Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2003, 18:56
empyrian
empyrian is offline
als je niet kijkt ben je een bitch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2003, 19:20
Diesel
Diesel is offline
Paolo Pasolini's The Canterbury Tales heeft mij in ieder geval weten te boeien, een zeer aparte film. Ik vind het een hele goede verfilming van het gelijknamige boek, geschreven door Geoffrey Chaucer.

Maar Saló ga ik zeker kijken. Welke kanaal? Hoe laat?
Oud 16-04-2003, 19:27
joopie
joopie is offline
Schijnt zeer schokkend te zijn, niet een film die je voor je plezier kijkt. Ik ben wel benieuwd, ga hem ook zeker kijken.

Pier Paolo Pasolini, de regissieur, is is vermoord n.a.v. deze film. Het was een aanklacht tegen de gevestige orde in Italië heb ik gelezen.

"Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij waarbij de achttien jongens en meisjes worden doodgemarteld, terwijl de mannen om beurten met een verrekijker toekijken."
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 19:42
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
Diesel schreef op 16-04-2003 @ 20:20:
Paolo Pasolini's The Canterbury Tales heeft mij in ieder geval weten te boeien, een zeer aparte film. Ik vind het een hele goede verfilming van het gelijknamige boek, geschreven door Geoffrey Chaucer.

Maar Saló ga ik zeker kijken. Welke kanaal? Hoe laat?
Net5, weet zo ff niet hoe laat...ik denk rond 12 uur ofzo.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2003, 21:26
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Citaat:
joopie schreef op 16-04-2003 @ 20:27:
Schijnt zeer schokkend te zijn, niet een film die je voor je plezier kijkt. Ik ben wel benieuwd, ga hem ook zeker kijken.

Pier Paolo Pasolini, de regissieur, is is vermoord n.a.v. deze film. Het was een aanklacht tegen de gevestige orde in Italië heb ik gelezen.

"Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog. Plaats van handeling: een afgelegen landhuis aan het Gardameer. Een hertog, een bankier, een politicus en een geestelijke laten negen jongens en negen meisjes bijeenbrengen. Terwijl drie courtisanes scabreuze verhalen vertellen ter inspiratie, vergrijpen de mannen zich op allerlei manieren aan de gevangenen. Een scala van sadistische en scatologische perversiteiten passeert de revue, uitmondend in een gruwelijke moordpartij waarbij de achttien jongens en meisjes worden doodgemarteld, terwijl de mannen om beurten met een verrekijker toekijken."
Dit klinkt niet bijzonder leuk
Oud 16-04-2003, 22:12
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik heb 'm al een tijdje op m'n computer staan, maar nog niet gekeken. Mooi dat Net5 het 'aandurft' de film te vertonen.
Oud 16-04-2003, 22:27
Verwijderd
Toevallig deze week nog iets over gehoord.
Boeiend..
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 09:29
Diesel
Diesel is offline
Vandaag is SALO dus op TV.

NET 5 om 00:30.
Oud 25-04-2003, 10:10
Verwijderd
Aw, die ga ik opnemen ja Ben benieuwd!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 12:20
poesiefox
poesiefox is offline
Het boek, dat De Sade in de gevangenis schreef, (waar hij tijdens de franse revolutie in was gegooid omdat hij tegen de doodstraf en lijfstraffen in het algemeen was, overigens, de man was niet echt gek maar deed goed alsof,) is dus uitermate taaie kost.

Saai, en veel te veel poep en pies sex. Het was bedoeld als het ultieme cataloguswerk van sexuele afwijkingen. Een encyclopedie met een verhaal erachter, een raamvertelling net als 1001 nacht. En zoals altijd een aanklacht tegen de vunzigheid en het machtsmisbruik vanm de gevestigde orde in zijn tijd. De man heeft het grootste gedeelte van zijn leven in de gevangenis gezeten omdat zijn schoonmoeder hem niet moest. Je kon in die tijd voor voldoende geld, en als je invloed had, een lettre de cachot kopen. Dan sloot de staat je op, op verzoek van een ander. Het was dus niet zozeer een strafinrichting, meer een persoonlijk wraakmiddel.

Maar leuk gegeven voor een film. Ben benieuwd.
Oud 25-04-2003, 14:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
empyrian schreef op 16-04-2003 @ 19:56:
als je niet kijkt ben je een bitch.
zoow stoere praat!
heb je em al gezien???

de film is toevallig echt walgelijk; is in veel westerse landen verboden (itt tot bijv faces of death)

het is zeker geen goeie film of zo; echt een overdaad aan vunzigheden - maar goed, censuur is altijd erger

net5 heeft em trouwens al eens uitgezonden en hij wordt wel eens voor psychologische testen gebruikt
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 17:22
legatus
legatus is offline
Citaat:
zoow stoere praat!
heb je em al gezien???
Vooral jouw reactie is erg aandoenlijk.
Oud 25-04-2003, 18:33
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
ganralph schreef op 25-04-2003 @ 15:18:
zoow stoere praat!
heb je em al gezien???
hmm...het is dat ik al 3 waarschuwing PM's heb gehad...ik heb hem nog niet gezien overigens.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 20:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
legatus schreef op 25-04-2003 @ 18:22:
Vooral jouw reactie is erg aandoenlijk.
que?
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 21:37
Anonymous John
Anonymous John is offline
De film is zeker smerig, maar lang niet zo verontrustend als ik had verwacht.

Maar veel kijkplezier aan iedereen die hem durft te kijken.
Oud 25-04-2003, 23:46
GRRR
GRRR is offline
kijke!!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 01:46
p00per Ghirl
p00per Ghirl is offline
gadverdamme, ik heb spijt dat ik gekeken heb
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 02:02
hippie jesse
hippie jesse is offline
Citaat:
p00per Ghirl schreef op 26-04-2003 @ 02:46:
mee eens

maar, ik denk dat de maker van de film zijn doel bij mij wel berijkt heeft, de film was namelijk naast een actie tegen de gevestigde orde, ook een actie tegen de consumptiemaatschappij(volgens de vpro gids). Ik heb namelijk net een film gezien waar van ik mij nu afvraag of ik het wel had moeten zien. Terwijl het normaal gesproken zo is dat je achter elk programma op de buis wel kan blijven hangen. En het feit dat je achter elk programma kan blijven hangen maakt de tv juist tot een van de toppunten van de consumtiemaatschappij. Met deze film heeft de regiseur mij eens flink van de tv laten schrikken.
Ook op een andere gebied heeft deze film zeker invloed op mij gehad: de komende tijd heb ik geen zin meer in sex. (En sex is ook een fenomeen wat in de huidige consumptiemaatschapij wordt gebruikt, waarbij mensen als lustopjeckt worden gezien. Dus ook hier heeft de regiseur iets berijkt)

messchien wist de regiseur dat iedere mens in eerste instantie toch zou worden aangetrokken door deze afgrijzelijk beelden (of de recensie in de gids), om vervolgens tot inkeer te komen.

Met dit verhaal wil ik zeggen dat een film als deze zeker nut heeft, en niet alleen puur ranzig en fout is

Laatst gewijzigd op 26-04-2003 om 02:05.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 02:07
Verwijderd
Mwoh, hij was niet zo schokkend voor zover ik hem kon herinneren van een jaar of 8, 9 geleden, toen ik er enkele 'groffe' gedeeltes van zag.

Heb verder een beetje een dubbel gevoel over de film. Enerzijds is het een statement tegen het fascisme, maar vaak had ik het idee dat Pasolini probeerde zoveel mogelijk taboedoorbrekende scenes erin heeft gedaan, puur voor het shockeffect (al weet ik niet in hoeverre daar ook sprake van is in het boek).
Sommige scenes zijn ook redelijk onsamenhangend, en regelmatig wordt er heel plotseling gecut naar een andere scene.
De film had ook wel degelijk zijn saaie momenten.

Al met al een matige film, maar ongetwijfeld wel een erg aparte.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 02:10
hippie jesse
hippie jesse is offline
Citaat:
Peperkorrel schreef op 26-04-2003 @ 03:07:
Mwoh, hij was niet zo schokkend voor zover ik hem kon herinneren van een jaar of 8, 9 geleden, toen ik er enkele 'groffe' gedeeltes van zag.

Heb verder een beetje een dubbel gevoel over de film. Enerzijds is het een statement tegen het fascisme, maar vaak had ik het idee dat Pasolini probeerde zoveel mogelijk taboedoorbrekende scenes erin heeft gedaan, puur voor het shockeffect (al weet ik niet in hoeverre daar ook sprake van is in het boek).
Sommige scenes zijn ook redelijk onsamenhangend, en regelmatig wordt er heel plotseling gecut naar een andere scene.
De film had ook wel degelijk zijn saaie momenten.

Al met al een matige film, maar ongetwijfeld wel een erg aparte.
heb je ook de eind scene gezien dan, ik denk het niet, als je de de losse beelden die jij zag niet al te schokkend vond
Oud 26-04-2003, 03:46
Diesel
Diesel is offline
Ik heb de film door mijn nieuwsgierigheid af kunnen kijken. Steeds weer was ik benieuwd naar de volgende sadistische scene. Of de film nou goed is of slecht, Paolo Pasolini is helemaal geslaagd in zijn opzet. Een zeer effectieve film.

"De wreedheden die zich afspelen in het landhuis werden door Pasolini opgevat als symbool voor het antihumanistische karakter van totalitaire ideologieën. Salò is dan ook geen sensatiefilm over seks, maar een film over misbruik van macht en seksualiteit als machtsmiddel."
Bron: http://www.filmtheaterfraterhuis.nl/...php?FilmId=258
Oud 26-04-2003, 10:31
poesiefox
poesiefox is offline
De 120 jours de Sodom is geen film, het is een boek. Een tweehonderd jaar oud boek, vergeet dat niet.

Schrijver: Marquis de Sade.

Plaats van schrijven: de Bastille.

Tijdstip: vlak voor en na de franse revolutie, toen er een burgerlijk schrikbewind heerste en ook Danton ter dood is gebracht.

Het was zijn laatste boek. Hierna is hij naar een gekkenhuis gebracht waar hij gestorven is, en waar iedereeen hem zo'n vriendelijke beminnelijke man vond, maar wel een die het niet laten kon om vieze woordjes met zijn wandelstok in het zand te schrijven. Hij kon namelijk niet meer spreken.

De Sade heeft zijn boeken zelf nooit in de praktijk gebracht, hij heeft zijn hele leven in het cachot gezeten.

Zijn hoofdpersonen zijn altijd schurken, en die maken altijd deel uit van de gevestigde orde.
Oud 26-04-2003, 12:52
Verwijderd
Citaat:
hippie jesse schreef op 26-04-2003 @ 03:10:
heb je ook de eind scene gezien dan, ik denk het niet, als je de de losse beelden die jij zag niet al te schokkend vond
Ik heb hem van het begin tot het eind uitgezeten. Dus ook de martelstukjes op het eind. Maar schokkend, nee. Ik zelf word niet meer zo gauw geschokt door filmbeelden, maar ik kan me wel voorstellen dat het bij anderen wel dat effect teweeg brengt.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 12:58
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 26-04-2003 @ 11:31:
De 120 jours de Sodom is geen film, het is een boek. Een tweehonderd jaar oud boek, vergeet dat niet.
zucht..die info kan ik ook wel van internet plukken, en die film is overigens gebaseerd op het boek, net als de 2 andere films uit Pasolini's trilogie.

zelf vond ik hem overigens een beetje saai en niet zo shockerend als ik verwachtte...maar opzich wel een interessante film.

Laatst gewijzigd op 26-04-2003 om 13:08.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 13:45
Joostje
Joostje is offline
heb slechts gedeelte gezien .

Vooral omdat ik zwaar misselijk werd van die scenes waarin ze schijt lieten op te eten.

Voor de rest wel een aardige kritiek
Oud 26-04-2003, 17:25
Verwijderd
Weet niet wat ik ervan moet denken. Het is een effectieve film, maar dat is dan ook alles. Ik vond de scenes redelijk onsamenhangend, ongestructureerd, en soms saai.

Het kwam allemaal niet zo overtuigend over. De acteerprestaties waren vrij normaal en het script was ook niet helemaal goed.

Kortom, een aparte film, en in zijn opzet wel geslaagd, maar het is geen film die echt aanprijzing verdient...
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 17:38
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
ik vond het echt een nare film. Heb het verder wel afgekeken, maar desondanks toch een aantal delen weggezapt (het gedeelte waarbij ze uitwerpselen gingen eten en erover praten).

Het einde was ook best schokkend, de martelingen werden tamelijk scherp in beeld gebracht. Nou weet ik niet precies wat de intentie van de regisseur is geweest. Enerzijds heeft de film wel kunnen schokken, anderzijds geeft het ook een sterk signaal af tegen de heersende ideologien en hun wreedheden. Die 4 mannen waren echt afschuwelijk.

De presentatie vond ik nogal traag en saai. Matige film over het algemeen.

Niet aan te raden om nogmaals te kijken. Sterke maag vereist iig.
Oud 27-04-2003, 14:11
Verwijderd
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 16:37
konflict
konflict is offline
Citaat:
hehe

leuke nick
Met citaat reageren
Oud 27-04-2003, 17:45
GRRR
GRRR is offline
ik viel halverwege in slaap op zich wel interessant om te zien en de gedachte erachter te kunnen ontdekken maar het is idd af en toe echt slaapverwekkend gefilmd.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2003, 13:25
antigone
antigone is offline
hij schockeert mij dus wel. maar ik vind dat mensen eens moeten ophouden met alsmaar doorgaan op hoe smerig en vies salo wel niet is. het is film. daarin is een regisseur vrij om te doen wat hij wil, vind ik. pasolini heeft in ieder geval bij velen geslaagd met zijn intentie waarmee hij de film maakte. de film is verschrikkelijk, en verschrikkelijk fascinerend.
Oud 06-05-2003, 10:18
Shadow X
Shadow X is offline
De kinderen krijgen doordat ze zo behandeld worden echt behoefte aan liefde en warmte, waardoor ze het zelfs met elkaar gaan doen terwijl ze weten dat dit zwaar gestraft zal worden.

Ook lijkt het erop dat de jongens op het laatst bijna van de mannen waarmee ze getrouwd zijn houden...

Iemand dit opgevallen?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 10:50
Schaduwvacht
Schaduwvacht is offline
Voor degenen die gereageerd hebben op mijn antwoord in het gesloten topic over Salo ... dat stukje over Faces of Death

Hoe zet je in godsnaam in scene dat iemand een hard bij een ander eruit snijd, of een levende pup opengesneden word ?
Oud 09-05-2003, 18:10
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
Schaduwvacht schreef op 09-05-2003 @ 11:50:
Voor degenen die gereageerd hebben op mijn antwoord in het gesloten topic over Salo ... dat stukje over Faces of Death

Hoe zet je in godsnaam in scene dat iemand een hard bij een ander eruit snijd, of een levende pup opengesneden word ?
dat heet special effects. welkom in de wondere wereld van de film!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2003, 18:44
legatus
legatus is offline
Citaat:
Niet.

Men neeme een puppie, een scherp mes, een camera en een persoon die bereidt is om dit te doen.

Mensen willen gewoon niet geconfronteerd worden met zulke zaken, maar de goeie ouwe tijd van de exploitatie is al zo'n twintig jaar voorbij.
Oud 10-05-2003, 22:22
empyrian
empyrian is offline
Citaat:
legatus schreef op 09-05-2003 @ 19:44:
Niet.

Men neeme een puppie, een scherp mes, een camera en een persoon die bereidt is om dit te doen.

Mensen willen gewoon niet geconfronteerd worden met zulke zaken, maar de goeie ouwe tijd van de exploitatie is al zo'n twintig jaar voorbij.
die shit met dieren is wel echt idd, maar executies en snuff zijn bijna altijd nep.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten