Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
What's wrong? Do you not like my mouth words?
|
![]() |
|
![]() |
Het boek, dat De Sade in de gevangenis schreef, (waar hij tijdens de franse revolutie in was gegooid omdat hij tegen de doodstraf en lijfstraffen in het algemeen was, overigens, de man was niet echt gek maar deed goed alsof,) is dus uitermate taaie kost.
Saai, en veel te veel poep en pies sex. Het was bedoeld als het ultieme cataloguswerk van sexuele afwijkingen. Een encyclopedie met een verhaal erachter, een raamvertelling net als 1001 nacht. En zoals altijd een aanklacht tegen de vunzigheid en het machtsmisbruik vanm de gevestigde orde in zijn tijd. De man heeft het grootste gedeelte van zijn leven in de gevangenis gezeten omdat zijn schoonmoeder hem niet moest. Je kon in die tijd voor voldoende geld, en als je invloed had, een lettre de cachot kopen. Dan sloot de staat je op, op verzoek van een ander. Het was dus niet zozeer een strafinrichting, meer een persoonlijk wraakmiddel. Maar leuk gegeven voor een film. Ben benieuwd.
__________________
Pfff. Boeie.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
heb je em al gezien??? de film is toevallig echt walgelijk; is in veel westerse landen verboden (itt tot bijv faces of death) het is zeker geen goeie film of zo; echt een overdaad aan vunzigheden - maar goed, censuur is altijd erger net5 heeft em trouwens al eens uitgezonden en hij wordt wel eens voor psychologische testen gebruikt |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar, ik denk dat de maker van de film zijn doel bij mij wel berijkt heeft, de film was namelijk naast een actie tegen de gevestigde orde, ook een actie tegen de consumptiemaatschappij(volgens de vpro gids). Ik heb namelijk net een film gezien waar van ik mij nu afvraag of ik het wel had moeten zien. Terwijl het normaal gesproken zo is dat je achter elk programma op de buis wel kan blijven hangen. En het feit dat je achter elk programma kan blijven hangen maakt de tv juist tot een van de toppunten van de consumtiemaatschappij. Met deze film heeft de regiseur mij eens flink van de tv laten schrikken. Ook op een andere gebied heeft deze film zeker invloed op mij gehad: de komende tijd heb ik geen zin meer in sex. (En sex is ook een fenomeen wat in de huidige consumptiemaatschapij wordt gebruikt, waarbij mensen als lustopjeckt worden gezien. Dus ook hier heeft de regiseur iets berijkt) messchien wist de regiseur dat iedere mens in eerste instantie toch zou worden aangetrokken door deze afgrijzelijk beelden (of de recensie in de gids), om vervolgens tot inkeer te komen. Met dit verhaal wil ik zeggen dat een film als deze zeker nut heeft, en niet alleen puur ranzig en fout is
__________________
er is geen camera, foto's aan de overkant je verhalen gaan van je buik tot je gevoelens en het eindigt bij de zee
Laatst gewijzigd op 26-04-2003 om 02:05. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mwoh, hij was niet zo schokkend voor zover ik hem kon herinneren van een jaar of 8, 9 geleden, toen ik er enkele 'groffe' gedeeltes van zag.
Heb verder een beetje een dubbel gevoel over de film. Enerzijds is het een statement tegen het fascisme, maar vaak had ik het idee dat Pasolini probeerde zoveel mogelijk taboedoorbrekende scenes erin heeft gedaan, puur voor het shockeffect (al weet ik niet in hoeverre daar ook sprake van is in het boek). Sommige scenes zijn ook redelijk onsamenhangend, en regelmatig wordt er heel plotseling gecut naar een andere scene. De film had ook wel degelijk zijn saaie momenten. Al met al een matige film, maar ongetwijfeld wel een erg aparte. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
er is geen camera, foto's aan de overkant je verhalen gaan van je buik tot je gevoelens en het eindigt bij de zee
|
![]() |
|
Ik heb de film door mijn nieuwsgierigheid af kunnen kijken. Steeds weer was ik benieuwd naar de volgende sadistische scene. Of de film nou goed is of slecht, Paolo Pasolini is helemaal geslaagd in zijn opzet. Een zeer effectieve film.
"De wreedheden die zich afspelen in het landhuis werden door Pasolini opgevat als symbool voor het antihumanistische karakter van totalitaire ideologieën. Salò is dan ook geen sensatiefilm over seks, maar een film over misbruik van macht en seksualiteit als machtsmiddel." Bron: http://www.filmtheaterfraterhuis.nl/...php?FilmId=258
__________________
Original sin comes just once in a lifetime.
|
![]() |
|
![]() |
De 120 jours de Sodom is geen film, het is een boek. Een tweehonderd jaar oud boek, vergeet dat niet.
Schrijver: Marquis de Sade. Plaats van schrijven: de Bastille. Tijdstip: vlak voor en na de franse revolutie, toen er een burgerlijk schrikbewind heerste en ook Danton ter dood is gebracht. Het was zijn laatste boek. Hierna is hij naar een gekkenhuis gebracht waar hij gestorven is, en waar iedereeen hem zo'n vriendelijke beminnelijke man vond, maar wel een die het niet laten kon om vieze woordjes met zijn wandelstok in het zand te schrijven. Hij kon namelijk niet meer spreken. De Sade heeft zijn boeken zelf nooit in de praktijk gebracht, hij heeft zijn hele leven in het cachot gezeten. Zijn hoofdpersonen zijn altijd schurken, en die maken altijd deel uit van de gevestigde orde.
__________________
Pfff. Boeie.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
zelf vond ik hem overigens een beetje saai en niet zo shockerend als ik verwachtte...maar opzich wel een interessante film. Laatst gewijzigd op 26-04-2003 om 13:08. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Weet niet wat ik ervan moet denken. Het is een effectieve film, maar dat is dan ook alles. Ik vond de scenes redelijk onsamenhangend, ongestructureerd, en soms saai.
Het kwam allemaal niet zo overtuigend over. De acteerprestaties waren vrij normaal en het script was ook niet helemaal goed. Kortom, een aparte film, en in zijn opzet wel geslaagd, maar het is geen film die echt aanprijzing verdient... |
![]() |
|
ik vond het echt een nare film. Heb het verder wel afgekeken, maar desondanks toch een aantal delen weggezapt (het gedeelte waarbij ze uitwerpselen gingen eten en erover praten).
Het einde was ook best schokkend, de martelingen werden tamelijk scherp in beeld gebracht. Nou weet ik niet precies wat de intentie van de regisseur is geweest. Enerzijds heeft de film wel kunnen schokken, anderzijds geeft het ook een sterk signaal af tegen de heersende ideologien en hun wreedheden. Die 4 mannen waren echt afschuwelijk. De presentatie vond ik nogal traag en saai. Matige film over het algemeen. Niet aan te raden om nogmaals te kijken. Sterke maag vereist iig.
__________________
What's wrong? Do you not like my mouth words?
|
![]() |
|
hij schockeert mij dus wel. maar ik vind dat mensen eens moeten ophouden met alsmaar doorgaan op hoe smerig en vies salo wel niet is. het is film. daarin is een regisseur vrij om te doen wat hij wil, vind ik. pasolini heeft in ieder geval bij velen geslaagd met zijn intentie waarmee hij de film maakte. de film is verschrikkelijk, en verschrikkelijk fascinerend.
__________________
dónde está la playa?
|
![]() |
|
De kinderen krijgen doordat ze zo behandeld worden echt behoefte aan liefde en warmte, waardoor ze het zelfs met elkaar gaan doen terwijl ze weten dat dit zwaar gestraft zal worden.
Ook lijkt het erop dat de jongens op het laatst bijna van de mannen waarmee ze getrouwd zijn houden... Iemand dit opgevallen? |
![]() |
|
![]() |
Voor degenen die gereageerd hebben op mijn antwoord in het gesloten topic over Salo ... dat stukje over Faces of Death
Hoe zet je in godsnaam in scene dat iemand een hard bij een ander eruit snijd, of een levende pup opengesneden word ?
__________________
Why drink and drive, when you can smoke and fly...
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Men neeme een puppie, een scherp mes, een camera en een persoon die bereidt is om dit te doen. Mensen willen gewoon niet geconfronteerd worden met zulke zaken, maar de goeie ouwe tijd van de exploitatie is al zo'n twintig jaar voorbij.
__________________
"The schizophrenic is drowning in the same waters in which the mystic swims with delight" -- Joseph Campbell (Mintz, 1983)
|
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|