Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2003, 18:07
een kleine tiran
een kleine tiran is offline
BRON
ik probeer een beetje te vertalen wat daar staat

Zaterdag 22 maart vroeg in de ochtend konden Japanners getuigen zijn van een uniek verschijnsel: zon was vierkant in plaats van rond. Dit fenomeen heeft hooguit 5 seconden geduurd.
Kenners zeggen dat dit was mogelijk door de specifieke omstandigheden - water was veel warmer dan de lucht waardoor een bepaalde breking van zonnestralen plaastvond.
fotow :

Kan dit echt ?? of is het weer zo'n verzinsel om meer lezers aan te trekken ??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2003, 19:12
Verwijderd
Ik geloof er niet zo bijzonder veel van, want of water nou warm of koud is, de breking van licht blijft hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 08:00
heumen
heumen is offline
Dat is niet helemaal waar... De brekingsindex is temperatuurafhankelijk. Veranderende dichtheid en zo..
Oud 31-03-2003, 18:42
Verwijderd
Citaat:
heumen schreef op 31-03-2003 @ 09:00:
Dat is niet helemaal waar... De brekingsindex is temperatuurafhankelijk. Veranderende dichtheid en zo..
owja, warme gassen zijn toch lichter??
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 07:55
probleemkind
probleemkind is offline
ikweenie
maar die foto lijkt me wel een stukje ongeloofwaardig

- ten eerste zie je heel veel mensen staan? wie zijn dat? en waarom zouden ze zo vroeg op een doodgewone morgen opstaan?

- ten tweede lijkt me dat de hemel veel te donker is, maar dat kan ook natuurlijk aan het fototoestel liggen

- ten derde, er staat dat het hele fenomeen duurde maar 5 seconden. welke fotograaf kan in 5 seconden een normale foto maken, vooral als je er niet op voorbereid bent ( en dat waren ze niet neem ik aan)

maar als het echt zo was lijkt me het erg cool. Kan de zon ook een trapeziumvorm aannemen ???
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 07:56
probleemkind
probleemkind is offline
en de bron is russisch, nietwaar ?
russen verzinnen ook wel wat
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 08:11
Verwijderd
De zichtbaarheid van de zon wordt bepaald door de mate waarin lichtstralen vanaf de zon hierheen kunnen komen.

Als je op de foto kijkt, zie je dat de wolken niet gebroken zijn. Het reflecterende licht van de wolken komt wel gewoon door, waarom dan niet dat van de zon, als het blijkbaar sterker is dan dat van de wolken in het centrum van de foto?

Bullshit if you ask me..

(sterker nog: waarom is het nog zo donker als de zon zo fel schijnt?)
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 08:23
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
probleemkind schreef op 01-04-2003 @ 08:55:
ikweenie
maar die foto lijkt me wel een stukje ongeloofwaardig

- ten eerste zie je heel veel mensen staan? wie zijn dat? en waarom zouden ze zo vroeg op een doodgewone morgen opstaan?
Blijkbaar wisten ze dat dit verschijnsel zou plaatsvinden - toen met de zonsverduistering, waren mensen toch ook voorbereid, en zelfs afgereisd naar plekken waar ze het goed konden zien. Als dit echt waar is - wat ik betwijfel - had het ook wel voorspeld kunnen worden.
Oud 01-04-2003, 10:48
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
probleemkind schreef op 01-04-2003 @ 08:55:
- ten tweede lijkt me dat de hemel veel te donker is, maar dat kan ook natuurlijk aan het fototoestel liggen

Dat komt omdat het diafragma heel klein wordt, omdat de zon in het middelpunt staat en heel licht is. Anders wordt de foto overbelicht, dat is hetzelfde als je zonsondergangen fotografeerd.

Maar dit plaatje kan natuurlijk ook altijd nog met fotoshop zijn gemaakt
Oud 01-04-2003, 10:59
Hardcore
Hardcore is offline
Als er ooit een zonsverduistering komt dan gebruiken ze van die brilletjes en lenzen. Nou die mensen die je ziet staan gebruiken dat ook of ze willen oogbeschadiging oplopen. En natuurlijk zit er dan ook een bepaalde lens over die fototoestel, want als het licht daar in schijnt word dat versterkt. Maar ik weet nie of dat kan een vierkante zon, de zon zal wel niet echt vierkant worden.
Oud 13-04-2003, 21:10
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
******** schreef op 01-04-2003 @ 09:11:
De zichtbaarheid van de zon wordt bepaald door de mate waarin lichtstralen vanaf de zon hierheen kunnen komen.

Als je op de foto kijkt, zie je dat de wolken niet gebroken zijn. Het reflecterende licht van de wolken komt wel gewoon door, waarom dan niet dat van de zon, als het blijkbaar sterker is dan dat van de wolken in het centrum van de foto?

Bullshit if you ask me..

(sterker nog: waarom is het nog zo donker als de zon zo fel schijnt?)
offtopic: de zon in jouw avatar is ook nie rond

Wat een onzin... Als je de zon vierkant zou zien, zou dat betekenen dat de lichtstralen naar elkaar toe zouden buigen, (een gedeelte dan, zeg maar wat je mist als je er een rondje overheen legt) maar dat zou weer betekenen dat je het alleen kan zien als je in het "brandpunt" staat, en dat lijkt me dan wel weer helemaal toevallig. Met al die andere toevalligheden erbij: mensen weten opeens dat dat te zien is, anders staan ze niet met zn allen naar het 5-seconden-durende verschijnsel te kijken; de fotograaf kan precies in die vijf seconden een mooie foto maken; men staat precies in dat brandpunt; en weet precies hoe dat kan, ook al is het nooit eerder voorgekomen (tenminste, men spreekt van een uniek verschijnsel). En dat verhaaltje over water dat veel warmer was dan de lucht... ik zou nog wel wat beters kunnen verzinnen zeg...
Oud 17-04-2003, 01:58
Evil creature
Evil creature is offline
De datum van je post..... net voor 1 april. Toeval?????
Oud 22-04-2003, 09:57
Verwijderd
het is een kernexplosie, probably.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 10:53
- DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
Evil creature schreef op 17-04-2003 @ 02:58:
De datum van je post..... net voor 1 april. Toeval?????
datum van de bron: 27 maart. Kennen ze in rusland ook het 1-april-fenomeen dan? Denket niet.

Volgens mij is water vroeg in de morgen altijd warmer dan de lucht, omdat het minder snel afkoelt. Nouja iig het lijkt mij ook fake...
Oud 22-04-2003, 20:31
born2dance
born2dance is offline
in rusland kennen ze wel 1 april en vieren nog harder dan hier
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 20:47
Winner
Winner is offline
Die foto is ook niet erg overtuigend.
Oud 04-05-2003, 00:14
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Wil je van een cirkel een vierkant maken moeten er van vier verschillende kanten een optische verandering plaatsvinden.

Ik deel de conclusie dat het nep is.
Oud 04-05-2003, 09:18
iamcj
iamcj is offline
Dit feit, heb ik op het nieuws gezien, ik neem dus aan dat het waarwel degelijk is. Het komt door een bepaalde breking. Maar het enige dat er gebeurt is dat je de zon uitgerekt ziet.

"De zon kan voor Eskimo's en poolonderzoekers soms vierkant lijken. Het effect wordt waargenomen wanneer aangrenzende luchtlagen de lichtstralen zowel horizontaal als verticaal afbuigen.
"
Bron: "www.hetweer.org/HetWonderlijkeWeer/wetenswa.htm"

Laatst gewijzigd op 04-05-2003 om 09:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten