actie waar je veel aanzien mee kweekt als je het mij vraagt.... Die jongen van Sparta heeft volgens mij alleen wat hechtingen. Voor aanstaande vrijdag heb ik kaarten gekregen voor Sparta - VVV, dus misschien hoor ik daar nog meer. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Helemaal mee eens! Al die Hooligans die de club in de vernieling helpen!! Ze maken de sport kapot, kwajongens! Maar even een vraagje, hoe zit het dan met de heer Kessler die mede verantwoordelijk is voor de schuld van FC Twente aan de fiscus (opgebouwd in de periode ‘95-’99), of de heer Wessels die beschikt over een astronomisch kapitaal maar wel zijn eigen club failliet laat gaan? Of waren het toch de hooligans die ervoor gezorgd hebben dat Utrecht, Vitesse, Twente, MVV en weet ik wie nog allemaal geen sluitende de begroting hebben en zo hun voortbestaan wordt bedreigd? Zo zal het aantal voorbeelden van clubs die kapot gaan vanwege wangedrag van hun supporters toch vele male kleiner zijn. Sterker nog zijn het niet vaak de die supporters die betiteld worden als Hooligan/relschopper die tot het uiterste gaan voor hun club? Zo’n 15 jaar geleden was geen hond geïnteresseerd in Feijenoord en wat zich in de Kuip afspeelde, veelal alleen maar onbezette plaatsen op een klein gedeelte na. De enige bestaanrecht van Feijenoord was gebaseerd op die kleine harde kern die hondstrouw de club volgde, zowel thuis als uit, zowel in het binnen- als buitenland. En inderdaad, deze groep ging ook wel eens over de scheef, maar bij de club waren ze welkom omdat elke persoon met een interesse in Feijenoord er toch weer eentje was. En nu? 15 jaar later, de Kuip zit voor elke oninteressante pot tot de nok gevuld. Op internet, teletekst, tv, i-mode, wap, en sms maken duizenden mensen gebruiken van de informatie voorzieningen van Feijenoord, de club is populairder dan ooit. Zelf in Korea en Japan worden wedstrijden live uitgezonden. Nu maalt Feijenoord niet om een supporter meer of minder. Lastige en tegendraadse supporters worden meteen weg geserveerd, en krijgen de titel hooligan/relschopper en hun wordt verweten dat ze de club naar de klote helpen! Of dat ze geen clubliefde in hun donder hebben. Heel makkelijk gezegd, maar als je beseft dat eind jaren tachtig zelfs de Kuip maar 26.000 man trok voor de klassieker, dan moet je het toch allemaal afvragen wie dat roepen. Relschoppers hebben geen clubliefde? Zijn er dan echt zoveel naïeve mensen die denken dat sommige supporters stad en land afgaan om hun club te volgen, leningen sluiten om tickets te kopen naar het buitenland, en van hun laatste centen in een jeugdherberg overnachten, alleen maar om ruiten in te kegelen in Spanje, Engeland of Duitsland?? Ik wil het niet goedpraten als twee groepen jongeren op de vuist gaan met elkaar maar er mag best wat meer nagedacht worden over het “hooligan” gebeuren. Het draait om trots, en aanzien, en van beide kanten staan er jongeren die het gemunt hebben op de andere groep Dus niet zoals de pers vaak doet geloven, op het familievak van de tegenpartij of een groepje opa’s met 40 man aanvallen. Natuurlijk kan je afvragen of het normaal is dat twee groepen elkaar willen aanvallen, maar ik heb altijd nog meer begrip voor twee groepen die elkaar aanvallen dan voor iemand die z’n vrouw mishandelt of een weerloze vrouw doodrijdt. Maar gelukkig heeft het Nederlands elftal geen Hooligans, en daar zijn we reuze trots op! Met z’n alle zingen we, lopend in de polonaise, een liedje voor die vrouwenmishandelaar, of die doodrijder… |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Niet zeiken dan in Breda, de verbouwing was meteen klaar.. ![]()
||
![]() |
Citaat:
DIE 'SUPER'JOOD VAN JOU WAS OOK ZO KLAAR, Wat was hij SLECHT zeg....niet normaal... AFC SAAIjax AMSTERDAM ZAL VERLIEZEN IN ROTTERDAM!!! Zo wel in het veld als BUITEN het veld!! ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Laten we de dopinggebruikers en mensen die hun vriendin mishandelen vooral niet vergeten!
Voor Edgar nog één keer troelalalala! En ook de straffen binnen het veld, laten we die vooral buiten proporties houden ten opzichte van wat er buiten het veld gebeurd. Een elleboog is twee weken schorsing, tenzij je supporter bent. Dan kon het wel eens twee jaar worden, en denk maar niet dat de club dan jouw boete betaald! Als een fanatieke supporter mij betiteld als een branieschopper, amokmaker, jonge knaap of weet ik veel wat voor een termen je in de jaren ’30 nog meer had, dan neem ik daar vrede mee. Dat is ieder z’n eigen mening, maar kom niet over clubliefde brabbelen want snapt fanatieke supporter het niet helemaal meer. Geld sparen en spijbelen voor een simpele oefenwedstrijd in Den Helder tegen Twente, waar overigens gevochten is (oei!). Geen GI Joe kopen en vervolgens oorlogje spelen, maar naar voetbal gaan en vanaf de hooggelegen Chinees met een colaatje de rellen beneden je bekijken. Niet half verkrompen leven totdat je er tijdens je midlifecrisis achterkomt dat je in je jeugd iets hebt vermist en vreemdgaan bij het leven, maar gewoon genieten van voetbal en je vriendin gewoon trouw blijven. Tja, en dat het mis kan gaan bij voetbal weten we allemaal, maar is het daarom per definitie de schuld van de voetbalsupporters dat het niet mee zit binnen het voetbalgebeuren? Het waren onzekere tijden voor mijn voetbalclub en ik heb de club dan ook flink wat toegestopt, maar ik had pas echt respect voor ze gehad als ze het hadden geweigerd. Normaal zien ze ons ook liever gaan dan komen. Ik vind je als club bijzonder triest als je drie mensen wilt oppakken die op eigen vervoer (dus buiten de verplichte combi, oei oei!) naar Emmen willen reizen, terwijl achter je gewoon vaders met kinderen wél op de hoofdtribune plaats mogen nemen. Denken ze nu serieus dat we met lampionnen gaan gooien op de hoofdtribune in Emmen? Ik wil gewoon zien hoe mijn voetbalclub drie punten pakt! Ik denk dat mensen de waarde van de club en vriendengroepen wel eens veel te laag inschat. Mensen vergeten dat er achter die zogenaamde hooligans jarenlange support schuil gaat, jongens die elkaar tot heel diep kennen. Er is een select groepje vrienden waarmee je alles meemaakt en die je vanaf jongs af aan al kent. Eerste biertjes, eerste sigaretjes, eerste keer blowen, eerste keer iets verder gaan met drugs, eerste keer vechten, eerste keer naar voetbal alleen de eerste keer sex met elkaar ontbreekt er maar aan. Verder is er een grotere groep die tot je bekendenclub hoort en waarvan je eigenlijk alles wel weet, maar die toch niet echt doordringen als goede vriend. Waarschijnlijk omdat zij ook weer een select vriendenclubje hebben waarmee zij zijn opgegroeid. Tijdens wedstrijddagen klontert deze groep samen tot één groot geheel. Denken ze nu echt dat iedereen een individu is wat alleen voor elkaar vecht vanwege die zelfde liefde voor dezelfde club? Er zijn genoeg matennaaiers, kutvolk, praatjesmakers die ik niet meer bij het voetbal hoef te zien. Mogen ze fan zijn van mijn club, als ik ze niet mag dan mag ik ze niet; klaar. Al moet je het dan wel aardig verpest hebben, wil ik een hekel krijgen aan iemand. Laten we het probleem niet bagatelliseren, er wordt gevochten rondom de velden en wat is het probleem eigenlijk? Zodra twee partijen met elkaar op de vuist willen, is er altijd een 3e die het verziekt; de politie. Ik zal vechten nooit goedpraten, maar doen alsof het de grootste zonde is vind ik ook weer overbodig. Wanneer twee mensen seks willen, dan cohabiteren ze voor mij part op 36 verschillende manieren. Zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen. Als mensen de hele dag oeverloos over auto’s, versnellingspoken en snelle velgen willen praten vind ik dat ook prima, zolang ze mij er maar niet mee vervelen. Wanneer twee groepen jongeren met elkaar op de vuist willen, moeten ze dat zelf weten zolang ik maar geen flesje voor m’n hoofd krijg vind ik het ook prima. Ik denk dat een heleboel mensen graag zeiken om heel eventjes aandacht te krijgen. De vader met het kind spreekt van heftige rellen en zijn omgeving zal reageren met: ‘ooow, wat zielig! Die man moet de angstigste minuten van zijn leven hebben uitgezeten! Hij heeft in een voetbalrel gezeten!!!’ Zelf denk ik dat de vader van een afstandje heeft staan kijken, vanwege de sensatie. Ik bedoel, als je ziet dat iemand een mitrailleur leeg gaat schieten dan kun je heel stoer met je armen over elkaar blijven kijken hoeveel mensen hij/zij zal verwonden maar je kunt ook gewoon even doorlopen als je er niet bij betrokken wilt raken. Dat is toch de Nederlandse mentaliteit? Oogkleppen op en strak doorlopen? Waarom moet iedereen bij een klein vechtpartijtje tussen voetbalsupporters dan met z’n grote snufferd vooraan staan? Juist! Omdat de agressie zich niet zal verplaatsen naar de argeloze toeschouwer, want hooligans ruiken elkaar en zullen het niet in hun hoofd halen een gescheiden vader met twee kinderen voor zijn hoofd te slaan. Ik zal niet ontkennen dat er jongens rondlopen die puur voor de rellen gaan, dat zie je overal en overal haken ze ook snel weer af zodra ze een vriendin krijgen of als de leukigheid er af is. Dat soort figuren heb je overal, ook in de onderwereld en in het uitgaansleven. Ik zal ook niet ontkennen dat ook ik geregeld naar een wedstrijd ben gegaan met de gedachte in mijn achterhoofd dat we wellicht wel eens Haarlem duidelijk konden maken dat ze alleen de gekste vanachter een GSM zijn. S.C. Feijenoord stelde zichzelf al de interessante vraag of het normaal is wanneer twee groepen collectief met elkaar op de vuist willen en ik denk dat het antwoord ‘ja’ is. Zolang de mensheid bestaat wil deze zich ergens in onderscheiden, zich ergens in erkend voelen en vooral trots zijn. Wie is een grotere boef? Bush die voor zijn Amerikaanse trots Irak aanvalt of jongens binnen een groep fanatieke voetbalsupporters die groepen mobiliseren? Daders van zinloos geweld of voetbalvandalen? Vechten tijdens uitgaan of wildplassen bij NEC – Excelsior? Ik hoorde overigens een aantal scheldwoorden op de publieke tribune bij de veroordeling van Volkert van der G! Wat doen we daar mee? Een stadionverbod van 2 jaar plus de bijbehorende boete van 450 euro lijkt me zeker op zijn plaats, want zoiets kan natuurlijk niet! Laten we ons vooral niet bezig houden met emotie, dat zorgt alleen maar voor problemen. Laat de corrupte voetbalvoorzitter, de bobo van de KNVB of de bitterballenspecialist van een grote worstenfabriek mij een hooligan noemen, beweren dat ik het voetbal kapot maak en mij de schande van de natie vinden. Ik weet waar ik sta, ik weet wat ik doe en ik weet wat ik voel. Van elke rel die ik heb meegemaakt of heb gezien, heb ik nog steeds geen spijt. Van elk kwartje wat ik heb uitgegeven aan een club die je liever kwijt is dan rijk heb ik ookg een spijt. Van alle prachtige momenten die ik heb meegemaakt heb ik ook geen spijt. Dat ik serieus in ga op mensen die mij een hooligan noemen heb ik wel spijt. Sorry… |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
onafhankelijkheid Kosovo een feit Verwijderd | 403 | 11-05-2009 21:59 | |
Vrije tijd |
Opmerkelijke Sportberichten, deel III Gimme more beer | 500 | 29-09-2006 14:00 | |
Werk, Geld & Recht |
Politie timajax | 33 | 15-05-2006 13:28 | |
Vrije tijd |
Bert van Marwijk krijgt kogels thuisgestuurd Boogie | 43 | 18-08-2002 22:19 | |
Vrije tijd |
geen P$V supporters naar duel om JC - schaal Verwijderd | 20 | 03-08-2002 15:28 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stinkbom voor demonstratie's MissCzechMeOut | 56 | 11-01-2002 17:03 |