Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Weet persoonlijk niet of het een bezwaar zou zijn. Als je om iemand geeft.... als je elkaar respecteerd. Ik zou bijvoorbeeld niet elke zondag naar de kerk gaan en op zondag werken heb ik geen problemen mee. Maar iedereen mag dit voor zich zelf weten. En ja geen sex voor het huwelijk als het alleen maar om sex draait in de relatie dan kun je beter naar de hoeren gaan heb je tenminste geen gezeur eromheen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Blech, ik als overtuigd Atheïst samen met een gereformeerd meisje?
Wow dat zou botsen.... Ik bedoel, ik bots al met mensen op basis van enkele ongezonde gewoontes (roken, alcohol. En drugs in alle vormen) Ik bedoel, mijn hele levensstijl overtreed die regels op alle punten zo'n beetje. Enige waar ik mee zou kunnen leven is geen sex voor het huwelijk. Zondag's kerk? Veel plezier, ik draai mezelf nog een keer om en waag het niet de gordijnen open te trekken. Rust? Als ik ergens naartoe wil ga ik, simpel zat. Ik zou iemand met zulke principes waarschijnlijk alleen uiterlijk leuk kunnen vinden. Innerlijk zou teveel botsen om meer dan een vriendschapsbasis te kunnen maken. (Ik ben iets teveel gehecht aan mijn vrijheid om mezelf aan die regels te houden. Aanpassen doe ik in de vorm van 'je doet maar maar verwacht niet dat ik meedoe')
||
Citaat:
als je veel van elkaar verschilt is de kans op problemen alleen maar groter, op hoe meer puinten je met elkaar verschilt des te meer punten je hebt om ruzie/onenigheid over te krijgen
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik heb het ook niet altijd met deze mensen eens. Het is ook altijd lastig enzo.. Ouders die niets goedvinden.. Niets willen/mogen doen op zondag.. Geen sex voor het huwelijk... Ik snap dat niet. Hebben die mensen dan geen gevoelens ed. op dat gebied? Qua politieke discussie gaat het dan ook helemaal mis; VVD-er dat ik ben. Kortom; dit botst toch met mijn opvattingen, dus neen, ik zou geen realatie met iemand van de zwartekousenkerk (ofzo.. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
zo heb ik bv een oma die denkt dat ik in de hel kom ![]() ![]()
|
Ik ben zelf christelijk, dus een relatie aangaan met een niet-christelijke jongen lijkt me niet erg handig. Voor mij zou het erg moeilijk zijn dat mijn vriend ergens anders dan ik in geloof en dus ook niet dezelfde God eert. En van dat zondagsrust...je kan 6 dagen winkelen, waarom zou je dan nog op de 7e (=rustdag) nog gaan winkelen? Ik ga ook 1, 2 keer per zondag naar de kerk. Later zou je dan toch wel problemen krijgen met de opvoeding van je kinderen, want ik wil mijn kinderen later christelijk(en kerkelijk!!!) opvoeden, heel erg belangrijk!
offtopic: Perseus, ik ben hervormd, niet gereformeerd! ![]()
|
Als hij zelf zijn principes zou ontwikkeld hebben en doordacht hebben, en zou besloten hebben dat dat de juiste manier voor hem is om te leven: dan is het voor mij geen afknapper.
Wél een afknapper als het omwille van zijn geloof zou zijn, of omwille van traditie, ik bedoel: dat hij toelaat dat ANDEREN hem principes opleggen. |
![]() |
|
In eerste instantie zou dit voor mij geen reden zijn om in ieder geval niet nog nader kennis te maken... En als ik dan nog niet heel veel problemen met zijn geloof heb en nog steeds stapelverliefd zou zijn, zou ik het best willen probeern om een relatie met hem aan te gaan. Na een tijdje kun je dan nog steeds kijken of het je bevalt, of dat die principes je toch zo gaan ergeren, dat je toch liever de relatie beeindigt...
Hmz, ik ben eigenlijk niet helemaal tevreden met mijn eigen antwoord... Ik moet hier nog eens een keer heel goed over nadenken, als ik een beter antwoord heb, dan hoor je het nog wel! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je hoeft je niet te verantwoorden, ik vergeef je toch? ![]() ![]() Laatst gewijzigd op 03-04-2003 om 14:06. |
![]() |
|
Ik weet niet of ik zou afknappen. Ligt eraan hoe streng gelovig hij zou zijn en of ik er ook aan mee zou moeten doen. Als ik per se met hem mee zou moeten naar de kerk enzo, dan houdt het voor mij op. Ik geloof in wat ik wil en in wat voor mate, hij zou me niet moeten dwingen ook zo streng gelovig te moeten worden.
Als hij niet superstreng gelovig is, heb ik er niet zo'n problemen mee. Maar het moet niet het onderwerp in je relatie vormen. Ik bedoel: je relatie draait om elkaar, niet om God of iets dergelijks. Dan zou ik dus afknappen. Maar een beetje, neuh, nie zo'n moeite mee...
||
![]() |
Citaat:
|
Best dat iemand principes heeft enzo.. maar ik denk niet dat ik daar altijd even makkelijk mee om zou kunnen gaan.. Ik zou er niet altijd rekening mee kunnen (en willen) houden denk ik..
Tja ik wil ook wel eens iets doen enzo natuurlijk.. niet dat je heel de tijd moet denken aan de principes van je vriend.. ![]()
|
![]() |
Als ik echt verliefd zou zijn op die jongen, dan zou ik het in elk geval toch proberen. Ok,je zal enkele inspanningen moeten doen, en het zal waarschijnlijk ook niet altijd even gemakkelijk zijn.
Maar ik zou het in elk geval toch proberen. Greetz Lieve,xxx
|
![]() |
Ik ben een vrij denker
Ik heb wel eens waar als godsdienst Christendom, maar ik sta niet achter elk principe dat daarmee samen gaat. Mijn mening, hoeft wel eens waar niet dat van anderen te zijn, maar mijn mening is, dat ieder voor zich zou moeten kunnen denken. Ieder zou een Godsdienst kunnen gebruiken als basis, maar wel zelf nadenken over wat die basis inhoud, niet achterlijk klakkeloos overnemen. Ik ben voor de geboden, die zeggen dat je anderen niet iets moet doen, dat je ook niet wilt dat jouw aangedaan wordt... maar zondag rustdag vind ik een beetje klets. Oorlogen in Godsdiensten komen er, als mensen als gehersenspoelt achter de geestelijke vaderen van hun Godsdienst aan hobbelen... niet denkend voor hun zelf, want gevormt door het geloof, gevormt door hun ouders, die eenzelfde geloof hadden. Als iemand achter de principes staat van een Godsdienst, zou ik daar geen problemen mee hebben, mits die persoon ook weet waarom zij erachter staat en waarom zij dit doet... alleen om Gods naam eer te bewijzen? Vind ik eigenlijk niet genoeg, want in Godsnaam en al die andere Goden die er bestaan, kan er gemoord en geplunderd worden... waarom doe je het? Heb je die rustdag denk je echt nodig, omdat je anders rust te kort hebt? Denk je dat het gewoon goed is, om te wachten met sex, om de ander te laten bewijzen, dat het daar niet om te doen is? Dan kan ik ermee accoord gaan. De rustdag zou wel eens waar dan aan mij voorbij schieten, aangezien ik die niet nodig heb, maar met dat geen sex voor het huwelijk zou ik in kunnen stemmen.
||
![]() |
Citaat:
Als God dit had gedaan, zou hij verdraait moe zijn geworden vanwege dit creëren, dan zou ik zelf naar God gaan en zeggen: "Jongen, je bent veelste hard bezig geweest, je had best een paar (miljoen) jaar hierover mogen doen, neem toch efkes een rust dag." Want vergeet niet, de wereld creëren is een zeer inspannend iets... elke dag winkelen niet... wij hebben die rust niet persee nodig, wij zijn niet zo inspannend bezig. Wij kunnen waarschijnlijk vaak zelfs beter ontspannen door ons in te spannen voor iets... ook op die zondag. En als zondag dan een rustdag is... waarom staat meneer pastoor dan toch te werken vooraan de kerk? Zou hij dan ook niet een rustdag moeten uitoefenen? En nog zoiets, de enige keer dat God blijkbaar een rustdag had genomen, was op die eenne dag, bekend bij ieder... maar heeft hij daarna nog wel rustdagen gehad of genomen? Ik denk het niet, kan ook niet, de wereld heeft hem iedere dag nodig... hij werkt veel harder dan de rest van de mensheid en zij zouden WEL een rustdag krijgen????? Kom nou, probeer je daarmee God te treiteren ofzo? Van: "Kijk, wij kunnen lekker rusten en jij lekker niet!" Dat lijkt een beetje op het verhaal van de zak geld... eentje die het in de grond bewaard, want ow wee als er iets mee gebeurt, terwijl de anderen probeerden iets te doen met het geld. (geloof dat er een bijbels verhaal is die rond een dergelijk zak geld opgesteld is, als ik mij niet vergis). Degene die er niets mee heeft gedaan krijgt op de donder... wij mensen hebben"het leven gekregen van God... waarom dan 1 zevende van ons leven verpesten aan die rustdag? Door de week heen rust je ook... en je slaapt... lijkt me onnuttig. Nu... dit is mijn visie... doch heb jij een andere visie en ik hoop dat je nagedacht hebt over jouw visie, in plaats van dat je die klakkeloos van je ouders en van je Godsdienst hebt overgenomen... ik zie graag jouw visie.
|
Verwijderd
|
Ik ben principiëel tegen elke vorm van geloof, en wel om de volgende reden.
Mijns inziens draait elke (wereld)godsdienst om enkele fundamentele waarden. Bij het Christendom komen die onder andere tot uiting in de Tien Geboden. Denk aan regels als niet stelen, niet vreemdgaan, niet doodslaan, wees lief voor elkaar etcetera. Religie laat zich vertalen in een paar redelijk universele principes zoals verdraagzaamheid, naastenliefde en dergelijke. Ik hang die principes zelf ook aan. Ik probeer er naar te leven en mijn handelen ernaar te richten. Daarvoor heb ik echter geen verzinsel nodig van een God die mij straft als ik níet naar die principes leef. Daarvoor hoef ik mijn persoonlijke ontplooiïng niet te beknotten. Ik weet zelf waaróm ik die waarden aanhang en ben intelligent genoeg om in te zien wanneer ik die waarden dreig te schenden. Iemand die naast die principiële waarden ook nog behoefte heeft ze te visualiseren in een God, legt mijns inziens een 'character flaw', een persoonlijke zwakte, aan de dag. En met die mensen zou ik geen relatie kunnen hebben. |
![]() |
|
![]() |
Zoiets houd je misschien even vol, maar dat lukt toch niet voor altijd, omdat dat toch gaat botsen, je krijgt er ruzie over enz. enz.
Het werkt gewoon het beste als je wat hebt met iemand die er dezelfde principes als jij op na houdt. Ik ben zelf ook christelijk, ga meestal 1x per zondag naar de kerk. Hervormd (en dan 'zwaar' zoals ze dat noemen) en m'n vriend 't zelfde duzzzzzz............... |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik `knap` op iedereen af die niet dezelfde principes heeft als ik. Als ze niet hetzelfde denkt als ik, wat moet ik dan met haar? Ik bedoel, dan is zij dus niet de juiste vrouw voor mij...
BTW, Terror Koe, vanuit een bepaald filosofisch oogpunt zou men mij ook gelovig kunnen noemen. Maar ik ben zeker niet op Christelijke manier gelovig. Dit is het gevaarlijke van dit soort dingen. Dit soort dingen heeft soms een moeilijke definitie en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden... |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Het lijkt me niet echt leuk, maar als ik van diegene houd, is dat absoluut geen probleem.
Ik neem mensen zoals ze zijn, en ik eis dan ook helemaal niet dat ze dat soort principies voor mij opzij zetten. Het hebben van principes is juist een sterke eigenschap, waar je veel lef voor moet hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het ligt er nog maar net aan hoe je het bekijkt ![]()
||
![]() |
Citaat:
Tegen gestelde personen trekken elkaar juist aan, omdat ze elkaar aanvullen. Ik ken genoeg mensne met andere principes dan die ik heb en ik vindt dat perfect. Mensen die nooit een eigen mening hebben zijn naar mijn menig saai.... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Grrristenen, bah.
Ik waardeer godsdiensten in het algemeen eigenlijk niet. Ik ben van menig dat de (ruw geschatte) 90% van de wereldbevolking die in een hogere macht geloofd het fout heeft wat dat betreft en dat ik gelijk heb als ik zeg dat er niet zoiets bestaat als een God. Nou mag je best Grrrristen zijn of wat voor een ander boekvolgend 'geloof' dan ook maar ik heb er geen respect voor. Ik heb respect voor personen en hun denkwijze zolang deze maar op een beter manier te onderbouwen is dan enkel een simpel: Mijn god zegt dat bla bla bla. Ik ben ook van mening dat het extra rechten toekennen aan een godsdienst volstekte larikoek is. Het beschermen van meningsvrijheid is zeker wel belangrijk maar iets accepteren enkel en alleen omdat men zich achter een geloof verschuilt is onzin. Een geloof is enkel een denkbeeld, zou ik dan ook extra rechten krijgen voor mijn denkbeelden ? Nee, tuurlijk niet. Ik accepteer het geloof van anderen wel maar een mogelijke partner die op grond van aan haar voorgeschreven onwettelijke regels dingen doet of laat zit er voor mij (waarschijnlijk) niet in.
|
Verwijderd
|
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ik wilde graag even weten hoe andere mensen er tegen aan kijken, omdat ik verliefd aan het worden ben op een jongen die (voor zover ik weet) niet christelijk is.
Ik weet zelf ook dat het voor mijzelf ook veel makkerlijker zou zijn als ik een jongen tegen zou komen die ook christelijk is, maar ja, verliefdheid kun je niet sturen (wat soms weleens lastig is). Trouwens, dat over het naar de kerk gaan. Ik begreep van sommige mensen dat zij dachten dat ik bedoelde dat je dan zelf ook met diegene mee naar kerk moet. Dit bedoelde ik dus niet, maar gewoon dat diegene zelf 1-2 keer per zondag naar de kerk gaat. |
![]() |
|
|