Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2003, 19:09
dafelix
dafelix is offline
Hier een recept wat ik graag met jullie wil delen:

Lasagne

Lasagne is een makkelijk recept, je kunt er veel aan veranderen en daardoor je eigen lasagne maken zoals jij die het lekkerst vind. Er zijn 2 basissausen, namelijk bechamelsaus en tomatensaus.

Bechamelsaus

Let op: Bechamelsaus kan enorm snel aanbranden, indien dit het geval is zul je dat onmiddellijk proeven, blijf daarom altijd bij je bechamelsaus en roer regelmatig.

40 gram boter
50 gram bloem
600 ml melk

De basis van veel sausen is een zogenaamde roux. Een roux is eigelijk niks meer dan een bindmiddel. In veel restaurants word roux gebruikt en is daarom een must om onder controle te hebben. Het is vrij simpel, maar je moet het net even onder de knie krijgen.
Smelt de boter in een pannetje (minimale inhoud +/- 750ml) maar zorg ervoor dat de boter niet bruin word. Als al het boter is gesmolten de bloem boven het pannetje zeven. Het zeven zorgt ervoor dat de bloem luchtiger word en geen klontjes bevat. Meng de bloem met de boter goed door en er ontstaat een soort van kruimelbodem. Zet er hoog vuur onder en controleer of de roux ‘gaar’ is. Dit kun je makkelijk zien door de roux op een lepel glad te strijken, als de roux een beetje glanst. Als de roux gaat klonteren is deze ook klaar! Nu heb je een roux klaar, simpel eigelijk hè? Om er nu een bechamelsaus van te maken hoef je alleen nog maar (koude) melk toe te voegen. Let op, bij een roux moet OF de roux OF het vocht koud zijn! Zoniet zal het niet mengen en gaan klonteren. Zet het vuur nu maar lekker voluit zodat het alles kan gaan koken. Let op je moet zeer veel roeren. Zodra het mengsel kookt kun je het wegzetten (niet in de koelkast maar gewoon op het fornuis) en lekker verdergaan met het bereiden van de tomatensaus. Na 20 minuten is de bechamelsaus klaar en kun je zonodig nog afslappen, meer daarover later.

Tomatensaus

80 gram boter
140 gram tomatenpuree
1 pakje gezeefde tomaten
1-1.25 l water
oregano
basilicum
tijm
Italiaanse kruiden
zout
peper
knoflook

Ook bij tomatensaus is een roux de basis, deze word deze keer echter iets anders gemaakt. Smelt de boter in een hoge pan. Zorg er nu tevens weer voor dat de boter niet bruin word. Als al het boter is gesmolten voeg je de tomatenpuree toe. Dit doe je om de puree te ontzuren. Laat de puree even lekker ‘bakken’ in de boter, je zal ruiken dat er een zure lucht van af komt, gelukkig hebben we dat zo meteen niet meer in de lasagne . Nadat de puree is ontzuurd kun je de bloem weer boven de pan te zeven, en nu ook weer moet je zeven om het luchtiger en klontvrij te maken. Controleer deze roux ook af en toe om te kijken of deze gaar is. Zodra de roux gaar is kun je het vocht toevoegen, in dit geval water. Zorg er voor dat een van beide (roux of vocht) koud is (makkelijkste is koud water natuurlijk) en voeg deze toe. Anders dan bij de bechamelsaus brandt dit niet zo makkelijk aan en kun je je armen rust geven door minder te roeren. Zet het vuur lekker voluit. Als het geheel kookt kun je deze ook weer aan de kant zetten en heb je alweer een basissaus gemaakt.
Om van deze basissaus een lekker lasagne saus te maken moeten we het geheel wel even laten rusten, zodat het kan binden. Dit is aanbevolen maar hoeft niet, als je veel haast hebt (je komt wel eens laat thuis) dan wacht je geen 20 minuten.
20 minuten later kunnen we weer verder aan de slag. Laat de bechamelsaus nog maar lekker op het fornuis staan hoor, dat komt later allemaal wel. We gaan eerst de saus afmaken. Zet de tomatensaus weer op het vuur en voeg nu de kruiden en de gezeefde tomaten toe. De hoeveelheid kruiden hangt helemaal van je smaak af, experimenteer er eens wat mee en doe wat je lekker vind. Knijp nu ook de knoflook uit in de saus en als het goed is zijn alle ingrediënten nu in de saus (zoniet lees dit stuk nog eens een keertje door). Echter als je met deze saus lasagne gaat maken word die niet zo lekker. Dit is een basissaus en hieronder staat een recept (een van de vele combinaties die mogelijk zijn).

Lasagne met gehakt

500 gram gehakt
1 ui
2 stuks prei
2 pak lasagnebladen
geraspte kaas

Zet eerst de oven op 200°C (180° hetelucht).
Deze variant maak ik altijd en smaakt me bijzonder goed. Wat je doet je maakt de twee basissausen (bechamel- en tomatensaus) en bakt met je derde hand (indien je deze niet bezit huur deze in of zorg ervoor dat je het in dezelfde tijd kan doen) de uien met de gehakt bruin. Laat dit ook weer lekker op je fornuis staan. Snij de prei in lekkere stukken. Zodra de tomatensaus is gerust en zijn kruiden bezit voeg de gehakt (met de ui) en de prei toe. Breng dit alles aan de kook en laat het 5 minuutjes koken. Na de 5 minuten zet je de bechamelsaus weer op het vuur en slapt hem zonodig met wat melk af. Pak 2 ovenschalen en smeer deze in met boter of olie. Voeg eerst een laag tomatensaus toe en dan een laagje lasagnebladen. Dan weer een laag tomatensaus en dan weer lasagnebladen, net zolang tot je door je saus heen bent en nog genoeg ruimte over hebt. Eindig met een laag lasagnebladen en schenk daar overheen de bechamel. Doe tenslotte een laag geraspte kaas erover heen. Zet dit alles in de oven die je al voorverwarmd heb. Ongeveer 20 minuutjes en dan moet het klaar zijn. Dit kun je controleren door met een vork in je lasagne te prikken en kijken of de lasagnebladeren gaar zijn.
Eet u smakelijk

Recept geschreven door Floris (DaFeliX, PleuR) maar algemeen bekend en daardoor niet copyright

Mocht dit recept aanslaan wil ik in het vervolg nieuwe recepten posten, indien jullie geen behoefte hebben aan deze rotzooit meld het me gewoon ff
Oud 15-04-2003, 19:19
dafelix
dafelix is offline
klopt, maar pakje lasagne is in vergelijking vrij duur, en makkelijk zelf te maken. Met lasagne kun je eindeloos door 'nieuwe' recepten maken en daarom altijd lekker
Oud 15-04-2003, 20:09
Birdy 85
Birdy 85 is offline
Lasagna is echt over heerlijk..haha
T liefst zou ik het iedere dag eten..
nu eten we t meestal 1 keer in de twee weken
Maarja..als k all1 thuis ben(regelmatig dus) dan weet ik wel wat ik mezelf te eten maak..haha
laterz en succes met je lasagne..
Oud 15-04-2003, 20:17
Vlooienband
Vlooienband is offline
Dude, we hebben hier al een topic over.
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=408609

Regels voor berichten