Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2003, 18:53
break of dawn
break of dawn is offline
Okay, ik post hier eigenlijk nooit, en ik heb gezocht naar een topic met hetzelfde onderwerp, maar kon niets vinden (als er wel zoiets is, mag deze wel dicht hoor).

De titel is misschien een beetje wazig. Een goede vriend van me zit er nogal mee dat hij nog nooit iets 'ernstigs' heeft meegemaakt, en zijn vrienden de laatste tijd wel. Nu voelt hij zich schuldig dat hij zo'n zorgeloos leventje heeft (om zijn woorden maar eens te gebruiken).

Hoe kan ik hem nou overtuigen dat hij zich allesbehalve schuldig moet voelen en alleen maar dankbaar? Ik heb hem al uitgelegd dat hij juist een grote steun kan zijn voor zijn vrienden, dat hij zelf nergens mee zit en dus zich volledig kan richten op het leed van een ander. Iemand die zelf in de problemen zit heeft namelijk, lijkt mij, genoeg aan zichzelf om het leed van een ander ook nog te dragen. Verder nog bruikbare tips?
Oud 11-04-2003, 19:58
Fantôme
Fantôme is offline
toen ik je post aan het lezen was, wilde ik inderdaad hetgene zeggen wat je zelf al hebt gezegd, dat hij dan JUIST andere mensen kan steunen.

Ik vind inderdaad ook dat hij zich er niet schuldig om moet voelen, kom op hee! Wees blij... Waar is hij bang voor? Denkt hij dat zn vrienden het erg vinden dat hij geen 'leed' heeft? Dat lijkt me erg onlogisch...

Hij moet blij zijn nu geen problemen te hebben, wie weet wat de toekomst brengt (ihhl, wat klinkt dit stom)

kus! wendy

(sorry, weet het ook niet verder...)
Oud 11-04-2003, 20:02
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
... schreef op 11-04-2003 @ 19:58:
toen ik je post aan het lezen was, wilde ik inderdaad hetgene zeggen wat je zelf al hebt gezegd, dat hij dan JUIST andere mensen kan steunen.

Ik vind inderdaad ook dat hij zich er niet schuldig om moet voelen, kom op hee! Wees blij... Waar is hij bang voor? Denkt hij dat zn vrienden het erg vinden dat hij geen 'leed' heeft? Dat lijkt me erg onlogisch...

Hij moet blij zijn nu geen problemen te hebben, wie weet wat de toekomst brengt (ihhl, wat klinkt dit stom)

kus! wendy

(sorry, weet het ook niet verder...)
~grijns~ben het hier helemaal mee eens
sorry maar weet eigenlijk niet echt iets nuttigs te zeggen (komt niet vaak voor)
Oud 11-04-2003, 21:50
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Sommigen zijn ook nooit tevreden
Oud 12-04-2003, 08:40
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
break of dawn schreef op 11-04-2003 @ 19:53:
Okay, ik post hier eigenlijk nooit, en ik heb gezocht naar een topic met hetzelfde onderwerp, maar kon niets vinden (als er wel zoiets is, mag deze wel dicht hoor).

De titel is misschien een beetje wazig. Een goede vriend van me zit er nogal mee dat hij nog nooit iets 'ernstigs' heeft meegemaakt, en zijn vrienden de laatste tijd wel. Nu voelt hij zich schuldig dat hij zo'n zorgeloos leventje heeft (om zijn woorden maar eens te gebruiken).

Hoe kan ik hem nou overtuigen dat hij zich allesbehalve schuldig moet voelen en alleen maar dankbaar? Ik heb hem al uitgelegd dat hij juist een grote steun kan zijn voor zijn vrienden, dat hij zelf nergens mee zit en dus zich volledig kan richten op het leed van een ander. Iemand die zelf in de problemen zit heeft namelijk, lijkt mij, genoeg aan zichzelf om het leed van een ander ook nog te dragen. Verder nog bruikbare tips?
Jee, das ook raar!Zoals ...; ) al zei; zijn vrienden vinden hem heus niet anders omdat hij nog nooit iets vervelends heeft meegemaakt!
Hij moet idd juist blij zijn met zijn leven!Dat hij het wel goed heeft.
Zeg dat tegen hem (als je dat al nog niet hebt gedaan) en overtuig hem vaker dat hij zich niet schuldg moet voelen want dat is echt nergens voor nodig...

Tja, dit is niet veel anders dan de rest al zegt maar ik weet t ook niet...
Succes ermee!
Oud 12-04-2003, 08:45
Quiana
Quiana is offline
't Klinkt niet eens zo heel raar, er zijn ook weleens
mensen die mijn problemen wilden hebben,
omdat hun leven zoveel makkelijker dan het mijne zou zijn.

Kweenie, denk dat iedereen wel een bepaalde
portie problemen ed krijgt, dat nu alles
gewoon goed loopt, betekend niet dat het altijd goed zal lopen. (lekker negatief weer, maar je leven kan nou eenmaal niet alleen uit leuke dingen bestaan. :\)

Maar goed, echt iets om te zeggen is er niet
denk ik, een schuldgevoel blijf je toch wel houden..
Oud 12-04-2003, 08:53
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 12-04-2003 @ 09:45:

Kweenie, denk dat iedereen wel een bepaalde
portie problemen ed krijgt, dat nu alles
gewoon goed loopt, betekend niet dat het altijd goed zal lopen. (lekker negatief weer, maar je leven kan nou eenmaal niet alleen uit leuke dingen bestaan. :\)
]

Dat laatste is helemaal waar!Als je trouwens nooit problemen hebt en altijd maar een lekker leven lijdt krijg je daar later ook wel 'problemen' mee...Wat ik bedoel (ik zeg het weer een beetje raar maar okay) is dat je problemen je vormen tot de persoon die je tot op de dag van vandaag bent en in de toekomst altijd zal zijn...Je bent krachtiger (Niet dat de mensen zonder problemen niet krachtig zijn), kan beter met dingen omgaan en leert de kleine dingen extra te waarderen...

*Suus hoopt nu echt dat de mensen zonder problemen zich niet aangesproken voelen* das echt niet m'n bedoeling van dit te zeggen maar het is gewoon zo
Oud 12-04-2003, 13:01
pienie
ik snap wel wat je bedoeld, hij voelt zichzelf hevig schuldig waarom iemand anders alles moet dragen en hij niks, kan ik best inkomen...
hierbij kun je hem ook niet echt helpen, tegen hem zeggen dat hij voor hen klaar kan staan en dat soort dingetjes is het enige zown beetje, verder moet hij er zelf achterkomen...
meer weet ik er niet op te zeggen, ik ben niet goed in woorden...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2003, 18:50
break of dawn
break of dawn is offline
Dankjewel iedereen .... ik zal toch maar blijven proberen te overtuigen!
Oud 12-04-2003, 18:53
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
break of dawn schreef op 12-04-2003 @ 19:50:
Dankjewel iedereen .... ik zal toch maar blijven proberen te overtuigen!
ghehe, ik bedacht me net wat:

maar het is een goede vriend he? geen vaste (relatie) vriend.
anders zou je kunnen zeggen;

'heey, ik denk dat het niet meer gaat tussen ons'
als hij dan heel erg verdrietig is, moet je zeggen; dus je wilt deze leed niet, klaag er dan niet over dat je nooit leed hebt!'

dit zou je natuurlijk ook als goede vriendin kunnen toepassen door te zeggen dat je al een tijd het gevoel hebt niet bij elkaar te passen, en elkaar eens veel minder te gaan zien...

wel erg lullig eigenlijk *hihi*
Oud 12-04-2003, 21:31
break of dawn
break of dawn is offline
Citaat:
... schreef op 12-04-2003 @ 19:53:
ghehe, ik bedacht me net wat:

maar het is een goede vriend he? geen vaste (relatie) vriend.
anders zou je kunnen zeggen;

'heey, ik denk dat het niet meer gaat tussen ons'
als hij dan heel erg verdrietig is, moet je zeggen; dus je wilt deze leed niet, klaag er dan niet over dat je nooit leed hebt!'

dit zou je natuurlijk ook als goede vriendin kunnen toepassen door te zeggen dat je al een tijd het gevoel hebt niet bij elkaar te passen, en elkaar eens veel minder te gaan zien...

wel erg lullig eigenlijk *hihi*
Best wel lullig jah , maar er zit wel wat in.... al wil ik hem dat eigenlijk niet aandoen Ik denk dat ik toch niet tot hem doordring, wat ik ook zeg... hij zal het zelf uit moeten vinden *geeft hoop op* .
Reageren

Regels voor berichten