Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-07-2003, 09:06
ANTIWAR
ANTIWAR is offline
Ik heb gehoort dat nu ook in KaZaA Lite toch weer spyware zit van de buma-stemra [wereldwijd] en heb gehoort dat ze dus gewoon een user pakken, gaan kijken wat/hoeveel diegene download, IP-adres van diegene achterhalen, naar de internet gever gaan en aan het adres komen, en ze sturen je een rekening [1 mp3tje is geloof ik 3 €] allthans, zoiets heb ik gehoort, iemand meer info daarover?

TY.
Oud 22-07-2003, 09:26
Bobpje
Bobpje is offline
Het zou natuurlijk best kunnen, maar ik zou me er niet druk om maken. Hoe groot is nou de kans dat ze net jou pikken uit die miljoenen downloaders.. (lijkt mij dat ze alleen steekproeven zouden doen, daar het veel te duur zou zijn om iedereen te controleren aangezien er ook legale mp3's zijn).

En daarbij.. Buma/Stemra pakt veel liever de grote verspreiders aan dan de kleine afnemers
Oud 22-07-2003, 09:31
dafelix
dafelix is offline
Je moet allereerst natuurlijk geen KaZaA gebruiken, maar daar maak ik geen vrienden mee als ik dat zeg dus ik heb nix gezegt:

je zei "naar de internet gever gaan en aan het adres komen" maar dat mogen ze helemaal niet doen, daar dit privacy is. Alleen de rechterlijke macht mag na een rechtzaak zeggen, okay reden genoeg om het adres van het IP te achterhalen

daarbij geloof ik het voor geen meter, omdat ze "3 euro per liedje" rekenen. Ten eerste, wat is een liedje? (Misntens zoveel seconden? Alleen .mp3-formaat?) en ten tweede moet je nagaan hoeveel werk ze moeten verrichten om jou voor een paar MP3-tjes te gaan laten betalen

nonsense
Oud 22-07-2003, 09:56
Verwijderd
buma-stemra is niet wereldwijd
en iedereen z'n ip is op kazaa gewoon openbaar

en verder niet al die hotmail/msnm doorstuur onzin geloven..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 12:37
M@rco
M@rco is offline
Bullshit...
Oud 22-07-2003, 13:34
ANTIWAR
ANTIWAR is offline
Geen doorstuurmails [haat ik] maar ik las het op een ander forum....dus ik kan gewoon weer lekker veilig kazaa lite download?
Oud 22-07-2003, 13:44
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Als er volgens jullie dus niets is om bang voor te zijn, wat zijn dan die bannedIPs in een tekstbestandje in mijn kazaalite-folder
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 14:00
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
I-brahimovic schreef op 22-07-2003 @ 14:44:
Als er volgens jullie dus niets is om bang voor te zijn, wat zijn dan die bannedIPs in een tekstbestandje in mijn kazaalite-folder
banned IPs, zoals je al zegt, IP's die geblokt worden door joun (*jouwn, jounw, jouw?) KaZaA

omdat bv ze te vaak files vragen, ofzo-iets

(dit _denk_ ik allemaal, dus correct me if i'm wrong)
Oud 22-07-2003, 14:40
Megadeth
Megadeth is offline
Hehe veel succes.. ik gebruik toch kazaa lite 1.7.2
Oud 22-07-2003, 14:47
I-brahimovic
I-brahimovic is offline
Citaat:
dafelix schreef op 22-07-2003 @ 15:00:
banned IPs, zoals je al zegt, IP's die geblokt worden door joun (*jouwn, jounw, jouw?) KaZaA

omdat bv ze te vaak files vragen, ofzo-iets

(dit _denk_ ik allemaal, dus correct me if i'm wrong)
Denk het niet; er staan allemaal namen in zoals RIAA, Warner Music Group, IRC spybots, Mediaforce etc. Lijkt mij allemaal organisaties die opkomen voor de auteursrechten. Wat ik denk (maar weet niet of dat klopt) is dat die organisaties op internet rondsnuffelen om te kijken of ze mensen kunnen pakken. Nou vraag ik me af of je je zorgen zou moeten maken als je bijv. kazaa gebruikt. Ik zie de laatste tijd ook van die vage @home mailtjes langs komen op diverse fora... wat is het allemaal....
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 21:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ANTIWAR schreef op 22-07-2003 @ 10:06:
Ik heb gehoort dat nu ook in KaZaA Lite toch weer spyware zit van de buma-stemra [wereldwijd] en heb gehoort dat ze dus gewoon een user pakken, gaan kijken wat/hoeveel diegene download, IP-adres van diegene achterhalen, naar de internet gever gaan en aan het adres komen, en ze sturen je een rekening [1 mp3tje is geloof ik 3 €] allthans, zoiets heb ik gehoort, iemand meer info daarover?

TY.
Om in 1 keer een eind te maken aan deze geruchten zal ik even de feiten op een rij zetten:

Buma/Stemra kan inderdaad (zoals IEDEREEN) zien welke files jij shared. Gewoon door op search more from same -> user te klikken. Net als de RIAA...

Misschien is het wel zo dat iemand dit de hele dag zit te doen, maar hier wordt echter niks mee gedaan.

Inmiddels word er gepraat over een wet om mensen die illegaal MP3 files downloaden in de bak te zetten.

De volgende stappen zouden ondernomen moeten worden om jou te pakken (je bent namelijk nog anoniem):

Ze zouden eerst moeten (laten) tracen, door je IP te gaan opvragen, die checken, dan kijken wie jij bent (is ongeveer 10 kantjes papier invullen), dan toestemming vragen om jou te confronteren, politie zonder huiszoekingsbevel langssturen (krijgen ze nooit meteen). Dan stuur jij ze terug om die te gaan halen, delete alle files op je PC heel snel en ze komen checken en vinden niks.

Ik vind het heel erg goed allemaal dat ze illegale downloaders willen gaan aanpakken, maar ze moeten het gewoon aanpakken zoals bij de casettes vroeger:
De Buma/Stemra laten verdwijnen, aangezien dit een onafhankelijke organisatie is waarvan ik niet vind dat zij het recht hebben om rechten van de muziek onder zich te nemen, dit moet intern of overheidsmatig geregeld worden.

En later moet er weer gewoon auteursrechtenbelasting gehefd worden op de lege recordables. Zijn we meteen van al het gezeik af en daarbij, het kost ze niets meer!

Want jah, ik ben het ook niet eens met het illegaal downloaden van al die dingen. Daarbij worden de prijzen er ook nog eens schandalig hoog van...
Oud 22-07-2003, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-07-2003 @ 22:09:
Ze zouden eerst moeten (laten) tracen, door je IP te gaan opvragen, die checken, dan kijken wie jij bent (is ongeveer 10 kantjes papier invullen), dan toestemming vragen om jou te confronteren, politie zonder huiszoekingsbevel langssturen (krijgen ze nooit meteen). Dan stuur jij ze terug om die te gaan halen, delete alle files op je PC heel snel en ze komen checken en vinden niks.
*kuch*

Uit ervaring weet ik dat ISP's er niet zo moeilijk over doen om gegevens bij een IP op te zoeken,
heb er ervaring mee..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 22:24
M@rco
M@rco is offline
En waar komen die rechtszaken dan vandaan van de RIAA tegen ISPs die weigeren persoonsgegevens te verstrekken?
Oud 22-07-2003, 22:43
p-chez
p-chez is offline
Is vast weer een hoax. Waar heb je deze informatie vandaan?
En Buma/Stemra is idd niet wereldwijd.
Oud 25-07-2003, 09:19
Gimme more beer
Citaat:
McLaren schreef op 22-07-2003 @ 23:18:
*kuch*

Uit ervaring weet ik dat ISP's er niet zo moeilijk over doen om gegevens bij een IP op te zoeken,
heb er ervaring mee..
Dus? Denk jij echt dat ze politie langssturen bij jou thuis? En trouwens, er zijn echt providers die er wel moeilijk over doen. Xs4all bijvoorbeeld...
Oud 25-07-2003, 11:32
Evelientjuh
Evelientjuh is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 22-07-2003 @ 15:40:
Hehe veel succes.. ik gebruik toch kazaa lite 1.7.2
wat is daar anders aan dan? Dan aan gewone kazaa lite
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 12:18
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
McLaren schreef op 22-07-2003 @ 23:18:
*kuch*

heb er ervaring mee..
idd maar helaas mag de politie dit neit als ze het wel via de snelle weg doen kunnen ze de vervolging wel vergeten want officieel mag je zo niet aan de gegevens komen.
Maar toch het gebeurd dus ook via de volledige route : http://www.tweakers.net/nieuws/27954/

Maar goed idd er zijn "geruchten" over vervolging tweakers had er laatst ook wat artikelen over : de aankondiging http://www.tweakers.net/nieuws/27656/
Uitwerking van deze waarschuwing : http://www.tweakers.net/nieuws/27920/
mensen gingen dus al stoppen met downloaden zonder dat RIAA iets deed.
Daarentegen gaat wanadoo juist een kazaa cach bouwen zodat mensen sneller met kazaa kunnen downloaden via een lokale server http://www.tweakers.net/nieuws/27704/

Ook zijn bedrijven bezig RIAA te bemoeilijke bewijs te verzamelen tegen gebruikers. http://www.tweakers.net/nieuws/26858/

Ook zijn er al grovere oplossingen bedacht zo willen bedrijven uit Amerika pc kunnen beschadigen die illegale muziek er op hebben.
Zou dit ooit uitkomen dan is er idd een oplossing voor het probleem geloof dat er dan minder via P2P (zoals kazaa). Maar moet je voorstellen dat het gebeurd heeft iemand voor de lol ff een mp3tje op je pc gezet heel je pc weg

link naar de redelijk normale oplossing : http://www.tweakers.net/nieuws/22318/
link naar abnormale manier : http://www.tweakers.net/nieuws/27554

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 12:24.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:12
The Ox
The Ox is offline
Even een vraagje: mijn "Gedeelde map" is leeg, en toch meldt KaZaa me dat ik 9 bestanden deel... Iemand enig idee hoe dat kan?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:20
G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
The Ox schreef op 26-07-2003 @ 18:12:
Even een vraagje: mijn "Gedeelde map" is leeg, en toch meldt KaZaa me dat ik 9 bestanden deel... Iemand enig idee hoe dat kan?
bij mij niet hoor

Misschien moet je bij folder options even aanvinken dat je ook verborgen bestanden wil zien
Oud 26-07-2003, 17:49
The Ox
The Ox is offline
Heb ik gedaan, maar de map is helemaal leeg. Ik vind het écht wazig.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 17:51
Verwijderd
Hidden?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 18:13
The Ox
The Ox is offline
Er schenen dus TOCH stiekem wat verborgen bestandjes in te zitten die zich niet makkelijk lieten verwijderen. Maar het is gelukt.

Toch bedankt!

Laatst gewijzigd op 26-07-2003 om 18:22.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2003, 20:26
mboy
mboy is offline
heb net ff gekeken bij www.kazaalite.nl ... de nieuwste versie heeft dus een ip blokker,
betekent dat dat ze niet of nouwelijks(iniedergeval moeilijker) aan je ip kunnen komen??
Oud 28-07-2003, 20:40
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee, in P2P land worden nog steeds Direct Connections gebruikt, en is je IP dus niet verborgen.

@ topicstarter, dergelijke 'geruchten' zijn gewoon hoaxes.
Oud 28-07-2003, 22:41
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Evelientjuh schreef op 25-07-2003 @ 12:32:
wat is daar anders aan dan? Dan aan gewone kazaa lite
Sorry da'k zo laat reply, maar dit is gewoon een 'oude' versie van KaZaA lite die dus echt spyware vrij is.. heb het niet zo op de nieuwere versie's
Oud 28-07-2003, 22:55
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 28-07-2003 @ 23:41:
Sorry da'k zo laat reply, maar dit is gewoon een 'oude' versie van KaZaA lite die dus echt spyware vrij is.. heb het niet zo op de nieuwere versie's
maar hoe weet jij zeker dat er gen spyware inzit?
Heb je hem zelf gemaakt/gecompileerd naar weken van source doorzoeken? Echt 100% weet je het nooit verwacht ik zo tenzij je het natuurlijk zelf (ook alleen) hebt gemaakt.
(Kijk naar windows bij een simpele update vliegen er ook genoeg gegevens naar de server van microsoft dit is ondertussen bekend maar 99% wist het niet voordat het op internet stond.)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2003, 12:16
Gimme more beer
Citaat:
unpopular schreef op 28-07-2003 @ 23:55:
maar hoe weet jij zeker dat er gen spyware inzit?
Heb je hem zelf gemaakt/gecompileerd naar weken van source doorzoeken? Echt 100% weet je het nooit verwacht ik zo tenzij je het natuurlijk zelf (ook alleen) hebt gemaakt.
(Kijk naar windows bij een simpele update vliegen er ook genoeg gegevens naar de server van microsoft dit is ondertussen bekend maar 99% wist het niet voordat het op internet stond.)
Er zit geen spyware in Kazaa lite... Daar is Kazaa lite voor gemaakt. Er zijn genoeg programma's zoals Ad-Aware die elk beetje spyware uit je PC haalt en Kazaa lite heeft het niet.

Trouwens, jullie snappen geloof ik nog niet helemaal wat spyware is. Spyware is een soort adware die verborgen zit in een programma en jouw e-mail adressen etc. bewaart, zodat het jou reclame kan sturen (dit is geen spam, aangezien je hiervoor getekend hebt bij Kazaa) en popups kan laten zien.

Wat de vraag hier eigenlijk was: Klopt het dat de Buma/Stemra en de RIAA kunnen zien wat jij shared met andere gebruikers?
En het antwoord daarop is dus: Ja
Met elke versie van Kazaa en elke soort Kazaa is dit mogelijk, niets aan te doen... Maar ik stel je meteen gerust: er is weinig kans dat ze jou vinden en pakken, ze zullen je niet eens zoeken.
Oud 29-07-2003, 22:41
Enlightenment
Enlightenment is offline
Spyware is veel meer; o.a. data miners voor b.v. je surfgedrag wordt vaak gebruikt. Inderdaad ook om spam te kunnen sturen door naar Outlook Express te kijken.

Ook in Windows XP zit spyware: Alexa. Deze onthoudt alle URLs die je met je Internet Explorer opent, en stuurt ze door naar alexa.com en msn.com.

In KaZaA Lite zit geen spyware. In alle dingen kan natuurlijk verborgen malware/adware/spyware/virus/trojan software zitten, maar als dat het geval zal zijn bij KaZaA Lite horen we dat echt wel.

Grote groep fanatieke privacy advocates, dus dat zit wel goed.

Verder is het onzin dat je met KaZaA Lite door de RIAA compromised bent.
Oud 30-07-2003, 16:23
©ha0$
©ha0$ is offline
ja, er zit nog steeds spyware in kazaa lite, nee die kan je niet weghalen, anders doet kazaa het niet meer. gewoon de normale kazaa installeeren, heeft net als lite virusbeschreming ect.
Oud 30-07-2003, 16:45
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
©ha0$ schreef op 30-07-2003 @ 17:23:
ja, er zit nog steeds spyware in kazaa lite, nee die kan je niet weghalen, anders doet kazaa het niet meer.
Right.

Wat voor spyware dan wel?
Oud 30-07-2003, 20:25
©ha0$
©ha0$ is offline
ken de namen niet meer, want ik heb K+++ niet meer. Toen ik het had, liet ik een SpyWare scan doen, bleek dat bij K+++ 1 spyware zat, die ads tevoorschijn toverde, en nog wat personlijke dingen "bekeek". Toen ik hem weg had gehaald (dat spyware onderdeeltje) deed K+++ het niet meer. Als je niet geloofd: Down K+++, ga naar Tucows, Zoek naar SpyWare, DownLoad SpySweeper en doe een scan. Je zal versteld staan!
Oud 30-07-2003, 21:38
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
©ha0$ schreef op 30-07-2003 @ 21:25:
ken de namen niet meer, want ik heb K+++ niet meer. Toen ik het had, liet ik een SpyWare scan doen, bleek dat bij K+++ 1 spyware zat, die ads tevoorschijn toverde, en nog wat personlijke dingen "bekeek". Toen ik hem weg had gehaald (dat spyware onderdeeltje) deed K+++ het niet meer. Als je niet geloofd: Down K+++, ga naar Tucows, Zoek naar SpyWare, DownLoad SpySweeper en doe een scan. Je zal versteld staan!
Typisch hoor... ik heb hier Kaza Lite++ 2.4.1. Net voor de gein Ad-Aware eens gedraaid, en het enige wat die vond waren twee verdachte registry keys (waaronder één van Windows Media Player) en een zooi cookies.
Oud 30-07-2003, 21:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je weet het niet dus, ga dan geen foute dingen roepen, want het is echt onzin.

Bij KaZaA wordt nog wel de fakefile cl_client.dll meegeleverd, waar normaal Cydoor in huist, wat ook bij KMD meegeleverd wordt. Dit is echter een fakefile, en niet al te prehistorische versies van AdAware kunnen prima het verschil tussen de fake cl_client.dll en de 'echte' onderscheiden.

KaZaA Lite heeft geen spyware
Oud 30-07-2003, 23:19
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
©ha0$ schreef op 30-07-2003 @ 17:23:
ja, er zit nog steeds spyware in kazaa lite, nee die kan je niet weghalen, anders doet kazaa het niet meer. gewoon de normale kazaa installeeren, heeft net als lite virusbeschreming ect.
Dan zijn dat dummies.

Lege bestanden dus. Nep-spyware zeg maar.
Zonder die bestanden werkt K-Lite niet meer.
Oud 31-07-2003, 07:41
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 30-07-2003 @ 22:38:
Je weet het niet dus, ga dan geen foute dingen roepen, want het is echt onzin.

Bij KaZaA wordt nog wel de fakefile cl_client.dll meegeleverd, waar normaal Cydoor in huist, wat ook bij KMD meegeleverd wordt. Dit is echter een fakefile, en niet al te prehistorische versies van AdAware kunnen prima het verschil tussen de fake cl_client.dll en de 'echte' onderscheiden.

KaZaA Lite heeft geen spyware
ik zeg dus niet dat ze er wel in zitten.

Maar wie kan mij 100% zeker zeggen dat er geen spyware in zit.
Teneerste moet je dan eerst kijken wat is spyware zie je ook spyware als de programmeurs op je pc kunnen kijken?
Zo ja wie van dit form was actief bezig met het programmeren van kazaa lite. Verwacht niet zo heel veel mensen, hierdoor weet je niet of hij helemaal spyware vrij is. Programma's als AdAware moeten eerst verteld worden (vaak dmv een update) wat een fout is in een programma zolang die niet gevonden is kan het programma ook niets vinden.

Nu maakt het mij niet veel uit als er spyware in zit pas als ze echt een heksen jacht gaan openen op kazaa gebruikers maakt het wat uit.

En als ze echt willen zullen ze de bestanden ook wel via windows kunnen onderscheppen sinds dat daar ook genog rommel in hebben geplaats die ook door veel bot zoekers niet aangeven en/of verwijderd wordt.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 16:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
100% zekerheid heb je nooit, maar er zit iig geen bekende spyware in KaZaA Lite, dat is beweert door iemand met een prehistorische AdAware die íets te snel conclusies trekt.

Als er een backdoor in een prog zit, valt dit onder een Trojan, en dus een virus. Vele malen erger dan spyware.

Dit weet je nooit 100% zeker, maar ik vertrouw op de gemeenschap die een aantal vervente privacy advocates telt, die source bestuderen en alle pogingen tot communicatie zorgvuldig kontroleren.

Hetzelfde geldt voor Microsoft. Daar doen ze echt geen back door in, want behalve bergen met schadeclaims betekent dat een doodsteek voor de reputatie van dat bedrijf. Niemand vertrouwt MS dan meer.
Oud 31-07-2003, 19:42
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-07-2003 @ 17:38:
100% zekerheid heb je nooit, maar er zit iig geen bekende spyware in KaZaA Lite, dat is beweert door iemand met een prehistorische AdAware die íets te snel conclusies trekt.

Als er een backdoor in een prog zit, valt dit onder een Trojan, en dus een virus. Vele malen erger dan spyware.

Dit weet je nooit 100% zeker, maar ik vertrouw op de gemeenschap die een aantal vervente privacy advocates telt, die source bestuderen en alle pogingen tot communicatie zorgvuldig kontroleren.

Hetzelfde geldt voor Microsoft. Daar doen ze echt geen back door in, want behalve bergen met schadeclaims betekent dat een doodsteek voor de reputatie van dat bedrijf. Niemand vertrouwt MS dan meer.
Offtopic:
Over MS is het wel bekend dat ze tijdens de update informatie oversturen naar hun servers en dan ging het niet alleen over de nuttige info voor de update.
Ook dit is niet slecht opgenomen door de gemeenschap. En al omdat het gewoon vrij duidelijk is ondanks dat ze linux/unix als concurent hebben ze nog altijd oppermachtig zijn en dit ook lang zullen blijven ondanks dat iedereen op windows scheld en doet.
Ik kan er hier weinig opnoemen die windows vrij zijn. "niemand" als in gebruikers naam is idd windows vrij maar verder?????
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 20:05
niemand
niemand is offline
Citaat:
unpopular schreef op 31-07-2003 @ 20:42:
"niemand" als in gebruikers naam is idd windows vrij maar verder?????
lol
niemand is windows vrij
Met citaat reageren
Oud 31-07-2003, 23:13
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dit is niet de eerste keer he!

Voor straf verplichte nickchange
Oud 01-08-2003, 09:59
Gimme more beer
Kazaa lite is dus vrij van de bekende spyware, het lijkt me sterk dat een programma met de idealen van k++ spyware in hun programma zouden proppen en anders waren we er allang achter gekomen dmv ad-aware of whatever...

En over wat spyware is, dat zei ik ook, maar het gaat alleen om het sturen van spam en het laten zien van popups. Dus NIET om het kunnen zien of jij illegale content hebt. Dat is wat de meeste mensen fout zien. Microsoft en dat soort bedrijven hebben veel betere technieken om grote illegale mannetjes op te pakken. Ook de RIAA dus.
Oud 01-08-2003, 10:05
Gimme more beer
By the way, als je praat over echte webtechnieken en webservering, gameservering en dat soort dingen, dan is windows allang voorbijgestreefd. Linux en dan vooral OS'es als FreeBSD en Redhat hebben inmiddels de grootste marktshare op servergebied. Echter, dit kun je nergens zien, omdat dit gratis OS'es zijn en dus geen winst maken als je hun OS gebruikt. Hierdoor zie je ze er niet uit springen op de markt.

Maar microsoft gaat binnenkort zelf een nieuw linux besturingssysteem verneuken, dus hoe dat gaat aflopen, weten we nog niet.

Maar ja, ik zie mijn broertje ook nog geen linux installeren op een PC... Terwijl in het geval van windows zelfs mijn kat het nog zou kunnen.
Dit is gewoon het enige nadeel aan linux...
Oud 01-08-2003, 10:20
niemand
niemand is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 01-08-2003 @ 11:05:
By the way, als je praat over echte webtechnieken en webservering, gameservering en dat soort dingen, dan is windows allang voorbijgestreefd. Linux en dan vooral OS'es als FreeBSD en Redhat hebben inmiddels de grootste marktshare op servergebied. Echter, dit kun je nergens zien, omdat dit gratis OS'es zijn en dus geen winst maken als je hun OS gebruikt. Hierdoor zie je ze er niet uit springen op de markt.

Maar microsoft gaat binnenkort zelf een nieuw linux besturingssysteem verneuken, dus hoe dat gaat aflopen, weten we nog niet.

Maar ja, ik zie mijn broertje ook nog geen linux installeren op een PC... Terwijl in het geval van windows zelfs mijn kat het nog zou kunnen.
Dit is gewoon het enige nadeel aan linux...
Ik vind het maar een vaag vooroordeel dat Linux moeilijk te installen en te gebruiken is.
Als ik kijk naar de nieuwere noob distro's als mandrake/redhat dan zie ik daar weinig moeilijkers aan dan bij xp.

Redhat is overigens een linux distro, geen OS.

Ik denk zelf dat het op de workstation markt nog twijfelachtig is wat er gebeurt maar op de servermarkt maakt microsoft geen enkele kans meer. Windows is zeker daarvoor gewoon waardeloos, en gelukkig zien de meeste bedrijven dat ook in.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 12:29
Gimme more beer
Klopt, dat van die redhat distro's enzo... Maar dat zijn toch niet de distro's in de vorm van een uitdaging ofzo...
Oud 01-08-2003, 12:36
unpopular
unpopular is offline
Citaat:
niemand schreef op 01-08-2003 @ 11:20:
Ik vind het maar een vaag vooroordeel dat Linux moeilijk te installen en te gebruiken is.
Als ik kijk naar de nieuwere noob distro's als mandrake/redhat dan zie ik daar weinig moeilijkers aan dan bij xp.

Redhat is overigens een linux distro, geen OS.

Ik denk zelf dat het op de workstation markt nog twijfelachtig is wat er gebeurt maar op de servermarkt maakt microsoft geen enkele kans meer. Windows is zeker daarvoor gewoon waardeloos, en gelukkig zien de meeste bedrijven dat ook in.
in de server hoek is het wel zo dat windows een opmars heeft gemaakt maar dat was weer aan het dalen nu met server 2003 is het wel weer iets omhoog. Dus geen enkele kans zou ik niet zeggen ik zou meer zeggen ze dat ze nog een kans "moeten"(vies woord met MS in de buurt ) krijgen sinds ze nooit marktleider er in geweest zijn.

linux als in linux distro's als redhat, mandrake en suse. (en ongetwijfeld meer)

En idd wat "niemand" ook zei Linux is net zo makkelijk te installeren mss zelfs nog wel veel makkelijker dan XP sinds dat de partities onder linux voor je worden ingedeeld als je dat wil en dat is bij xp niet zo.

Maar eigenlijk doelde ik in mijn eerste verhaal op de workstations en niet op de server wereld sinds dat de meeste hier wel een workstation hebben. (veel daar van hebben geen echte server staan natuurlijk). En daar is MS oppermachtig en de kans dat dat afneemt is klein tot dat unix/linux goede spel ondersteuning geven en het vertrouwen van de mensen wint met de makkelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 12:47
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-07-2003 @ 13:16:
Er zit geen spyware in Kazaa lite... Daar is Kazaa lite voor gemaakt. Er zijn genoeg programma's zoals Ad-Aware die elk beetje spyware uit je PC haalt en Kazaa lite heeft het niet.
Ik vind het altijd stom als mensen zo gaan praten. Ik bedoel ad-aware is een programma dat gemaakt is door de mensen en niet door god. Het herkent dus bepaalde kenmerken van spyware. Maar stel nou eens dat de programmeurs van kazaa lite zo slim zijn geweest dat zij een totaal nieuwe vorm van spyware hebben ontwikkeld, dan kun jij zo zeker zijn dat kazaalite geen spyware bevatten, maar ondertussen zitten die gasten van kazaalite jou en al die andere die het met jou eens zijn kei hard uit te lachen. Als ad-aware nou door god was gemaakt was het een ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 13:49
niemand
niemand is offline
Citaat:
unpopular schreef op 01-08-2003 @ 13:36:
En daar is MS oppermachtig en de kans dat dat afneemt is klein tot dat unix/linux goede spel ondersteuning geven en het vertrouwen van de mensen wint met de makkelijkheid.
Dat ben ik toch niet met je eens.
Het is op dit moment zeker zo, maar je ziet bijv dat stukje bij beetje steeds meer duitse overheidsinstellingen overgaan op Linux.
En wat mensen op hun werk gebruiken zullen ze ook een stuk sneller thuis gaan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 14:45
unpopular
unpopular is offline
Toch zie ik steeds vaker microsoft als standaard OS op servers.
Bijv. Wij krijgen altijd zo'n dell boekje thuis vroeger stond er dan bij de servers standaard RedHad op maar nu sie je steeds vaker 2003 server als standaard en optioneel Redhad. Als leveranciers standaard windows leveren dan zal het toch een rede hebben nu kan het natuurlijk ook zo zijn dat ze omgekocht worden maar goed dat kan bij alles.
Overigens is het wat dat betreft niet alleen duitsland die overstaps maar ook China wil meer linux zien volgens een artikel van tweakers. dus mss is het wel dat linux meer in komt (al vind ik ze altijd al marktleiders geweest zijn) maar ondanks dat vroeger 99% unix/linux draaide zie je nu toch steeds meer omdat ze bekend zijn veel scholieren(netwerkbeheerders) worden met windows opgeleid. (niet lullig bedoeld) En de mensen die wat meer om zich heen kijken en wat meer aandacht willen steken in een "nieuw" OS zullen naar linux gaan maar het is nog steeds zo dat ook mijn school alleen windows georinteerd les geven en bij geheugen/opslag technieken leer je dan iets van linux en mag je 5 min met linux spelen maar daar houd het dan bij op.
Dispuut waar ik bij zit draaien dus wel alles op linux wat ik ook slim vind mijn server draait er ook op maar mijn server is niets vergeleken bij de 80 servers die bijv. Roc einhoven (vorige school) heeft staan die dus of novell of windows georienteerd zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 16:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef op 01-08-2003 @ 13:47:
Ik vind het altijd stom als mensen zo gaan praten. Ik bedoel ad-aware is een programma dat gemaakt is door de mensen en niet door god. Het herkent dus bepaalde kenmerken van spyware. Maar stel nou eens dat de programmeurs van kazaa lite zo slim zijn geweest dat zij een totaal nieuwe vorm van spyware hebben ontwikkeld, dan kun jij zo zeker zijn dat kazaalite geen spyware bevatten, maar ondertussen zitten die gasten van kazaalite jou en al die andere die het met jou eens zijn kei hard uit te lachen. Als ad-aware nou door god was gemaakt was het een ander verhaal
Ook al zie je niks aan de code, spyware zal toch een keer zijn data moeten versturen. Dergelijke dingen worden eenvouding onderzocht met packet sniffers en een application firewall die alle packets logt.

Zoiets doe je niet zonder dat een paar mensen er achter komen.
Oud 01-08-2003, 17:42
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-08-2003 @ 17:08:
Ook al zie je niks aan de code, spyware zal toch een keer zijn data moeten versturen. Dergelijke dingen worden eenvouding onderzocht met packet sniffers en een application firewall die alle packets logt.

Zoiets doe je niet zonder dat een paar mensen er achter komen.
en wat nou als hij zich in packets van andere progs stoppen en het onopgemerkt doorkomt.(geen idee of het mogelijk is )
Met citaat reageren
Oud 01-08-2003, 18:55
Enlightenment
Enlightenment is offline
Nee

Maar wel bekend is dat veel spyware Microsoft Internet Explorer gebruiken om zo data teverzenden. MSIE staat wagenwijd open, en dus kan een application level firewall weinig doen als MSIE wel toestemming heeft.
Reageren

Regels voor berichten