Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2003, 17:24
Bezoeker3012
Kan iemand me uitleggen wat het verschil tussen deze dingen precies is? In het boek van economie staat het allemaal een beetje onduidelijk door me kaar.
Ik dacht zelf dat het nationaal inkomen hetzelfde als het BNP was.
En dat het BNP was hoeveel er per jaar verdiend werd.
Maar: stel je voor dat er goederen de hele tijd doorverkocht worden (of teruggekocht worden), dan krijg je een heel hoog BNP, terwijl er eigenlijk helemaal niet zoveel verschillende goederen omgaan? Of zit ik nu mis?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2003, 19:59
Thomas
Thomas is offline
Bruto nationaal product (BNP)
Is de som van alle bruto toegevoegde waarde voortgebracht door alle sectoren in een land in een jaar tijd. Als overheidsproductie neemt men de ambtenarensalarissen. Ook is rekening gehouden met het saldo van de primaire inkomens ontvangen en betaald aan het buitenland. Het bruto nationaal product is gelijk aan de som van het netto nationaal produkt (NNP) en de nationale afschrijvingen. In formule vorm: BNP = NNP + Nat. Afschrijvingen. Men onderscheidt ook weer BNP tegen marktprijzen en tegen factorkosten.

Bruto binnenlandsproduct (BBP)
Is de som van alle bruto toegevoegde waarde voortgebracht door alle sectoren in het binnenland van een land in een jaar tijd. Uit het binnenlandsproduct is het nationaalproduct te berekenen door bijtelling van het saldo ontvangen en betaalde primaire inkomens van en aan het buitenland. Zie ook het bruto nationaal product.

Nationaal product
Is de som van alle toegevoegde waarde in een land in een jaar tijd voortgebracht. De toegevoegde waarde is te verdelen in loon, interest, pacht en winst. De som van loon, interest, pacht en winst is weer het nationaal inkomen. Daarom is het nationaal product altijd gelijk aan het nationaal inkomen. Zo'n gelijkheid die altijd opgaat wordt een identiteit genoemd. Men onderscheidt het bruto en netto nationaal product.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2003, 10:54
@Moon
@Moon is offline
BNP Bruto nationaal product is ook nog plus saldo inkomsten uit het buitenland volgens mij...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten