![]() |
|
Ik vraag me af hé, is Al Jazeera niet gewoon veel objectiever als CNN??
Ik bedoel Al Jazeerea is ten eerste een onafhankelijke nieuwszender ze hebben geen affiliteit met Arabische landen en krijgen zelfs van die landen veel tegenstand om hun kritische mening t.o.v. de arabische wereld.. Daarnaast hebben ze een afkeer tegen het regime van Saddam Hoessein.. wat ze duidelijk laten merken.. Maar aan de andere kant willen ze de arabische wereld duidelijk maken dat de Amerikanen niet gerechtmatigd zijn om burgers aan te vallen... En dit laten ze onder andere zien door al die vreselijke beelden en interviews uit te zenden van burgerslachtoffers.. Bij VPRO's Tegenlicht vergeleken ze een Syrische nieuwszender met Al Jazeera, waaruit ook al bleek dat er bijna geen propagandistische gedachten achter de nieuwszender zaten, iets wat bij CNN wel te bespeuren valt... Dus mijn stelling: Al Jazeera is de meest geloofwaardige nieuwszender in vergelijking met CNN en de arabische nieuwszenders... http://info.vpro.nl/info/tegenlicht/...#loadvariables voor een paar uitzendingen van Al Jazeera (Tegenlicht)
|
![]() |
|
ik zou wel willen vergelijken maar ik versta geen arabisch en aan al jazeera kijken op tv heb ik dus niet zoveel.. en omdat het engelse deel van de site het niet doet
![]() maar ik denk niet dat ze allebei 100% betrouwbaar zijn.. al kan ik het niet beoordelen zonder iets te hebben gelezen van Al Jazeera Maar zolang nieuwszenders geen banden hebben met regeringen is het sowieso al een grote stap vooruit ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Die 'oliesjeiks' die jij noemt kunnen wel eigenaar zijn van CNN, het is niet geheel aan hen om te bepalen wat CNN uitzendt.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik denk dat Al Jazeera vooral beelden van hun minister van informatie laten zien en wij vooral beelden van Bush... Niet alleen natuurlijk, maar als er iemand aan het woord is wel. Dat Bush wat zit te ijlen en daarmee mensen overtuigd (ik sta wel achter hem, maar weet dat veel mensen daar zo over denken), dat wordt bij ons uitgezonden. Slachtoffers worden niet uitgezonden.
Dat die minister van info daar in Bagdad op het dak staat terwijl er allemaal amerikaanse aanvallen achter hem gepleegd worden en dat je daar amerikaanse soldaten ziet lopen... terwijl meneer zegt dat er nog geen Amerikaan in Bagdad is... tja, is ook niet echt objectief. Ik snap niet hoe mensen kunnen vinden dat Al Jazeera objectiever zou kunnen zijn. Objectiviteit in een oorlog bestaat niet meer denk ik.
||
Citaat:
![]() Al jazeera is niet van Irak ofzo hoor... dus het is ten eerste niet HUN minister, en als je beelden van de minster van informatie laat zien dan wil nog niet zeggen dat je achter die vent staat, en ja Al jazeera zend ook toespraken van Bush uit... Niemand is objectief, maar je kan wel objectiever zijn dan een ander..
|
Wat maakt het nu uit of de zender Iraaks is of niet, Al Jazeera staat zonder meer aan hun kant en zal alle gruwelijkheden laten zien die de VS uithalen, maar niet de gruwelijkheden die Irakezen uithalen, de bevrijdingen van de VS, de feeststemming onder de bevrijde bevolking en wat dacht je van de gruwelijkheden die Saddam de afgelopen jaren heeft uitgezonden? Allemaal niet uitgezonden op zo'n zender... allebei 0,0% objectief dus.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
waarom veronderstel je dat Al Jazeera zonder meer aan de kant van Irak staat, heb je daar bronnen van??? En ze zenden juist wel de gruwlijkheden van Irak uit, en uitten openlijk dat het Regime van Saddam een van de vreselijkste was.....
|
![]() |
lol al-Jazeera een Iraakse zender? Ik dacht het niet.
Maar je kan wel zeggen dat het een 2de Iraq Tv is, want ze zenden voornamelijk dingen uit die in het voordeel zijn van Saddam Hoessein. De Iraakse oppositie is nog GEEN EEN keer op al-Jazeera geweest, toeval??? Nee, dat is geen toeval. Gisteren was er een demonstratie tegen, jaja, al-Jazeera in Washington D.C georganiseerd door Irakezen. Als het aan de Irakezen ligt, word al-Jazeera z.s.m verboden in 'het nieuwe Irak'! Vanmiddag is een van de verslaggevers van al-Jazeera door de Irakezen verjaagd uit Basra. Ik heb gehoord dat ze achter hem aan renden, en dat de verslaggever zo snel over de grens met Koeweit rende dat hij geen visum meer nodig had om Koeweit binnen te gaan. (dit is geen grap, dit is echt gebeurd) |
![]() |
|
objectieve media is bijna onmogelijk. Zeker omdat de massamedia van onomstotelijk belang zijn in zo'n oorlog. Je kunt als politicus de boel vrij makkelijk manipuleren door iemand te laten 'lekken' oid. Ik denk dus dat grote nieuwszenders per definitie zo veel moeite hebben om objectief te blijven dat dit eigenlijk onmogelijk is.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Claire Cozens
Thursday April 10, 2003 An al-Jazeera reporter had to be rescued from a crowd of Iraqi Americans celebrating the fall of Saddam Hussein's regime after they turned on him and his cameraman. Nezam Mahdawi, Washington correspondent for the Arabic-language broadcaster, was set upon by angry demonstrators in the Detroit suburb of Dearborn, where he had travelled to cover the spontaneous demonstration. Dearborn is home to one of the largest populations of Iraqi Shi'ite Muslims outside the Middle East. Police were forced to intervene and asked the pair to leave following a long stand-off with crowds hurling insults and shouting "Down Jazeera". Al-Jazeera is widely watched in the Arab world and has enjoyed a huge increase in subscriber numbers since the start of the war from Muslims eager to get a different perspective from western news providers. But the broadcaster has faced accusations of anti-American bias in the US, where it has also been charged with supporting Saddam's regime. "These networks talk about freedom and democracy but they don't represent freedom and democracy. To the last moment they tried to support the dictatorship regime," one of the demonstrators, Cassy Mahbouba, told the Reuters news agency. Mahdawi said al-Jazeera was used to such accusations. The broadcaster this week accused US forces of targeting it after cameraman Tarek Ayyoub was killed when two bombs dropped during a US air raid hit the satellite television station's office in the Iraqi capital. Rival Arabic-language broadcaster Abu Dhabi was also hit. "Our office is in a residential area and even the Pentagon knows its location," said Ibrahim Hilal, the chief editor of al-Jazeera, at its headquarters in Qatar. The US has denied the charge. ![]() ![]() ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
ze kunnen misschien niet pro-westers genoeg zijn, maar ze zijn wel pro-westers want als ik ze vergelijk dan laten ze de helft niet zien, van wat die Amerikanen bijvoorbeeld in Irak hebben gedaan.....
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Al Jazeera zendt nieuwe tape Bin Laden uit Verwijderd | 43 | 03-01-2005 12:19 | |
Grote aanval op militie al-Sadr Bluesman | 54 | 21-08-2004 15:48 | |
Aljazeera's hoofdkantoor in Bagdad gesloten mastertime | 97 | 18-08-2004 13:55 | |
Al-Sahaf opgepakt Gatara | 26 | 29-06-2003 11:39 | |
Al-Qaeda bedreigt Noorwegen McCaine | 61 | 30-05-2003 09:38 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Arabisch zelfde in alle landen? Verwijderd | 3 | 26-03-2003 21:37 |