Als iemand een probleem heeft, dan denk ik dat hij/zij dat over het algemeen zelf op moet lossen. Meestal kun jij dat niet voor die persoon doen en als je dat onder 'echt helpen' verstaat, dan wordt dat dus vrij moeilijk.
Je kunt naar mijn idee echter al iemand helpen door met hem/haar over het probleem te praten en misschien kun je zelfs een paar oplossingen voorstellen (die die persoon dan zelf wel moet uitvoeren).
Ik denk niet dat het egoïstisch is om iemand te helpen. Egoïsme betekent volgens mij dat alles om jezelf draait en dat is dan dus niet zo. Ik denk ook niet dat je het in eerste instantie voor jezelf doet.
Als je iemand om wie je geeft in problemen ziet dan is (lijkt me) niet je eerste gedachte: hé, als ik hem/haar nou help, dan voel ik me vast beter. Dat je je er wel beter door voelt is mooi meegenomen, maar ik denk dat je het in eerste instantie doet om die iemand (meer) leed te besparen.
Bovendien zijn er best situaties te bedenken waarbij je jezelf echt niet beter voelt door te helpen. Als je bijv. iets tegen iemand zegt om zijn/haar eigen bestwil, maar je er wel ruzie door krijgt. Of misschien praat je wel met iemand over iets waar je zelf ook helemaal depressief van wordt. Je helpt iemand dan toch, maar of je er beter van wordt...