Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2003, 00:49
freakinaround
freakinaround is offline
Hey, ik zit te twijfelen, of ik na de Havo, een opleiding van fotografie wil doen...ik vind fotograferen erg leuk. we hebben nu sinds kort een digi cam, en ik fotografeer iedereen helemaal suf . En ze worden best mooi/goed, al zeg ik et zelf. niet dat ik nu arrogant wil overkomen, maar dat zeggen anderen mensen ook..Ik krijg voor mn 16e verjaardag ook een eigen digi cam.. Mja. Mijn vraag is nou; wat zijn de eisen als je zo'n opleiding wilt doen? welke vakken krijg je dan? welk vakkenpakket kan je het beste kiezen als je naar havo 4 gaat?

Ik heb nou eigenlijk al een pakket gekozen: E&M (economie & maatschappij). Maar misschien kan ik nog wel van pakket wisselen..hoop ik..

xxx -annelijn-
Oud 28-04-2003, 06:39
Verwijderd
Ik weet het niet, maar misschien kun je eens bij zo'n opleiding informeren of ergens op een site kijken? Staan vast wel dingen op.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 08:35
Verwijderd
Op de site van de Amsterdamse kunst- en cultuuropleidingen staat het volgende over de toelatingscriteria: 'Geïnteresseerden kunnen hun werk voorleggen aan een toelatingscommissie. Bij positief advies wordt de kandidaat opgeroepen om mee te doen aan het toelatingsexamen.'
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 08:43
Verwijderd
Ik heb nog ff verder gezocht, op de site van de Willem de Kooning Academie (Rotterdam): 'Wie kiest voor een studie aan de Willem de Kooning Academie moet zeer gemotiveerd zijn en over een behoorlijke creatieve aanleg beschikken. Het is geen studie van negen tot vijf, en er zijn geen 'uitgestippelde paden'; het onderwijs is gericht op het ontwikkelen van het onbekende. We verwachten van je dat je tentoonstellingen, theaters en films bezoekt en je verdiept in literatuur. Je zou kunnen zeggen dat een keuze voor het kunstonderwijs tegelijkertijd een keuze voor een manier van leven is. Dat is niet iedereen gegeven. In de praktijk is het leven van een kunstenaar of vormgever hard. Vandaar dat we, naast de gebruikelijke toelatingseisen, ook een zogenaamd intakegesprek met je willen voeren. Tijdens dit gesprek word je op grond van je werk beoordeeld op aanleg en motivatie.'

Op de site van de Hogeschool Brabant kan ik niks vinden, de site van de Faculteit voor Kunst en Vormgevingsonderwijs doet het niet, zal daar wel op gestaan hebben.

Hopelijk heb je er wat aan. Opvragen van informatie van de school waar je eventueel heen zou gaan heb je natuurlijk nog meer aan, omdat de (toelatings)eisen per school nog wel eens willen verschillen.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 12:06
freakinaround
freakinaround is offline
hey, thnx voor je replies . kheb net ff op die school van amsterdam gekeken...ff snel...maar kga zo weg, ik lees volgende x wel ff alles door enzo ...mja..die school in rotterdam lijklt me niks . en die in brabant, is te ver weg . Mja, iig bedankt voor je replies en je moeite!
Oud 28-04-2003, 20:59
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik heb een keer een voorlichtingsavond over die studie gehad..
Weet niet meer welke hogeschool het was

Je hoefde volgens mij geen vakken per se in je pakket te hebben. Om de studie te mogen doen moet je eigenlijk al zelf een beetje geoefend hebben thuis (amateur), maar het gaat vooral om talent. Bij zo'n toelatingsexamen kijken ze vooral of jij hebt (of kan krijgen) wat een fotograaf moet hebben.

Je krijgt dan natuurlijk fotografie en gewoon van die troep over kunst, maar je krijgt ook een beetje bedrijfskunde, zodat je zelf je eigen fotograaf kan zijn, en je eigen zaakje kan runnen. ze bereiden je dus wel overal op voor.

En bij die hogeschool/acedemie moest je vooral ook een beetje eigen verantwoordelijkheid hebben omdat je maar een paar avonden per week op school zat en de rest zelf aan de gang moest

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 21:58
Balance
Balance is offline
al zullen vakken vast niet verplicht zijn, mss zijn ckv2,3 en natuurkunde wel handig?
ckv2 = kunstgeschiedenis, altijd handig voor zo'n studie lijkt me.
ckv3 is gewoon handig om je wat verder te ontwikkelen qua fantasie enzo.
natuurkunde lijkt me wel handig als je weet hoe al die dingen in elkaar zitten enzo (toestellen).

maar nog maals, ik denk niet dat de vakken verplicht zullen zijn. talent echter wel.
Oud 28-04-2003, 22:33
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 28-04-2003 @ 21:59:
Ik heb een keer een voorlichtingsavond over die studie gehad..
Weet niet meer welke hogeschool het was

Je hoefde volgens mij geen vakken per se in je pakket te hebben. Om de studie te mogen doen moet je eigenlijk al zelf een beetje geoefend hebben thuis (amateur), maar het gaat vooral om talent. Bij zo'n toelatingsexamen kijken ze vooral of jij hebt (of kan krijgen) wat een fotograaf moet hebben.

Je krijgt dan natuurlijk fotografie en gewoon van die troep over kunst, maar je krijgt ook een beetje bedrijfskunde, zodat je zelf je eigen fotograaf kan zijn, en je eigen zaakje kan runnen. ze bereiden je dus wel overal op voor.

En bij die hogeschool/acedemie moest je vooral ook een beetje eigen verantwoordelijkheid hebben omdat je maar een paar avonden per week op school zat en de rest zelf aan de gang moest

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Dat oefenen zal wel komen, als ik dan 16 word..dan ga ik echt iedereen hartstikke omver fotograferen
Mja..ik zie wel..talent heb je of heb je niet he . Kga dat denk ik wel doen dan zo'n toelatingsexamen na de havo, en dan zie ik wel of ik aangenomen wordt...thnx voor je reply
Oud 29-04-2003, 18:12
Verwijderd
Ik zou alleen geen digitale camera kopen maar een spiegelreflexcamera.... een digitale camera is leuk maar je kan er niet echt mee uit de voeten op bijvoorbeeld de fotovakschool....
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 18:14
Verwijderd
Kijk eens op deze site... staan links/adressen van de meeste fotovakscholen

http://www.photocrack.com/pages/arti...educatie.shtml
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 18:17
Verwijderd
Misschien is het ook handig dat je bedenkt wat je ermee wil worden? Je hebt bijvoorbeeld fotograven voor kranten maar ook studiowerk (= gezinnen en stelletjes fotograferen). Over het algemeen is er het meeste werk in studio-gedeelte. Foto's uit de kranten komen vaak van de fotobureau's op het anp/reuters e.d af...
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 18:43
xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Citaat:
Alex schreef op 29-04-2003 @ 19:17:
Misschien is het ook handig dat je bedenkt wat je ermee wil worden? Je hebt bijvoorbeeld fotograven voor kranten maar ook studiowerk (= gezinnen en stelletjes fotograferen). Over het algemeen is er het meeste werk in studio-gedeelte. Foto's uit de kranten komen vaak van de fotobureau's op het anp/reuters e.d af...
(.. En natuurlijk kan je ook voor zo'n fotobureau gaan werken als je goed genoeg bent...)
Oud 29-04-2003, 19:49
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
Alex schreef op 29-04-2003 @ 19:17:
Daar kom je achter tijdens de studie, wat je het beste ligt.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2003, 15:23
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 28-04-2003 @ 13:06:
mja..die school in rotterdam lijklt me niks
dat kan, het is wel uitgeroepen tot beste kunstacademie van nederland

Maar goed..ik zelf zou er ook niet graag heen willen, te veel druk. Ik vind dit al veel (maar ik ben dan ook erg lui)
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 01:29
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Alex schreef op 29-04-2003 @ 19:12:
Ik zou alleen geen digitale camera kopen maar een spiegelreflexcamera.... een digitale camera is leuk maar je kan er niet echt mee uit de voeten op bijvoorbeeld de fotovakschool....
Maar ik word dit jaar 16. In de 4e van havo zit ik dan.
Ik heb dan nog dus 2 jaar te gaan. En ik echt typisch zo'n iemand, die constant van gedachtes veranderd als het daarom gaat ofzo..

Dus als ik echt fotografie wil gaan doen, kan ik tegen die tijd altijd nog wel zo'n camera kopen..
Reageren

Regels voor berichten