Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2003, 13:44
Marorij
Marorij is offline
Nog mensen hier de meedoen/hebben meegedaan aan de vertaalwedstrijd Pythia?
Oud 10-04-2003, 15:00
Evito
Evito is offline
nee
vertel eens wat meer!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 15:20
Marorij
Marorij is offline
Citaat:
Evito schreef op 10-04-2003 @ 16:00:
nee
vertel eens wat meer!
Okee (even de algemene brief opzoeken...). Aha, dit geeft een duidelijk beeld: het is een wedstrijd voor leerlingen van middelbare scholen, die dit jaar voor de derde keer in Europees verband georganiseerd wordt. In de voorronde wordt er van je verwacht dat je een originele, fraaie en goede vertaling maakt van een Griekse tekst. Daarnaast moet je een zelfgeschreven tekst meezenden over het thema (thema 2003=Heldendom in de Griekse literatuur en cultuur. Vorig jaar ging het over Democratie). Uit de inzendingen worden, naar mijn weten, drie deelnemers uitgenodigd voor de finaleronde (dit jaar 12 april) , waarin hij/zij ondervraagd wordt over een van te voren opgegeven Griekse tekst.

Volgens mij doen er niet zo heel veel mensen mee, helaas, want het is leuk! Er wordt van je verwacht op een andere manier met het Grieks om te gaan dan klakkeloos te vertalen > een uitdaging!

Komt het je nu bekend voor? Ownee, jij doet al WO nu, toch? Naja, misschien uit een grijs verleden (vorig jaar? )De opgave wordt in ieder geval naar veel middelbare scholen opgestuurd.
Oud 10-04-2003, 18:28
Verwijderd
Nooit eerder van gehoord, helaas, want het klinkt heel erg leuk en uitdagen.
Hoewel ik niet heel erg goed ben ik Grieks vertalen en het onthouden van de dingen er omheen had ik er toch wel iets meer van gehoord.
Nouja, misschien volgend jaar, dan draait alles om het vertalen en niet meer (of in iedergeval minder) om tekstverklaren.

Maar jij doet kennelijk ook mee? Vertel er eens wat meer over, wat je er zelf wat vond, wat de vragen waren e.d. Lijkt me erg leuk.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2003, 19:34
Marorij
Marorij is offline
Ik doe inderdaad mee en ben nu nog hard bezig met het voorbereiden van de finaletekst voor komende zaterdag. Daarna weet ik dus ook pas wat ze hebben gevraagd -de vragen van vorig jaar heb ik verdrongen aangezien ik alleen maar domme antwoorden wist te bedenken - en zal jullie dan het fijne er van vertellen! voor me!
Oud 10-04-2003, 20:12
Ellun
Ellun is offline
Wat leuk dat je meedoet!! Ik had helaas echt geen tijd. Vorig jaar heeft een meisje bij ons op school de Pythiawedstrijd gewonnen en mocht met onze leraar naar Griekenland, waar zij en alle andere winnaars uit Europa (geloof ik) werden gehuldigd door de president van Griekenland. Echt heeeel gaaf, ze gingen ook nog van alles bezoeken in Griekenland. Ik heb foto's gezien, en het leek me echt super. Maar ja, dus geen tijd, en ik had ook weinig inspiratie om een essay te schrijven.
Jij heel veel succes!!!
Oud 10-04-2003, 20:54
Marorij
Marorij is offline
Zat Hanna bij jou op school? Wat grappig! Ik heb haar vorig jaar in de finale ontmoet inderdaad. Ik wist niet dat jullie op dezelfde school zaten, hihi. Het lijkt me inderdaad ook een geweldige reis en ga dus zeker mijn best doen zaterdag!
Het heeft me inderdaad flink wat tijd gekost, maar het was wel leuk om te doen. Zijn er wel andere klasgenoten die meegedaan hebben? (oftewel:Loop ik je docent weer tegen het lijf in het museum?)
Oud 13-04-2003, 08:55
Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Marorij schreef op 10-04-2003 @ 21:54:
Zat Hanna bij jou op school? Wat grappig! Ik heb haar vorig jaar in de finale ontmoet inderdaad. Ik wist niet dat jullie op dezelfde school zaten, hihi. Het lijkt me inderdaad ook een geweldige reis en ga dus zeker mijn best doen zaterdag!
Het heeft me inderdaad flink wat tijd gekost, maar het was wel leuk om te doen. Zijn er wel andere klasgenoten die meegedaan hebben? (oftewel:Loop ik je docent weer tegen het lijf in het museum?)
Er heeft niemand van ons meegedaan, we zaten in een drukke periode en niemand had echt de puf om mee te doen. Echt heel jammer. Maarre, onze docent zul je dus helaas niet tegenkomen dit jaar...maar ik zal m de groeten doen
Oud 14-04-2003, 11:48
Marorij
Marorij is offline
Het was heel erg leuk zaterdag! Er waren dit keer 5 finalisten, dus het was een drukke boel. Ik kreeg allereerst vragen over de tragedie Antigone in het geheel, die later werden toegespitst op de passage die wij vertaald hadden. Het ging hier om het vertalen, de letterlijke betekenis, de bedoeling van de auteur (ironie ed.) en stijlfiguren. Naast het vertalen van zo'n 20 regels moesten we ook een stukje in het Grieks voorlezen, waarbij ik dus constant over de (overdosis) sigma's struikelde...
Het was in ieder geval een hele leuke ervaring en ik raad alle middelbare scholieren (van volgend jaar) aan om ook eens mee te doen!
Oud 20-04-2003, 18:44
azitoga
azitoga is offline
er hebben van onze klas ook 3 leerlingen meegedaan, ze zijn wel niet verder geraakt dan de eerste ronde... één van hen had wel een eervolle vermelding.

Vorig jaar won er een leerling van onze school en die is ook met de leraar naar griekenland gegaan...
Oud 20-04-2003, 21:10
Dminor
Dminor is offline
Er zijn wel aan de lopende band vertaalwedstrijden hè? Een meisje bij mij op school (Deventer - Etty Hillesum Lyceum) had laatst ook al eentje gewonnen, en ik ben nou als reserve ook naar eentje gestuurd. Welke weet ik niet precies, daar gaat het ook niet om.
Reageren

Regels voor berichten