Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2003, 10:07
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ik heb een LPT 2 poortje in een PC met Windows 98 ingebouwd.
Poortje werd keurig herkend en stuurprogramma'sgeladen door Windows. In apparaatbeheer staat de poort keurig vermeld en Windows vermeld dat het apparaat goed werkt.
Sluit ik echter een printer aan die ik op LPT2 heb geinstalleerd dan zegt het systeem dat de poort al door een ander prog in gebruik is.
Sluit ik een externe 250MB Zipdrive aan dan wordt deze zelfs niet gevonden. Ik heb het poortje 2 x geruild voor het geval de ene defect zou zijn. Mocht allemaal niet helpen. Wie kent dit probleem en wat is de oplossing. Alvast Bedankt
Oud 08-05-2003, 15:06
Enlightenment
Enlightenment is offline
Vervelend probleem. Zou kunnen dat je een resource-conflict hebt, en dan is het echt uitproberen wat wel werkt. Misschien dat die Iomega drivers ook zwarsliggen. Kun je je printer niet via je ZIP drive aansluiten? Misschien dat dat wel werkt.

Either way; Parallel is erg oud. Als het kan altijd USB gebruiken. Veel printers, ook oudere, hebben naast Parallel ook USB. Check even of jij dit ook hebt, want dan gewoon via USB aansluiten.
Oud 09-05-2003, 12:05
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Er is geen resource-conflict. Sterker nog er is geen enkel zichtbaar conflict.
Ja parralel is oud en USB is beter. Laten we voorop stellen dat we dat weten.
Toch komen we in het veld bijv. bij bedrijven nog veel printers tegen die via de paralelle poort werken.
We komen overigens veel verouderde apparaten tegen waar de bedijven vanwege de kosten echt mee door willen werken. Nu de economie in he slob zit zijn de meeste bedrijven niet geintersseerd om te investeren en zeker niet in hun automatisering.
Het valt me op dat in de reply's hier vaak verwezen wordt naar nieuwe apparatuur en dat oude slecht en traag is maar veel bedrijven en mensen doen niets anders dan een beetje Word, Excel en wat boekhouding. Laten we eerlijk zijn hiervoor is echt de nieuwste apparatuur niet nodig.
Oud 09-05-2003, 13:29
unpopular
unpopular is offline
Nou het is natuurlijk ook zo dat het SCHOLIEREN.com is en niet BEDRIJVEN.com. dus ja of bedrijven nu econmische problemen hebben of niet, ik geloof niet echt dat dat hier thuis hoort.

Maar toch om op je probleem terug te komen heb je het kaartje al in een ander systeem geprobeert?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat z'n kaartje niet meteen ondersteund wordt. Kijk hier voor eens in de bios ik weet dat bij een van mijn oudere moederborden ik het aan moest zeten dat er een dan wel of niet een lpt 2 en of 3 in zat.

Het zou ook kunnen dat je een ander slot moet hebben.
Verplaats dus de kaart anders een keertje of haal alle overbodige kaarten er uit.

En hoe zit het met de aanwijzingen van Enlightenment
werkte daar iets van of niet?

En als dit allemaal niet lukt zou je ook op de moederbord site kunnnen kijken. Misschien is het wel een bekent probleem.

Zou het nog allemaal niet lukken vermeld anders de verschillende componenten in de pc.
Zoals moederbord , lpt kaart ed.

Laatst gewijzigd op 09-05-2003 om 13:31.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 14:20
Jouw_Duiveltje
Jouw_Duiveltje is offline
probeer het kaartje is in een ander slot te steken..dit wil ook nog wel is werken..
Oud 09-05-2003, 15:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 09-05-2003 @ 13:05:
Er is geen resource-conflict. Sterker nog er is geen enkel zichtbaar conflict.
Ja parralel is oud en USB is beter. Laten we voorop stellen dat we dat weten.
Toch komen we in het veld bijv. bij bedrijven nog veel printers tegen die via de paralelle poort werken.
We komen overigens veel verouderde apparaten tegen waar de bedijven vanwege de kosten echt mee door willen werken. Nu de economie in he slob zit zijn de meeste bedrijven niet geintersseerd om te investeren en zeker niet in hun automatisering.
Het valt me op dat in de reply's hier vaak verwezen wordt naar nieuwe apparatuur en dat oude slecht en traag is maar veel bedrijven en mensen doen niets anders dan een beetje Word, Excel en wat boekhouding. Laten we eerlijk zijn hiervoor is echt de nieuwste apparatuur niet nodig.
Bedrijven zijn erg conservatief, er gebeurt pas wat als het ding stuk is, of: "als het te laat is". Maar discussies over de huishouding van bedrijven wil ik ergens anders met je voeren.

Heb je gekeken of jouw printer USB ondersteunt?

Zo nee, probeer de tip van unpopular en jouwduiveltje eens, en verplaats het LPT kaartje. Je zegt dat de ZIP-drive het wel doet, heb je al geprobeerd je printer door te lussen via de zip?

En om nog maar even door de gaan over de optie van een nieuwe printer:

Hoeveel kost een cardridge-set voor jouw printer? Je hebt een Canon i350 voor €90 met een cardridge-set. Ik denk zelfs goedkoper dan een cardridge-set voor die HP. Dit om maar even aan te geven dat financiële overwegingen geen belemmering moeten zijn. Duur hoeft helemaal niet, wel slim en doordacht.
Oud 09-05-2003, 20:55
niemand
niemand is offline
ik heb pas nog in me server een i/o kaartje met 2 parports en nog wat dingen (geen ide rommel) geprikt, en daarbij moest ik alleen in het bios het adres van de onboard parport even veranderen

dat kaartje zit er overigens in voor een cpu monitor met cijferleds die ik gemaakt heb
iets wat een stuk lastiger is als je dat aan de usb wil hangen
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 20:57
unpopular
unpopular is offline
Maar rain om dat aan usb te kopelen moet voor jou toch niet z'n probleem zijn het is alleen wel zo dat het wat meer electronica kost maar das toch een leuke uitdaging
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 21:01
niemand
niemand is offline
Citaat:
unpopular schreef op 09-05-2003 @ 21:57:
Maar rain om dat aan usb te kopelen moet voor jou toch niet z'n probleem zijn het is alleen wel zo dat het wat meer electronica kost maar das toch een leuke uitdaging
nou het zit zo met parport:
ik sluit de leds direct aan op de databits van de parport
ik stuur het aan door gewoon een waarde naar een hardware adres te schrijven

met usb:
ik heb een printplaat met usb controller
ik moet een driver ervoor schrijven
ik moet mijn prog die driver laten gebruiken

dus geef mij maar parport
en dat is ook goedkoper
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 21:02
unpopular
unpopular is offline
ik weet wel hoe je het gemaakt heb de foto's plus programma's gezien maar ik zou het leuker vinden om het op usb te maken is de toekomst toch.

maar het raakt een beetje offtopic
Met citaat reageren
Oud 10-05-2003, 09:29
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Ok even om compleet te zijn. Er zat al een tweede LPT poort in maar die is om duistere reden gesneuveld. Dat kaartje werkte overigens prima. Nu heb ik tot 2 keer toe een ander poortje gemonteerd (lees nieuwe) en dat wordt keurig door Windows herkend en de drivers worden ook geinstalleerd. Er hangt een vrij dure Laserprinter aan dus die zomaar vervangen is echt geen optie.
Zowel printer als Zipdrive werken aan de standaard printerpoort ven de PC.
Zodra de printer via de externe Zipdrive wordt doorgelust werkt de printer niet meer. Nieuwe kabels ook al geprobeerd.
Hang ik nu of de printer of de Zipdrive aan de nieuwe poort dan wil het geheel niet werken.
De poort werkt in een andere PC wel. Ook heb ik al andere PCI sloten geprobeerd. Allemaal geen oplossing.
Volgens mij iets in de sofware maar kan er niet achter komen wat.
Tot voor kort heeft alles nog heel normaal gewerkt met de printer op de originele en de Zipdrive op de nieuwe LPT poort.
Krijg dus melding dat de poort al in gebruik is door een andere toepassing als ik de printer aan die poort hang en natuurlijk ook toewijs dat hij deze poort moet gebruiken.
Oud 10-05-2003, 12:53
unpopular
unpopular is offline
als je denk het aan de drivers ligt zou ik zeggen neem ff contact op met je leverancier mss een oplossing.(mag tenminste aannemen dat je al op de site gekeken hebt)

En anders ja zal het toch een andere pc worden ik zou anders ok geen oplossing weten. Ja een echte oplossing is het niet maar ja dan kun je wel vooruit .

In iedergeval nog veel succes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten