Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2003, 13:59
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
De Iraakse ambassadeur bij de Verenigde Naties, Mohammed al-Douri,is volgens het Franse persbureau AFP op weg naar Nederland. Hij vertrok gisteren uit de VS naar Parijs. Vandaar zou hij verder willen reizen naar Nederland.

Het is volstrekt onduidelijk wat hij hier wil doen. Minister De Hoop Scheffer van Buitenlandse Zaken zegt van niets te weten. Hij kan ook niet vertellen wat er met al-Douri gebeurt als hij zich op Nederlandse bodem bevindt. Mogelijk wil de marechaussee hem dan spreken.

Al-Douri zei gisteren na de val van Bagdad dat "het spel uit is". Hij wenste Irak toe dat er snel vrede komt.

© Bron

Hij wilt waarschijnlijk asiel aanvragen
Asiel verlenen aan leden van de Baath regime of niet?

Ik wil echt niet dat hij asiel krijgt, straks vraagt Tariq Aziz ook nog asiel aan in Nederland...gaan we dat ook accepteren?
Je moet dit soort mensen niet respecteren...hij hoort in een cel thuis. Wat doet men? Ze laten hem vrij rondlopen net zoals Tariq Aziz een paar maanden geleden bij de Paus...

Wat is jullie mening hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2003, 14:09
Martian
Martian is offline
Asiel verlenen, en uitleveren als een land daar met een legitieme reden om vraagt. Hij is nergens voor aangeklaagd ofzo, dus waarom zou je hem geen asiel geven?
Oud 10-04-2003, 14:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dr_KlawChi schreef op 10-04-2003 @ 14:59:

Hij wilt waarschijnlijk asiel aanvragen
Asiel verlenen aan leden van de Baath regime of niet?

Ik wil echt niet dat hij asiel krijgt, straks vraagt Tariq Aziz ook nog asiel aan in Nederland...gaan we dat ook accepteren?
Je moet dit soort mensen niet respecteren...hij hoort in een cel thuis. Wat doet men? Ze laten hem vrij rondlopen net zoals Tariq Aziz een paar maanden geleden bij de Paus...

Wat is jullie mening hierover?
Als iemand recht heeft op asiel, moet ie die ook krijgen en niet omdat ie toevallig van de Baath partij was.

Ooit stil gestaan bij de gedachte dat deze persoon gedwongen was?

En verder vind ik je speculatie erg voorbarig.
Oud 10-04-2003, 14:21
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
Citaat:
Martian schreef op 10-04-2003 @ 15:09:
Asiel verlenen, en uitleveren als een land daar met een legitieme reden om vraagt. Hij is nergens voor aangeklaagd ofzo, dus waarom zou je hem geen asiel geven?
Hij wordt nog echt wel aangeklaagd...
Uitleveren gaat ook niet altijd even goed. (Krekar)
En je moet ook nog aan de reputatie van Nederland denken.
Als je hem asiel verleent dan zullen er nog veel meer leden van de Baath partij asiel aanvragen in Nederland die nog veel erger zijn dan al-Douri...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 14:21
Dr_KlawChi
Dr_KlawChi is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-04-2003 @ 15:12:
Als iemand recht heeft op asiel, moet ie die ook krijgen en niet omdat ie toevallig van de Baath partij was.

Ooit stil gestaan bij de gedachte dat deze persoon gedwongen was?

En verder vind ik je speculatie erg voorbarig.
Gedwongen? Hij kon ook weigeren. Weet je wel hoeveel mensen al eerder gedwongen zijn mee te werken maar dat niet hebben gedaan...
En Mohammed al-Douri was VN-Ambassadeur. Hij werkte voornamelijk in het buitenland dus hij kon zo weg gaan.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 14:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dr_KlawChi schreef op 10-04-2003 @ 15:21:
Hij wordt nog echt wel aangeklaagd...

Omdat ie lid was?
Rare aanklacht.

Citaat:

Uitleveren gaat ook niet altijd even goed. (Krekar)

Licht toe?

Citaat:

En je moet ook nog aan de reputatie van Nederland denken.
Als je hem asiel verleent dan zullen er nog veel meer leden van de Baath partij asiel aanvragen in Nederland die nog veel erger zijn dan Al Douri...
Ze zullen het proberen, misschien, maar als ze er geen recht op hebben, krijgen ze het niet.

(justitie schat overigens dat 20% van de asielzoekers daadwerkelijk recht op asiel hebben; dat is behoorlijk weinig (persoonlijk geloof ik dit laag percentage niet, maar dat is een andere discussie); de kans dat je asiel krijgt is behoorlijk laag)
Oud 10-04-2003, 14:24
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Dr_KlawChi schreef op 10-04-2003 @ 15:21:
Gedwongen? Hij kon ook weigeren. Weet je wel hoeveel mensen al eerder gedwongen zijn mee te werken maar dat niet hebben gedaan...

En dan zijn familie laten afslachten?
Oud 10-04-2003, 15:29
McCaine
McCaine is offline
Gezien het soort opmerkingen die Al-Douri gemaakt heeft voor de televisie en de manier waarop hij zich uitte tijdens de Amerikaanse aanval, denk ik dat hij min of meer door Saddam gedwongen is om de rol te vervullen die hij vervulde. Hij lijkt ook het helemaal niet erg te vinden dat het regime nu vrijwel omvergeworpen is. Ik denk dat hem asiel verlenen een goede daad zou zijn.
Oud 10-04-2003, 15:36
geen punt.
geen punt. is offline
Ik ben niet zo voor dat vluchtelingengedoe, maar dit is nogal simpel.

- Volgens enkele verdragen zijn wij VERPLICHT politieke vluchtelingen een verblijfsvergunning te geven, dus er is geen maar...

- Hij kan bijna niet veroordeeld worden, want alles móest hij zeggen van de Saddam. Anders zou hij afgemaakt worden, zo gaat dat. Al die burgers die met spandoeken stonden, steunden hem ook, moesten hem steunen. Ga je die ook veroordelen?

Tenslotte vraag ik me ten zeerste af of de situatie voor hem in Irak nu zo onveilig is. Met behulp van de VN is het de bedoeling van Irak een democratie te maken. In een democratie is iedere gedachte geoorloofd, dus ook het Saddammisme, of hoe dat dan ook heet. Mocht hij hier asiel krijgen, dan kan hij altijd na 1 jaar weer teruggestuurd worden omdat de situatie daar goed is.
Oud 10-04-2003, 15:58
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Hij was alleen maar diplomatiek vertegenwoordiger hoor, van mij mag hij blijven, lijkt me wel leuk eigenlijk.
Oud 10-04-2003, 18:35
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
meelman schreef op 10-04-2003 @ 16:36:
Ik ben niet zo voor dat vluchtelingengedoe, maar dit is nogal simpel.

- Volgens enkele verdragen zijn wij VERPLICHT politieke vluchtelingen een verblijfsvergunning te geven, dus er is geen maar...

- Hij kan bijna niet veroordeeld worden, want alles móest hij zeggen van de Saddam. Anders zou hij afgemaakt worden, zo gaat dat. Al die burgers die met spandoeken stonden, steunden hem ook, moesten hem steunen. Ga je die ook veroordelen?

Tenslotte vraag ik me ten zeerste af of de situatie voor hem in Irak nu zo onveilig is. Met behulp van de VN is het de bedoeling van Irak een democratie te maken. In een democratie is iedere gedachte geoorloofd, dus ook het Saddammisme, of hoe dat dan ook heet. Mocht hij hier asiel krijgen, dan kan hij altijd na 1 jaar weer teruggestuurd worden omdat de situatie daar goed is.
Ik weet niet hoe welkom hij nog is in Irak momenteel, of op het moment dat er een zogenaamde democratie is gevestigd. Die man heeft geen land meer om naar terug te keren. Het is alleen de vraag in hoeverre hij een politieke vluchteling genoemt kan worden..
Oud 11-04-2003, 11:58
*Burning water*
*Burning water* is offline
Gaat dit niet over die man, op zoek naar wie een klopjacht ontstond, en van wie later bleek dat'ie van de aarbodem verdwenen lijkt te zijn? Dan hebben we dat probleem niet, van weigeren of accepteren.
Als hij toch komt: gebruikelijke asielprocedure afwerken, dan zal wel blijken of hij mag blijven of niet.
Oud 11-04-2003, 12:53
idioot.1986.
idioot.1986. is offline
Ik wil liever de minister van ontkenning veel leuker
Reageren

Regels voor berichten