Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-03-2003, 20:08
SuperSanne
SuperSanne is offline
Mijn struikelvak: ik sta er een voldoende voor, maar elke keer is het hard blokken en soms is het echt met hakken over de sloot. het gaat goed, maar ik heb voor elke proefwerkweek zo'n onheilspellend voorgevoel: "deze keer gaat het mis, ik voel 't gewoon...". En nou die verdraaide examens steeds dichterbij komen word ik met de dag zenuwachtiger. wat als ik een berekening vergeet? wat als ik de significante cijfers verkeerd neerzet? Wat als ik.... Nou ja, je kent het wel. Ik heb het ook met wiskunde en natuurkunde: stel dat ik een berekening verkeerd doe... Zucht... Wie heeft er nog handge tips voor me voordat ik van al die stress een maagzweer heb opgelopen?
Oud 18-03-2003, 20:22
Verwijderd
Bereid je gewoon goed voor, begin het liefst nu al met leren, als je dat nog niet gedaan hebt. Dan heb je nog tijd om, mocht je iets niet helemaal snappen, vragen te stellen. En als het helemaal niet gaat lukken, probeer om wat extra uitleg te krijgen van iemand, de leraar, of bijles o.i.d.

Maar als je gewoon goed leert en je snapt het, dan kan er toch weinig misgaan, afgezien van een black-out?
Oud 18-03-2003, 20:27
Verwijderd
ik heb dat probleem nou helemaal niet.
je moet gewoon voordat je aan een opgave begint zorgen dat je heel rustig en precies doorleest. de vraag structureren en stap voor stap doen wat er van je gevraagd wordt. zorgen dat alles logisch verloopt en steeds ff de vorige stap controleren. als je het gevoel hebt dat je het goed hebt gedaan begin je rustig aan de volgende.
als je er 1 ff niet ziet sla je die voorlopig over.
er kan dan niet zoveel misgaan. je moet alles opschrijven wat je doet, want al heb je het goede antwoord niet, voor goede berekeningen en redeneringen krijg je meestal ook punten!!!
Oud 18-03-2003, 23:10
Sithan
Sithan is offline
Wat je gewoon moet onthouden is dat je leraren die het nakijken altijd proberen er zo veel mogelijk voor je uit te slepen...en of een berekening goed of fout doet niet onder voor het feit dat er misschien wel iets van klopt en dan heb je zo weer een aantal punten binnen...
Dus er is 1 heel belangrijke tip...ALTIJD iets opschrijven!

Ik klink als mijn voorganger
Oud 19-03-2003, 07:44
SpiritX
SpiritX is offline
Scheikunde op de MAVO / HAVO / het VWO?
Oud 19-03-2003, 08:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
euh... Havo... maart dat erg veel uit?
Oud 19-03-2003, 08:23
SpiritX
SpiritX is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 19-03-2003 @ 09:16:
euh... Havo... maart dat erg veel uit?
Ja, de stof die behandeld wordt.

Ik heb ook behoorlijk problemen gehad met scheikunde en dat heeft er samen met wiskunde zelfs voor gezorgd dat ik een jaar over heb kunnen doen.
Vorig jaar heb ik een aantal uren bijlessen gehad, waarin ik de hoofdstukken over Zouten en Zuren en Basen helemaal opnieuw heb doorgewerkt. Deze hoofdstukken vormden voor mij genoeg basis om ook voor de rest van mijn schoolonderzoeken ruime voldoendes te halen . Voor het SO over Zuren en Basen heb ik zelfs een ruime 8 gehaald.
Oud 19-03-2003, 10:25
SuperSanne
SuperSanne is offline
dat zuren en basen, tsss... dat was echt vervelend, ik heb er drie dgen achter elkaar op moeten blokken voor ik het kende... we zijn nu bezig aan de wondere wereld van polymeren (inclusief een facinerende video, gemaakt in de prehistorie)
Oud 19-03-2003, 21:21
the_man32
the_man32 is offline
Al die dingen waar jij bang voor bent zijn van die typische school-examen/toetsen opgaven en vragen. Bij de meeste SK-CSE opgaven is gewoon al errug veel gegeven en is t ook een kwestie van HEEL ERRUG GOED lezen wat er in de opgave staat, wat er gegeven is en wat ze vragen. Soms moet je ook helemaal niet zo moeilijk denken als dat t lijkt. Sla er je examenbundel maar eens op na, t is allemaal niet zo heel erg lastig. Die boeken waar je uit leert brengen t alleen kut
Oud 19-03-2003, 21:36
Multilot
Multilot is offline
Belangrijke tip, waarschijnlijk krijg je ze ook wel van je leraar, maar vul gewoon altijd wat in. Als je een formule krijgt en je moet er dan een reactievergelijking van maken, zorg dat wat voor en achter de peil staat altijd klopt. Krijg je punten voor. Verder zit er ook veel begrijpend lezen in zo'n examen.... Met zulke dingen kun je aardig wat punten bij elkaar sprokkelen... En examens oevenen. Gewoon eindeloos doen. Niet leuk, wel effecief!!! Verder gewoon rustig blijven... Ik heb het vorig jaar ook gedaan en d8 dat ik een ramp was in sk, toch heb ik nog een 5,3 gehaalt op die manier... (bleek achteraf net niet genoeg te zijn, maar dat doet er niet toe)
Heel veel succes, en je kunt het!!!
Oud 19-03-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
the_man32 schreef op 19-03-2003 @ 22:21:
Al die dingen waar jij bang voor bent zijn van die typische school-examen/toetsen opgaven en vragen. Bij de meeste SK-CSE opgaven is gewoon al errug veel gegeven en is t ook een kwestie van HEEL ERRUG GOED lezen wat er in de opgave staat, wat er gegeven is en wat ze vragen. Soms moet je ook helemaal niet zo moeilijk denken als dat t lijkt. Sla er je examenbundel maar eens op na, t is allemaal niet zo heel erg lastig. Die boeken waar je uit leert brengen t alleen kut
met de examens die we oefenen valt me juist op dat die opgaven moeilijker zijn dan de tentamenopgaven.
ze zijn vager en er worden vaak dingen gevraagd die we nooit echt goed behandelt hebben
Oud 20-03-2003, 13:05
Monica
Monica is offline
Ik kan je niet helpen (heb geen natuurkunde of scheikunde), maar heb even een vraagje: zit jij op de Goudse Waarden?
Oud 20-03-2003, 14:37
SuperSanne
SuperSanne is offline
Nope (was er bijna naartoe gegaan, maar ben uiteinelijk toch ergens andes les gaan volgen)
Oud 28-03-2003, 12:22
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Met de significante cijfers mag jer altijd 1 naast zitten, meestal moet je het antwoord in 2, 3 of 4 significanten geven, als je er dan 3 neerzet gaan er nog geen punten af.
En verder, hard blokken, uittreksels maken, examenbundels en samengevat kopen, en dan zal het denk wel lukken.
Oud 01-04-2003, 20:25
Verwijderd
ik heb nou allemaal proefexamens gedaan... en de eerste keer ging et minder... mar je leert heel makkelijk hoe je punte kan score zonder de berekening helemaal goed te doen.. ofzoiets dergelijks... en nog beter gezegt... ik ben in alle toetse gemiddeld van de 36 somme maar 3 berekeninge tege gekome nog beter want ik kan deze ook niet super

succes ermee!
Oud 02-04-2003, 18:49
chris9 tje
chris9 tje is offline
goed lezen! bij tweede fase examens gaat het vooral om lezen en gegevens zoeken in je binas...

je binas is je beste vriend. Weet je iets niet? laat ff open en maak eerst de vragen die je wel weet. Probeer idd overal iets in te vullen. Ga als je nog tijd hebt in je binas zoeken. Zoveel informatie!

en oefen examenbundels... meestal lijken de vragen op iets uit voorgaande jaren. Je leert iig de vraagstelling kennen en gebruiken.... succes iig

en uhm... maak je niet te druk... als je eenmaal bezig bent met examens maken valt het allemaal reuze mee... t meeste weet je echt nog wel!
Oud 03-04-2003, 09:40
SuperSanne
SuperSanne is offline
Binas = Beste vriend, daar ben ik het mee eens, maar ik vraag me af betreft die berekeningen. Stel, dat er iets word gevraagd, en ik vul maar een deel van de berekening in omdat ik vast loop, krijg ik dan punten??? dat verklaard waarom 98% slaagt
Oud 03-04-2003, 17:16
Verwijderd
Tuurlijk krijg je punten als je maar een deel van de berekening invult, ervanuitgaande dat datgene wat je invult ook goed is he.

Je moet gewoon altijd wat invullen, ook al weet je het niet zeker. Zo loop je nog kans om wat punten te scoren; als je niks invult is het zeker fout!

Laurens
Oud 07-04-2003, 20:50
wilookmeepraten
wilookmeepraten is offline
ik HAAT scheikunde vinnut veelste moeilijk! en nou moet ik er nog examen in doen ook... en ik ben vorig jaar al blijven zitten.. dus zou fijn zijn als ik het nou gewoon even haal... zou heel fijn zijn....
Advertentie

Regels voor berichten