![]() |
|
Brandweer helpt 250 kilo zware man overeind
Uitgegeven: 27 maart 2003 10:57 Laatst gewijzigd: 27 maart 2003 11:03 WINSCHOTEN - Het complete brandweerkorps van Winschoten moest woensdagochtend uitrukken om een 250 kilo zware man naar een ziekenhuis te vervoeren. De man was in zijn woning gevallen en kon niet meer opstaan. Zestien hulpverleners zijn uiteindelijk vier uur lang bezig geweest om de man vanuit zijn woning naar het ziekenhuis te brengen. Een speciaal tiltoestel, dat zij bij een verpleeghuis hadden opgehaald om hem in een rolstoel te hijsen, werkte niet omdat de man er niet inpaste. Uiteindelijk droegen zij hem met een constructie van brandslangen naar een taxibusje, dat hem naar het ziekenhuis in Stadskanaal bracht. www.nu.nl Onlangs bleek uit onderzoek dat wij Nederlanders de dikste mensen na de Amerikanen, Engelsen en Duitsers zijn ter wereld. Wordt het niet eens tijd dat we eens goed naar ons zelf gaan kijken wat betreft voedsel etc. Dikke mensen kosten de staat jaarlijks miljoenen extra gezondheidszorg, die de belastingbetaler moet ophoesten. Verder is het natuurlijk gewoon asociaal, gezien er op veel plekken in de wereld nauwelijks te eten is en het hier stikt van de dikke papzakken. Tijd voor een zelfevaluatie? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Als hij niet de een of andere enge ziekte had: asociaal.
Maar inderdaad, je bent er zelf bij. Bij de AH to go hebben ze nu zakken 'snoepGOED' met worteltjes, komkommer enzovoort. Dat zijn wel goede ideeen. ![]()
|
Verwijderd
|
Ik vind dat iedereen zelf maar moet bepalen wat en hoeveel hij/zij eet...Dat het de staat en dus ons geld kost is logisch, maar als je wat ruimer gaat denken, zie je dat er sowieso al veel geld over de balk wordt gesmeten...
Bovendien moet je maar denken: die dikke man gaat vast eerder dood wegens ongezonde leefstijl, dus ben je er op langere termijn minder geld aan kwijt dan aan een gezonde 89-jarige man die van een uitkering zit te genieten ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Werklozen kosten de staat ook geld. Criminelen kosten de staat ook geld.
||
Citaat:
Werkloos zijn klinkt leuk, maar je uitkering vervalt na een jaar en dan kom je in de bijstand. Niet leuk dus. En dat laatste slaat natuurlijk nergens op. Deze groepen worden dus al hard door de overheid aangepakt en men probeert ze dus al erg te beperken met alle mogelijke middelen. De overheid doet echter nog niks regen overgewicht bij mensen. |
![]() |
|
Ik vind dat mensen wel zelf moeten mogen bepalen of ze zo dik willen zijn of niet, net als met roken, maar dat de staat wel met bijvoorbeeld voorlichting en hulp aan mensen die willen afvallen kan helpen.
|
Moeten mensen zelf weten, ik wil niet in een staat wonen waarbij je niet meer geholpen word omdat je bepaald gedrag vertoont zoals veel eten,zeker aangezien er altijd 1000 verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand eet. als jij als kind mishandelt bent bv, vind je het dan gek als je jezelf verdooft met eten of iets anders en daar dan nadelige gevolgen van ondervind???
Niet alles zo zwart-wit zien svp. Van mij mag er trouwens reclame op de Tv komen die niet meer zo nutteloos informatie geeft maar beroep doet op de menselijke emotie. Dus bij een snel rijden reclame in slow-mo laten zien hoe de bestuurders door de hele auto heenvliegen en gewond raken en gruwleijk hun been verliezen, bij roken zwarte longen laten zien en afzichtelijke kankergezwellen, bij vet eten kilo's ranzig druipend vet en mensen zoals deze man die niet eens meer kunnen lopen. Ga er meteen een topic over openen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
je kan mensen eenvoudig niet hulp weigeren omdat ze dik zijn. Dat is pas asociaal. je zou wel accijnzen op junk food en al het andere eten waar vet vanaf druipt kunnen leggen en dat extra geld naar arme landen sturen.
ieder mens heeft een ander verteringssysteem. bij sommige mensen wordt meer omgezet in vet en wordt het vet sneller opgeslagen en zijn die mensen wat dikker hoewel ze niet abnormaal veel eten. zulke mensen zijn normaal, qua omvang wat breder dan het gemiddelde maar.. maar je hebt ook gewoon VETTE mensen. die eten echt veel te veel. zulke mensen vind ik niet echt leuk, maar dit is een vrije staat en je moet ze in hun waarde laten. zoals kenny al zei: je weet nooit wat er allemaal speelt
||
![]() |
Hmm ik kan hier geen genuanceerde uitspraak over doen maar zou dit niks te maken hebben met het ongezonde vreten wat de consumptiemaatschappij ons te bieden heeft? Met het individualisme waardoor mensen ipv. gezellig naar de sportschool te gaan liever thuis voor de buis blijven hangen?
Citaat:
|
![]() |
hmmz.. als je de nadruk heel erg gaat leggen op niet vet worden, zou dat dan geen invloed hebben op het aantal anorexia en boulimia patienten?
er speelt daar wel meer mee dan alleen niet vet willen zijn, maar toch... eetproblemen zijn breder dan alleen veel of niet veel eten.. daar moet je wel naar blijven kijken... maar uhm... iemand van 250 kilo.... das wel heel veel hoor....
||
![]() |
Citaat:
Vet eten is op zich niet verkeerd. Het probleem zit 'm bij verzadigde vetten..
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, gooi maar extra belastingen op ongezond eten en besteed het aan die hongerende kindertjes. Is wel een heel naïef plan zijn, ik ben te idealistisch ![]() Voorlichting helpt niet zo, het is een druppel op een gloeiende plaat. Iedereen weet dat roken etc. ongezond is, maar toch rookt 30% van de Nederlandse bevolking. Ik denk dat je eerder gezond eten aantrekkelijker en goedkoper moet maken. Een gezonde maaltijd met aardappelen, een stukje vlees en groente is duurder dan een Big MacMenu. Niet voor niets eten rijkere mensen gezonder dan armere mensen. Voor gezond eten moet je veel geld neerleggen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
zou je het in andere woorden nog een keer willen uitleggen ajb? misschien willen de woorden dan mn hoofd in zeg maar....
|
![]() |
Offtopic:
boulimia vreten ontzettend veel om daarna te kunnen overgeven. dat kotsen geeft ze een gevoel van opluchting. anorexia meisjes hebben het gevoel dat ze niks mogen eten en hongeren zichzelf uit. motieven zijn nog een beetje vaag, het zou kunnen komen door het heersende ideaalbeeld van een slanke vrouw, het zou kunnen komen door een identiteitscrisis (ontkennen van geslacht). sterker nog, vet is noodzakelijk voor je gezondheid. er zijn bepaalde essentiele vitaminen die je alleen opneemt door het eten van vet. ik vind het inderdaad asociaal om excessief te vreten. hij krijgt te maken van o.a. diabetes, hart en vaatziekten etc. en daar blijft hij zn hele leven last van hebben.. die mensen kunnen ook nog niet eens een normale baan krijgen zodat ze niet eens zelf het geld kunnen opbrengen voor hun behandelingen. daarbij lukt het veel obesitas patienten niet om af te vallen en meer te bewegen. maar wat kun je er tegen doen in een samenleving waarin de mensen individuele vrijheid boven maatschappelijk belang stellen. genoeg gezeik. |
![]() |
|
Mischien kunnen we op junkfood ongezondheidstax heffen? Met het geïnde geld leggen we sportparken, subsidiëren we gezonde kookboeken en betalen we de brandweerlieden die mensen omhoog moet helpen. Waar het op neer komt is dat veel mensen te lui zijn om een degelijke voedzame maaltijd te koken. Dit komt ook deels omdat beide partners werken en gewoon veel dingen te doen hebben. Nochthans wil ik niet dat de vrouw maar thuis moet blijven om te koken, hell no, liever onafhankelijk!
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ''De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid'' |
![]() |
|
Verwijderd
|
(.....) en dan hebben we het nog niet eens gehad over ouders die hun kinderen dik laten worden- ik vind dat nl. een vorm van kindermishandeling. die kinderen krijgen nooit de kans op een normaal leven, ze zijn gewend aan het slechte levenspatroon en dat afleren is erg moeilijk.
|
![]() |
|
![]() |
hmmz... je moet wel het onderscheid tussen dik zijn en overgewicht in de gaten houden.
Mensen met overgewicht hebben inderdaad een groter risico op hart en vaatziekten.... Het aantal mensen met overgewicht neemt toe door een combinatie van teveel koolhydraten/ 'slechte' vetten eten EN te weinig beweging.... dus als de overheid zich met eten gaat bemoeien, moeten ze ook meer bewegen stimuleren. Op dit moment worden veel sportverenigingen het bestaan onmogelijk gemaakt en wordt er op scholen minder bewegingsonderwijs gegeven...... hmmz...
|
Verwijderd
|
Ik vind dat er van asociaal zijn GEEN sprake is.
Dik zijn komt door meerdere zaken: te weinig bewegen, te veel eten, maar ook door een bepaalde aanleg hiervoor. Waarom wordt dat steeds onderbelicht? Iemand van 250 kg heeft natuurlijk te veel gegeten, maar daarom is hij toch nog niet asociaal. Mensen die te veel roken of te veel drugs gebruiken vinden wij toch ook niet meteen asociaal. Zo'n man moet je gaan helpen en niet gaan 'afkraken'. Daar zal hij alleen maar meer van gaan eten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mensen die te veel roken of te veel drugs gebruiken, worden trouwens wel degelijk als asociaal gezien. En terecht; zij houden nog minder rekening met hun omgeving dan te zware mensen. Natuurlijk zijn er mensen die aanleg hebben om dik te worden, maar het kan niet zo zijn dat degenen die wel te veel eten vrijaf gaan, omdat niemand durft te zeggen dat ze ongezond leven, uit angst dat ze ziek zijn.
|
![]() |
ik schrik echt van veel reacties.
dik zijn is in veel gevallen een geestelijk probleem, vaak in combi met erfelijke factoren. Ik ben van nature klein en redelijk slank (1.65 en 52 kg voor de facts), mijn beste vriend is van nature zwaar, zijn hele familie is zwaar en daar bedoel ik tevens dik mee. Toch eten wij ongeveer hetzelfde. En daarbij, hij heeft een topconditie en ik moet na 2 trappen uithijgen. Dit is een presonlijk voorbeeld maar ik denk dat ieder mens een ideaal-gewicht heeft, dat bereik je als je gezond eet en beweegt, bij sommige zit het in de genen dik te zijn anderen moeten moeite doen om vet aan hun lijf te krijgen. Een andere factor in het dik zijn is denk ik geestelijk. Eten omdat je je kut voelt. De een snijd zichzelf, de ander eet niets meer en een derde vreet zich vol. Dat heeft totaal niets met asocialiteit te maken. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat een anorexiapatient asociaal is tenminste. Bovendien denk ik dat bij dikke mensen ook veel ongeluk van buiten komt, door hoe mensen reageren op dikke mensen. derde factor is domheid/armoede/gewoontes. Misschien zit ik hier verkeerd maar ik heb het idee dat mensen uit lagere milieu hun kinderen vaker junkfood voorzetten. En ik als liefstudentje die op mijnuitgaven let weet het, pannekoeken, een pizza of gewoon brood is goedkoper dan aardappels-vlees-groenten. en fruit is al helemaal belachelijk duur. Ik denk dat het een kwestie van voorlichting is om kinderen te leren dat koken leuk is en dat gezond ook lekker is (ik ben zo opgevoed en ik houd meer van een kiwi dan van chips). Het is denk ik ook deels een opvoedkwestie. niemand is dik omdat hij het leuk vind, het is vaak ook spiraalwerking. ik schrik echt vannjullie hardheid en eigen schuld dikke bult idee, terwijl zo praat je toch ook niet over anorexiapatienten of over mensen met sociaal isolement ofzo. En ze kosten de overheid veel geld, so wat bijna iedereen brengt dat ook op, ook de dikke mensen zeker nu er steeds meer komen. Mensen met normaal postuur hebben andere dingen, worden oud (wat ook veel geld kost) of roken of liggen te lang in de zon (typisch iets voor mensen die redelijk slank zijn), hebben bergen kinderen (tja dikke mensen hebben toch vaak moeite met vinden vriend(in)), hebben burnout, zijn werkloos, verlaaft aan drugs/alcohol, hebben een zieke moeder waarvoor ze willen zorgen(zorgverlof kost ook geld) en ga zo maar door. En dat van afrika dat is helemaal belachelijk, alsof jij en ik er iets aan kunnen en willen doen dat de schappen hier vol liggen en de mac op elke hoek. Dat mensen in afrika dood gaan betekend niet dat wij hier ook op ratsoen moeten maar dat ze in afrika evenveel trowp moeten kunnen eten als hier. Of dat de bedrijven een deel van hun productie vernietigen of dat de mac afrikavriendelijker wordt. Alsof jij daar iets aan doet zeg. Iedereen die er niet mee bezig is en geen honger leid zou zich evenveel moeten schamen niet alleen de mensen die meer eten. Belachelijke uitspraak!
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hetzelfde geldt voor je argument over armoede: armere mensen eten idd ongezonder en vetter. De oplossing is dan ongezond en vet voedsel duurder te maken en gezond voedsel goedkoper. Je argument over domheid begrijp ik niet helemaal, ook domme mensen kunnen begrijpen dat vet eten ongezond is, mits ze daarover maar goed voorgelicht worden. |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Klein vraagje: jij bent wel normaal qua postuur neem ik aan. Waarom heb jij geen last van de verleiding. Ik zelf heb absoluut geen strijd met de verleiding omdat ik gewoon niet van bijv. chips houd, geen mij maar olijven en daar kom je nix van aan. Dat ligt in mijn ogen puur aan opvoeding. eetgewoontes van ouders en waarmee je beloont. Dat ligt dus in eerste plaats aan de ouders en niet aan de kinderen. Een kind van 7 kan je moeilijk kwalijk nemen dat hij dik is. Duurder maken maakt denk ik nix uit, voor basisschool kinderen kopen de ouders het voedsel, misschien scheelt het dat het een klein beetje helpt in veranderen van opvoeding. Voor middelbare school kinderen maakt het geen donder uit, of het nu 1 euro of 2 kost ze gooien hun brood toch wel weg. Citaat:
|
Verwijderd
|
[QUOTE]Ninnoc schreef op 04-04-2003 @ 16:24:
maar dan zijn we het dus eens dat dat niet de schuld is van de dikke mensen maar van de hele maatschappij Tuurlijk, ik heb niet gezegd dat het de schuld is van dikke mensen. Ik gaf alleen aan hoe schrijnend dit contrast is, werkelijk om je voor te schamen. Ik geloof niet dat maar een klein deel komt door geestelijke factoren. Dat hoeven trouwens niet meteen zware storingen te zijn maar kan ook ongelukkigheid of laag zelfvertrouwen of problemen binnen gezin zijn. Mja, had ik niet aan gedacht. Naast goede voorlichting over gezond eten zou psychische hulp niet verkeerd zijn, maar het geld is op momenteel. Klein vraagje: jij bent wel normaal qua postuur neem ik aan. Waarom heb jij geen last van de verleiding. Ik zelf heb absoluut geen strijd met de verleiding omdat ik gewoon niet van bijv. chips houd, geen mij maar olijven en daar kom je nix van aan. Dat ligt in mijn ogen puur aan opvoeding. eetgewoontes van ouders en waarmee je beloont. Dat ligt dus in eerste plaats aan de ouders en niet aan de kinderen. Een kind van 7 kan je moeilijk kwalijk nemen dat hij dik is. Duurder maken maakt denk ik nix uit, voor basisschool kinderen kopen de ouders het voedsel, misschien scheelt het dat het een klein beetje helpt in veranderen van opvoeding. Voor middelbare school kinderen maakt het geen donder uit, of het nu 1 euro of 2 kost ze gooien hun brood toch wel weg. Nee, het ligt idd aan de eetgewoonten van de ouders, tuurlijk, logisch. Maar als je het duurder maakt, die ouders groeit het geld echt niet op de rug neem ik aan. Het scheelt toch al gauw een euro of 100 op de wekelijkse boodschappen denk ik zo. Over middelbare scholieren: ook zij hebben een bepaald budget. Al is het maar dat ze twee keer minder friet eten, het zou al schelen. Bovendien: denk eens aan sporten, het gebrek aan lichaamsbeweging is ook een belangrijke oorzaak voor vervetting. Daarom: investeren in de sport, leg sportveldjes aan. Pak je ook direct hangjongerenoverlast mee aan. Over die domheid bedoelde ik dat ze niet beseffen hoeveel het uitmaakt als je gezond eet. En begrijp me niet verkeerd, ik zou het geweldig vinden als de mac ineens veel duurder wordt en groente en fruit en vis goedkoper en biologisch voedsel nog goedkoper. Maar ik ben het er niet mee eens dat dik zijn asociaal is of daaruit voortkomt Ik heb niet gezegd dat het a-sociaal is, en je hebt gelijk als je zegt dat gezond voedsel goedkoper moet zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Er zijn 1001 andere dingen te noemen waarbij mensen een verhoogd risoco lopen ziek te worden.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ja en nee..... aan de ene kant heb je gelijk, er zijn mensen die nauwelijks te eten hebben en hier lopen mensen rond die zoveel eten dat ze zowat uit hun vel barsten zeg maar.... Maargoed, je hebt ook mensen die lichamelijk/geestelijk ziek zijn waardoor ze zo dik zijn, laten we daar dan even rekening mee houden. Verder heb je gelijk dat het veel geld kost, maar aan de andere kant, stel dat er niet meer van die mensen behandeld hoeven te worden... dat er niemand meer 'dik' is krijg je ook werkloosheid, dat zorgt ook voor veel kosten (ja ik weet het, ik ben weird om het zo te bekijken). Maargoed, als je veel eten gaat verbieden moet je daarbij roken, softdrugs (harddrugs is al verboden toch?!!), alcohol enzenzenz ook gaan verbieden.....
|
ff deze topic update:
Overgewicht neemt epidemische vormen aan Uitgegeven: 28 april 2003 20:36 DEN HAAG - Overgewicht heeft in Nederland epidemische vormen aangenomen. Omdat het gaat gepaard met tal van gezondheidsrisico's en hoge kosten voor de gezondheidszorg, is dat verontrustend, stelt de Gezondheidsraad in een maandag verschenen advies. De raad vindt dat overheid, bedrijfsleven, gezondheidszorg en scholen moeten zorgen dat mensen meer gaan bewegen. Ook moet overconsumptie worden ontmoedigd. Want bewegen doen Nederlanders te weinig en eten te veel. Vier op de tien volwassen Nederlanders is te dik. Bij een op de tien is zelfs sprake van ernstig overgewicht, obesitas. Van de kinderen is een op de zeven te zwaar. De Gezondheidsraad is vooral verontrust over de sterke toename van te zware peuters en oudere kinderen. Ernstig overgewicht Als de huidige ontwikkeling doorzet, zal in 2015 een op de vijf volwassenen last hebben van ernstig overgewicht. Wie te zwaar is, loopt een grotere kans op diabetes, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker. Hoe groter het overgewicht, des te hoger het risico. Volgens prof.dr. H. Kemper van de Gezondheidsraad overschatten veel mensen de omvang van hun lichamelijke activiteiten en onderschatten ze wat ze eten en drinken. "Elke dag een beetje te veel eten leidt op termijn tot een flinke gewichtstoename." Streefgewicht Negentien jaar geleden adviseerde de Gezondheidsraad te zware mensen een streefgewicht dat ideaal zou zijn voor hun lengte. Dat is volgens Kemper nu niet meer reëel. "Het streven moet nu zijn het huidige gewicht te handhaven. Afvallen blijkt namelijk heel moeilijk en gedragsveranderingen zijn moelijk vol te houden" Staatssecretaris Ross (Volksgezondheid), die het rapport in ontvangst nam, voelt niets voor belasting op de vette hap ('snacktax'), maar vindt wel dat producenten zich meer moeten inspannen voeding gezonder te maken. Verder vroeg de bewindsvrouw zich af waarom verkoopacties zich altijd concentreren rond ongezonde producten. Flippo's bij de chips sprak haar niet erg aan. "En waarom is het drie flessen cola halen twee betalen en wordt dezelfde actie niet gevoerd met sinaasapppels?" ![]()
|
![]() |
|
|