Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2003, 14:38
CraigDavid
CraigDavid is offline
op dvds staat de regio code: 2 meestal of pal, volgens mij is pal ook gewoon 2
wat houdt die regio code precies is? is dat gewoon uit welk land die dvd komt, of heeft dat ook te maken met de taal die in de film wordt gesproken of de dvd speler zelf?

en als het niet tevaal moeite is:
wat is het verschil tussen dolby digital 5.1, 2.0 (stereo) en DTS Sound.???

tnx
Oud 24-04-2003, 14:44
Cryptic Winterstorm
Cryptic Winterstorm is offline
Je kan een regio 2 DVD alleen afspelen op een regio 2 DVD speler (die we hier in Nederland hebben).
Alleen als je je DVD regiovrij maakt, kun je alle regio's afspelen.
Sommige regio's zijn ook NTSC ipv PAL, en moet zowel je TV als je DVD speler dat formaat ondersteunen.

Dat zijn verschillende standaarden. DTS is de allerhoogste kwaliteit, dwz. dat er een hoge bitrate is gebruikt, en dat het geluid digital naar de versterker word gestuurd.
Dolby Digital (DD) 5.1 en 2.0, maakt hier geen gebruik van, dat gaat gewoon analoog. 5.1 is natuurlijk wel meerkanaals (6 kanalen), en 2.0 is 2 kanaals (gewoon stereo).

Als je een DTS versterker hebt, en een DVD speler die DTS ondersteund (en dus een coax of een optische uitgang heeft), zou ik zeker DTS gebruiken!

Je moet wel goed luisteren wil je het verschil horen tussen DTS en DD 5.1 (ook wel Dolby Surround ProLogic genoemt).
Soms hoor je in films met DTS meer effecten dan met DD, maar meestal is het gewoon een hogere bitrate, en dus helderder geluid, en diepere bassen.
Maar je moet echt goed luisteren daarvoor.
Ik kan niet zeggen dat als je geen DTS hebt, dat je nou echt iets mist. Alleen audio/videofielen hebben dat.

Zo heb je trouwens nog wel meer belangrijke zaken in de a/v wereld, zoals THX, een soort van certificaat voor versterkers en films met ultiem beeld en geluid (athans, dat zou dan moeten zijn), als je een THX versterker hebt, heb je waarschijnlijk top-of-the-line.

Dit hoort eigenlijk meer op hardware trouwens.

Laatst gewijzigd op 24-04-2003 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 14:53
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 24-04-2003 @ 15:44:
knip
de regio codes begrijp ik nu helemaal maar wat is nou precies het verschil tussen ntsc en pal?

Ps: wat houdt hoge bitratie en en wat is het verschil tussen analoge en digitale geluid? (de kabels of zo?)
Oud 24-04-2003, 14:59
Cryptic Winterstorm
NTSC word bijv. gebruikt in Amerika, PAL in Europa.
Er is een klein verschil in resolutie, en refreshrate (allemaal technisch geblaat, verder niet belangrijk).
In NL word dan ook TV gekeken in PAL, in Amerika NTSC.
NTSC is qua specs "lelijker" beeld, maar uiteindelijk maakt het niet uit.
Trouwens, NTSC DVD films, spelen 4% sneller af dan PAL films. PAL films zijn daarentegen 1% langzamer dan de originele bioscoopfilm/print. Dit heeft te maken met het 24 plaatjes per frame principe etc.
Het is ook zo, dat er bij PAL DVD's aan het geluid gesleuteld moet worden, vaak zetten ze de toonhoogte wat hoger, omdat anders alles een beetje langzaam "lijkt". Maar hier merk je verder niks van.

Als je een lage bitrate hebt, heb je een film die er nogal blokkerig uitziet, zeker als het snelle beeldwisselingen zijn, zul je blokjes zien.
Bij geluid is het zo, dat een hogere bitrate gewoon beter geluid geeft.
Zie het maar als een MP3tje, een MP3 met een lage bitrate klinkt heel dof en fantasieloos, terwijl een MP3 met hoge bitrate echt uitermate lekker klinkt.

En analoog geluid stuur je gewoon met tulp stekkertjes naar je versterker of TV, of met je SCART kabel.
Digital geluid gaat via een glasvezel kabel (optisch) naar je versterker, of via een coax kabel (zelfde soort kabel als je TV kabel).
Oud 24-04-2003, 15:06
Talon
Talon is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 24-04-2003 @ 15:59:
Digital geluid gaat via een glasvezel kabel (optisch) naar je versterker, of via een coax kabel (zelfde soort kabel als je TV kabel).
of via tulpstekker
Oud 24-04-2003, 15:07
CraigDavid
CraigDavid is offline
tnx

ken je nog goede websites waarin ze zulke technische dingen uitleggen (bijv MPEG lagen - divx, vcd). ik heb nog op google gezocht, maar daar komt alleen onzin uit

Laatst gewijzigd op 24-04-2003 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 15:09
Cryptic Winterstorm
Citaat:
Talon schreef op 24-04-2003 @ 16:06:
of via tulpstekker
Ja idd, digitaal geluid zou in principe ook via tulp kunnen (in principe met alles wat geleid), maar dit word eigenlijk toch nooit gebruikt, wel?
Oud 24-04-2003, 15:10
Cryptic Winterstorm
Citaat:
CraigDavid schreef op 24-04-2003 @ 16:07:
tnx

ken je nog goede websites waarin ze zulke technische dingen uitleggen (bijv MPEG lagen). ik heb nog op google gezocht, maar daar komt alleen onzin uit
Ja, hier is erg leuke informatie te vinden.
Oud 24-04-2003, 15:28
Talon
Talon is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef op 24-04-2003 @ 16:09:
Ja idd, digitaal geluid zou in principe ook via tulp kunnen (in principe met alles wat geleid), maar dit word eigenlijk toch nooit gebruikt, wel?
bij mij wel
ik heb zo ook 20m van mijn pc naar de versterker digitaal
werkt goed
Oud 24-04-2003, 18:37
m'neer
m'neer is offline
Het verschil tussen DTS en Dolby Digital is nauwelijks waarneembaar, maar veel mensen maken de fout dat ze denken dat DTS beter klinkt, omdat DTS zo'n 6db harder is dan Dolby Digital. Als je 'n Dolby Digital-track dus wat harder zet zal het bijzonder weinig schelen met DTS.
DTS is in beginsel weliswaar beter, maar het is ook afhankelijk van de mastering en de mix... zo heb ik begrepen dat je bij de Special Extended Edition van Lord Of The Rings: FOTR beter de DD mix kan kiezen dan de DTS mix.

Een THX certificering is leuk, maar 't voegt verder niets toe; een dvd'tje met een DTS-spoor van 1536kbps geeft 'n zelfde resultaat. Mits je de juiste apparatuur hebt, natuurlijk

Ik weet niet of Dolby Digital puur digitaal / analoog is, zoals Cryptic Winterstorm zegt, maar het is ook via een digitale uitgang naar je receiver te sturen. Kies trouwens liever coaxiaal dan optisch, want bij optisch vinden meer omzettingen plaats, hetgeen signaalverlies tot gevolg heeft... (en ja, hier moet je een ERG getraind oor voor hebben ).

Een hogere bitrate heeft trouwens ook tot gevolg dat het geluid dynamischer klinkt, aldus de DTS website.

@ Cryptic Winterstorm; zit jij toevallig ook op het DVD.nl forum?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten