Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2003, 18:35
Susan17
Susan17 is offline
hey!

iedereen heeft het over hulp vragen & helpen, maar ik vraag me af: in hoeverre kan je iemand anders ECHT helpen? (is dat het probleem voor diegene oplossen?), waarom help je iemand? (doe je het om jezelf beter te voelen of gaat het om het belang van de ander?) en zijn mensen blij met jouw hulp omdat je er voor ze bent of om wat je als 'hulpverlener' allemaal presteert?

Ik hoor graag jullie reacties...
Liefs Susan
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2003, 20:26
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Volgens mij steun je degene met het probleem al als je er überhaupt met hem/haar over praat. Dat je jezelf daarbij beter voelt verbetert ook je eigenwaarde en de ander zal dat denk ik niet als egoïsme ervaren.
Oud 15-04-2003, 09:54
Toemoesh
Toemoesh is offline
Het hangt natuurlijk ook van de aard van het probleem af. Als je naar een probleem in de zin van een gewone vraag kijkt, dan help je de persoon door gewoon de vraag te beantwoorden.
In gevallen van grote persoonlijke, of zelfs psychische problemen ben ik het volledig eens met pimomes1987.
Oud 15-04-2003, 20:00
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Je helpt toch altijd? Ook albeantwoord je een simpele vraag, die ander ervaart dat als fijn.
Oud 15-04-2003, 20:37
gevaar
gevaar is offline
volgens mij ga je iemand helpen als je je het lot van die gene om welke reden dan ook aantrekt en er dus een soort band mee schept.

alleen sommige mensen denken te helpen door hun ideeen over wat het probleem is en de oplossingen ervan op te dringen.

wat de meeste mensen dan ook op een gegeven moment niet meer plezierig vinden, maar objectief een keer praten met iemand doet wonderen en vooral het luister gedeelte .
Oud 16-04-2003, 08:50
Jordi
Jordi is offline
Als iemand een probleem heeft, dan denk ik dat hij/zij dat over het algemeen zelf op moet lossen. Meestal kun jij dat niet voor die persoon doen en als je dat onder 'echt helpen' verstaat, dan wordt dat dus vrij moeilijk.
Je kunt naar mijn idee echter al iemand helpen door met hem/haar over het probleem te praten en misschien kun je zelfs een paar oplossingen voorstellen (die die persoon dan zelf wel moet uitvoeren).

Ik denk niet dat het egoïstisch is om iemand te helpen. Egoïsme betekent volgens mij dat alles om jezelf draait en dat is dan dus niet zo. Ik denk ook niet dat je het in eerste instantie voor jezelf doet.
Als je iemand om wie je geeft in problemen ziet dan is (lijkt me) niet je eerste gedachte: hé, als ik hem/haar nou help, dan voel ik me vast beter. Dat je je er wel beter door voelt is mooi meegenomen, maar ik denk dat je het in eerste instantie doet om die iemand (meer) leed te besparen.
Bovendien zijn er best situaties te bedenken waarbij je jezelf echt niet beter voelt door te helpen. Als je bijv. iets tegen iemand zegt om zijn/haar eigen bestwil, maar je er wel ruzie door krijgt. Of misschien praat je wel met iemand over iets waar je zelf ook helemaal depressief van wordt. Je helpt iemand dan toch, maar of je er beter van wordt...
Oud 17-04-2003, 16:05
leerling2549
leerling2549 is offline

Citaat:
gevaar schreef op 15-04-2003 @ 21:37:
volgens mij ga je iemand helpen als je je het lot van die gene om welke reden dan ook aantrekt en er dus een soort band mee schept.
Als deze band er is zal die gene die je wil helpen vanzelf aangeven wat je kunt doen voor hem/haar.

Ga niet gelijk jou oplossingen opdringen enz.

Citaat:
Susan17 schreef op 14-04-2003 @ 19:35:
en zijn mensen blij met jouw hulp omdat je er voor ze bent of om wat je als 'hulpverlener' allemaal presteert?
Op deze vraag denk ik; mensen zijn blij omdat je er voor ze bent, ze zijn blij dat je laat blijken dat je om ze geeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten